Transportudvalget 2020-21
L 127 Bilag 19
Offentligt
2346854_0001.png
Transportministeren
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København
5. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Vedlagt fremsendes ændringsforslag til L 127 - Forslag til lov om
ændring af færdselsloven (Skærpet indsats mod vanvidskørsel),
som jeg ønsker at fremsætte for Folketinget.
Som bekendt oversendte jeg den 12. februar 2021 et brev til Trans-
portudvalget om EU-Domstolens dom i sag C-393/19 OM. Trans-
portministeriet har efterfølgende drøftet dommen med Justitsmi-
nisteriet. På baggrund af den forståelse af dommen, som disse
drøftelser har givet anledning til, fremsender jeg nærværende ud-
talelse og vedlagte ændringsforslag til lovforslagets § 1, nr. 13.
Jeg skal desuden anmode om, at følgende affattelse af punkt
2.5.2.3 om konfiskation fra tredjemand optages i udvalgets be-
tænkning og dermed erstatter punkt 2.5.2.3 i den fremsatte version
af lovforslaget:
”2.5.2.3.
Konfiskation fra tredjemand
Herudover foreslås det, at der tilføjes et nyt § 133 a, stk. 2, 2.
pkt., hvoraf følger, at i tilfælde, hvor køretøjet føres af en an-
den person end køretøjets ejer, skal konfiskation ske, med-
mindre konfiskationen må anses for uforholdsmæssigt ind-
gribende, navnlig henset til ejerens mulighed for at kunne
vide, at køretøjet ville blive anvendt ved en eller flere af de
overtrædelser, der nævnes i 1. pkt., og for at tage alle rime-
lige skridt til at sikre sin økonomiske stilling i anledning af
overdragelsen af køretøjet til den anden person.
Ændringen indebærer, at obligatorisk konfiskation også skal
ske i tilfælde, hvor føreren af køretøjet ikke er identisk med
ejeren. Der vil således som udgangspunkt skulle ske konfi-
skation uanset ejerforholdet for det anvendte køretøj, og det
anvendte køretøj vil derfor også som udgangspunkt skulle
konfiskeres, selvom det er ejet i sameje, ejet af en ægtefælle
eller samlever eller hvis det er lånt, lejet eller leaset m.v.
L 127 - 2020-21 - Bilag 19: Ændringsforslag fra transportministeren
2346854_0002.png
Side 2/17
Det foreslås, at tredjemandskonfiskation i medfør af den fo-
reslåede § 133 a, stk. 2, 2. pkt., skal ske i samme situationer
som konfiskation efter bestemmelsens 1. pkt., dvs. hvor føre-
ren har gjort sig skyldig i spirituskørsel med en promille over
2,00, de groveste hastighedsovertrædelser eller særlig hen-
synsløs kørsel.
Efter den foreslåede bestemmelse kan der ske konfiskation af
et køretøj, hvortil der kræves kørekort, bortset fra lille knal-
lert. Bestemmelsen finder således anvendelse for bil (herun-
der bus og lastbil), motorcykel, traktor, motorredskab og stor
knallert. Konfiskation af lille knallert skal ske i overensstem-
melse med den i lovforslagets § 1, nr. 17, foreslåede § 133 a,
stk. 7.
Det foreslås, at konfiskation af tredjemands køretøj ikke kan
ske, hvis konfiskationen må anses for uforholdsmæssigt ind-
gribende, navnlig henset til ejerens mulighed for at kunne
vide, at køretøjet ville blive anvendt ved en eller flere af de
overtrædelser, der nævnes i 1. pkt., og for at tage alle rime-
lige skridt til at sikre sin økonomiske stilling i anledning af
overdragelsen af køretøjet til den anden person. Det forud-
sættes, at der er tale om en snæver undtagelse, idet udgangs-
punktet vil være, at køretøjer benyttet til vanvidskørsel som
udgangspunkt konfiskeres, og ejeren herefter må søge sit tab
dækket gennem et erstatningskrav mod føreren.
Ved bedømmelsen af, om konfiskationen må anses for ufor-
holdsmæssigt indgribende, vil der under alle omstændighe-
der skulle anlægges en helhedsvurdering af sagens samlede
omstændigheder. Ved vurderingen vil der navnlig skulle hen-
ses til ejerens mulighed for at kunne vide, at køretøjet ville
blive anvendt ved en eller flere af de overtrædelser, der næv-
nes i 1. pkt., og for at tage alle rimelige skridt til at sikre sin
økonomiske stilling i anledning af overdragelsen af køretøjet
til den anden person.
At der skal henses til ejerens mulighed for at kunne vide, at
køretøjet ville blive anvendt ved en eller flere af de overtræ-
delser, der nævnes i 1. pkt., indebærer, at der skal foretages
en samlet vurdering af, om det måtte anses for helt upåreg-
neligt for ejeren, at køretøjet ville blive anvendt på denne
måde. Det vil indgå i denne vurdering, om ejeren har kend-
skab til eller har benyttet alle tilgængelige muligheder for at
opnå viden om forhold, som kan belyse risikoen for, at køre-
L 127 - 2020-21 - Bilag 19: Ændringsforslag fra transportministeren
2346854_0003.png
Side 3/17
tøjet ville blive anvendt ved en eller flere af de omfattede lov-
overtrædelser. Der henvises til bemærkningerne til lovforsla-
gets § 1, nr. 13.
Selvom ejeren i et konkret tilfælde vurderes ikke at have haft
mulighed for at kunne vide, at køretøjet ville blive anvendt
ved en eller flere af de overtrædelser, der nævnes i 1. pkt., vil
der endvidere ved den samlede helhedsvurdering skulle hen-
ses til ejerens økonomiske stilling i anledning af overdragel-
sen af køretøjet til den anden person. Det indebærer, at ud-
gangspunktet om konfiskation bl.a. vil skulle fraviges, hvis
ejeren godtgør, at adgangen til at gøre et erstatningskrav
gældende over for føreren ikke er tilstrækkelig til at forhin-
dre, at konfiskationen er uforholdsmæssigt indgribende.
Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis ejeren godtgør, at særlige
omstændigheder konkret gør et erstatningskrav illusorisk.
Det forudsættes i den forbindelse, at alene omstændigheder,
som ejeren af køretøjet ikke med rimelighed ville have kun-
net forudse, vil kunne begrunde, at konfiskation undlades
med henvisning til, at et eventuelt erstatningskrav er illuso-
risk. Førerens død eller konkurs i tilfælde, hvor førerens bo
ikke kan dække kravet, kan efter omstændighederne være til-
strækkeligt til at bringe undtagelsesbestemmelsen i anven-
delse, forudsat at ejeren af køretøjet ikke kendte eller burde
have kendt til de omstændigheder, der gør kravet mod boet
dækningsløst. Der henvises til bemærkningerne til lovforsla-
gets § 1, nr. 13.
Konfiskation efter den foreslåede bestemmelse i § 133 a, stk.
2, 2. pkt., vil endvidere kunne undlades efter færdselslovens
§ 133 a, stk. 12, når særlige grunde taler herfor. Dette vil
navnlig være tilfældet i situationer, hvor eksempelvis ganske
særlige familiemæssige eller sociale forhold vil bevirke, at
konfiskation i det konkrete tilfælde vil have uforholdsmæs-
sigt indgribende betydning for den pågældende.
Som beskrevet ovenfor vil konfiskation efter Transportmini-
steriets opfattelse f.eks. skulle undlades efter § 133 a, stk. 12,
hvis der er tale om en specialindrettet handicapbil, eller en
bil som anvendes til transport af f.eks. ejerens barn, der har
et handicap eller lider af behandlingskrævende sygdom, og
hvor den pågældende bil udgør eneste transportmulighed.
L 127 - 2020-21 - Bilag 19: Ændringsforslag fra transportministeren
2346854_0004.png
Side 4/17
Endelig vil konfiskation i alle tilfælde være uforholdsmæssigt
indgribende for ejeren, hvis det kan dokumenteres, at det an-
vendte køretøj på gerningstidspunktet var stjålet.
Ovenstående eksempler er ikke udtømmende.
Adgangen til konfiskation af tredjemands køretøj er således
ikke undtagelsesfri. Det forudsættes dog, at der er tale om en
snæver undtagelse. Udgangspunktet vil være, at køretøjer be-
nyttet til vanvidskørsel konfiskeres, og ejeren herefter må
søge sit tab dækket gennem et erstatningskrav mod føreren.
Der er i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 13, rede-
gjort nærmere for, hvornår konfiskation må anses for ufor-
holdsmæssigt indgribende for ejeren, herunder hvilke for-
hold der kan indgå i vurderingen.
Som anført ovenfor under pkt. 2.5.1.2, fremgår det af færd-
selslovens § 133 a, stk. 14, at straffelovens regler om konfi-
skation i øvrigt gælder. Det indebærer bl.a., at særligt sikrede
rettigheder i køretøjet som udgangspunkt ikke berøres af
konfiskationen, jf. straffelovens § 76, stk. 3. Panterettighe-
der, ejendomsforbehold og andre særligt sikrede rettigheder
i et køretøj består således fortsat, selv om køretøjet konfiske-
res.
Transportministeriet er opmærksom på, at konfiskation af
tredjemands ejendele begrundet i strafbare forhold, som
vedkommende tredjemand ikke selv har begået, er en alvor-
lig reaktion, der kan forekomme meget indgribende i forhold
til ejeren. Transportministeriet finder dog, at alvorligheden
af denne type færdselsovertrædelser, som kan have fatale
konsekvenser, og hensynet til færdselssikkerheden nødven-
diggør indførelse af muligheden for at konfiskere de pågæl-
dende køretøjer uanset ejerforhold.
Transportministeriet skal bemærke, at adgangen til konfi-
skation fra tredjemand alene gælder de groveste og farligste
færdselsovertrædelser. Der er således ikke tale om overtræ-
delser, der f.eks. skyldes et øjebliks uopmærksomhed fra en
ellers opmærksom bilist.
Transportministeriet bemærker endvidere, at den ejer, der
får sit køretøj konfiskeret efter den foreslåede bestemmelse,
vil have et økonomisk krav på køretøjets værdi mod den fø-
L 127 - 2020-21 - Bilag 19: Ændringsforslag fra transportministeren
2346854_0005.png
Side 5/17
rer, hvis kørsel har forårsaget konfiskationen. Ejeren vil her-
ved kunne kompenseres for det tab, som konfiskationen
medfører.
For så vidt angår leasing- og udlejningsselskaber indgår det
f.eks. allerede som et standardvilkår i den standardaftale,
som er udarbejdet i fællesskab mellem FDM og Finans og
Leasing, at det betragtes som væsentlig misligholdelse af lea-
singaftalen, hvis leasingtager anvender leasingbilen i strid
med de love, forskrifter og instruktioner, der gælder for så-
dan brug, herunder hvis det resulterer i konfiskation eller be-
slaglæggelse, jf. standardaftalens § 13, pkt. 7, og at leasingta-
ger i sådanne tilfælde er forpligtet til at betale fuld erstatning
til leasinggiver for det tab, som leasinggiver lider, jf. stan-
dardaftalens § 14. Hertil kommer, at leasing- og udlejnings-
virksomheder mv. allerede i dag håndterer den erhvervsri-
siko, at deres køretøjer f.eks. kan blive stjålet eller totalska-
det i et trafikuheld.
Transportministeriet er opmærksom på, at der vil være en ri-
siko for, at ejeren i nogle tilfælde ikke vil kunne få fyldest-
gjort sit krav, hvis føreren ikke har en tilstrækkelig betalings-
evne. Særligt i forhold til leasing- og udlejningsselskaber be-
mærker Transportministeriet dog, at selskaberne generelt er
underlagt den erhvervsrisiko, at leasingtager ikke har fornø-
den betalingsevne i forhold til eventuelle krav, som leasing-
selskabet måtte have mod leasingtager.
Der henvises endvidere til det ovenfor, der under pkt. 3 og
det i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 13, anførte om,
hvornår konfiskation må anses for uforholdsmæssigt indgri-
bende for ejeren og derfor skal undlades.”
Jeg skal endvidere anmode om, at følgende affattelse af punkt 3 i
lovforslaget om forholdet til Den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention optages i udvalgets betænkning og dermed erstatter
punkt 3 i den fremsatte version af lovforslaget:
”3.
Forholdet til Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention
3.1. Artikel 1 i første tillægsprotokol til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention
L 127 - 2020-21 - Bilag 19: Ændringsforslag fra transportministeren
2346854_0006.png
Side 6/17
Artikel 1 i første tillægsprotokol (TP 1) til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) har følgende ord-
lyd:
”1. Enhver fysisk eller juridisk person har ret til respekt for
sin ejendom. Ingen må berøves sin ejendom undtagen i sam-
fundets interesse og i overensstemmelse med de betingelser,
der er fastsat ved lov og følger af folkerettens almindelige
principper.
2. Foranstående bestemmelse skal imidlertid ikke på nogen
måde begrænse statens ret til at håndhæve sådanne love,
som den anser for nødvendige for at overvåge, at ejendoms-
retten udøves i overensstemmelse med almenhedens inte-
resse, eller for at sikre betaling af skatter, andre afgifter og
bøder.”
EMRK TP 1 artikel 1 indeholder tre forskellige regler. Den
første regel, jf. stk. 1, 1. pkt., udtrykker et generelt princip om
respekt for ejendom. Den anden regel, jf. stk. 1, 2. pkt., fore-
skriver, at berøvelse af ejendom kun kan ske under visse be-
tingelser, mens den tredje regel, jf. stk. 2, anerkender kon-
ventionsstaternes ret til at kontrollere udøvelsen af ejen-
domsretten. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
(Menneskerettighedsdomstolen) har udtalt, at den anden og
tredje regel er udtryk for særlige former for indgreb i retten
til respekt for ejendom, og at de skal anvendes i lyset af de
generelle principper, der kan udledes af den første regel, jf.
f.eks. Menneskerettighedsdomstolens dom af 24. oktober
1986 i sagen AGOSI mod Storbritannien, pr. 48. I vidt om-
fang vil vurderingen af, om et indgreb er berettiget, være
sammenfaldende, uanset hvilken af de tre regler der finder
anvendelse på en konkret sag, jf. Jon Fridrik Kjølbro, Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention for praktikere
(5. udgave, 2020), side 1338.
Det følger af Menneskerettighedsdomstolens praksis, at ind-
greb i ejendomsretten skal opfylde en række betingelser.
Indgrebet skal for det første ske med respekt af legalitetskra-
vet, hvilket navnlig indebærer, at der skal være hjemmel i na-
tional ret, og at denne hjemmel skal være tilstrækkeligt til-
gængelig, præcis og forudsigelig. Et indgreb i ejendomsretten
skal for det andet ske i samfundets (almenhedens) interesse,
dvs. forfølge et anerkendelsesværdigt formål. For det tredje
skal der foreligge en rimelig balance mellem på den ene side
L 127 - 2020-21 - Bilag 19: Ændringsforslag fra transportministeren
2346854_0007.png
Side 7/17
hensynet til samfundets interesse i indgrebet og på den an-
den side hensynet til beskyttelsen af individets ejendomsret,
således at den, som indgrebet retter sig imod, ikke kommer
til at bære en individuel og uforholdsmæssig byrde. Der kan
bl.a. henvises til Menneskerettighedsdomstolens dom af 13.
oktober 2015 i sagen Ünsped Paket Servisi mod Bulgarien,
pr. 36-38.
Konventionsstaterne er tillagt en bred skønsmargin ved vur-
deringen af, om der foreligger en sådan rimelig balance, jf.
bl.a. Menneskerettighedsdomstolens dom af 28. juni 2018 i
sagen G. I. E. M. s.r.l. m.fl. mod Italien, pr. 293.
Det følger videre af Menneskerettighedsdomstolens praksis,
at der af EMRK TP 1 artikel 1 kan udledes en processuel be-
skyttelse af den, som et indgreb i ejendomsretten retter sig
imod. Menneskerettighedsdomstolen har således bl.a. i den
ovennævnte dom i G. I. E. M.-sagen, pr. 302, udtalt, at den,
som et indgreb retter sig imod, skal have en rimelig mulig-
hed for effektivt at anfægte indgrebet over for de kompetence
myndigheder i en kontradiktorisk procedure, der respekterer
princippet om ligestilling af parterne (”equality of arms”).
Det fremgår af Menneskerettighedsdomstolens praksis, at
den ved sin bedømmelse af indgreb i EMRK TP 1 artikel 1 fo-
retager en konkret helhedsvurdering af sagen og vurderer de
forskellige interesser, der er involveret, herunder om der er
udbetalt kompensation, parternes adfærd, de anvendte for-
anstaltninger og den måde, hvorpå de gennemføres, herun-
der om foranstaltningerne har medført uvished for enkelt-
personer, jf. bl.a. Menneskerettighedsdomstolens dom af 22.
juni 2004 i sagen Broniowski mod Polen, pr. 151.
3.2. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis
vedrørende tredjemandskonfiskation
Menneskerettighedsdomstolen har i flere tilfælde forholdt
sig til, om konfiskation fra ejeren af aktiver, der af tredje-
mand er blevet anvendt til at begå et strafbart forhold, har
været i overensstemmelse med EMRK TP 1 artikel 1. Det be-
mærkes, at Menneskerettighedsdomstolen ikke ses at have
taget stilling til en ordning som den foreslåede, der indebæ-
rer, at der som udgangspunkt skal ske konfiskation, herun-
der tredjemandskonfiskation, af køretøjer, som har været an-
vendt til de alvorligste færdselsovertrædelser. Tilsvarende
gælder i øvrigt EU-Domstolen for så vidt angår artikel 17,
L 127 - 2020-21 - Bilag 19: Ændringsforslag fra transportministeren
2346854_0008.png
Side 8/17
stk. 1, i EU’s Charter om Grundlæggende Rettigheder (se
herom pkt. 3.3 nedenfor). Det bemærkes endvidere, at Men-
neskerettighedsdomstolens praksis vedrørende konfiskation
fra tredjemand i et vist omfang synes at være uensartet og at
bære præg af at være under udvikling.
Det fremgår af Menneskerettighedsdomstolens praksis, at
den i sådanne sager
i overensstemmelse med, hvad der er
anført om Menneskerettighedsdomstolens praksis ovenfor
foretager en konkret helhedsvurdering, jf. f.eks. Menneske-
rettighedsdomstolens dom af 17. januar 2017 i sagen B. K. M.
Lojistik Tasimacilik Ticaret Limited Sirketi mod Slovenien,
pr. 43. Det følger desuden af Menneskerettighedsdomstolens
praksis, at tredjemandskonfiskation af køretøjer, der har væ-
ret anvendt til at begå strafbare handlinger, efter omstændig-
hederne kan være et berettiget indgreb i ejendomsretten ef-
ter EMRK TP 1 artikel 1, hvor konfiskationen foretages med
det formål at forhindre kriminalitet, jf. Menneskerettigheds-
domstolens dom af 28. april 2016 i sagen Vasilevski mod
Makedonien, pr. 54, eller begrundet i hensynet til færdsels-
sikkerheden, jf. Menneskerettighedsdomstolens dom af 28.
april 2016 i sagen Sulejmani mod Makedonien, pr. 38.
3.3. EU-Domstolens dom i sag C-393/19, OM
Bestemmelsen i EMRK TP 1 artikel 1 svarer til artikel 17, stk.
1, i Den Europæiske Unions Charter om Grundlæggende Ret-
tigheders (Chartret), hvilket bekræftes af de forklarende be-
mærkninger til Chartrets artikel 17 og 52, stk. 3. Det må der-
for antages, at Menneskerettighedsdomstolen vil inddrage
praksis fra EU-Domstolen vedrørende Chartrets artikel 17
ved fortolkningen af EMRK TP 1 artikel 1.
EU-Domstolen afsagde den 14. januar 2021 dom i sag C-
393/19, OM, i anledning af en præjudiciel forelæggelse fra en
bulgarsk appeldomstol. EU-Domstolen udtalte bl.a. i dom-
men, at artikel 2, stk. 1 (om konfiskation), i Rådets rammeaf-
gørelse 2005/212 af 24. februar 2005 om konfiskation af ud-
bytte, redskaber og formuegoder fra strafbart forhold, sam-
menholdt med Chartrets artikel 17, stk. 1 (om ejendomsret-
ten), skal fortolkes således, at denne bestemmelse er til hin-
der for en national lovgivning, der gør det muligt at konfi-
skere et redskab, der er blevet anvendt til at begå alvorligt
smugleri, når dette tilhører en tredjemand i god tro (pr. 58).
L 127 - 2020-21 - Bilag 19: Ændringsforslag fra transportministeren
2346854_0009.png
Side 9/17
EU-Domstolen udtalte i den forbindelse bl.a., at henset til
den væsentlige påvirkning af personers rettigheder, som
konfiskation af et formuegode medfører, nemlig den endelige
fratagelse af ejendomsretten til dette, bemærkes det, at hvad
angår en tredjemand i god tro, som ikke vidste og ikke kunne
vide, at hans formuegode blev anvendt til at begå en lovover-
trædelse, indebærer en sådan konfiskation, når henses til det
forfulgte formål (at forhindre ulovlig indførsel af varer til
landet), et uforholdsmæssigt og uantageligt indgreb over for
det centrale indhold af denne persons ejendomsret (pr. 55).
EU-Domstolen blev endvidere forelagt et spørgsmål om arti-
kel 4 i rammeafgørelsen om retsmidler, hvorefter enhver
medlemsstat skal træffe de foranstaltninger, der måtte være
nødvendige for at sikre, at interesserede parter, der er berørt
af bl.a. foranstaltninger vedrørende konfiskation, råder over
effektive retsmidler med henblik på at forsvare deres ret-
tigheder. I den forbindelse bemærkes, at det nationale rets-
system ikke gav den tredjemand, hvis formuegode blev kon-
fiskeret, mulighed for at anfægte lovligheden af foranstalt-
ningen med henblik på at få formuegodet tilbage, når konfi-
skationen ikke var begrundet, eller med henblik på gøre sine
rettigheder gældende. EU-Domstolen henviste til, at Menne-
skerettighedsdomstolen i den ovenfor under pkt. 3.2 be-
handlede sag Ünsped Paket Servisi mod Bulgarien fastslog,
at i en situation, hvor staten står bag konfiskation, og hvor
den nationale lovgivning og praksis ikke fastsætter en proce-
dure, hvorved ejeren kan forsvare sine rettigheder, kan
denne stat ikke opfylde sin forpligtelse i henhold til EMRK til
at iværksætte en sådan procedure ved at anmode en person,
der ikke er blevet dømt for den strafbare handling, der har
ført til konfiskationen, om at søge at få sin ejendom tilbage
fra en tredjemand. EU-Domstolen konkluderede herefter, at
Chartrets artikel 47 om effektive retsmidler er til hinder for
en national lovgivning, hvorefter det inden for rammerne af
en straffesag er muligt at konfiskere et formuegode, der til-
hører en anden person end den, der har begået den strafbare
handling, uden at denne førstnævnte person har adgang til
effektive retsmidler.
Det kan give anledning til tvivl, hvordan EU-Domstolen vil
besvare et spørgsmål om en ordning med tredjemandskonfi-
skation i anledning af en strafbar handling i en situation,
hvor den pågældende tredjemand har adgang til at gøre sine
rettigheder gældende, herunder anfægte konfiskationen eller
L 127 - 2020-21 - Bilag 19: Ændringsforslag fra transportministeren
2346854_0010.png
Side 10/17
rejse et erstatningskrav, under eller i tilknytning til straffesa-
gen. Uanset at EU-Domstolen ikke knyttede disse spørgsmål
sammen, vurderes der ikke med dommen at være grundlag
for at fastslå, at EU-Domstolens dom indfører en anden til-
gang end den helhedsvurdering, som Menneskerettigheds-
domstolen har anlagt i sin praksis gengivet ovenfor under
pkt. 3.2, og som EU-Domstolen henviser til i sin afgørelse.
3.4. Den foreslåede ordning om udvidet adgang til konfiska-
tion
Den foreslåede ordning indebærer, at et køretøj som ud-
gangspunkt skal konfiskeres, hvis det er blevet anvendt til at
begå en af de overtrædelser af færdselsloven eller straffelo-
ven, der omfattes af lovforslaget, uanset om overtrædelsen er
begået af ejeren af køretøjet eller af tredjemand. Udgangs-
punktet fraviges, hvis køretøjet er stjålet, eller konfiskation
på anden vis vil være uforholdsmæssigt indgribende for eje-
ren, navnlig henset til ejerens mulighed for at kunne vide, at
køretøjet ville blive anvendt ved en eller flere af de overtræ-
delser, der nævnes i 1. pkt., og for at tage alle rimelige skridt
til at sikre sin økonomiske stilling i anledning af overdragel-
sen af køretøjet til den anden person.
Et indgreb som det foreslåede vurderes at ville udgøre et ind-
greb i ejendomsretten efter EMRK TP 1 artikel 1.
Et sådant indgreb forudsætter for det første, at der er en til-
strækkeligt tilgængelig, præcis og forudsigelig hjemmel i na-
tional ret. En sådan hjemmel skabes med lovforslaget.
For det andet stilles der krav om, at indgrebet sker til vareta-
gelse af en anerkendelsesværdig samfundsinteresse. Lov-
forslaget forfølger samfundets interesse i at varetage færd-
selssikkerheden og bekæmpe grove overtrædelser af færd-
selslovgivningen, som kan have alvorlige og i værste fald fa-
tale følger for andres liv og helbred.
Det er for det tredje en betingelse efter Menneskerettigheds-
domstolens praksis, at aktivets ejers processuelle rettigheder
respekteres. Således skal ejeren have adgang til at gøre indsi-
gelse mod konfiskationen og fremlægge sine synspunkter i
en kontradiktorisk proces, der respekterer princippet om
parternes ligestilling, jf. navnlig den ovennævnte dom i sa-
gen Vasilevski mod Makedonien. Denne betingelse har nær
L 127 - 2020-21 - Bilag 19: Ændringsforslag fra transportministeren
2346854_0011.png
Side 11/17
sammenhæng med betingelsen, der nævnes straks nedenfor,
og de to betingelser behandles derfor samlet.
Endelig er det en betingelse, at der foreligger en rimelig ba-
lance mellem på den ene side de hensyn i almenhedens inte-
resse, der forfølges, dvs. samfundets generelle interesse i
færdselssikkerhed og kriminalitetsbekæmpelse, og på den
anden side hensynet til ejeren af køretøjet. Det bemærkes i
den forbindelse, at der i almindelighed vurderes at foreligge
en sådan rimelig balance i de tilfælde, hvor ejeren er identisk
med den fører af køretøjet, som har begået den omhandlede
overtrædelse. Det følgende tager således alene sigte på til-
fælde, hvor der sker konfiskation fra en ejer, der ikke som fø-
rer er ansvarlig for den eller de lovovertrædelser, der begrun-
der indgrebet i form af konfiskation.
Som nævnt ovenfor synes Menneskerettighedsdomstolens
praksis på dette punkt at være uensartet og at bære præg af
at være under udvikling. Der synes således navnlig at kunne
spores en uenighed om, hvilken betydning de relevante mo-
menter skal tillægges i den konkrete afvejning af de involve-
rede interesser, jf. navnlig Menneskerettighedsdomstolens
dom af 17. januar 2017 i sagen B. K. M. mod Slovenien og
Menneskerettighedsdomstolens dom af 4. juli 2017 i sagen
Benz mod Rumænien samt dissenserne til disse domme.
Praksis er således ikke nødvendigvis ensartet med hensyn til
den betydning, Menneskerettighedsdomstolen tillægger eje-
rens forhold, herunder ejerens adfærds sammenhæng med
den begåede kriminalitet. I Menneskerettighedsdomstolens
dom af 17. september 2015 i sagen Andonoski mod Makedo-
nien og i de ovennævnte domme i Vasilevski- og B. K. M.-sa-
gerne tillægges det væsentlig vægt, at ejeren af køretøjerne
ikke havde mulighed for at undgå konfiskation ved at påbe-
råbe sig god tro. Omvendt accepterede Menneskerettigheds-
domstolen i Benz-sagen og ved afgørelse af 17. maj 2018 i sa-
gen Comautosport Leasing mod Rumænien en ordning med
obligatorisk og undtagelsesfri konfiskation uanset ejerens
subjektive forhold. Ved afgørelse af 10. april 2003 i sagen
Yildirim mod Italien accepterede Menneskerettighedsdom-
stolen en endog meget vidtgående formodningsregel for kon-
fiskation, der dog efter omstændighederne kunne afkræftes.
Praksis er heller ikke nødvendigvis ensartet med hensyn til,
om en adgang for ejeren til at søge erstatning hos personen,
L 127 - 2020-21 - Bilag 19: Ændringsforslag fra transportministeren
2346854_0012.png
Side 12/17
der har begået den konfiskationsudløsende strafbare hand-
ling, kan modsvare en ordning med undtagelsesfri konfiska-
tion. Ifølge Menneskerettighedsdomstolens faste praksis er
det utilstrækkeligt at henvise ejeren til at søge erstatning i de
tilfælde, hvor konkrete omstændigheder gør en sådan erstat-
ningsadgang illusorisk, herunder ved gerningsmandens død
eller konkurs. Uden for sådanne tilfælde er praksis ikke klar.
I dommen B. K. M. mod Slovenien, som på dette punkt fin-
der støtte i dissensen i Benz mod Rumænien, indikeres det,
at det ikke er i overensstemmelse med EMRK TP 1 artikel 1
at konfiskere et køretøj fra en godtroende ejer, uanset om
ejeren måtte have adgang til at anlægge et erstatningssøgs-
mål mod gerningsmanden. Omvendt følger det af dommen i
Benz mod Rumænien, at en obligatorisk og undtagelsesfri
konfiskationsordning kan accepteres, hvis der er adgang til
at søge erstatning, og denne adgang ikke konkret er illuso-
risk.
På den baggrund, og i lyset af de krav, som Menneskeret-
tighedsdomstolen almindeligvis stiller til indgreb i ejen-
domsretten, må det lægges til grund, at der ved bedømmel-
sen af, om der foreligger en rimelig balance mellem samfun-
dets og den enkelte ejers interesser, skal foretages en konkret
og samlet helhedsvurdering af samtlige relevante forhold.
Det må antages, at ingen enkeltelementer i sig selv er afgø-
rende, så længe ejerens processuelle rettigheder respekteres.
Ved denne helhedsvurdering indgår ejerens adfærd, herun-
der i hvilken grad ejeren har udvist agtpågivenhed, og adfær-
dens sammenhæng med den konkrete forseelse som et
blandt en række momenter. Vurderingen må endvidere bl.a.
inddrage konfiskationens personlige og økonomiske konse-
kvenser for ejeren samt ejerens adgang til at opnå erstatning
for det tab, ejeren måtte lide ved konfiskationen, herunder
hvor effektiv og tilgængelig adgang hertil er. Det må endvi-
dere indgå, om konfiskationen er en automatisk og ufravige-
lig følge af den relevante lovovertrædelse, eller om der er
mulighed for at gøre undtagelse i tilfælde, hvor særlige
grunde taler herfor.
Helhedsvurderingen må foretages i lyset af den vide skøns-
margin, som konventionsstaterne er tillagt for så vidt angår
indgreb i ejendomsretten efter EMRK TP 1 artikel 1, herun-
der ved varetagelsen af hensynet til færdselssikkerheden og
ved bekæmpelse af kriminalitet.
L 127 - 2020-21 - Bilag 19: Ændringsforslag fra transportministeren
2346854_0013.png
Side 13/17
Efter Transportministeriets opfattelse taler en række forhold
for, at det ligger inden for konventionsstaternes vide skøns-
margin at indføre en ordning som den foreslåede, hvorefter
et køretøj som udgangspunkt skal konfiskeres uanset køretø-
jets ejerforhold, hvis det er blevet anvendt til at begå de al-
vorlige lovovertrædelser, der er omfattet af lovforslaget, jf.
nedenfor.
Forslaget forfølger tungtvejende hensyn til færdselssikkerhe-
den og bekæmpelse af kriminalitet. Formålet med lovforsla-
get er således at forhindre meget alvorlige færdselsforseelser,
der i særlig grad kan udsætte andre mennesker for livsfare.
Nødvendigheden af lovforslaget skal ses i lyset af, at såkaldt
vanvidskørsel kan have særdeles alvorlige og i værste fald fa-
tale konsekvenser, at det i praksis er tæt på umuligt for al-
mindelige borgere at sikre sig herimod, og at problemets om-
fang er væsentligt. Hertil kommer de praktiske vanskelighe-
der, der med den nuværende regulering er forbundet med at
forhindre dette. Som anført ovenfor under pkt. 2.5.2.1 i lov-
forslagets almindelige bemærkninger har Rigspolitiet oplyst,
at der er behov for at sætte ind over for bilister, der kører så-
kaldt vanvidskørsel i leasede køretøjer. Denne problemstil-
ling skal endvidere ses i lyset af, at flere og flere borgere i dag
leaser køretøjer frem for at eje, hvilket betyder, at de gæl-
dende konfiskationsregler mister deres effekt. Hertil kom-
mer, at det i praksis er vanskeligt at bevise, at en person, der
har udlånt sit køretøj, har været bekendt med, hvad det
skulle anvendes til. Der er således med de nuværende regler
dels risiko for, at gerningspersonen kan anvende køretøjet til
på ny at begå alvorlige færdselslovovertrædelser, dels en ikke
uvæsentlig risiko for omgåelse. Forslaget er herudover udfor-
met således, at køretøjsejerens interesser i videst muligt om-
fang respekteres, mens det stadig sikres, at konfiskationsad-
gangen er effektiv i praksis.
Forslaget indebærer således ikke, at der undtagelsesfrit vil
skulle ske konfiskation fra ejeren i tilfælde af en overtrædelse
omfattet af den foreslåede
ordning. Dels gøres der undtagelse for tilfælde, hvor køretø-
jet er stjålet, dels kan domstolene undlade konfiskation, hvis
ejeren godtgør, at konfiskation undtagelsesvis vil være ufor-
holdsmæssigt indgribende. Der er således med forslaget ta-
get højde for, at særlige forhold kan føre til, at konfiskation
må anses for et uforholdsmæssigt indgreb. Der henvises til
L 127 - 2020-21 - Bilag 19: Ændringsforslag fra transportministeren
2346854_0014.png
Side 14/17
pkt. 2.5.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger og be-
mærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 13.
I medfør af den foreslåede § 119, stk. 6, har ejeren endvidere
ret til en beskikket forsvarer under sagen, der kan varetage
ejerens interesser, herunder både i forhold til spørgsmålet
om konfiskation og i forhold til erstatningskravet mod føre-
ren.
Hertil kommer, at ejeren efter de almindelige formueretlige
regler kan rette et erstatningskrav mod føreren af køretøjet
med henblik på at få dækket det tab, ejeren har lidt som følge
af konfiskationen. Leasingselskaber, udlejningsselskaber
m.v. kan i meget vidt omfang stille krav til en potentiel lea-
singtager eller lejer m.v. Der kan både opstilles særlige afta-
levilkår om konfiskation, hvorefter en lejer eller en leasingta-
ger vil være erstatningsansvarlig, og der kan kræves doku-
mentation for f.eks. indtægt og skatteforhold m.v. Dette mu-
liggør, at selskaberne selv i vidt omfang kan sikre sig imod, at
et efterfølgende krav mod leasingtager måtte blive illusorisk,
og at selskaberne derfor i vidt omfang selv har mulighed for
at sikre, at et erstatningskrav i tilfælde af konfiskation er ef-
fektivt i praksis. Det bemærkes endvidere, at forslaget alene
gælder for leasingkontrakter m.v., der er indgået efter den
16. december 2020, hvorfor selskaberne ved indgåelse af
kontrakter og eventuelt ved tilpasning af deres forretnings-
model har mulighed for at indrette sig på den risiko, der føl-
ger af, at leasede køretøjer kan konfiskeres.
For så vidt angår ejere af køretøjer, der udlåner deres køretøj
privat til eksempelvis familiemedlemmer eller venner, be-
mærkes det, at de i almindelighed må forudsættes at have til-
strækkeligt kendskab til låneren, herunder dennes personlige
forhold, til at kunne vurdere risikoen for, at køretøjet anven-
des uforsvarligt, eller at låneren ikke har mulighed for at
dække et eventuelt erstatningskrav. Også i denne situation er
ejerens agtpågivenhed afgørende, herunder hvilke mulighe-
der den pågældende havde for at vurdere, om der var en ri-
siko for, at bilen ville blive anvendt til en overtrædelse, der
kan medføre konfiskation, og om disse muligheder er udnyt-
tet. Der henvises til de specielle bemærkninger til lovforsla-
gets § 1, nr. 13.
Endelig bemærkes det, at ejeren af et køretøj, der er blevet
anvendt til at begå de af forslaget omfattede færdselslovover-
trædelser, og som på den baggrund kan konfiskeres, med
L 127 - 2020-21 - Bilag 19: Ændringsforslag fra transportministeren
2346854_0015.png
Side 15/17
forslaget har adgang til effektiv prøvelse af både beslaglæg-
gelsen og den efterfølgende konfiskation af køretøjet, jf. nær-
mere pkt. 2.5.1.3 og 2.5.1.4 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger. Endvidere er ejeren af køretøjet ikke alene hen-
vist til at anlægge særskilt erstatningssag mod føreren, idet
erstatningskravet i overensstemmelse med den forslåede §
119, stk. 7, i færdselsloven som hovedregel kan fremsættes
under straffesagen mod føreren.
Det bemærkes desuden, at spørgsmålene om konfiskation og
erstatning i anledning af konfiskation forudsættes at skulle
behandles samlet. I det omfang spørgsmålet om erstatning i
anledning af konfiskationen udskilles fra straffesagen, vil
spørgsmålet om konfiskation således også skulle udskilles til
behandling i en samlet sag med erstatningsspørgsmålet.,
Retten vil dog f.eks. kunne tage stilling til spørgsmålet om
konfiskation uden at forfølge spørgsmålet om erstatningens
størrelse. Ejeren af et køretøj, som på baggrund af førerens
lovovertrædelse konfiskeres, vil således have adgang til at
udtale sig og fremkomme med sit erstatningskrav i anled-
ning af konfiskationen i forbindelse med rettens behandling
af spørgsmålet om konfiskationen.
Samlet set vil de foreslåede regler om ejerens mulighed for at
fremsætte sit erstatningskrav og gøre indsigelse mod konfi-
skationen, sammenholdt med ejerens mulighed for at tage
forholdsregler over for brugerens potentielle manglende be-
talingsevne, indebære, at indgrebet i almindelighed vil være
af begrænset intensitet, og at ejeren i forbindelse med sit ud-
lån eller leasing m.v. af køretøjet vil kunne tage højde for
brugernes betalingsevne, hvis køretøjet konfiskeres som
følge af den foreslåede ordning.
Henset til det anførte og til den vide skønsmargin, konventi-
onsstaterne er tillagt for så vidt angår indgreb i ejendomsret-
ten efter EMRK TP 1 artikel 1, herunder i forbindelse med
bekæmpelse af kriminalitet, er det Transportministeriets
vurdering, at forslaget kan gennemføres inden for rammerne
af EMRK. Som det imidlertid fremgår ovenfor, ses Menne-
skerettighedsdomstolen (og EU-Domstolen) ikke at have væ-
ret forelagt en helt tilsvarende ordning som den foreslåede. I
lyset heraf, og da Menneskerettighedsdomstolens praksis på
området som nævnt i et vist omfang synes at være uensartet
og at bære præg af at være under udvikling, vurderes der at
være en procesrisiko for, at Domstolen vil kunne nå frem til,
at der ved vurderingen af, om der efter EMRK TP 1, artikel 1,
L 127 - 2020-21 - Bilag 19: Ændringsforslag fra transportministeren
2346854_0016.png
Side 16/17
vil kunne ske konfiskation, skal lægges afgørende vægt på,
om ejeren faktisk vidste eller havde en nærmere konkretise-
ret formodning om, at køretøjet konkret ville blive anvendt
ved en af de omfattede lovovertrædelser.”
Endelig skal jeg anmode om, at følgende affattelse af punkt 4 i lov-
forslaget om økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige optages i udvalgets betænkning og der-
med erstatter punkt 4 i den fremsatte version af lovforslaget:
”4.
Økonomiske konsekvenser og implementerings-
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget er en udmøntning af en række af de tiltag, der
kræver lovændring, som fremgår af regeringsinitiativet mod
vanvidskørsel ”Vanvidskørsel skal stoppes” fra februar 2020.
Lovforslaget forventes at medføre merudgifter på Justitsmi-
nisteriets område i størrelsesordenen af 71,6 mio. kr. årligt
fuldt indfaset. De samlede forventede merudgifter er forbun-
det med en vis usikkerhed.
Udgifterne kan først og fremmest henføres til forslaget om
en udvidelse af adgangen til konfiskation af køretøj anvendt
til vanvidskørsel
uanset om føreren selv er ejer af køretøjet,
eller køretøjet er ejet af tredjemand.
Idet alle køretøjer anvendt til vanvidskørsel som udgangs-
punkt vil blive konfiskeret, er det vurderingen, at flere køre-
tøjer fremadrettet vil skulle beslaglægges og efterfølgende
konfiskeres sammenlignet med i dag. Udgifterne til konfiska-
tion kan derfor primært henføres til politiets merudgifter
forbundet med selve beslaglæggelsen, den fysiske opbevaring
af køretøjerne frem mod domstolsbehandling af konfiskati-
onsspørgsmålet samt den efterfølgende bortauktionering af
køretøjerne. Derudover er der mindre merudgifter til ankla-
gemyndigheden og domstolene i de tilfælde, hvor der vil
skulle ske en domstolsprøvelse af beslaglæggelsen.
Det forventes derudover, at en stigning i antallet af konfiske-
rede køretøjer vil medføre et merprovenu til staten på op til
ca. 20,6 mio. kr. årligt fuldt indfaset.
Udgifterne på Justitsministeriets område kan derudover
henføres til forslagene om skærpede straffe ved høje ha-
stighedsforseelser, udvidelse af frakendelse af førerretten til
L 127 - 2020-21 - Bilag 19: Ændringsforslag fra transportministeren
2346854_0017.png
Side 17/17
tre år, skærpede straffe ved kørsel i frakendelsestiden efter
frakendelse af førerretten som følge af vanvidskørsel og
skærpet straf ved ulovlig kap- og væddekørsel. Udgifterne
forbundet med strafskærpelser kan primært henføres til ud-
videlse af frakendelse af førerretten til tre år og skærpelsen af
straffen for kørsel i frakendelsestiden efter frakendelse af fø-
rerretten som følge af vanvidskørsel.
Forslaget forventes at medføre en øget sagsmængde i retssy-
stemet sammenlignet med i dag. Størstedelen af merudgif-
terne kan henføres til kriminalforsorgen som følge af en øget
strafmasse.
Derudover forventes strafskærpelserne at medføre mindre
merudgifter til politiet, anklagemyndigheden og domstolene,
som primært er forbundet med en mere ressourcekræ‐
vende domstolsbehandling i forhold til i dag.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht