Transportudvalget 2020-21
L 127 Bilag 18
Offentligt
2342889_0001.png
INDLÆG I FORTSÆTTELSE AF DEPUTATION FOR TRANSPORTUDVALGET 23.2.2021
Af 26.2.2021
Fra Carta A/S
Foreningen for Mindre Leasingselskaber
Focus Advokater P/S
Indledende bemærkninger
Nærværende indlæg sammenfatter, uddyber og motiverer Foreningen for Mindre Leasingselska-
bers
herefter ”Fore i ge ”
indlæg af henholdsvis 10.2.2021 og 18.2.2021 vedrørende lovforslag
nr. L 127 om ændring af færdselsloven (skærpet indsats mod vanvidskørsel)
herefter ”L
” , sa t
Foreningens deputation for Transportudvalget d. 23.2.2021 vedrørende L 127.
I nærværende indlæg redegør Foreningen for:
i)
ii)
begrundelsen for Foreningens ønske om deputation (afsnit 2)
side 3
de juridiske problemer og
udfordri ger ved de
om tredjemandskonfiskation (afsnit 3)
side 4
perspektiveri g af ko sekve ser e af L
side 8
uvære de udfor
i g af L
’s regler
iii)
’s regler o
tredje a dsko fiskatio
afsnit 4)
iv)
Foreningens forslag til løsningsmodeller, der sikrer
opfyldelse af L
Ændringsforslag til L 127 § 1, nr. 13 (afsnit 5)
side 9
Fordelene ved Foreningens ændringsforslag (afsnit 6)
side 10
’s for ål,
herunder
v)
Foreningen understreger, at Foreningen helhjertet støtter initiativer og stramninger, der skal be-
kæmpe vanvidskørsel ved at få vanvidsbilister væk fra de danske veje. Det bør dog ske med de rette
effektive midler og med respekt for almindelige retssikkerhedsgarantier for tredjemand i god tro.
Foreningen håber, at udvekslingen af synspunkter om de retssikkerhedsmæssige problematiske
dele af L
ka føre til, at i ge godtroe de tredje a d e der ed ”Sorteper” og et stort øko-
nomisk tab, når indsatsen mod vanvidskørsel skærpes.
Sagsnr. 36344-0004 MC/ mt
L 127 - 2020-21 - Bilag 18: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende konfiskation af køretøjer, fra Foreningen af Mindre Leasingselskaber
2342889_0002.png
Det er Foreningens opfattelse, at både private borgere og professionelle, seriøse og fuldt ud lovly-
dige aktører i bilbranchen alle er enige i, at det er fornuftigt at skærpe indsatsen mod vanvidskørsel.
Samtidig er det fornuftigt at få besværliggjort og forhindret en vanvidsbilists mulighed for, at ved-
kommende skaffer sig adgang til køretøjer til brug for vanvidskørsel.
Det er også Foreningens opfattelse, at lovgivning rettet mod vanvidsbilisterne ikke skal ske på be-
kostning af seriøse, godtroende tredjemands retssikkerhed, og med en alvorlig indirekte sanktion i
form af konfiskation af tredjemands ejendom, når der ikke samtidig er noget at bebrejde den på-
gældende tredjemand.
Foreningen bemærker herom, at målet
ed L
’s regler o f.eks. via ko fiskatio at få ’køretø-
jer e brugt til va vidsbilis e væk fra veje ’, sagte s ka op ås ud fra gælde de regler og retsprak-
sis, også uden at tilsidesætte godtroende tredjemands retssikkerhed, og med respekt for grundlæg-
gende principper om ejendomsret.
Foreningen bemærker i den forbindelse, at efterfølgende konfiskation af godtroende tredjemands
ejendom når vanvidskørslen er sket ikke nødvendigvis stopper den enkelte vanvidsbilist. Tredje-
mandskonfiskation er således ikke et præventivt tiltag, men derimod et straffende tiltag; rettet mod
køretøjets ejer. Det er derfor Foreningens opfattelse, at konfiskation af godtroende tredjemands
ejendom ikke er et adækvat eller effektivt værktøj til at forhindre vanvidsbilisme. Der kan og bør
naturligvis ske konfiskation af køretøjer, der ejes af vanvidsbilisten.
Foreningen og øvrige seriøse, lovlydige aktører i autobranchen samarbejder meget gerne med myn-
dighederne om at forebygge og forhindre vanvidsbilisme. Lovgiver og regeringen bør derfor i højere
grad arbejde på at stille relevante, brugbare værktøjer til rådighed for bilforhandlere og leasingsel-
skaber. Foreningen foreslår bl.a. værktøjer i form af:
-
Mulighed for og adgang til tjek af om kunden har gyldigt kørekort, antal klip og eventuelle tid-
ligere frakendelser forud for, at et køretøj overlades til en bruger af køretøjet
Adgang til tjek af Skattemappen og Motordelen, for at se hvilke biler kunden har nu og tidligere
har haft, og samtidig bedre mulighed for at kunne foretage en vurdering af kundens økonomi-
ske forhold.
-
Såfremt der gives adgang til disse oplysninger for bilforhandlere, leasingselskaber mv., så stiger
chancen for at spotte en potentiel vanvidsbilist på forhånd. I den forbindelse kan der i en senere
konfiskationssag lægges vægt på, hvorvidt bilforhandleren, leasingselskabet mv., faktisk har fore-
taget disse tjek. Det er klart at hvis en professionel aktør bevidst undlader at bruge de værktøjer,
som ellers ville kunne bruges for at forebygge vanvidsbilistens adgang til køretøjer, så vil der være
noget at bebrejde pågældende tredjemand, og den pågældende vil da kunne risikere at få køretøjet
konfiskeret. En sådan retstilstand vil være på linje med afgørelserne i EU-Domstolens dom af
2
L 127 - 2020-21 - Bilag 18: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende konfiskation af køretøjer, fra Foreningen af Mindre Leasingselskaber
2342889_0003.png
14.1.2021 i sag C-393/19 [ECLI:EU:C:2021:8], og de øvrige afgørelser fra EU-Domstolen og den Eu-
ropæiske Menneskerettighedsdomstol henvist til i dette sammenfattende indlæg og Foreningens
tidligere indlæg af henholdsvis 10.2.2021 og 18.2.2021.
Baggrunden for Foreningens ønske om deputation
Foreningen har siden starten af debatten om tredjemandskonfiskation som en del af skærpelsen af
straffen for vanvidsbilisme, henvendt sig til udvalgte ministre med henblik på at blive hørt i forbin-
delse med fremtidige lovinitiativer. Foreningen har bl.a. sendt mailbrev af 14.2.2020 og 18.12.2020
til Justitsministeren, Transportministeren og Skatteministeren, hvori Foreningen adresserer en
række udfordringer for leasingselskaberne, hvis tiltagene i Regeringens 9 tiltag til bekæmpelse af
vanvidskørsel (Vanvidskørsel skal stoppes
9 tiltag for tryghed på de danske veje).
Foreningen fremhævede i brevene af 14.2.2020 og 18.12.2020 særligt følgende forhold:
-
Leasinggiver har ejendomsretten over bilen. Leasingtager (bilisten) er i medfør af leasingaftalen
forpligtet til at overholde alle offentlige og private love, forskrifter og instruktioner, der gælder
for benyttelse af bilen. Manglende overholdelse af sådanne love og forskrifter vil udgøre en
væsentlig misligholdelse af leasingaftalen, der i så fald kan bringes til ophør.
Det kan og skal ikke i tilfælde af kørsel, der berettiger til at fratage føreren bilen, risikomæssigt
lægges over på leasingselskabet, at en tilfældig leasingtager, der i øvrigt har orden i papirerne
og økonomien, vælger at benytte den leasede bil til vanvidskørsel. I langt de fleste tilfælde vil
det være umuligt for leasinggiver at gardere sig mod leasingtagers ulovlige anvendelse af bilen,
herunder til vanvidskørsel. Det savner logik og hjemmel
og vil være i strid med fundamentale
retsgrundsætninger
at lade et leasingselskab bære risikoen for en tredjemands ulovlige an-
vendelse af bilen.
Konfiskation af godtroende tredjemands bil rammer ikke nødvendigvis vanvidsbilisten, hvorfor
det er vanskeligt at se, at det skulle kunne have indflydelse på vedkommendes beslutning om
at udøve vanvidskørsel. Vanvidsbilisten skal naturligvis forhindres i at kunne køre videre for
næsen af politiet, hvilket kan sikres ved beslaglæggelse af køretøjet, men konfiskation og bort-
auktion af tredjemands bil har intet med bilisten at gøre og har således ingen mærkbare kon-
sekvenser for denne.
-
-
Foreningen er bekymret over, at de alvorlige konsekvenser af
L
’s regler o tredje a
dskonfi-
skation ikke bliver hørt eller givet tilstrækkelig opmærksomhed. Foreningen bemærker herom, at
alle høringssvar afgivet fra finanssektoren og autobranchen, jf. Transportministerens notat af
28.1.2021 udtrykker stærke bekymringer over reglerne om tredjemandskonfiskation.
Hverken Folketinget eller Foreningen kender omfanget af, hvor mange køretøjer der kan blive be-
rørt af de nye regler.
3
L 127 - 2020-21 - Bilag 18: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende konfiskation af køretøjer, fra Foreningen af Mindre Leasingselskaber
2342889_0004.png
Regler om konfiskation hos tredjemand uden skyld eller viden er nyt i Danmark. Der findes p.t. ikke
regler i Danmark, der tillader konfiskation hos en godtroende tredjemand, hvor der ikke er tale om
udbyttekonfiskation, eller en strafferetlig sanktion overfor tredjemand.
Reglerne kan komme til at medføre en økonomisk byrde for både private almindelige mennesker
og professionelle, seriøse aktører i finansierings- og autobrancherne. Konfiskation af en privatejet
bil hos en godtroende tredjemand kan fuldstændig ødelægge vedkommendes privatøkonomi, mens
konfiskation hos godtroende leasingselskaber medfører tab af værdifulde aktiver uden udsigt til
kompensation eller erstatning fra vanvidsbilisten.
De juridiske problemer med L 127’s
regler o
De juridiske udfordri ger forbu det
to selvstændige dele:
i)
ed L
tredje a dsko fiskatio
’s regler o
tredje a dsko fiskatio ka opdeles i
L 127 medfører en omvendte bevisbyrde, der pålægger godtroende tredjemand at doku-
mentere, at konfiskation hos denne vil være uforholdsmæssigt byrdefuldt. En sådan bevis-
byrderegel er i strid med både den Europæiske Menneskerettighedskonvention og grund-
læggende retssikkerhedsmæssige principper i
EU’s Charter for Gru dlægge de Rettigheder
L 127 medfører konfiskation af godtroende tredjemands ejendom, og uden pønalt element
har sådan konfiskation karakter af ekspropriation af godtroende tredjemands ejendom i
strid med grundlovens § 73, medmindre der ydes fuld erstatning.
ii)
Disse to dele uddybes herunder:
Omvendt bevisbyrde
Foreningen har adresseret forholdet om omvendt bevisbyrde i sit indlæg af 10.2.2021, afsnit 3 og i
sit indlæg af 18.2.2021, afsnit 1.10 og 1.11, hvortil der henvises. Foreningens sysnpunkter kan sam-
menfattes således:
L 127 foreslår at indføre en bevisbyrderegel, der
påhviler bilens ejer at løfte bevisbyrden for, at
konfiskationen er uforholdsmæssigt indgribende overfor ejeren.
Ejeren pålægges således, at be-
vise, at ko fiskatio e ikke er lovlig. E såda bevisbyrderegel kaldes for ”o ve dt bevisbyrde”.
Det skal ses so e
odsæt i g til retsstate s sædva lige bevisbyrderegel o ”ligefrem
bevis-
byrde”, hvor det er a klage y dighede , der skal bevise, at
reglen skal finde anvendelse, og betin-
gelserne er opfyldt.
4
L 127 - 2020-21 - Bilag 18: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende konfiskation af køretøjer, fra Foreningen af Mindre Leasingselskaber
2342889_0005.png
I både EU’s Charter for Grundlæggende
Rettigheder artikel 48 (der har samme vægt som EU-
traktaterne, jf. Traktaten om Den Europæiske Union artikel 6) og den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention artikel 6 anerkendes princippet om, at enhver er uskyldig indtil hans eller hendes
skyld er bevist i overensstemmelse med loven.
Uskyldsformodningen medfører bl.a. at der ikke må generelt må anvendes bevisbyrderegler, der
medfører omvendt bevisbyrde, jf. Generaladvokat Kokotts forslag til afgørelse i Forenede Sager C-
628/10 P og C-14/11 P
Alliance Oni International m.fl.
og den Europæiske Menneskerettighedsdom-
stols dom i sagen
Salabiaku v. France (App. 10519/83, 7. October 1988, Series A No 141-A, (1991)
13 EHRR 379.
Forbuddet mod at anvende generelle bevisbyrderegler gælder i alle sager af strafferetlig karakter.
Konfiskation hos andre end en tiltalt eller sigtet (altså tredjemandskonfiskation) er flere gange ble-
vet vurderet som en krænkelse af den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 6 og 7
(se bl.a. dommene
Sud Fondi Srl v. Italy (App. 75909/01), 20.1.2009,
og
Varvara v. Italy, (App.
17475/09), 29.10.2013
og
G.I.E.M. S.R.L. and others v. Italy, (App. 1828/06), 28.6.2018.)
Særligt om
G.I.E.M.
bemærkes det, at den Europæiske Menneskerettighedsdomstol fastslår, at
tredjemandskonfiskation er en strafferetlig sanktion, jf. særligt dommens præmisser 218 og 222-
226 og 233. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol fastslår desuden i dommen at der ikke
er tale om en krænkelse af konventionen,
når konfiskation sker hos den tiltalte.
Derimod er der tale
om en krænkelse af konventionen overfor de ikke-tiltalte tredjemænd.
EU-Domstolen har desuden i Sag T-67/11
Martinair
[ECLI:EU:T:2015:984] fastslået, at principperne
i de Europæiske Me eskerettighedsko ve tio også gælder for sa ktio er, der ”ikke er sa ktio-
er i strafferetlig forsta d”, hvis sa ktio er e edfører ko sekve ser ”so utvivlso t er stre ge”,
jf. dommens præmis 29. Dette medfører, at konventionen
og konventionens beskyttelsesomfang
– gælder for sager ude for det strafferetlige o råde, hvis ko sekve ser e ”utvivlso t er stre ge”.
Det medfører bl.a. at centrale retsstatsprincipper skal iagttages, f.eks. uskyldsformodningen, retten
til ikke at inkriminere sig selv, retten til en forsvarer, retten til effektiv domstolsprøvelse, med mere.
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention finder anvendelse på sager vedrørende tredje-
a dsko fiskatio . Da EU’s Charter o Gru dlægge de Rettigheder har sa
e a ve delseso -
råde so de Europæiske Me eskerettighedsko ve tio , jf. EU’s Charter o Gru dlægge de
Rettigheder artikel , fi der EU’s Charter o Gru dlægge de Rettigheder
tilsvarende anvendelse
på sager vedrørende tredjemandskonfiskation. Dette er endvidere bekræftet i EU-Domstolens dom
af 14.1.2021 i sag C-393/19 [ECLI:EU:C:2021:8].
Ved en gennemgang af praksis fra den Europæiske Menneskerettighedsdomstol og EU-Domstolen,
ka det ko kluderes, at uskyldsfor od i ge i EU’s Charter o Gru dlægge de Rettigheder artikel
48, stk. 1, og den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 6, stk. 2, medfører, at der
ikke må anvendes omvendt bevisbyrde,
jf. Generaladvokat Kokotts forslag til afgørelse i Forenede
5
L 127 - 2020-21 - Bilag 18: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende konfiskation af køretøjer, fra Foreningen af Mindre Leasingselskaber
2342889_0006.png
Sager C-628/10 P og C-14/11 P
Alliance Oni International m.fl.
og den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstols dom i sagen
Salabiaku v. France (App. 10519/83, 7. October 1988, Series A No 141-
A, (1991) 13 EHRR 379.
EU’s Charter o Gru dlægge de Rettigheder artikel , stk. , og de Europæiske Me eskeret-
tighedskonventions artikel 6, stk. 2
udelukker
således omvendt bevisbyrde i sager om tredjemands-
konfiskation.
Det vil således være en krænkelse af den Europæiske Menneskerettighedskonvention og princip-
per e i EU’s Charter o Gru dlægge de Rettigheder,
at konfiskere en godtroende tredjemands
ejendom ved brug af omvendt bevisbyrde.
Ekspropriation:
Foreningen har påpeget i sit indlæg af 10.2.2021, afsnit 4 og i sit indlæg af 18.2.2021, afsnit 1.9, at
L
’s regler o tredje a dsko fiskatio ude sa tidig skyld hos tredje a d er ekspropriatio
,
jf. grundlovens § 73. Foreningen vil i nærværende afsnit sammenfatte disse bemærkninger.
Konfiskation af gerningsmandens ejendom samt udbyttekonfiskation har traditionelt været antaget
at falde uden for grundlovens ekspropriationsbegreb, jf. herom f.eks. Zahle, Menneskerettigheder
Dansk Forfatningsret 3, 2002, s. 204, Andersen, Dansk Statsforfatningsret, 1954, s. 730 og Ross,
Dansk Statsforfatningsret, 1980, s. 673-674.
Zahle skriver herom:
”Disse i dgreb
[konfiskation med pønalt formål]
sker i anledning af et strafbart
forhold, og den tilsigtede prævention ville miste mening, hvis de blev ledsaget af erstatning (til den
ansvarlige)”,
jf. Zahle, Menneskerettigheder Dansk Forfatningsret 3, 2002, s. 204. Dermed er den
manglende ekspropriative karakter begrundet i, at den ansvarlige (vanvidsbilisten) ikke skal have
erstatning for konfiskationen.
I den i lovforslaget omfattede situation, er der dog ikke tale om konfiskation hos den ansvarlige
men hos en
godtroende tredjemand
(leasingselskab, forhandler, nabo, mm.). Konfiskation, der ikke
har et pønalt formål, er
ikke
undtaget fra ekspropriationsreglerne, jf. Zahle, Menneskerettigheder
Dansk Forfatningsret 3, 2002, s. 195, jf. sml. Ross, Dansk Statsforfatningsret, 1966, s. 655 og 659.
Statsretligt bliver der dermed tale om ekspropriation, og konfiskation hos tredjemand skal dermed
iagttage ekspropriationsreglerne. Der skal i givet fald ydes fuld erstatning, jf. grundlovens § 73.
Hverken Lovforslagets almindelige bestemmelser eller Transportministerens svar på spørgsmål 22
af 17.2.2021 forholder sig til situationen, hvor konfiskationen sker overfor godtroende tredjemand
uden et pønalt element, og dermed falder udenfor den statsretlige undtagelse til ekspropriations-
reglerne.
I forhold til grundlovens § 73 er spørgsmålet, om der er tale om afståelse i konfiskationssituationen.
I den forfatningsretlige teori er der opstillet en række faktorer, der skal overvejes, herunder
6
L 127 - 2020-21 - Bilag 18: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende konfiskation af køretøjer, fra Foreningen af Mindre Leasingselskaber
2342889_0007.png
i)
ii)
iii)
iv)
indgrebets adressat,
indgrebets begrundelse
indgrebets intensitet
indgrebet vedrører aktuel eller fremtidig råden
I forhold til adressaten taler det for ekspropriation, at indgrebet rammer enkelte eller flere. I lov-
forslagets tilfælde rammer indgrebet den enkelte, konkrete, ejer af køretøjet.
I forhold til begrundelsen, taler det imod at karakterisere forholdet som afståelse, hvis
”ejeren
har
optrådt på e
åde, so
isbilliges og so derfor bør odvirkes fra retssyste ets side”,
jf. Zahle,
Menneskerettigheder Dansk Forfatningsret 3, 2002, s. 195, jf. sml. Ross, Dansk Statsforfatningsret,
1966, s. 655. Samtidig taler det for at karakterisere forholdet som afståelse, at der ikke er noget at
bebrejde ejeren.
I forhold til intensiteten taler det imod ekspropriation, såfremt der er tale om et indgreb af begræn-
set intensitet. Modsætningsvist taler der for ekspropriation, såfremt der er tale om et intensivt
indgreb, jf. f.eks. Zahle, Menneskerettigheder Dansk Forfatningsret 3, 2002, s. 200.
Det er klart at konfiskation af et formuegode til en værdi af f.eks. 500.000 eller 1.000.000 overfor
en privatperson (f.eks. naboen) eller en leasingvirksomhed/bilforhandler er et intensivt indgreb.
I forhold til, om der er tale om en begrænsning af fremtidig eller aktuel råden over ejendommen
bemærkes, at konfiskationen først sker på
efter
en bilist har gjort sig skyldig i tilfælde af vanvidsbi-
lisme. Det er først på dette tidspunkt beslutningen om konfiskation træffes, og det er først på dette
tidspunkt, rådighedsbegrænsningen indtræder. Der er derfor tale om en begrænsning i ejerens på
konfiskationstidspunktet
aktuelle
råden over aktivet.
Således taler alle afståelseskriterier (adressat, begrundelse, intensitet, aktuel råden) for, at konfi-
skation hos en godtroende tredjemand er ekspropriation, og konfiskation kan således ikke ske uden
fuld erstatning, jf. grundlovens § 73.
Det er dermed Foreningens opfattelse, at lovforslagets bestemmelser om konfiskation hos godtro-
ende tredjemand
uden pønalt element
medfører ekspropriation, når der senere sker konfiska-
tion hos godtroende tredjemand.
Som bekendt indebærer ekspropriation samtidig ydelse af fuld erstatning fra staten til den godtro-
ende tredjemand, jf. grundlovens § 73, og i øvrigt Generaladvokat Sánchez-Bordonas forslag til af-
gørelse i sag C-393/19, præmis 77
vedrøre de EU’s Charter for Gru dlægge de Rettigheder.
7
L 127 - 2020-21 - Bilag 18: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende konfiskation af køretøjer, fra Foreningen af Mindre Leasingselskaber
2342889_0008.png
Det følger endvidere af Domstolens dom af 14.1.2021 i sag C-393/19 [ECLI:EU:C:2021:8] at lovgiver
er nødt til at forholde sig til dette spørgsmål, jf. endvidere afsnit 1.11. i nærværende notat.
Perspektiveri g af ko sekve ser e af L
7’s regler o
tredje a dsko
fiskation
L
’s regler o tredje a dsko fiskatio
hos godtroende tredjemand kan få vidtrækkende kon-
sekvenser i f.eks. følgende tilfælde:
Private familieforhold
Reglen om tredjemandskonfiskation vil ramme private personer, der i god tro udlåner deres køre-
tøj. F.eks. vil den mormor (måske folkepensionist) få sit køretøj konfiskeret, hvis barnebarnet, der
låner bilen mod al forventning kører 101 km/t i en 50 km/t zone. Det siger sig selv, at tab af et
køretøj til en værdi af f.eks. 150.000 kan være ødelæggende for mormorens økonomi.
Delebiler
Reglen om tredjemandskonfiskation vil ramme delebilsordninger, hvor et selskab, forening eller
private ejer biler til deling med andre, der ikke samtidig er ejere af køretøjet. Konfiskationsrisikoen
vil utvivlsomt virke hæmmende på udbredning af delebilsinitiativer, som ellers ville være til gavn
for miljøet, grøn omstilling, parkeringsforhold i storbyerne, mm.
Bilforhandlere
For bilforhandlerne er det et meget vigtigt salgsredskab, at kunderne kan prøvekøre bilerne inden
indgåelse af købsaftalen (demobiler). Demobiler er som udgangspunkt nyindregistrerede biler af
stor økonomisk værdi. Dette gælder også biler på prøveplader samt biler på konsignationslageraf-
taler (hvor bilen er ejet af importøren eller fabrikanten). Autobranchens udlån/leje af en erstat-
ningsbil til kunder, der i kort eller længere tid har deres egen bil på værksted rammes også af risi-
koen for tredjemandskonfiskation.
Leasingbranchen
Leasing er reelt leje af en bil i en længere periode. En leasingkontrakt har typisk en varighed på 1-4
år.
Når leasingtager leaser en bil, lejes bilen af et leasingselskab. Det betyder, at leasingselskabet
ejer bilen og har ejendomsretten, mens leasingtager får brugsretten over bilen. En leasingkontrakt
indebærer, at leasingtager betaler en ekstraordinær ydelse (førstegangsydelse) som et engangsbe-
løb ved indgåelse af aftalen. Derudover skal leasingtager betale månedlige leasingydelser i hele
leasingperioden.
8
L 127 - 2020-21 - Bilag 18: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende konfiskation af køretøjer, fra Foreningen af Mindre Leasingselskaber
2342889_0009.png
Leasingselskaberne har ingen mulighed for at tegne forsikring mod konfiskation. Da leasingselska-
berne samtidig ikke har mulighed for at overvælte risikoen mod konfiskationen på potentielle van-
vidsbilister specifikt.
L
’s forslag o ko fiskatio hos godtroe de tredje a d vil derfor
betyde,
at leasingselskabet lider økonomisk tab ved konfiskation.
Biler stillet til rådighed for medarbejdere af arbejdsgiver
Rigtig mange almindelige danske lønmodtagere får i dag stillet bil til rådighed af arbejdsgiveren
(firmabil). Firmabiler bruges også privat, og arbejdsgiveren (der ejer bilen) har ingen mulighed for
at gardere sig mod medarbejderens vanvidskørsel.
Løsningsforslag, der kan sikre et formål om at få vanvidsbilisternes biler væk fra vejene
Æn-
dringsforslag til L 127 § 1, nr. 13.
Det er ikke nødvendigt at konfiskere køretøjer fra godtroende tredjemand med brug af en omvendt
bevisbyrde, for at nå målet om at få vanvidsbilisternes biler væk fra vejene.
Reglerne bør i stedet laves efter sædvanlige retsstatsprincipper, hvorefter det er anklagemyndig-
heden der skal bevise, at der er et forhold, der kan bebrejdes køretøjets ejer
hvad enten ejeren
er et leasingselskab, mormor, ven eller ejer af en bil, delebilsejer eller arbejdsgiver. Samtidig skal
anklagemyndigheden bevise, at konfiskationen er proportional med den bebrejdelse, der pålægges
ejeren. Det bemærkes, at bilen uproblematisk kan beslaglægges med henblik på bevissikring og
dermed fratages føreren umiddelbart, effektivt og sikkert
uden at krænke en godtroende tredje-
mand. Midlertidig beslaglæggelse er ikke det samme som konfiskation.
Reglerne bør derudover give de professionelle aktører nogle værktøjer til at forebygge eller forhin-
dre, at køretøjer udleveres til vanvidsbilister. I den forbindelse foreslår Foreningen, at der gives
professionelle aktører:
-
Mulighed for og adgang til tjek af om kunden har gyldigt kørekort, antal klip og eventuelle tid-
ligere frakendelser forud for, at et køretøj overlades til en bruger af køretøjet
Adgang til tjek af Skattemappen og Motordelen, for at se hvilke biler kunden har nu og tidligere
har haft, og samtidig bedre mulighed for at kunne foretage en vurdering af kundens økonomi-
ske forhold.
-
Foreningen kan i den forbindelse foreslå følgende formulering til ændring af L 127 § 1, nr. 13:
13.
§ 133 a, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Konfiskation skal ske, hvis ejeren af et motordrevet køretøj, hvortil der kræves
kørekort, bortset fra lille knallert, har gjort sig skyldig i spirituskørsel med en alkohol-
koncentration i blodet under eller efter kørslen på over 2,00 promille eller en alkohol-
koncentration i udåndingsluften under eller efter kørslen på over 1,00 mg pr. liter luft
9
L 127 - 2020-21 - Bilag 18: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende konfiskation af køretøjer, fra Foreningen af Mindre Leasingselskaber
2342889_0010.png
eller i et forhold, der medfører ubetinget frakendelse af førerretten efter § 126, stk. 1,
nr. 4, 10 eller 11.
Stk. 3. I tilfælde, hvor køretøjet føres af en anden person end køretøjets ejer, og føre-
ren har gjort sig skyldig i en eller flere af de i stk. 2 nævnte overtrædelser, kan motor-
køretøjet beslaglægges med mulighed for efterfølgende konfiskation.
Stk. 4. Konfiskation i henhold til stk. 3, kan alene ske, hvis konfiskationen er proportio-
nel og en af følgende betingelser er opfyldt:
a) Der er tale om erhvervsdrivendes udlån eller leasing af motorkøretøjet til forbru-
ger eller erhvervsdrivende, og ejeren har ikke forinden indgåelse af aftale med
kunden eller føreren foretaget en vurdering af hvorvidt kunden eller føreren har
gyldigt kørekort, om kunden eller føreren har klip eller tidligere frakendelser, der
gør at ejeren ikke burde have stillet køretøjet til rådighed for kunden eller føreren,
b) Der er tale om erhvervsdrivendes udlån eller leasing af motorkøretøjet til forbru-
ger eller erhvervsdrivende, og ejeren har ikke ophævet aftalen med kunden senest
5 dage efter ejeren blev gjort bekendt med beslaglæggelsen af motorkøretøjet, jf.
stk. 3, jf. stk. 2
c) Der er tale om erhvervsdrivendes udlån eller leasing af motorkøretøjet til forbru-
ger eller erhvervsdrivende, og ejeren ikke på anfordring fra politiet afgiver erklæ-
ring på tro og love om, at ejeren efter ophævelsen, jf. stk. 4 b, vil afstå fra i en pe-
riode på [X år/måneder] vil overlade motorkøretøjer til eller indgå aftale om lån
eller leasing af motorkøretøjer, med hverken kunden eller føreren
d) Der er tale om erhvervsdrivendes udlån eller leasing af motorkøretøjet til forbru-
ger eller erhvervsdrivende, og ejeren vidste eller burde vide, at føreren ville be-
nytte køretøjet på en sådan måde, at føreren er skyldig i en eller flere af de i stk. 2
nævnte overtrædelser.
e) Der er tale om udlån af motorkøretøjet i privat øjemed, og ejeren vidste eller
burde vide, at føreren ville benytte køretøjet på en sådan måde, at føreren er
skyldig i en eller flere af de stk. 2 nævnte overtrædelser.«
Fordelene ved Foreningens ændringsforslag
Fordelene ved ovennævnte ændringsforslag er:
En sådan retstilstand vil være på linje med afgørelserne i EU-Domstolens dom af 14.1.2021 i sag C-
393/19 [ECLI:EU:C:2021:8], og de øvrige afgørelser fra EU-Domstolen og den Europæiske Menne-
skerettighedsdomstol henvist til i dette indlæg og Foreningens indlæg af 10.2.2021 og 18.2.2021 til
Transportudvalget.
En konfiskation vil ikke have karakter af ekspropriation, da der reelt vil være et pønalt element i
forhold til ejeren af bilen, hvorfor grundlovens § 73 og beskyttelsen heri i så fald ikke finder anven-
delse, jf. Zahle, Menneskerettigheder Dansk Forfatningsret 3, 2002, s. 204, Andersen, Dansk Stats-
forfatningsret, 1954, s. 730 og Ross, Dansk Statsforfatningsret, 1980, s. 673-674.
Introduktionen af værktøjerne (adgang til kørekortregister og skattemappen, jf. pkt. 5.3. i nærvæ-
rende indlæg) til de professionelle aktører medfører, at man kommer på forkant med problemet
med vanvidsbilisme i stedet for på bagkant; det bliver med andre ord muligt at forhindre fremtidige
10
L 127 - 2020-21 - Bilag 18: Henvendelse af 26/2-21 vedrørende konfiskation af køretøjer, fra Foreningen af Mindre Leasingselskaber
2342889_0011.png
tilfælde i stedet for blot at slå hårdt (men skævt) ned på allerede skete tilfælde. Introduktionen af
værktøjerne medfører derfor i højere grad forebyggelse af tilfælde af vanvidsbilisme.
Det er Fore i ge s opfattelse, at de såkaldte ”grå” leasi gselskaber
og øvrige useriøse aktører, der
stiller køretøjer til rådighed for andre ikke vil være i stand til at opfylde eller have interesse i at
opfylde kriterierne i litra a
d i Foreningens ændringsforslag. Der vil derfor som udgangspunkt altid
kunne ske konfiskation hos disse aktører. Anklagemyndigheden vil bevismæssigt have en nem sag.
Odense, d. 26.2.2021
Advokat Michael Clemmensen
Advokat Helene Arensbak Mørk
Advokat Jesper Kruse Markvart
11