Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 126 Bilag 9, L 126 A Bilag 9, L 126 B Bilag 9
Offentligt
2332688_0001.png
Til lovforslag nr.
L 126
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 2. februar 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om pas til danske statsborgere
m.v. og udlændingeloven
(Styrket indsats mod negativ social kontrol m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Radikale
Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1, 4 og 5 om deling af lovforslaget. Udlændinge- og
integrationsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3.
2. Afrapportering af indsatserne
Udlændinge- og integrationsministeren har i sit svar på
spørgsmål 1 oplyst, at Styrelsen for International Rekrut‐
tering og Integration (SIRI) fra 2021 udarbejder en årlig
arbejdsplan indeholdende SIRIs hovedopgaver, mål og ho‐
vedleverancer på området for æresrelaterede konflikter og
negativ social kontrol. SIRI vil fra 2021 årligt udarbejde en
afrapportering af indsatserne i arbejdsplanen. SIRIs årlige
afrapportering vil blive sendt til udvalget i forbindelse med
offentliggørelsen.
3. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, SF, KF og NB) indstiller
lovforslag A og B til
vedtagelse
med de stillede ændrings‐
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (RV og EL) indstiller lovforslag
A til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretal‐
let indstiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for ændringsfor‐
slag nr. 3-5 til det under B nævnte lovforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (Sikandar Siddique (UFG))
vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling
til lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de stillede æn‐
dringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medemmer af udvalget vil styrke indsatsen imod
negativ social kontrol. Der skal ikke herske nogen tvivl om,
at V mener, at kampen mod negativ social kontrol er en af
Danmarks allervigtigste ligestillingskampe. V stemmer for
lovforslaget, da det indeholder mange gode elementer. Dog
har V, som det også fremgår af B 91 (forslag om at gøre
social kontrol til en skærpende omstændighed i strafudmå‐
lingen efter straffeloven), folketingsåret 2020-21, et andet
udgangspunkt, når det drejer sig om at straffe negativ social
kontrol. V mener, at domstolene skal tillægge det skærpende
betydning, hvis der er tale om negativ social kontrol. V
foreslår helt konkret, at negativ social kontrol skrives ind i
straffelovens § 81, således at domstolene skal skærpe straf‐
fen, hvis en forbrydelse er sket som led i negativ social
kontrol. Det skal fremgå af straffeloven, at en forbrydelse
er værre, hvis den sker som led i negativ social kontrol,
på samme måde som det fremgår med hadforbrydelser. Det
skal således være en skærpende omstændighed, hvis f.eks.
psykisk eller fysisk tvang sker som led i negativ social kon‐
trol. V mener dermed, at negativ social kontrol skal udløse
en hårdere straf end det, som regeringen lægger op til.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder, at negativ
social kontrol er meget alvorligt, og der er desværre alt for
mange særlig kvinder og unge, som bliver udsat for det. En‐
AX025766
L 126a - 2020-21 - Bilag 9: Betænkning afgivet d. 2/2-21
2332688_0002.png
2
hedslisten mener, at den første halvdel af dette lovforslag
giver nogle vigtige værktøjer til at forhindre negativ social
kontrol. Det er dog værktøjer, som ikke kan stå alene, da
man ikke kan straffe sig ud af negativ social kontrol.
Lovforslagets anden del kan EL ikke støtte, da vi ikke
kan se, hvordan det skulle stoppe negativ social kontrol.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige ud‐
valg):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om pas
til danske statsborgere m.v. og udlændingeloven (Styrket
indsats mod negativ social kontrol m.v.)« omfattende §§ 1
og 2, § 3, nr. 2-4 og 8-10, og §§ 4 og 5.
B.
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skær‐
pelse af regler om familiesammenføring med børn og regler
om udvisning)« omfattende § 3, nr. 1 og 5-7, § 4, stk. 1, og §
5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
udval‐
get:
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 4
2)
I
stk. 1
ændres »1. marts 2021« til: »15. marts 2021«.
[Udskydelse af lovens ikrafttræden]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 4
3)
I
stk. 1
ændres »1. marts 2021« til: »15. marts 2021«.
[Udskydelse af lovens ikrafttræden]
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige ud‐
valg):
4)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvensændring ved deling af lovforslaget]
Til § 5
5)
Ordene »lovens §§ 2 og 3« ændres til: »loven«.
[Konsekvensændring ved deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1, 4 og 5
Det foreslås, at lovforslaget deles, således at forslage‐
ne om ændring af straffeloven og lov om pas til danske
statsborgere m.v. samles i et lovforslag sammen med de for‐
slag om ændring af udlændingeloven, der vedrører nægtelse
af udstedelse og inddragelse af særlig rejselegitimation til
udlændinge, skærpelse af indvandringsprøvens sprogprøve,
udvidelse af adgangen til at inddrage en opholdstilladelse
som religiøs forkynder m.v. samt ligestilling af bl.a. volds‐
ramte udlændinge, der er ægtefællesammenført med flygt‐
ninge og søger om forlængelse af opholdstilladelsen, og
voldsramte udlændinge, der er ægtefællesammenført med
flygtninge og er i en inddragelsessituation.
Forslagene om ændring af udlændingeloven, der vedrører
skærpelse af udvisningsreglerne og skærpelse af karenspe‐
rioden ved familiesammenføring med børn, foreslås samlet i
et andet lovforslag.
Til nr. 2 og 3
Det foreslås, at lovens ikrafttræden udskydes fra den 1.
marts 2021 til den 15. marts 2021.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. december 2020 og var
til 1. behandling den 21. december 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 27. oktober 2020 dette udkast til udvalget, jf.
UUI alm. del – bilag 19. Den 16. december 2020 sendte
udlændinge- og integrationsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 12 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva‐
relse, som ministeren har besvaret.
L 126a - 2020-21 - Bilag 9: Betænkning afgivet d. 2/2-21
2332688_0003.png
3
Bjørn Brandenborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
fmd.
Jeppe Bruus (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Andreas Steenberg (RV)
Kristian Hegaard (RV) Carl Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Fatma Øktem (V) Heidi Bank (V) Inger Støjberg (V) Jan E. Jørgensen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Karsten Lauritzen (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Marie Krarup (DF)
Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
41
16
15
15
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
7