Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 126 Bilag 5, L 126 A Bilag 5, L 126 B Bilag 5
Offentligt
2317650_0001.png
Udlændinge- og
Integrationsudvalget,
Folketinget
Krystalgade 12
Postboks 2015
1012 København K
[email protected]
+45 33 12 88 68
www.mosaiske.dk
12. januar 2021
Henvendelse vedr. L 126 om en styrket indsats mod social kontrol m.v.
Det Jødiske Samfund i Danmark fremsender hermed nogle bemærkninger til lovforslaget, da vi
desværre ikke fik svaret under høringen af udkastet til lovforslag. Det beklager vi.
Først og fremmest vil vi gerne anerkende, at regeringen ønsker at forebygge, at personer bliver
udsat for religiøs tvang og negativ social kontrol. Vi kan til fulde støtte op om intentionen med
lovforslaget. Det er dog et område, der er vanskeligt at lovgive om på en måde, så man undgår at
skabe unødige forhindringer for andre end dem, som loven har til intention at ramme.
Det Jødiske Samfund i Danmark får jævnligt udenlandske jøder til landet, der typisk i et år skal
arbejde for trossamfundet på den ene eller anden måde. Det kan for eksempel dreje sig om en
specialuddannet kantor, der leder sangen til gudstjenesterne, eller frivillige unge, der i en periode
skal hjælpe til i det jødiske ungdomsarbejde eller i den jødiske børnehave. Der er ikke tale om
permanent ophold. Deres bidrag har stor betydning for Det Jødiske Samfund i Danmark.
Allerede i dag skal disse medarbejdere bruge en forholdsvis stor del af deres tid på at kunne bestå
kravene til danskprøven m.v. Hvis kravene nu bliver udvidet, skal de bruge en endnu større del af
deres tid på at lære dansk, og de vil dermed have mindre tid til deres formål med at være i landet.
Hensigten med at lovgive om dette er, så vidt vi forstår, at sikre et kendskab til dansk sprog, kultur
og lovgivning med henblik på at forebygge negativ social kontrol m.v.
Vi vil derfor bede om, at ministeriet og udvalget overvejer, om målgruppen/personkredsen for en
skærpet danskprøve bør indsnævres til personer, der skal virke i en stilling, hvor de udøver eller
fremstår med religiøs autoritet.
Endelig har vi bemærket, at det af lovforslaget fremgår, at der er forbud mod
”omskæring”
i
Danmark (side 25, højre spalte). I indvandringsprøven for religiøse forkyndere står der en lignende
information (Indvandringsprøven
Udlændinge- og Integrationsministeriet (uim.dk)).
Vi vil derfor
bede om, at det bliver rettet til et forbud mod
”kvindelig
omskæring (Female Genital
Mutilation)”.
Med venlig hilsen
Henri Goldstein
Formand for Det Jødiske Samfund i Danmark