Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 125 Bilag 1
Offentligt
2306242_0001.png
Notat
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
Vedrørende
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Mulighed for at pålægge en ud-
lænding, der skal udrejse af landet, at lade sig undersøge for en sygdom omfat-
tet af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdom-
me)
15. december 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 27. oktober 2020 til den 3. november
2020 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Amnesty International, Asylret, Bedsteforældre for Asyl, Cen-
tralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteks-
forening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureauforening, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, DFUNK - Dansk Flygtningehjælps Ung-
dom, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner, Datatil-
synet, Den Almindelige Danske Lægeforening, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, DIGNITY
Dansk Institut
mod Tortur, Dansk Sygeplejeråd, Dokumentations- og Rådgivningscenteret om
Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen, Finansrådet, Flygtningenæv-
net, FOA, Folkehøjskolernes forening i Danmark, Foreningen af Udlændingerets-
advokater, Fredsfonden, Færøernes Landsstyre, HK/Danmark, Indvandrermedi-
cinsk Klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for
Menneskerettigheder, International Organization for Migration (IOM), Kirkernes
Integrationstjeneste, Kommunernes Landsforening (KL), Kvindernes Internationale
Liga for Fred og Frihed (Kvindefrihedsligaen), Landsforeningen Adoption og Sam-
fund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisation af kvindekrisecen-
tre (LOKK), Mellemfolkeligt Samvirke, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), Poli-
tiforbundet i Danmark, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten
for Østre Landsret, Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Rigspo-
litiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, SOS mod Racisme, Udlændinge-
nævnet, UNHCR Regional Representation for Northern Europe, United Nations
Childre ’s Fu d UNICEF , U ited Natio s High Co
issio er for Refugees, Work-
live-stay southern Denmark, World Health Organization (WHO), Ægteskab Uden
Grænser, Ældresagen, Aarhus Erhverv / International Community og 3F.
Sagsbehandler
Katrine Maimann
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 35 79
[email protected]
2020 - 17141
1443183
Side
1/11
L 125 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet har inden for høringsfristen modtaget
høringssvar med bemærkninger til lovforslaget fra:
Datatilsynet, Institut for Menneskerettigheder, Lægeforeningen, Præsidenten for
Østre Landsret, Retspolitisk Forening, Røde Kors og SOS Racisme.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har efter høringsfristens udløb modtaget
høringssvar med bemærkninger fra Advokatsamfundet og Dansk Flygtningehjælp.
Ministeriet har besluttet at medtage begge høringssvar i den kommenterede hø-
ringsoversigt, uanset at høringssvarene er modtaget efter fristens udløb.
Følgende har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til lovforslaget:
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Dansk Arbejdsgiverforening, Flygtnin-
genævnet, Kommunernes Landsforening (KL), Politiforbundet, Rådet for Etniske
Minoriteter, Udlændingenævnet og Ældresagen.
Præsidenten for Vestre Landsret har ikke ønsket at udtale sig om lovforslaget.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Nedenfor i afsnit 2 gennemgås de indkomne høringssvar så vidt muligt opdelt
efter emne. Under hvert emneområde angives de enkelte myndigheders og orga-
nisationers hovedsynspunkter samt Udlændinge- og Integrationsministeriets
kommentarer hertil. Udlændinge- og Integrationsministeriets kommentarer til
høringssvarene er anført i kursiv.
Bemærkninger af generel politisk karakter og bemærkninger, der ikke vedrører
lovforslaget, indgår ikke i høringsoversigten. Udlændinge- og Integrationsministe-
riet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvise til hø-
ringssvarene, som er vedlagt.
2. Indkomne høringssvar
2.1. Høringsperioden
Advokatsamfundet
bemærker, at der ikke ses at være hensyn gældende, der kan
begrunde en høringsperiode af så betydelig reduceret længde, som det fremgår af
høringsbrevet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Advo-
katsamfundet og skal i den anledning bemærke, at der efter ministeriets opfattel-
se er behov for, at loven træder i kraft så hurtigt som muligt, da den bl.a. har til
formål at forhindre, at udlændinge, der skal udrejse af landet, modsætter sig en
undersøgelse for covid-19 og dermed i praksis umuliggør udrejsen af Danmark.
Side
2/11
L 125 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2.2. Om lovforslagets nødvendighed
Dansk Flygtningehjælp
anfører bl.a., at Dansk Flygtningehjælp har kontakt med
mange asylansøgere og afviste asylansøgere, herunder både dem, der samarbej-
der om udsendelsen og dem, der ikke samarbejder. Dansk Flygtningehjælp har i
den forbindelse ikke været i kontakt med eller hørt om afviste asylansøgere eller
andre i udsendelsesposition, som har modsat sig undersøgelse for covid-19, og
dermed umuliggjort en udrejse fra Danmark.
Dansk Flygtningehjælp
anfører videre bl.a., at Dansk Flygtningehjælp flere gange
har været i kontakt med personer i udsendelsesposition, der gerne ville udrejse,
men hvor dette har været vanskeliggjort af, at det ikke umiddelbart har været
muligt at lave aftaler med de danske myndigheder om f.eks. betaling af krævede
covid-19 test ved ankomst til hjemlandet eller betaling af udgifter i forbindelse
med påkrævet karantæneophold efter hjemkomst til hjemlandet.
Dansk Flygtningehjælp
finder det således paradoksalt, at man på nuværende
tidspunkt har fundet det nødvendigt at lovgive om pålæg af undersøgelse for co-
vid-19 og mulig magtanvendelse i den forbindelse og opfordrer i den forbindelse
til, at ressourcerne bruges på at løse de situationer, hvor udlændinge mangler
danske myndigheders hjælp til at udrejse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Dansk
Flygtningehjælp. Ministeriet kan i den forbindelse bemærke, at Hjemrejsestyrelsen
til brug for besvarelsen af spørgsmål nr. 145 (UUI alm. del) har oplyst, at der har
været flere sager, hvor udsendelsesbestræbelserne har måttet berostilles som
følge af, at udlændingen har tilkendegivet, at vedkommende ikke vil medvirke til
at lade sig teste for covid-19. Udsendelsesbestræbelserne har endvidere været
berostillet i flere sager, hvor en udlænding kun har kunnet tvangsudsendes, hvis
der foreligger en negativ test for covid-19, og hvor udlændingen generelt har næg-
tet at medvirke til udsendelsen. Der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 145
til UUI (alm. del) af 18. november 2020.
For så vidt angår det anførte om, at flere udlændinge har manglet hjælp til at ud-
rejse, bemærker ministeriet, at Hjemrejsestyrelsen har oplyst, at man i alle sager
har arbejdet på at finde konkrete løsninger på udfordringerne og i flere tilfælde
har udleveret et ko ta tbeløb såkaldte ”rejsepe ge” , so
bl.a. havde til formål
at dække udgifter forbundet med covid-19 test i hjemlandet, ligesom der i enkelte
tilfælde er afholdt udgifter forbundet med karantæneophold i hjemlandet.
2.3. Om domstolsprøvelse
Østre Landsret
bemærker, at spørgsmålet om domstolsprøvelse af et pålæg om
undersøgelse ikke ses omtalt i lovforslaget. Landsretten henviser i den forbindelse
til epidemilovens § 20.
Ministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Østre Landsret.
Side
3/11
L 125 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det fremgår af § 20 i lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overfør-
bare sygdomme (epidemiloven), at ved pålæg i medfør af bl.a. § 5, som har karak-
ter af frihedsberøvelse, giver sundheds- og ældreministeren den pågældende vej-
ledning om adgang til domstolsprøvelse efter reglerne i retsplejelovens kapitel 43
a. Retsplejelovens kapitel 43 a vedrører prøvelse af administrativt bestemt fri-
hedsberøvelse.
Det følger af grundlovens § 71, stk. 2, at frihedsberøvelse kun kan finde sted med
hjemmel i loven. Det følger desuden af § 71, stk. 6, at lovligheden af en frihedsbe-
røvelse uden for strafferetsplejen, der ikke er besluttet af en dømmende myndig-
hed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlændinge, på begæring af den
frihedsberøvede eller den, der handler på hans vegne, skal forelægges de alminde-
lige domstole eller anden dømmende myndighed. Nærmere regler herom fastsæt-
tes ved lov.
Ministeriet bemærker i den forbindelse, at det ikke er muligt at foretage en enty-
dig bestemmelse af, hvornår der foreligger en frihedsberøvelse omfattet af grund-
lovens § 71. Kerneområdet for frihedsberøvelse er fysisk indespærring, men fri-
hedsberøvelse kan også foreligge uden fysisk indespærring. Der foreligger således
også en frihedsberøvelse, hvis den pågældende ikke uden tilladelse må forlade
pågældende lokalitet, således at rømning kan medføre eftersøgning med henblik
på tilbagebringelse eller pålæg af en sanktion, jf. Jens Peter Christensen m.fl.,
Grundloven med Kommentarer (2015) side 422-423. Det anføres samme sted, at
det kan diskuteres, bl.a. hvor stort et område lokaliteten kan udgøre, uden at ind-
grebet mister sin karakter af frihedsberøvelse, og hvor længe en foranstaltning
skal vare for at udgøre en frihedsberøvelse i grundlovens forstand. Det må på den
baggrund antages, at spørgsmålet i en række tilfælde vil bero på en konkret vur-
dering.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriet vurdering, at en sundhedsfaglig
undersøgelse som den i lovforslaget foreslåede, som foregår ved podning og even-
tuelt under kortvarig fastholdelse eller lignende magtanvendelse, ikke er et ind-
greb, der har karakter af frihedsberøvelse.
Ministeriet har herved lagt vægt på, at undersøgelsen er kortvarig og ikke forud-
sætter sygehusindlæggelse eller anden længerevarende tilbageholdelse.
Ministeriet har endvidere lagt vægt på, at den sundhedsfaglige undersøgelse fore-
tages, hvor udlændingen er indkvarteret eller eventuelt er frihedsberøvet efter
udlændingelovens regler. Udlændingen vil således ikke skulle transporteres til et
prøvetagningssted, f.eks. et hospital, hvor det efter omstændighederne ville være
nødvendigt at tilbageholde udlændingen i længere tid under transporten samt ved
eventuelt ophold på et prøvetagningssted.
Ministeriet bemærker desuden, at formålet med undersøgelsen ikke er at friheds-
berøve udlændingen, uanset at den pågældende udlænding i forbindelse med un-
Side
4/11
L 125 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
dersøgelsen eventuelt fastholdes eller tilbageholdes kortvarigt i et lokale på ind-
kvarteringsstedet.
Det er på den baggrund ministeriets vurdering, at den foreslåede ordning ikke er
et indgreb, der har karakter af frihedsberøvelse, og vil dermed ikke være omfattet
af den særlige domstolsprøvelse efter retsplejelovens kapitel 43 a.
2.4. Om revisionsklausul/solnedgangsklausul
Advokatsamfundet
finder, at der i lovforslaget bør indsættes en revisionsklausul,
således at det sikres, at bestemmelsen om nødvendigt undergives en obligatorisk
revision.
Røde Kors
opfordrer til, at der indlægges en solnedgangsklausul i lovændringen,
som skal sikre, at ændringen kun kan gøre sig gældende i henhold til den nuvæ-
rende covid-19-epidemi, og at der ved eventuel fremtidig global epidemi skal ta-
ges stilling til spørgsmålet igen.
Ministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Advokatsamfundet og Røde Kors.
Ministeriet har ikke fundet anledning til at justere lovforslaget. Ministeriet kan
henvise til lovforslagets punkt 2.1.3., hvoraf det fremgår, at det efter ministeriets
opfattelse er nødvendigt, at myndighederne sikres de fornødne handlemuligheder
i forbindelse med den aktuelle globale covid-19-epidemi, men også ved fremtidige
udbrud af nye ukendte sygdomme og epidemier.
2.5. Om pålæg af undersøgelse når udsendelse ikke er nært forestående
Institut for Menneskerettigheder
anfører, at det er uklart for instituttet i hvilke
situationer, det vil være nødvendigt at pålægge en udlænding at lade sig undersø-
ge på et tidspunkt, hvor alle øvrige forudsætninger for udrejsen ikke er opfyldt.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler derfor, at ministeriet i bemærknin-
gerne til lovudkastet opstiller eksempler for, hvornår en udlænding kan pålægges
at lade sig undersøge for en sygdom omfattet af epidemiloven i situationer, hvor
udrejsen ikke er nært forestående.
Ministeriet har imødekommet Institut for Menneskerettigheders anbefaling. Det
fremgår således nu udtrykkeligt af bemærkningerne til lovforslaget, at det f.eks.
kan være nødvendigt at pålægge en undersøgelse tidligere i udsendelsessagsbe-
handlingen i tilfælde, hvor en udlænding skal fremstilles for hjemlandets eller et
andet lands repræsentation med henblik på tilvejebringelse af rejselegitimation
eller visum.
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at pålæg om at lade sig undersøge
på et tidspunkt, hvor udrejsen ikke er nært forestående, kan medføre, at udlæn-
dingen vil være nødsaget til at lade sig undersøge for sygdommen på ny, når ud-
rejsen er nært forestående, og at det ikke fremgår, hvilken betydning det har for
Side
5/11
L 125 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Hjemrejsestyrelsens vurdering, hvis pågældende på et tidligere tidspunkt en eller
flere gange allerede er blevet pålagt en sådan undersøgelse.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at der i bemærkningerne til lovudka-
stet redegøres nærmere for, hvad det betyder for Hjemrejsestyrelsens vurdering
af et pålæg om at lade sig undersøge, hvis samme udlænding tidligere er blevet
pålagt at lade sig undersøge.
Ministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Institut for Menneskerettigheder.
Ministeriet bemærker, at der på baggrund af de indkomne høringssvar er foreta-
get en justering, således at det nu udtrykkeligt fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, at Hjemrejsestyrelsen i hvert enkelt tilfælde skal foretage en propor-
tionalitetsafvejning. Ministeriet har i den forbindelse ikke fundet anledning til at
opliste en udtømmende opremsning af hensyn, der kan indgå i den vurdering. Mi-
nisteriet kan endvidere bemærke, at udlændingen forud for et eventuelt pålæg om
undersøgelse altid skal have mulighed for frivilligt at lade sig undersøge for syg-
dommen.
2.6. Om Hjemrejsestyrelsens vurdering af, om en udlænding skal pålægges at
lade sig undersøge
Dansk Flygtningehjælp
bemærker, at vurderingen af udlændingens eventuelle
sårbarhed synes at forudsætte sundhedsfaglig indsigt, som ligger uden for Hjem-
rejsestyrelsens kompetencer, og foreslår derfor, at der indføres et system, hvor
sundhedsfagligt personale konsulteres, inden en udlænding pålægges en under-
søgelse.
Institut for Menneskerettigheder
anfører, at det ikke fremgår af lovudkastet, på
hvilket grundlag Hjemrejsestyrelsen skal foretage en vurdering af, om en udlæn-
ding er særligt sårbar.
Ministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Dansk Flygtningehjælp og Institut
for Menneskerettigheder. Ministeriet har på baggrund af Institut for Menneskeret-
tigheders bemærkning justeret lovforslaget, således at det nu udtrykkeligt fremgår
af bemærkningerne til lovforslaget, at Hjemrejsestyrelsens vurdering skal foreta-
ges på baggrund af oplysninger, som Hjemrejsestyrelsen er i besiddelse af, f.eks. i
form af sagsakter fra en eventuel asylsagsbehandling, fra andre sager om op-
holdstilladelse og fra Hjemrejsestyrelsens egen sagsbehandling, notater fra samta-
ler med udlændingen og anden relevant dokumentation, der er tilgået Hjemrejse-
styrelsen.
Hjemrejsestyrelsen vil således på et oplyst grundlag kunne træffe beslutning om,
hvorvidt en udlænding skal pålægges undersøgelse for en sygdom omfattet af
epidemiloven.
Advokatsamfundet
bemærker, at lovforslaget ikke indeholder nærmere præcise-
ringer af, hvilke momenter, ud over traumer og alder, der af Hjemrejsestyrelsen
Side
6/11
L 125 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
skal inddrages i vurderingen af, om en udlænding skal pålægges at lade sig under-
søge. Advokatsamfundet finder, at retssikkerhedsmæssige hensyn generelt taler
for, at det i lovbemærkningerne nærmere konkretiseres og eksemplificeres, hvor-
når hensyn taler imod, at udlændingen kan pålægges at lade sig undersøge, i det
der i modsat fald kan være en risiko for, at der ikke konkret tilstrækkeligt inddra-
ges de individuelle hensyn hos udlændingen, der taler imod undersøgelse.
Institut for Menneskerettigheder
bemærker bl.a., at det er uklart for instituttet,
hvad der forstås ved ’særligt sår are perso er’, og hvad der e es ed ’trau-
er’. I stituttet a efaler, at det præ iseres, hvad der forstås ved ’særligt sår are
perso er’, heru der at der gives ekse pler på, hvor år f.eks. e udlæ di gs
traume har en betydning for, at pågældende ikke vil kunne pålægges at lade sig
undersøge for en sygdom.
Røde Kors
anfører, at det bør sikres, at der foregår en grundig individuel vurde-
ring i forhold til, om den pågældende udlænding er i en særlig sårbar situation og
derfor bør undtages for testning, hvilket for eksempel kan gælde psykisk syge,
stærkt traumatiserede, uledsagede mindreårige og gravide.
SOS Racisme
bemærker, at en stor del af udviste udlændinge er særligt sårbare og
ikke har behov for flere traumer. SOS Racisme finder ikke, at der i lovforslaget er
tilstrækkelige garantier for, at sådanne udlændinge ikke bliver testet.
Ministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Advokatsamfundet, Institut for
Menneskerettigheder, Røde Kors og SOS Racisme. Ministeriet har ikke fundet an-
ledning til at justere lovforslaget. Ministeriet kan oplyse, at en del af Hjemrejsesty-
relsens ansvarsområde er udsendelse af særligt sårbare udlændinge. Hjemrejse-
styrelsen varetager således opgaver forbundet med udlændinge, der har særlige
behov og eventuelt brug for særlig støtte ved tilbagevenden til hjemlandet eller et
tidligere opholdsland.
For så vidt angår betydningen af et traume ved vurdering af, om udlændingen skal
pålægges undersøgelse, bemærker ministeriet, at der i hvert enkelt tilfælde skal
foretages en proportionalitetsafvejning, og at det i den forbindelse skal vurderes,
om der er forhold, der taler afgørende imod at pålægge undersøgelsen. Hvis ud-
lændingen er særligt sårbar på grund af traumer, kan det efter omstændighederne
føre til, at der ikke skal gives pålæg om undersøgelse, fordi det i så fald vil være
forbundet med så store følgevirkninger, at indgrebet ikke vil være proportionalt.
Ministeriet har i øvrigt ikke fundet anledning til nærmere at definere, hvad der
forstås ved begrebet ’trau e’. Det be ærkes i de forbi delse, at det er i dividu-
elt, hvordan og hvorfor et traume opstår, ligesom det er individuelt, hvordan
traumet giver sig til udtryk.
2.7. Om den menneskeretlige vurdering af ordningen
Side
7/11
L 125 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Røde Kors
anfører, at det er et grundlæggende princip, at indgreb i den personlige
frihed skal være proportionalt i forhold til, hvad man ønsker at opnå, og at det i
tilfælde af det aktuelle spørgsmål om smitte med covid-19 bør vurderes, om en
kortere udsættelse af udrejsen kan åbne mulighed for, at udsendelse kan ske
uden tvangsmæssig test.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at det præciseres i bemærkningerne
til lovudkastet, at Hjemrejsestyrelsen ved vurderingen af, om en udlænding skal
pålægges at lade sig undersøge for en sygdom skal foretage en proportionalitets-
afvejning.
Ministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Røde Kors og Institut for Menne-
skerettigheder. Ministeriet bemærker, at det er vurderingen, at lovforslaget kan
gennemføres inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser, her-
under Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Dette indebærer bl.a., at
indgrebet skal opfylde kravet om proportionalitet.
Det bemærkes endvidere, at ministeriet har justeret lovforslaget, således at det nu
fremgår udtrykkeligt af bemærkningerne til lovforslaget, at Hjemrejsestyrelsen i
forbindelse med beslutningen om at pålægge en udlænding undersøgelse for en
sygdom i hvert enkelt tilfælde skal foretage en proportionalitetsafvejning.
Retspolitisk Forening
er af den opfattelse, at det foreslåede pålæg om tvangs-
mæssig lægeundersøgelse over for udlændinge, der skal udrejse af landet, vil væ-
re diskriminerende og stride imod fundamentale principper for undersøgelse og
behandling i det danske sundhedsvæsen samt internationale regler, herunder
artikel 8, stk. 1, i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Retspolitisk
Forening anfører endvidere, at hvis retstilstanden ændres som foreslået, vil der
efter Retspolitisk Forenings vurdering være så stor udsigt til, at der ved en klage-
sag mod Danmark vil ske domfældelse for konventionskrænkelse, at procesrisiko-
en må anses for ikke acceptabel.
SOS Racisme
mener, at lovforslaget overtræder Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonventions artikel 8 om respekt for privatliv og familieliv, bl.a. da SOS Ra-
cisme er uenige i vurderingen af, at pålæg om undersøgelse forfølger anerkendel-
sesværdige hensyn til den offentlige tryghed, landets økonomiske velfærd, immi-
grationskontrol og sikring af overholdelse af immigrationslovgivningen samt den
offentlige sundhed, herunder i forhold til at begrænse smittespredning til andre
lande. SOS Racisme bemærker endvidere, at indgrebet ikke kan være proportio-
nalt, når mange hjemsendelser reelt vil udgøre refoulement eller overtræde andre
menneskerettigheder.
Ministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Retspolitisk Forening og SOS Ra-
cisme. Ministeriet har ikke fundet anledning til at justere i lovforslaget. Ministeriet
vurderer, at forslaget kan gennemføres inden for rammerne af Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, herunder navnlig artikel 8. Ministeriet henviser til
lovforslagets punkt 3 om forholdet til Danmarks internationale forpligtelser.
Side
8/11
L 125 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Ministeriet bemærker endvidere, at udlændingemyndighederne i forbindelse med
en afgørelse om afslag på asyl også skal tage stilling til, om udlændingen kan ud-
sendes, hvis udlændingen ikke udrejser frivilligt. Det indebærer en stillingtagen til,
om refoulementforbuddet i udlændingelovens § 31 er til hinder herfor. Der henvi-
ses til udlændingelovens § 32 a.
Retspolitisk Forening
anbefaler, at der inden endelig stillingtagen til forslaget
indhentes oplysninger om, hvorledes den i forslaget beskrevne problemstilling ved
tvangsmæssig udsendelse løses i andre lande, som Danmark normalt sammenlig-
ner sig med.
Ministeriet har noteret sig anbefalingen fra Retspolitisk Forening. Ministeriet be-
mærker i den forbindelse, at ministeriet deltager i en række relevante europæiske
mødefora, og at udsendelse af udlændinge uden lovligt ophold under covid-19-
epidemien har været genstand for gentagende drøftelser i disse mødefora.
2.8. Om anvendelse af tvang ved den sundhedsfaglige undersøgelse
SOS Racisme
mener, at anvendelse af tvang ved undersøgelsen kan føre til vold-
somme sammenstød mellem politi og udlændingen, at det vil nedbryde tilliden
mellem indsatte, indkvarterede og sundhedspersoner og vanskeliggøre aktuel og
fremtidig testning ved epidemibekæmpelse og forebyggelse.
SOS Racisme
anfører endvidere, at tvang ved prøvetagning er traumatisk og kan
indebære en alvorlig risiko.
Ministeriet har noteret sig bemærkningerne fra SOS Racisme. Ministeriet kan i den
anledning bemærke, at der efter lovforslaget alene kan gives pålæg om undersø-
gelse og eventuelt anvendes magt over for udlændingen, hvis pågældende ikke
frivilligt lader sig undersøge. Hjemrejsestyrelsen skal efter forslaget sikre sig, at
det er klart for udlændingen, hvorfor det er nødvendigt at lade sig undersøge for
sygdommen, ligesom det skal sikres, at udlændingen er bekendt med konsekven-
serne ved ikke frivilligt at lade sig undersøge.
Ministeriet bemærker endvidere, at politiets magtanvendelse under den sundheds-
faglige undersøgelse skal være i overensstemmelse med politilovens bestemmelser
herom, herunder politilovens § 16. Det indebærer, at magtanvendelsen skal være
nødvendig og forsvarlig, og at magtanvendelsen alene må ske med midler og i en
udstrækning, der står i rimeligt forhold til den interesse, der søges beskyttet. Des-
uden skal magt anvendes så skånsomt, som omstændighederne tillader, og såle-
des at eventuelle skader begrænses til et minimum.
2.9. Om sundhedspersoners deltagelse i undersøgelsen
Dansk Flygtningehjælp
bemærker, at det ikke fremgår af lovforslaget, at sund-
hedspersonalet kan afstå fra at gennemføre en undersøgelse. Dansk Flygtninge-
Side
9/11
L 125 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
hjælp formoder, at sundhedspersonale, hvis det er lægefagligt begrundet, kan
afstå fra at gennemføre undersøgelsen, og at dette for god ordens skyld bør frem-
gå af bemærkningerne til lovforslaget.
Lægeforeningen
bemærker, at det skal være frivilligt for læger og andre sund-
hedspersoner at foretage undersøgelse for covid-19 og andre smitsomme syg-
domme, der gennemføres ved magt, og finder, at dette bør fremgå udtrykkeligt af
lovforslagets bemærkninger.
Ministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Dansk Flygtningehjælp og Læge-
foreningen. Ministeriet har ikke fundet anledning til at justere lovforslaget. Mini-
steriet bemærker, at det ikke fremgår af lovforslaget, at sundhedspersoner kan
blive pålagt at foretage undersøgelse for sygdomme omfattet af epidemiloven.
2.10.
Om lovforslagets bestemmelser vedrørende behandlinger af per-
sonoplysninger uden samtykke
Datatilsynet
anfører, at ministeriet ikke ses at have forholdt sig til, om den fore-
slåede overførsel af personoplysninger til et tredjeland mv. (i visse tilfælde) vil
kunne ske på baggrund af et af de overførselsgrundlag, der fremgår af databeskyt-
telsesforordningens artikel 46. Datatilsynet anfører endvidere, for så vidt angår
overførsler, der er nødvendige af hensyn til vigtige samfundsinteresser, jf. databe-
skyttelsesforordningens artikel 49, stk. 1, litra d, at det gælder som et generelt
princip, at undtagelserne som
fastsat i artikel 49 ikke å live ”regle ” i praksis,
idet undtagelserne skal begrænses til særlige situationer, og at hver dataeksportør
skal sikre, at overførslen opfylder den strenge nødvendighedstest. Datatilsynet
anfører desuden, for så vidt angår overførsler, der er nødvendig for, at retskrav
kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, jf. artikel 49, stk. 1, litra e, at så-
danne overførsler kun bør finde sted, hvis de er lejlighedsvise. Datatilsynet henvi-
ser i det hele til Databeskyttelsesråds retningslinjer 2/2018 vedrørende undtagel-
ser i artikel 49 i forordning 2016/679.
Datatilsynet
opfordrer til, at der tages højde herfor i lovforslagets bemærkninger,
herunder at ministeriet overvejer, om den foreslåede overførsel af personoplys-
ninger til et tredjeland mv. (i visse tilfælde) vil kunne ske på baggrund af et af de
overførselsgrundlag, der fremgår af databeskyttelsesforordningens artikel 46.
Ministeriet har på baggrund af Datatilsynets bemærkninger foretaget justeringer
af lovforslaget. Der henvises i det hele til lovforslagets pkt. 2.2. om behandling af
personoplysninger, herunder helbredsoplysninger, uden udlændingens samtykke.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at ministeriet i bemærkningerne til
lovudkastet påviser, hvordan Hjemrejsestyrelsen vil indrette ordningen med over-
førsel af personoplysninger, og hvordan den registrerede sikres passende foran-
staltninger til beskyttelse af sine grundlæggende rettigheder og interesser.
Side
10/11
L 125 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Ministeriet har noteret sig Institut for Menneskerettigheders anbefaling. Ministe-
riet har ikke fundet anledning til at justere lovforslaget. Ministeriet har vurderet,
at Hjemrejsestyrelsen bør indrømmes en vis margin til at foretage den praktiske
implementering af ordningen. Ministeriet bemærker i den forbindelse, at det i
lovforslaget forudsættes, at Hjemrejsestyrelsen efterlever betingelserne i databe-
skyttelseslovgivningen.
Røde Kors
anfører, at sundhedsdata altid er personfølsomt og udveksling uden
samtykke som udgangspunkt ikke bør finde sted.
Mi isteriet har oteret sig Røde Kors’ be ærk i ger.
Ministeriet har ikke fundet
anledning til at justere lovforslaget. Ministeriet henviser til lovforslagets pkt. 2.2.
om behandling af personoplysninger, herunder helbredsoplysninger, uden udlæn-
dingens samtykke.
Side
11/11