Til lovforslag nr.
L 124
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 14. januar 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af repatrieringsloven
(Bortfald af den resterende del af hjælp til repatriering og reintegrationsbistand i tilfælde af alvorlig kriminalitet m.v. begået
efter repatriering m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkeparti har stillet 1 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2 Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og
NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (DF og NB) indstiller lovforsla‐
get til
vedtagelse.
Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(NB):
Til § 2
1)
Stk. 2-4
udgår.
[Ændret virkningstidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at de foreslåede be‐
stemmelser i repatrieringsloven, herunder de foreslåede be‐
stemmelser om bortfald i repatrieringslovens § 9 b, stk. 1,
og § 10 b, stk. 1, om tilbageholdelse i repatrieringslovens
§ 9 b, stk. 3, og § 10 b, stk. 3, og om tilbagebetaling efter
repatrieringslovens § 9, 4. pkt., samt efter regler udstedt i
medfør af repatrieringslovens § 10, stk. 6, jf. stk. 7, 3. pkt.,
vil finde anvendelse for alle afgørelser om hjælp til repatrie‐
ring, jf. repatrieringslovens § 7, stk. 1, og om den løbende
månedlige reintegrationsbistand, jf. repatrieringslovens § 10,
stk. 1. Dette vil gælde, uanset hvornår sådanne afgørelser
er truffet, herunder når afgørelsen er truffet før lovens ikraft‐
træden, og uanset hvornår det forhold, som efter forslaget
kunne føre til bortfald eller tilbageholdelse, har fundet sted,
herunder når forholdet i sin helhed har fundet sted før lovens
ikrafttræden.
Det er vurderingen, at en ordning, hvor den resterende
del af hjælp til repatriering kan bortfalde, når den alvorlige
kriminalitet mv. er begået efter afgørelsen om hjælp til repa‐
triering, men før den pågældende opfylder betingelserne for
udbetaling af den resterende del af hjælpen og før lovens
ikrafttræden, kan indebære ekspropriation efter grundlovens
§ 73. Endvidere er det vurderingen, at ordningen kan være
i konflikt med beskyttelsen af ejendomsretten i artikel 1 i 1.
tillægsprotokol til Den Europæiske Menneskerettighedskon‐
vention (EMRK). Der henvises i den forbindelse til brev
af 23. oktober 2020 til udlændingeordførerne, som er over‐
sendt til Udlændinge- og Integrationsudvalget den 4. decem‐
ber 2020 (UUI alm. del – bilag 46). Tilsvarende vurdering
gør sig gældende for en ordning for bortfald af den løbende
månedlige reintegrationsbistand.
I det omfang bortfald af den resterende del af hjælp til
repatriering og den løbende månedlige reintegrationsbistand
herefter vil udgøre et ekspropriativt indgreb, kan fratagelsen
i disse tilfælde alene ske mod fuldstændig erstatning. Et
krav om fuldstændig erstatning i anledning af ekspropriation
vil kunne rejses direkte over for den kommunalbestyrelse,
som træffer afgørelse om bortfald og dermed foretager det
ekspropriative indgreb.
AX025619