Til lovforslag nr.
L 124
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 00. januar 2021
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af repatrieringsloven
(Bortfald af den resterende del af hjælp til repatriering og reintegrationsbistand i tilfælde af alvorlig kriminalitet m.v. begået
efter repatriering m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkeparti har stillet 1 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2 Indstillinger
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
Til § 2
1)
Stk. 2-4
udgår.
[Ændret virkningstidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at de foreslåede be‐
stemmelser i repatrieringsloven, herunder de foreslåede be‐
stemmelser om bortfald i repatrieringslovens § 9 b, stk. 1,
og § 10 b, stk. 1, om tilbageholdelse i repatrieringslovens
§ 9 b, stk. 3, og § 10 b, stk. 3, og om tilbagebetaling efter
repatrieringslovens § 9, 4. pkt., samt efter regler udstedt i
medfør af repatrieringslovens § 10, stk. 6, jf. stk. 7, 3. pkt.,
vil finde anvendelse for alle afgørelser om hjælp til repatrie‐
ring, jf. repatrieringslovens § 7, stk. 1, og om den løbende,
månedlige reintegrationsbistand, jf. repatrieringslovens § 10,
stk. 1. Dette vil gælde, uanset hvornår sådanne afgørelser
er truffet, herunder når afgørelsen er truffet før lovens ikraft‐
træden, og uanset hvornår det forhold, som efter forslaget
kunne føre til bortfald eller tilbageholdelse har fundet sted,
herunder når forholdet i sin helhed har fundet sted før lovens
ikrafttræden.
Det er vurderingen, at en ordning, hvor den resterende
del af hjælp til repatriering kan bortfalde, når den alvorlige
kriminalitet mv. er begået efter afgørelsen om hjælp til repa‐
triering, men før den pågældende opfylder betingelserne for
udbetaling af den resterende del af hjælpen og før lovens
ikrafttræden, kan indebære ekspropriation efter grundlovens
§ 73. Endvidere er det vurderingen, at ordningen kan være
i konflikt med beskyttelsen af ejendomsretten i artikel 1 i 1.
tillægsprotokol til Den Europæiske Menneskerettighedskon‐
vention (EMRK). Der henvises i den forbindelse til brev
af 23. oktober 2020 til udlændingeordførerne, som er over‐
sendt til Udlændinge- og Integrationsudvalget den 4. decem‐
DokumentId
Journalnummer