Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 122 Bilag 4
Offentligt
2305101_0001.png
Til lovforslag nr.
L 122
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den [14. december 2020]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om adgang til iværksættelse af
midlertidig arbejdsfordeling som led i håndteringen af covid-19 og lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Forlængelse af den midlertidige arbejdsfordelingsordning, forlængelse af suspension af forbrug af dagpenge, undtagelse for
automatisk genindplacering, undtagelse for månedskontrol m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovfor‐
slaget kommer til 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13,
stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 2. behandling.
2. Ændringsforslag med bemærkninger
Beskæftigelsesministeren har stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet ændrings‐
forslag nr. 2-4 og Nye Borgerliges medlem af udvalget har
stillette ændringsforslag nr. 1.
3. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Det
Konservative Folkeparti
Danmark står i en alvorlig økonomisk situation, hvor
ledighedskøen siden marts er vokset med over 20.000 perso‐
ner, og mange danskere har mistet deres arbejde. Vi skal
gøre, hvad vi kan for at holde hånden under danske virk‐
somheder og danske arbejdspladser.
Venstres, Dansk Folkepartis, Radikale Venstres og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget støtter den
trepartsaftale, som regeringen har indgået med arbejdsmar‐
kedets parter. Det er en aftale, som har til formål at undgå
yderligere afskedigelser i den aktuelle krise.
For V, DF, RV og KF er det afgørende, at begrænse så
mange afskedigelser som muligt, og samtidig sikre, at der
bliver skabt nye danske arbejdspladser, så de borgere, der
bliver ledige, hurtigst muligt kan komme tilbage i arbejde.
Aftalen bidrager til, at mange danske lønmodtagere ikke
mister deres job som følge af den økonomiske situation,
Danmark står i. I stedet kan virksomhederne dele det arbej‐
de, der er, mellem medarbejderne. Det støtter V, DF, RV og
KF.
Men partierne havde gerne set, at aftalen hjalp endnu
flere danske lønmodtagere. Med aftalen får landsdækkende
arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer mulighed for at
»aftale at åbne mulighed for at virksomheder nedsætter ar‐
bejdstiden inden for de pågældende organisationernes over‐
DokumentId
Journalnummer
L 122 - 2020-21 - Bilag 4: 2. udkast til betænkning
2305101_0002.png
2
enskomstområde med op til 80 pct. frem for de nuværen‐
de maksimale 50 pct. En aftale mellem en landsdækken‐
de arbejdsgiverorganisation og en landsdækkende lønmod‐
tagerorganisation om mulighed for udvidet nedsættelse af
arbejdstiden vil alene gælde for personer inden for den re‐
levante faggruppe, og som er ansat under den pågældende
overenskomst«.
Den ekstra fleksibilitet, der er i denne trepartsaftale, om‐
fatter således kun virksomheder, der er omfattet af en lands‐
dækkende overenskomst.
Dermed udelukkes rigtig mange danske lønmodtagere,
som ikke er omfattet af en overenskomst. V, DF, RV og KF
havde gerne set, at man med forslaget hjalp alle virksomhe‐
der og alle lønmodtagere.
Siden 1. behandling af lovforslag (L 122) vedr. trepart‐
saftalen, er der indgået en ny trepartsaftale om lønkompen‐
sation gældende for alle virksomheder og for hele landet
- i lighed med aftalen fra marts 2020 - og derved er alle
virksomheder sikret et alternativ til arbejdsfordeling. Hertil
kommer at man nu kan få lønkompensation på p-nummer-
niveau, hvilket er en klar og nødvendig forbedring for de
berørte virksomheder, og det medvirker til at skabe den
nødvendige fleksibilitet i lønkompensationsordningen.
Ud fra en samlet vurdering støtter V, DF, RV og KF den
indgåede trepartsaftale mellem regeringen og arbejdsmarke‐
dets parter.
Enhedslisten
Det er afgørende for Enhedslistens medlemmer af udval‐
get, at lønmodtagerne ikke mister deres arbejde som følge
af Corona-krisen. Den midlertidige ordning om arbejdsfor‐
deling kan modvirke fyringer, og derfor støtter EL lovforsla‐
get. EL er blevet betrygget i, at lønmodtagernes retsstilling
og kollektive aftaler ikke svækkes, og at der er værn mod en
mulig spekulation i overarbejde fra arbejdsgivernes side.
Med forlængelsen af den først etablerede arbejdsforde‐
lingsordning er der sket en væsentlig udvidelse af ordnin‐
gen. Den kan nu vare i 12 måneder og under visse forhold
rumme en ledighedsprocent på helt op til 80%, - mod hhv. 4
måneder og 50% i den tidligere ordning. Enhedslisten ville
derfor have fundet det naturligt, at der i høre grad havde
været fastsat regler for minimumstimetal pr. dag, ligesom
EL havde forventet et lidt længere varsel ved etablering af
en arbejdsfordeling.
For EL har det desuden været afgørende, at dagpenge‐
satsen forhøjes fra 19.083 kr. til 23.000 kr. pr. måned i for‐
bindelse med den covid-19-relaterede arbejdsfordeling. Løn‐
modtagerne og deres faglige organisationer har længe og
med særlig styrke under Corona-krisen påpeget, at dagpen‐
gedækningen er alt for lav, og at dette har medvirket til at
skabe en reel utryghed på arbejdsmarkedet. EL opfatter det
som et gennembrud for bedre dagpengedækning, og ser det
som det første skridt til en genopretning af dagpengesyste‐
met.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(NB), tiltrådt af: <>
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 1, stk. 4,
udgår »kollektiv overenskomst samt«.
[Udvidelse af adgangen til at nedsætte arbejdstiden med op
til 80 pct.]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 2
2)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 49, stk. 3, nr. 2,
ændres »eller« til: »,«, og i
nr. 3
ændres ».« til: », eller«.
02.
I
§ 49, stk. 3,
indsættes som
nr. 4:
»4) dagpenge udbetalt under den midlertidige arbejdsforde‐
lingsordning, jf. lov om adgang til iværksættelse af
midlertidig arbejdsfordeling som led i håndteringen af
covid-19, frem til og med den 31. december 2021.««
[Udbetaling af dagpenge i forbindelse med en arbejdsfor‐
deling og udbetaling af dagpenge under den midlertidige
arbejdsfordelingsordning forlænger beregningsperioden]
3)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»03.
I
§ 53, stk. 17, nr. 3,
udgår »eller«, og i
nr. 4
ændres ».«
til: », eller«.
04.
I
§ 53, stk. 17,
indsættes som
nr. 5:
»5) perioder med dagpenge udbetalt under den midlertidige
arbejdsfordelingsordning, jf. lov om adgang til iværk‐
sættelse af midlertidig arbejdsfordeling som led i hånd‐
teringen af covid-19 frem til og med den 31. december
2021.««
[Udbetaling af dagpenge i forbindelse med en arbejdsfor‐
deling og udbetaling af dagpenge under den midlertidige
arbejdsfordelingsordning forlænger optjeningsperioden]
4)
I
nr. 6
affattes den indledende tekst således:
»I
§ 55 a, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1.
Det foreslås at ændre affattelsen af bemyndigelsesbe‐
stemmelsen, der regulerer adgangen til at fastsætte nærmere
regler om de betingelser og rammer, som er gældende for
midlertidig arbejdsfordeling, ved administrativ forskrift. Så‐
ledes foreslås det, at ”kollektiv overenskomst samt” udgår,
så ikke alene arbejdsgivere, der overenskomstmæssigt har
L 122 - 2020-21 - Bilag 4: 2. udkast til betænkning
2305101_0003.png
3
adgang hertil, men enhver arbejdsgiver i den private sektor
får mulighed for at nedsætte arbejdstiden med op til 80 pct.
Der vil med forslaget være en tale om en udvidelse af
adgangen til at nedsætte arbejdstiden med op til 80 pct. i
forhold til det i trepartsaftalen fra november 2020 anførte,
da det efter trepartsaftalen alene var via en aftale mellem
en landsdækkende arbejdsgiverorganisation og en landsdæk‐
kende lønmodtagerorganisation, at arbejdstiden skulle kunne
nedsættes med mere end 50 pct.
Økonomiske konsekvenser
Mio. kr. (2021-pl)
2020
Samlede merudgifter før skat 18,5
og tilbageløb (inkl. adfærd)
Samlede merudgifter efter
16,2
skat og tilbageløb (inkl. ad‐
færd)
Anm: Tallene er afrundet til nærmeste hundredetusinde,
og derfor kan afvige ved summering. Det skønnes, at antal‐
let på den nye midlertidig arbejdsfordelingsordning er ca.
14.000, hvis man medregner de ikke-forsikriede som køber
sig adgang. Det skønnes, at antallet på den gamle arbejds‐
fordelingsordning er 1.000.
Til nr. 2
Efter gældende § 49, stk. 3, i lov om arbejdsløshedsfor‐
sikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 11. marts 2020,
kan perioden for beregning af dagpengesatsen (beregnings‐
perioden) på 24 måneder eller for selvstændig erhvervsdri‐
vende 5 år, forlænges på grundlag af perioder, hvor medlem‐
met modtager
1) sygedagpenge efter lov om sygedagpenge,
2) dagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge ved
barsel eller
3) støtte efter lov om social service til pasning af han‐
dicappet eller alvorligt sygt barn eller af nærtstående, der
ønsker at dø i eget hjem.
Eventuel beskæftigelse i perioden kan indgå i satsbereg‐
ningen.
De gældende regler betyder, at hvis et medlem ikke har
arbejde eller har nedsat arbejde i et vist omfang, så kan det
få betydning for satsberegningen.
Når beskæftigelsen som følge af den midlertidige ar‐
bejdsfordelingsordning er nedsat i længere tid (op til 16
måneder regnet fra 14. september 2020), jf. lovforslagets §
1, nr. 1, eventuelt i kombination med en lavere indkomst, på
grund af arbejdstidsnedsættelsen, der efter lovforslaget vil
kunne være op til 80 pct. i nogle tilfælde, kan konsekvensen
af de gældende regler være, at den ledige får beregnet en
meget lav sats, idet størstedelen af beregningen vil ske på
grundlag af medlemmets nedsatte løn under arbejdsfordelin‐
gen. Jo længere tid med arbejdsfordeling, jo større betyd‐
ning for genoptjening og satsberegning.
Det foreslås derfor, at § 49, stk. 3, ændres således, at
beregningsperioden vil blive forlænget, hvis der forekom‐
mer perioder, hvor medlemmet modtager dagpenge udbetalt
under den midlertidige arbejdsfordelingsordning, jf. lov om
adgang til at iværksættelse af midlertidig arbejdsfordeling
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at ændringsfor‐
slaget vil medføre offentlige merudgifter før skat og tilba‐
geløb (inkl. adfærd) på i alt 410,9 mio. kr. i perioden
2020-2023,
jf. tabel 1.
Det svarer til 359,9 mio. kr. efter
skat og tilbageløb (inkl. adfærd) i samme periode.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser ved ændringsforslag om
udvidelse af adgang til nedsættelse af arbejdstid med op
til 80 pct.
2021 2022
372,2 4,4
326,9 3,7
2023
15,4
13,1
som led i håndteringen af covid-19, frem til og med den 31.
december 2021.
Forslaget betyder, at beregningsperioden vil blive for‐
længet bagud i tid med en periode svarende til perioden
med dagpenge under deltagelse i en midlertidig arbejdsfor‐
delingsordning. Forslaget betyder videre, at beskæftigelse,
der ligger i perioden med dagpenge under deltagelse i en
midlertidig arbejdsfordelingsordning, fortsat vil kunne indgå
i en beregningsperiode.
Det vil betyde, at medlemmet mindst vil have de samme
rettigheder i forhold til satsberegning før som efter perioden
med dagpenge og midlertidig arbejdsfordeling.
Der foreslås desuden gennemført nødvendige konse‐
kvensændringer af bestemmelsen.
Til nr. 3
Efter gældende § 53, stk. 17, i lov om arbejdsløshedsfor‐
sikring m.v. kan perioden for optjening af indkomst- eller
beskæftigelseskravet (optjeningsperioden) på 3 år eller for
selvstændig erhvervsdrivende 5 år, forlænges på grundlag af
perioder, hvor medlemmet modtager
1) sygedagpenge efter lov om sygedagpenge,
2) dagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge ved
barsel,
3) støtte efter lov om social service til pasning af han‐
dicappet eller alvorligt sygt barn eller af nærtstående, der
ønsker at dø i eget hjem, eller
4) perioder, hvor medlemmet har modtaget dagpenge i
den forlængede dagpengeperiode efter udløbet af perioden i
§ 55, stk. 1, jf. § 56.
Optjeningsperioden kan dog kun forlænges med op til
2 år. Denne periode kan dog forlænges på grundlag af pe‐
rioder med støtte efter lov om social service til pasning af
handicappet eller alvorligt sygt barn eller af nærtstående, der
ønsker at dø i eget hjem, der overstiger perioden på 2 år.
Eventuel beskæftigelse i perioden vil kunne indgå i opgø‐
relsen af dagpengeretten.
De gældende regler betyder, at hvis et medlem ikke har
arbejde eller har nedsat arbejde i et vist omfang, så kan det
få betydning for optjening af retten til dagpenge.
L 122 - 2020-21 - Bilag 4: 2. udkast til betænkning
2305101_0004.png
4
Når beskæftigelsen som følge af den midlertidige ar‐
bejdsfordelingsordning er nedsat i længere tid (op til 16
måneder), jf. lovforslagets § 1, nr. 1, eventuelt i kombination
med en lavere indkomst, kan konsekvensen af de gælden‐
de regler være, at det blive vanskeligt for nogle medlem‐
mer overhovedet at blive indplaceret eller genindplaceret
i en dagpengeperiode, hvis de bliver ledige efter afsluttet
arbejdsfordeling.
Jo længere tid med arbejdsfordeling, jo større betydning
for optjening og genoptjening af dagpengeretten.
Det foreslås derfor, at § 53, stk. 17, ændres således, at
optjeningsperioden for ret til dagpenge vil blive forlænget,
hvis der forekommer perioder, hvor medlemmet modtager
dagpenge udbetalt under den midlertidige arbejdsfordelings‐
ordning, jf. lov om adgang til at iværksættelse af midlertidig
arbejdsfordeling som led i håndteringen af covid-19, frem til
og med den 31. december 2021.
Forslaget betyder, at optjeningsperioden vil blive forlæn‐
get bagud i tid med en periode svarende til perioden med
dagpenge under deltagelse i en midlertidig arbejdsforde‐
lingsordning.
Forslaget betyder videre, at beskæftigelse, der ligger i
perioden med dagpenge under deltagelse i en midlertidig ar‐
bejdsfordelingsordning, fortsat vil kunne indgå i optjenings‐
perioden.
Det vil betyder, at medlemmet mindst vil have de samme
rettigheder i forhold til dagpengeret før som efter perioden
med dagpenge og midlertidig arbejdsfordeling.
Der foreslås desuden gennemført nødvendige konse‐
kvensændringer af bestemmelsen.
Ændringsforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser for det offentlige. Det skyldes, at der ved
vurderingen af de økonomiske konsekvenser ved arbejdsfor‐
delingen ikke er medregnet en offentlige besparelse ved,
at nogle personer efter endt arbejdsfordeling enten ikke vil
være berettigede til dagpenge eller vil modtage en lavere
dagpengesats.
Til nr. 4
Ved en korrekturmæssig fejl er der ikke blevet henvist til
det styknummer i § 55 a i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., som indsættelsen skal ske i.
Med ændringsforslaget rettes der op på dette, således at
det sikres, at indsætningen sker i § 55 a, stk. 1.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. december 2020 og var
til 1. behandling den 12. december 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses‐
udvalgetudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring. Under hensyn til at lovforslaget hastebehand‐
les, er lovforslaget heller ikke sendt i høring samtidig med
fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi‐
nisteren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
48
42
16
16
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
3
1
1
1
L 122 - 2020-21 - Bilag 4: 2. udkast til betænkning
2305101_0005.png
5
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
15
13
12
4
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
5