Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 122 Bilag 3
Offentligt
2303968_0001.png
Til lovforslag nr.
L 122
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den [14. december 2020]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om adgang til iværksættelse af
midlertidig arbejdsfordeling som led i håndteringen af covid-19 og lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Forlængelse af den midlertidige arbejdsfordelingsordning, forlængelse af suspension af forbrug af dagpenge, undtagelse for
automatisk genindplacering, undtagelse for månedskontrol m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovfor‐
slaget kommer til 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13,
stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 2. behandling.
2. Ændringsforslag med bemærkninger
Beskæftigelsesministeren har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
3. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 2
1)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 49, stk. 3, nr. 2,
ændres »eller« til: »,«, og i
nr. 3,
ændres ».« til: »eller«.
02.
I
§ 49, stk. 3,
indsættes som
nr. 4:
»4) dagpenge udbetalt under den midlertidige arbejdsfor‐
delingsordning, jf. lov om adgang til iværksættelse af mid‐
lertidig arbejdsfordeling som led i håndteringen af covid-19,
frem til og med den 31. december 2021.««
[Udbetaling af dagpenge i forbindelse med en arbejdsfor‐
deling og udbetaling af dagpenge under den midlertidige
arbejdsfordelingsordning forlænger beregningsperioden]
DokumentId
Journalnummer
L 122 - 2020-21 - Bilag 3: Udkast til betænkning
2303968_0002.png
2
2)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»03.
I
§ 53, stk. 17, nr. 3,
udgår »eller«, og i
nr. 4,
ændres
».« til: », eller«.
04.
I
§ 53, stk. 17,
indsættes som
nr. 5:
»5) perioder med dagpenge udbetalt under den midlertidi‐
ge arbejdsfordelingsordning, jf. lov om adgang til iværksæt‐
telse af midlertidig arbejdsfordeling som led i håndteringen
af covid-19 frem til og med den 31. december 2021.««
[Udbetaling af dagpenge i forbindelse med en arbejdsfor‐
deling og udbetaling af dagpenge under den midlertidige
arbejdsfordelingsordning forlænger optjeningsperioden]
3)
I
nr. 6
affattes den indledende tekst således:
»I
§ 55 a, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter gældende § 49, stk. 3, i lov om arbejdsløshedsfor‐
sikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 11. marts 2020,
kan perioden for beregning af dagpengesatsen (beregnings‐
perioden) på 24 måneder eller for selvstændig erhvervsdri‐
vende 5 år, forlænges på grundlag af perioder, hvor medlem‐
met modtager
1) sygedagpenge efter lov om sygedagpenge,
2) dagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge ved
barsel eller
3) støtte efter lov om social service til pasning af han‐
dicappet eller alvorligt sygt barn eller af nærtstående, der
ønsker at dø i eget hjem.
Eventuel beskæftigelse i perioden kan indgå i satsbereg‐
ningen.
De gældende regler betyder, at hvis et medlem ikke har
arbejde eller har nedsat arbejde i et vist omfang, så kan det
få betydning for satsberegningen.
Når beskæftigelsen som følge af den midlertidige ar‐
bejdsfordelingsordning er nedsat i længere tid (op til 16
måneder regnet fra 14. september 2020), jf. lovforslagets §
1, nr. 1, eventuelt i kombination med en lavere indkomst, på
grund af arbejdstidsnedsættelsen, der efter lovforslaget vil
kunne være op til 80 pct. i nogle tilfælde, kan konsekvensen
af de gældende regler være, at den ledige får beregnet en
meget lav sats, idet størstedelen af beregningen vil ske på
grundlag af medlemmets nedsatte løn under arbejdsfordelin‐
gen. Jo længere tid med arbejdsfordeling, jo større betyd‐
ning for genoptjening og satsberegning.
Det foreslås derfor, at § 49, stk. 3, ændres således, at
beregningsperioden vil blive forlænget, hvis der forekom‐
mer perioder, hvor medlemmet modtager dagpenge udbetalt
under den midlertidige arbejdsfordelingsordning, jf. lov om
adgang til at iværksættelse af midlertidig arbejdsfordeling
som led i håndteringen af covid-19, frem til og med den 31.
december 2021.
Forslaget betyder, at beregningsperioden vil blive for‐
længet bagud i tid med en periode svarende til perioden
med dagpenge under deltagelse i en midlertidig arbejdsfor‐
delingsordning. Forslaget betyder videre, at beskæftigelse,
der ligger i perioden med dagpenge under deltagelse i en
midlertidig arbejdsfordelingsordning, fortsat vil kunne indgå
i en beregningsperiode.
Det vil betyde, at medlemmet mindst vil have de samme
rettigheder i forhold til satsberegning før som efter perioden
med dagpenge og midlertidig arbejdsfordeling.
Der foreslås desuden gennemført nødvendige konse‐
kvensændringer af bestemmelsen.
Til nr. 2
Efter gældende § 53, stk. 17, i lov om arbejdsløshedsfor‐
sikring m.v. kan perioden for optjening af indkomst- eller
beskæftigelseskravet (optjeningsperioden) på 3 år eller for
selvstændig erhvervsdrivende 5 år, forlænges på grundlag af
perioder, hvor medlemmet modtager
1) sygedagpenge efter lov om sygedagpenge,
2) dagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge ved
barsel,
3) støtte efter lov om social service til pasning af han‐
dicappet eller alvorligt sygt barn eller af nærtstående, der
ønsker at dø i eget hjem, eller
4) perioder, hvor medlemmet har modtaget dagpenge i
den forlængede dagpengeperiode efter udløbet af perioden i
§ 55, stk. 1, jf. § 56.
Optjeningsperioden kan dog kun forlænges med op til
2 år. Denne periode kan dog forlænges på grundlag af pe‐
rioder med støtte efter lov om social service til pasning af
handicappet eller alvorligt sygt barn eller af nærtstående, der
ønsker at dø i eget hjem, der overstiger perioden på 2 år.
Eventuel beskæftigelse i perioden vil kunne indgå i opgø‐
relsen af dagpengeretten.
De gældende regler betyder, at hvis et medlem ikke har
arbejde eller har nedsat arbejde i et vist omfang, så kan det
få betydning for optjening af retten til dagpenge.
Når beskæftigelsen som følge af den midlertidige ar‐
bejdsfordelingsordning er nedsat i længere tid (op til 16
måneder), jf. lovforslagets § 1, nr. 1, eventuelt i kombination
med en lavere indkomst, kan konsekvensen af de gælden‐
de regler være, at det blive vanskeligt for nogle medlem‐
mer overhovedet at blive indplaceret eller genindplaceret
i en dagpengeperiode, hvis de bliver ledige efter afsluttet
arbejdsfordeling.
Jo længere tid med arbejdsfordeling, jo større betydning
for optjening og genoptjening af dagpengeretten.
Det foreslås derfor, at § 53, stk. 17, ændres således, at
optjeningsperioden for ret til dagpenge vil blive forlænget,
hvis der forekommer perioder, hvor medlemmet modtager
dagpenge udbetalt under den midlertidige arbejdsfordelings‐
ordning, jf. lov om adgang til at iværksættelse af midlertidig
arbejdsfordeling som led i håndteringen af covid-19, frem til
og med den 31. december 2021.
Forslaget betyder, at optjeningsperioden vil blive forlæn‐
get bagud i tid med en periode svarende til perioden med
dagpenge under deltagelse i en midlertidig arbejdsforde‐
lingsordning.
Forslaget betyder videre, at beskæftigelse, der ligger i
perioden med dagpenge under deltagelse i en midlertidig ar‐
L 122 - 2020-21 - Bilag 3: Udkast til betænkning
2303968_0003.png
3
bejdsfordelingsordning, fortsat vil kunne indgå i optjenings‐
perioden.
Det vil betyder, at medlemmet mindst vil have de samme
rettigheder i forhold til dagpengeret før som efter perioden
med dagpenge og midlertidig arbejdsfordeling.
Der foreslås desuden gennemført nødvendige konse‐
kvensændringer af bestemmelsen.
Ændringsforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser for det offentlige. Det skyldes, at der ved
vurderingen af de økonomiske konsekvenser ved arbejdsfor‐
delingen ikke er medregnet en offentlige besparelse ved,
at nogle personer efter endt arbejdsfordeling enten ikke vil
være berettigede til dagpenge eller vil modtage en lavere
dagpengesats.
Til nr. 3
Ved en korrekturmæssig fejl er der ikke blevet henvist til
det styknummer i § 55 a i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., som indsættelsen skal ske i.
Med ændringsforslaget rettes der op på dette, således at
det sikres, at indsætningen sker i § 55 a, stk. 1.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. december 2020 og var
til 1. behandling den 12. december 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses‐
udvalgetudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring. Under hensyn til at lovforslaget hastebehand‐
les, er lovforslaget heller ikke sendt i høring samtidig med
fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi‐
nisteren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5