Sundhedsudvalget 2020-21
L 121 Bilag 5
Offentligt
2335151_0001.png
Til lovforslag nr.
L 121
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 9. februar 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om godtgørelse til andenhåndseksponerede
asbestofre
(Udvidelse af godtgørelsesordningen)
[af sundheds- og ældreministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli‐
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1. Sundhedsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-4.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (V, DF, SF, RV, EL, KF og Susanne
Zimmer (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S) indstiller lovforslaget til
ved‐
tagelse
med ændringsforslag nr. 2-4. Mindretallet vil stem‐
me imod ændringsforslag nr. 1.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
indstilling og de stillede ændringsforslag ved 2. behandling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (LA) vil redegøre for sin
indstilling og de stillede ændringsforslag ved 2. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3 Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Lov om godtgørelse til andenhåndseksponerede asbestof‐
re lægger op til, at personer, der har udviklet asbestudløst
kræft efter andenhåndseksponering for asbestfibre, skal ind‐
give ansøgning inden den 31. december 2025 for at opnå
godtgørelse. Enhedslistens medlemmer af udvalget finder, at
tidsbegrænsningen skal udgå af loven, og har derfor stillet
ændringsforslag herom.
Der vil være andenhåndsasbestofre, som diagnosticeres
efter 2025, hvilket fremgår af følgende udvalgsspørgsmål
nr. 4, hvor der henvises til Beskæftigelsesministeriets notat
»Regler og Fakta om asbest«, hvor der anføres, at hyppighe‐
den af asbestbetingede sygdomme vil fortsætte med at stige
frem til omkring 2025 og først derefter aftage. Det skyldes,
at sygdommene er så længe om at udvikle sig. Trods forbud
mod brug af asbest i Danmark i 1986 vil hyppigheden af
asbestbetingede sygdomme, først og fremmest asbestbetin‐
get lungehindekræft (mesotheliom) og lungekræft, fortsætte
med at stige frem til omkring 2025 og først derefter afta‐
ge. Det skyldes de ofte lange latenstider. Det er med andre
ord for tidligt, hvis loven allerede udløber i 2025.
Det må derfor for borgere i Danmark forekomme både
arbitrært og uretfærdigt, at personer med samme sygdom
og samme årsag til sygdommen ikke kan få godtgørelse
efter 2025. Udgifterne til godtgørelse må efter 2025 forven‐
tes at blive gradvis mindre og mindre grundet forbuddet i
1986/1987 og myndighedernes forventning om, at antallet af
asbestofre topper i 2025. Enhedslisten mener derfor, at der
ikke bør være en udløbsdato for at ansøge om godtgørelsen,
og stiller derfor ændringsforslaget om, at tidsbegrænsningen
udgår.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
flertal
(V, DF, SF, RV, EL,
KF og Susanne Zimmer (UFG)):
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
AX025793
L 121 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet 9. februar 2021
2335151_0002.png
2
»01.
I
§ 1, stk. 1,
udgår: », der er indgivet senest den 31.
december 2025,«.«
[Ophævelse af tidsgrænsen (udgangen af 2025) for indgivel‐
se af ansøgninger]
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af NB og LA):
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 1, stk. 2, nr. 1,
ændres »lungehindekræft (malignt
pleura mesotheliom), bughindekræft (malignt mesotheliom i
bughinden) eller testikelhindekræft (malignt mesotheliom i
testikelhinden)« til: »malignt mesotheliom«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
3)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 1, stk. 3,
ændres i
nr. 1
»lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom), bughinde‐
kræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller testikelhinde‐
kræft (malignt mesotheliom i testikelhinden)« til: »malignt
mesotheliom«.
[Udvidelse af godtgørelsesordningen]
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 1, stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres »lungehindekræft,
bughindekræft eller testikelhindekræft« til: »malignt meso‐
theliom«.«
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 3]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den gældende ordning omfatter ansøgninger, der er ind‐
givet senest den 31. december 2025.
Enhedslisten mener, at ordningen bør forlænges, da pro‐
blemet med asbestudløst kræft ikke er løst ved udgangen af
2025.
Ændringsforslaget ophæver den nuværende tidsgrænse
(udgangen af 2025) for indgivelse af ansøgninger om perso‐
ners ret til godtgørelse efter lov om godtgørelse til anden‐
håndseksponerede asbestofre. Ansøgninger, som indgives
efter 2025, vil dermed være omfattet af godtgørelsesordnin‐
gen.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 3.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets §
1, stk. 3, nr. 1, ændres, således at godtgørelsesordningen
udvides fra at omfatte alle personer, der har været udsat
for en industriel smittekilde gennem ikkeerhvervsmæssigt
ophold i nærheden af en industriel smittekilde og har få‐
et diagnosticeret lungehindekræft (malignt pleura mesotheli‐
om), bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) el‐
ler testikelhindekræft (malignt mesotheliom i testikelhinden)
ved en patologisk undersøgelse af vævsprøve, til at omfatte
alle personer, der har været udsat for en industriel smitte‐
kilde gennem ikkeerhvervsmæssigt ophold i nærheden af
en industriel smittekilde og har fået diagnosticeret malignt
mesotheliom, der er bekræftet ved patologisk undersøgelse
af vævsprøve.
Med den foreslåede ændring af lovforslagets § 1, stk.
3, nr. 1, udvides godtgørelsesordningen, således at den frem‐
over vil dække alle former for malignt mesotheliom. Det
betyder, at flere vil blive omfattet af godtgørelsesordningen
for andenhåndseksponerede asbestofre.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 3.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. december 2020 og var
til 1. behandling den 18. december 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundheds- og ældreministeren sendte den
21. september 2020 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm.
del – bilag 566 (folketingsåret 2019-20). Den 10. december
2020 sendte sundheds- og ældreministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til sundheds- og ældreministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S)
nfmd.
Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper Roug (S)
Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Stinus Lindgreen (RV) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF) Peder Hvelplund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer (UFG)
L 121 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet 9. februar 2021
2335151_0003.png
3
Jane Heitmann (V)
fmd.
Ellen Trane Nørby (V) Anni Matthiesen (V) Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
40
16
15
14
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
8