Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
L 120 Bilag 1
Offentligt
2301667_0001.png
Departementet
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Notat om sektorfordelt opfyldelse af måluddannelsesratioer i Prak-
tikplads-AUB
Under den tekniske gennemgang af udkastet til lovforslag om balance i
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag mandag 30. november var der en
kort dialog om, hvilke sektorer der løfter uddannelsesansvaret. Der blev
efterspurgt et papir herom.
Dette papir betragter opfyldelsen af uddannelsesansvaret ud fra målud-
dannelsesratioerne i Praktikplads-AUB. Det er disse måluddannelsesrati-
oer (forhold mellem praktikårselever og faglærte medarbejdere), som
hver enkelt virksomhed skal opfylde, såfremt de ikke skal pålægges at be-
tale et merbidrag. Antal virksomheder, der hhv. opfylder og ikke opfyl-
der måltallet, fordelt på de fire sektorer fremgår af tabel 1. De tilsvarende
andele fremgår af tabel 2.
Tabel 1
Antal virksomheder der ligger hhv. over og under måltallet, 2018-2019
2018
Over måltal
Stat
Region
Kommune
Privat
Kilde: AUB
284
1
112
18.175
Under måltal
1.079
17
827
40.559
2019
Over måltal
288
3
176
18.654
Under måltal
1.132
15
792
40.068
7. december 2020
Sags nr.:20/24023
Tabel 2
Andel virksomheder der ligger hhv. over og under måltallet, 2018-2019
2018
Over måltal
Stat
Region
Kommune
Privat
Kilde: AUB. Tal for 2020 kendes først i foråret 2021.
21%
6%
12%
31%
Under måltal
79%
94%
88%
69%
2019
Over måltal
20%
17%
18%
32%
Under måltal
80%
83%
82%
68%
L 120 - 2020-21 - Bilag 1: Opfølgning fra tekniske gennemgang over lovudkast om balance i AUB den 30. november 2020 , fra børne- og undervisningsministeren
2301667_0002.png
I både 2018 og 2019 opfyldte godt 30 pct. af de private arbejdsgivere
måltallet. Dette tal er en del lavere for de offentlige arbejdsgiver. I 2019
opfyldte hhv. 20 pct., 17 pct. og 18 pct. måltallet i den statslige, regionale
og kommunale sektor. Der er således en større andel af de private virk-
somheder, der opfylder deres måltal.
Dette kan imidlertid ikke overføres direkte og entydigt til, hvilke arbejds-
givere der tager det største uddannelsesansvar. Det skyldes, at måluddan-
nelsesratioerne er fastsat forskelligt mellem sektorer og brancher. Det er
netop måluddannelsesratioerne, der fastsætter, hvor mange praktikårsele-
ver en arbejdsgiver skal tage pr. faglært årsværk
og dermed fastsætter
arbejdsgivernes individuelle måltal.
Måluddannelsesratioerne er lavest inden for den private sektor og højest
inden for den regionale sektor,
jf. tabel 3.
Herved er kravene for arbejds-
giver således højere i de offentlige sektorkredsløb sammenlignet med det
private sektorkredsløb. Virksomheder i den regionale sektor skal således
præstere mellem 10-18 praktikårselever pr. 100 ansatte faglærte, mens
virksomheder i den private sektor skal præstere mellem 2-4 praktikårsele-
ver pr. 100 ansatte faglærte for at opfylde deres måltal.
Tabel 3
Måluddannelsesratio fordelt på sektor og branche for 2020 (praktikårselever pr. 100 ansatte
faglærte)
Privat
Landbrug, skovbrug og fiskeri
Råstofindvinding
Industri
Energiforsyning
Vandforsyning og renovation
Bygge og Anlæg
Bygningsinstallation
Handel
Transport
Hoteller og restauranter
Information og kommunikation
Finansiering og forsikring
Ejendomshandel og udlejning
Videnservice
Rejsebureauer, rengøring mv.
Offentlig adm., forsvar og politi
Undervisning
Sundhed og socialvæsen
Kultur og fritid
Andre serviceydelser mv.
Uoplyst
Kilde: AUB
4
2
3
2
2
3
4
3
2
3
2
2
2
3
2
3
2
2
3
3
3
Statslig
6
4
4
3
4
5
6
4
4
5
4
3
4
4
4
4
4
4
4
4
4
Regional
17
10
12
10
11
15
18
13
11
15
12
10
11
12
11
13
12
11
12
13
13
Kommunal
9
5
6
5
6
8
9
7
6
8
6
5
6
6
6
7
6
6
6
7
7
2
L 120 - 2020-21 - Bilag 1: Opfølgning fra tekniske gennemgang over lovudkast om balance i AUB den 30. november 2020 , fra børne- og undervisningsministeren
Årsagerne til disse forskelle er den såkaldte sektorspecifikke faktor i mål-
uddannelsesratio-beregningen. Denne komponent er beskrevet uddy-
bende i bemærkningerne til § 1, nr. 7, i det lovudkast, der pt. er i høring.
Komponenten vil ikke blive ændret med lovudkastet.
Regionernes måluddannelsesratioer er således markant højere end for de
andre sektorer. Dette skyldes, at regionerne allerede i dag har en relativ
høj uddannelsesratio, dvs. det faktisk præsterede forhold mellem elever
og faglærte ansatte. De fem regioner havde alle en uddannelsesratio i
2018, der lå over 10 elever pr. 100 faglært årsværk. De præsterede i 2018
således reelt over 10/100. På grund af den sektorspecifikke faktor er
måluddannelsesratioerne i den regionale sektor, som den eneste sektor,
højere end det vægtede gennemsnit af branche- og samfundsratioen.
Derimod ligger måluddannelsesratioerne for den private sektor markant
under det vægtede gennemsnit. Og 40.500 private virksomheder levede i
2018 ikke op til måluddannelsesratioer på ca. 3/100.
Selv om regionerne i 2018 faktisk præsterede over 10/100 i uddannelses-
ratio, blev de således pålagt merbidrag, fordi deres måluddannelsesratio
var endnu højere. Da de samtidig er store arbejdsgivere med mange an-
satte, bliver det samlede merbidrag i nominelle beløb betydeligt. Flere re-
gioner har derfor været nævnt i medier, fordi de bliver pålagt at betale
betydelige merbidrag. Jf. ovenstående er dette dog ikke ensbetydende
med, at regioner ikke tager et uddannelsesansvar i forhold til at uddanne
faglært arbejdskraft.
Ovenstående skal ikke tages som udtryk for, at der ikke er forbedrings-
potentiale i den offentlige sektor. Der er fortsat behov for, at både of-
fentlige og private sektor påtager sig et ansvar for at oprette endnu flere
lærepladser.
3