Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
L 120 Bilag 1
Offentligt
2301666_0001.png
Departementet
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Notat om merbidragsfritagelse for regioner
Under den tekniske gennemgang af udkast til lovforslag om balance i Ar-
bejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) blev der stillet spørgsmål til
merbidragsfritagelsen for regionerne, hvormed aftaletekstens pkt. 37 ud-
møntes, hvilket uddybes nedenfor. Herudover henvises til bemærknin-
gerne i lovudkastet, hvor elementet også er uddybende beskrevet.
Merbidragsfritagelsen og måluddannelsesratioerne
Som led i dimensioneringsaftalen på social- og sundhedsuddannelserne
blev det aftalt, at kommunerne fra 1. januar 2020 skal være arbejdsgiver
for alle nye elever på social- og sundhedsassistentuddannelsen. Det æn-
drede arbejdsgiverforhold ændrer dog ikke ved, at eleverne også frem-
over skal have uddannelsesforløb i både regionerne og i kommunerne.
Ændringerne i arbejdsgiverforholdet har den konsekvens for regionerne,
at de uddannelsesforløb, som elever på social- og sundhedsassistentud-
dannelsen har i regionerne, fremover ikke tæller med i regionernes
målopfyldelse (uddannelsesratio) i Praktikplads-AUB. Dette skyldes, at
opgørelsen er baseret på tilgængelige data i administrative systemer,
hvormed elever henføres til den arbejdsgiver, der har indgået en uddan-
nelsesaftale med eleven.
Når regionernes uddannelsesratio forringes som følge af dette, bliver det
vanskeligere for dem at opfylde deres måluddannelsesratio. Hermed kan
de blive pålagt et merbidrag, såfremt de ikke opfylder måltallet. Dette
sker selv om de rent faktisk har social- og sundhedsassistentelever i lige
så stor en andel af deres uddannelsestid som hidtil.
Derfor er der i Trepartsaftalen aftalt en merbidragsfritagelse for regio-
nerne. Såfremt regionerne skal betale et merbidrag, så vil det blive redu-
ceret svarende til det antal praktikårselever, som er fastsat i loven.
7. december 2020
Sags nr.:20/24023
L 120 - 2020-21 - Bilag 1: Opfølgning fra tekniske gennemgang over lovudkast om balance i AUB den 30. november 2020 , fra børne- og undervisningsministeren
Merbidragsfritagelsen påvirker hverken måluddannelsesratioerne i den
regionale eller kommunale sektor
eller i den private sektor. Merbidrags-
fritagelsen kommer alene i spil, hvis regionerne ikke opfylder deres mål-
tal, hvorefter merbidraget korrigeres. Selve måltallet (måluddannelsesrati-
oerne) vil herved ikke blive påvirket af merbidragsfritagelsen.
Kommunernes målopfyldelse vil ikke blive korrigeret tilsvarende til regi-
onernes merbidragsfritagelse. Som konsekvens af det ændrede arbejdsgi-
verforhold tæller uddannelsesforløbene for elever på social- og sund-
hedsassistentuddannelsen med i kommunernes uddannelsesratio. Dette
er således samme fremgangsmåde, som da private leverandører af hjem-
mehjælp mv. fik en tilsvarende merbidragsfritagelse i AUB-lovens § 21i
ved § 1, nr. 26, i lov nr. 1737 af 27. december 2018 om ændring af lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om erhvervsuddannelser og
lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Modelparametre for erhvervs-
uddannelser til brug for beregning af praktikpladsafhængigt arbejdsgiver-
bidrag, justering af det aktivitetsafhængige VEU-bidrag, merbidragsfrita-
gelse m.v.), jf. Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg B, betænk-
ning over L 104, side 2 ff.
Forskydninger mellem private og offentlige arbejdsgivere
Fastsættelsen af arbejdsgiveres måltal sker ud fra måluddannelsesratioer,
der varierer på tværs af sektor og branche. Beregningen af måluddannel-
sesratioerne tager blandt andet udgangspunkt i antallet af uddannelsesaf-
taler, der mangler for at nå målsætningen om 10.000 ekstra indgåede ud-
dannelsesaftaler. Antallet af manglende uddannelsesaftaler fordeles ud på
de fire sektorer ud fra hver sektors andel af det samlede antal erhvervs-
uddannede årsværk, dvs. ud fra ansatte færdiguddannede faglærte.
Merbidragsfritagelsen påvirker ikke antal manglende indgåede aftaler i
forhold til målsætningen eller antal erhvervsuddannede årsværk i de fire
sektorer. Derfor vil merbidragsfritagelsen ikke i sig selv medføre en for-
skydning mellem offentlige og private arbejdsgivere af måltal for antal
uddannelsesaftaler. Selv i tilfælde af, at der vil blive indgået flere eller
færre uddannelsesaftaler på social- og sundhedsassistentuddannelsen, vil
det ikke påvirke den samlede opfyldelse af målsætningen om 10.000 eks-
tra uddannelsesaftaler, da uddannelsen ikke indgår i denne målsætning.
Nye elever på social- og sundhedsassistentuddannelsen, der førhen talte
med i regionernes målopfyldelse, tæller i dag med i kommunernes målop-
fyldelse, fordi det er kommunerne, der indgår uddannelsesaftaler med
disse elever. På denne måde vil kommunerne alt andet lige have nem-
mere ved at opfylde måltallet.
Modsat vil kommunerne alt andet lige stadig få
’tildelt’
det samme antal
manglende uddannelsesaftaler i forhold til målsætningen om de 10.000
2
L 120 - 2020-21 - Bilag 1: Opfølgning fra tekniske gennemgang over lovudkast om balance i AUB den 30. november 2020 , fra børne- og undervisningsministeren
ekstra uddannelsesaftaler, jf. afsnit ovenfor. Da kommunernes uddannel-
sesratio vil forbedres, kan måltallene for kommunerne potentielt stige, da
kommunerne vil skulle hæve deres uddannelsesratio yderligere for at
skabe de ekstra uddannelsesaftaler, som de er tildelt. Dette er dog ikke en
konsekvens af lovforslaget om merbidragsfritagelsen, men derimod en
konsekvens af dimensioneringsaftalen om ændret arbejdsgiverforhold
og derfor ikke noget, som lovforslaget vil ændre på.
Derudover vil lovforslaget heller ikke ændre kommunernes forpligtelse
til at oprette 6.000 uddannelsesaftaler på social- og sundhedsassistentud-
dannelsen, jf. den særskilte dimensioneringsaftale herom. Metoden til be-
regningen af måluddannelsesratioerne for de enkelte sektorer er i øvrigt
søgt uddybende beskrevet i lovudkastet, særligt bemærkningerne til § 1,
nr. 7.
Beregningen af merbidragsfritagelsen
Beregningen af det antal praktikårselever, som regionerne samlet set vil
skulle have merbidragsfritagelse for, tager udgangspunkt i dimensione-
ringsaftalen på social- og sundhedsassistentuddannelsen. Aftalen fastsæt-
ter antallet af uddannelsesaftaler på uddannelsen, som kommunerne for-
pligter sig på at oprette, og som regionerne forpligter sig til at medvirke
til at uddanne.
For 2020 og 2021 er det aftalt, at der årligt skal oprettes 6.000 uddannel-
sesaftaler på social- og sundhedsassistentuddannelser. Det er i forslaget
til merbidragsfritagelsen antaget, at 10 pct. vil falde fra uddannelsen, før
uddannelsesforløbet i regionerne. Dette er baseret på et hidtidigt niveau.
Hermed vil der være 5.400 elever, der kan komme i praktik i regioner.
Alle elever skal være 12 uger i praktik i somatikken i regionerne. Dette
kan omregnes til praktikårselever som (5.400 elever * 12 uger / 52 uger
om året) = 1.246 praktikårselever. Af de 5.400 elever skal 1/3 af eleverne
være 18 uger i praktik i psykiatrien i regionerne. Dette kan omregnes til
praktikårselever som (5.400 elever * 1/3 * 18 uger / 52 uger om året) =
623 praktikårselever.
Samlet set kan det estimeres, at regionerne i fuld ligevægt ved optag sva-
rende til dimensioneringsaftalen vil løse en uddannelsesopgave svarende
til (1.246 + 623) = afrundet 1.870 praktikårselever.
Danske Regioner har meddelt Børne- og Undervisningsministeriet, hvor-
dan de 1.870 praktikårselever skal fordeles ud på de fem regioner, hvilket
er anført i lovforslaget. Dette er baseret på regionsfordelingen af dimen-
sioneringen.
3
L 120 - 2020-21 - Bilag 1: Opfølgning fra tekniske gennemgang over lovudkast om balance i AUB den 30. november 2020 , fra børne- og undervisningsministeren
Såfremt der sker ændringer i dimensioneringsaftalen eller i uddannelsens
sammensætning, frafald mv. vil merbidragsfritagelsen tilsvarende skulle
korrigeres. Dette vil i så fald forudsætte lovændring.
4