Foreslåede ændringer vedr. Dankort-regler
–
Visas perspektiv
Indledning
I juni 2020 annoncerede erhvervsministeren nye regler omkring opkrævningsmodellen for Dankort
med det erklærede formål at beskytte og bevare Dankortet og at gøre det mere
konkurrencedygtigt set i forhold til andre udbydere. Vi er bekymrede for, at lovgivning, der
forbedrer én privat virksomheds position, vil påvirke markedet negativt og mindske konkurrencen
på betalingsmarkedet generelt. Rammevilkår, som forhindrer konkurrence, vil føre til færre
valgmuligheder og mindre innovation.
Vi opfordrer derfor erhvervsudvalgets medlemmer til kun acceptere lovgivning, der fremmer og
støtter lige vilkår som fremmer fair konkurrence, fører til mere innovation og sikrer de bedste
forhold for forretninger og forbrugere på lang sigt.
Øget konkurrence gavner forbrugere og forretninger
Det erklærede formål med den nye lovgivning har været at "beskytte" Dankortet, fordi nogle
mindre forretninger havde "vurderet, at udgiften ikke står mål med fordelene” og derfor var
begyndt at foretrække andre løsninger end Dankort. Imidlertid blev det samtidigt anført, at
Dankort allerede er en “billig, effektiv og sikker” løsning. Den ovenfor beskrevne
adfærd fra
forretningernes side er en indikator for, at de frie markedskræfter fungerede - forretningerne
foretog et valg ud fra hvilken valgmulighed, der var mest attraktiv for dem
–
og det forekommer
besynderligt, at man lovgivningsmæssigt skulle gå ind og
’adressere’
dette.
Ifølge en analyse fra Betalingsrådet, skyldes de lave samfundsmæssige omkostninger ved
Dankortet stordriftsfordele. Betalingsrådet skriver, at "man skal være forsigtig med at konkludere,
om internationale debet- og kreditkort enten ville være enten dyrere eller billigere end Dankort,
hvis de havde samme udbredelse" og at "i det omfang at private aktører kan levere konkurrerende
betalingsformer, er samfundet godt tjent ved det.
” Det er også vigtigt
at bemærke, at alle
betalingskort er gratis for forbrugerne at anvende. At et kort skulle være 'billigere' end et andet
for forbrugerne, er en forældet fortælling tilbage fra den tid, hvor der var gebyrer på internationale
forbrugerkort, hvilket ikke har været tilfældet i mange år.
Visa mener, at et åbent marked med fri konkurrence er nøglen til at skabe de mest innovative,
pålidelige og sikre betalingsløsninger til forbrugere og virksomheder i Danmark. Danskerne vil
være bedst tjent, når flere udbydere konkurrerer om at levere den bedste betalingsoplevelse,
herunder loyalitetsprogrammer, innovative tjenester, sikkerhed og beskyttelse mod svindel, og
forbrugere og forretninger selv frit kan vælge den bedste løsning for dem.
For eksempel tilbyder Visa bred beskyttelse i forhold til tilbageførsler, hvilket gør det muligt for
forbrugerne at få deres penge igen, hvis de modtager en forkert, defekt eller forfalsket vare, eller
hvis de forudbestiller en flybillet eller en vare som fx møbler eller elektronik, og forretningen går
konkurs. Netop derfor anbefaler Forbrugerrådet Tænk, at man betaler med Visa-delen på sit
Visa/Dankort, når man handler online. Denne form for beskyttelse er vigtigere end nogensinde i
1