Skatteudvalget 2020-21
L 119 Bilag 1
Offentligt
2302392_0001.png
10. december 2020
J.nr. 2019-27
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af toldloven
(Tilpasning af toldloven til EU’s modernise-
rede pengeforordning m.v.)
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 119 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2302392_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Industri
Dansk Industri har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
Dansk Retursystem
A/S
Dansk Retursystem A/S har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
Dansk Told & Skatte-
forbund (Toldudvalget)
Dansk Told & Skatteforbund støt-
ter som udgangspunkt lovforslaget
om tilpasning
af toldloven til EU’s
moderniserede pengeforordning
m.v.
Dansk Told & Skatteforbund be-
mærker dog, at hele toldloven
trænger til en opdatering, da told-
loven på en række områder synes
forældet, samt at Toldstyrelsen
mangler en del beføjelser med
henblik på at kunne udføre en
mere effektiv toldkontrol.
Der arbejdes løbende på at sikre,
at skattelovgivningen er tidssva-
rende og effektiv, ligesom det er
en prioritet, at skattelovgivningen
indeholder beføjelser, der kan sikre
en kompetent og effektiv kontrol-
indsats. Det er vurderingen, at lov-
forslaget indeholder relevante op-
dateringer af toldloven, der blandt
andet understøtter muligheden for
en mere kompetent og effektiv
kontrolindsats, f.eks. på området
for kontrol med likvide midler,
som bidrager til at bekæmpe hvid-
vask. Herudover bemærkes, at der
løbende er drøftelser med Toldsty-
relsen vedrørende konkrete behov
for yderligere beføjelser, hjemler,
ressourcer mv.
Dansk Told & Skatteforbund be-
mærker, at der savnes klarere defi-
nitioner af nogle af begreberne i
den foreslåede lovændring, herun-
der ”bærer” og ”råvarer
anvendt
som højlikvide værdiopbevarings-
midler”.
De foreslåede definitioner er så
vidt muligt søgt uddybet i lovbe-
mærkningerne og lægger sig tæt op
ad de definitioner, der findes i de
parallelle EU-regler. Området er i
øvrigt præget af en hastig udvik-
ling, og derfor indeholder reglerne
Side 2 af 9
L 119 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2302392_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en bemyndigelse til skatteministe-
ren til at fastsætte supplerende de-
finitioner, bl.a. for at sikre, at de
omfattede definitioner kan tilpas-
ses den internationale udvikling,
herunder ikke mindst FATF-re-
kommandationer.
Dansk Told & Skatteforbund me-
ner i øvrigt, at Toldstyrelsen bør
bemyndiges til at kunne tilbage-
holde sådanne højlikvide råvarer,
indtil værdien er fastslået, uanset
om de kommer som ledsaget eller
uledsaget, og uanset at de er angi-
vet.
De foreslåede regler indebærer
mulighed for at tilbageholde li-
kvide midler i op til 72 timer på
linje med, hvad der gælder i dag.
Dette netop for at sikre myndighe-
derne mulighed for at foretage en
umiddelbar vurdering af omstæn-
digheder m.v. Muligheden for at
tilbageholde i op til 72 timer vil
gælde, uanset om der er angivet el-
ler ej.
Dansk Told & Skatteforbund be-
mærker, at der hersker forskellige
opfattelser af, hvad der skal lægges
i ordet ”uopfordret”. Efter Dansk
Told & Skatteforbunds Toldud-
valg opfattelse bør det alene være
nok, at bæreren oplyses om, at
man kommer fra Toldstyrelsen, el-
ler at nu begynder en toldkontrol,
etc. Herefter misligholder bæreren
sin angivelsespligt, hvis pågæl-
dende ikke straks og uopfordret
angiver at have penge med.
Ordet ”uopfordret” indebærer, at
personer skal henvende sig til told-
myndighederne med henblik på
kontrol, hvis reglerne tilsiger dette.
Lovforslaget indeholder
på linje
med hvad der gælder efter EU's
moderniserede pengeforordning
en pligt for visse bærere af likvide
midler til at angive og stille sig til
rådighed for kontrol, hvilket inde-
bærer, at likvide midler uopfordret
vil skulle angives senest i forbin-
delse med grænsepassagen.
Dansk Told & Skatteforbund be-
mærker, at Told- og Skatteforvalt-
ningen kan kræve en indberet-
ningsangivelse inden for en frist på
30 dage. Dansk Told & Skattefor-
bund bemærker desuden, at mulig-
Det er vurderingen, at tilbagehol-
delse af likvide midler skal begræn-
ses til den tid, som der minimum
er brug for at fastslå, om der er
grundlag for at fastslå yderligere
indgreb såsom efterforskning eller
beslaglæggelse af de likvide midler,
Side 3 af 9
L 119 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2302392_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
heden for eventuelt at forlænge fri-
sten til højst 90 dage er nævnt i
forordningens artikel 7. Dansk
Told & Skatteforbund påpeger, at
dette ikke er kommet med i lov-
forslaget.
og at en uændret frist på 72 timer
fortsat er tilstrækkelig tid for Skat-
teforvaltningen til at fastslå dette.
Dansk Told & Skatteforbund un-
drer sig over, hvorfor det ikke er
obligatorisk at indsende en indbe-
retningsangivelse, men kun på for-
langende.
Ordningen i lovforslaget baserer
sig på, at Skatteforvaltningen ud
fra en konkret vurdering af den
enkelte forsendelse af uledsagede
likvide midler kan vælge at kræve
en indberetning og dermed også i
konkrete situationer vælge ikke at
kræve en sådan. Baggrunden for
denne ordning er, at bestemmelsen
baserer sig på, at indberetnings-
pligten kun opstår, når Skattefor-
valtningen har en vis grad af mis-
tanke om uregelmæssigheder eller
ulovligheder i relation til den kon-
krete uledsagede forsendelse af li-
kvide midler. Det fremgår af EU-
Kommissionens forarbejder til
EU's moderniserede pengeforord-
ning, at ovennævnte ordning med
en
såkaldt ”disclosure angivelse”
vurderes at være mest effektiv.
Idet der med lovforslaget tilsigtes
størst mulig ensartethed mellem
EU-reglerne og de nationalt fast-
satte danske regler, lægges der i
lovforslaget op til at anvende
denne ordning i toldloven.
Dansk Told & Skatteforbund sav-
ner desuden en lovbestemmelse
om, hvad konsekvensen af, ikke at
indsende en angivelse, skal være.
Toldudvalget foreslår derfor, at ef-
ter f.eks. 90 dage overgår de li-
kvide midler etc. uden videre til
Det bemærkes, at der er konse-
kvenser forbundet med manglende
overholdelse af den nævnte angi-
velsespligt. I lovforslaget foreslås,
at de omhandlede likvide midler
hvis der ikke er sket behørig ind-
beretning inden for fristen på 30
Side 4 af 9
L 119 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2302392_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
statskassen. Dette vil også være et
yderligere incitament til, at en af-
sender, modtager eller repræsen-
tant herfor faktisk får indsendt en
angivelse. Eller hvis en afsender og
modtager ikke kan identificeres.
dage
kan tilbageholdes i op til 72
timer i medfør af § 83, stk. 2, 2.
pkt., hvor de kompetente myndig-
heder vil skulle fastslå, om der er
grundlag for yderligere indgreb så-
som efterforskning eller beslaglæg-
gelse af de likvide midler, jf. rets-
plejelovens kapitel 74. Det er vur-
deringen, at denne konsekvens er
både rimelig og effektiv.
Dansk Told & Skatteforbund fin-
der det betænkeligt, at der både i
forslagets § 10 c, stk. 2, og § 10 d,
stk. 3, alene lægges op til, at der
skal ske en registrering, hvis der er
likvide midler under beløbsgræn-
sen, og disse midler har indikatio-
ner på forbindelse til kriminelle
handlinger. Dette selv om der i
forordningens nr. 28 nævnes mu-
ligheden for at tilbageholde mid-
lerne i et tidsrum uanset størrelse.
I toldlovens § 83, stk. 2, nævnes
den mulighed kun for beløb over
75.000 kr. (fremover 10.000 euro),
og den paragraf er yderst sjældent
brugt af Toldstyrelsen, hvis over-
hovedet brugt endnu. Dansk Told
& Skatteforbund er af den opfat-
telse, at det må være vigtigere at
stoppe de kriminelle, og det gøres
bedst ved at standse pengene,
mens man har mulighed for det,
fremfor at registrere og pengene
forsvinder.
Bemærkningen er taget til efterret-
ning. I lovforslaget er der indarbej-
det en bestemmelse om, at det vil
være muligt at tilbageholde likvide
midler under grænseværdien på
10.000 euro, hvis der er indikatio-
ner på, at disse har forbindelse til
kriminelle handlinger.
Dansk Told & Skatteforbund no-
terer sig den foreslåede ændring,
hvorefter toldlovens § 23, stk. 5,
ændres til stk. 4. Toldudvalget fo-
reslår, at der
tilføjes ”fødselsdato”,
Der lægges ikke op til en ændring
af den nuværende § 23, stk. 5, idet
tilpasningen af toldloven hovedsa-
geligt sker for at tilpasse til de æn-
Side 5 af 9
L 119 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2302392_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
samt at ”bopæl” ændres til
”adresse”, således
at nyt stk. 4 af-
fattes således: ”De i stk. 1 og 3
nævnte personer og personer om
bord på skibe og i luftfartøjer skal,
når told- og skatteforvaltningen
forlanger det, opgive navn, adresse
og fødselsdato.”
drede EU-regler omkring angi-
velse, indberetning og registrering
af likvide midler. Det foreslås såle-
des, at ”adresse” indgår som et af
de elementer, der vil skulle oplyses
i medfør af de foreslåede §§ 10 c
og d.
Dansk Told & Skatteforbund be-
mærker, at Toldstyrelsen ikke har
bemyndigelse til at anmode de rej-
sende om fremvisning af pas.
Dansk Told & Skatteforbund fore-
slår derfor, at Toldstyrelsen be-
myndiges til kunne anmode de rej-
sende om pas og andre identifikati-
onsdokumenter, samt at kunne til-
bageholde disse dokumenter og
andre relevante dokumenter (f.eks.
fragtpapirer, etc.) under hele kon-
trollen samt at behandle (kopiere,
fotografere, scanne, opslag i regi-
stre m.v.) disse.
Hensigten med den foreslåede re-
gel er, at de nævnte personer og
personer om bord på skibe og i
luftfartøjer skal opgive navn og
bopæl, når Skatteforvaltningen for-
langer det. Skatteforvaltningen be-
sidder i den forbindelse en indle-
dende kompetence til at foretage
kontrol og har mulighed for at ind-
hente en række personoplysninger
som led heri, herunder cpr-num-
mer. Da det ikke er hensigten, at
Skatteforvaltningen skal føre sa-
gerne videre og påbegynde en
eventuel efterforskning, skal Skat-
teforvaltningen i stedet henvende
sig til den rette kompetente myn-
dighed, f.eks. politiet. Det er vur-
deringen, at det, der lægges op til i
de foreslåede bestemmelser, er til-
strækkeligt til at fastslå identiteten
på de pågældende personer.
Dansk Told & Skatteforbund be-
mærker, at Toldstyrelsen stadig
ikke selv kan opkræve bøde eller
depositum herfor, hvis en bærer
undlader at angive likvide midler
over 10.000 euro. Dansk Told &
Skatteforbund mener, at der bør
fastsættes en direkte hjemmel her-
til.
Skatteforvaltningen skal på bag-
grund af EU-regler og reglerne i
toldloven føre kontrol med varer
og likvide midler, der indføres, ud-
føres eller er i transit gennem Dan-
mark. Sager hvor Skatteforvaltnin-
gen ikke har kompetence til at af-
slutte sagen med et bødeforlæg,
skal videregives til den myndighed,
som har kompetence til at træffe
Side 6 af 9
L 119 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2302392_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
afgørelse på et givent område, fx
politiet. Skatteministeriet vil rette
henvendelse til Skatteforvaltningen
med henblik på at afklare, om der
er behov og mulighed for at ind-
føre den efterspurgte beføjelse.
Dansk Told & Skatteforbund gør
opmærksom på, at de elektroniske
systemer, som skal danne grundlag
for nogle af bestemmelserne i lov-
forslaget, endnu ikke er helt på
plads.
Det bemærkes, at Skatteforvaltnin-
gen har oplyst, at der kigges på
mulighederne for digital understøt-
telse af reglerne, men at der ikke i
reglerne er krav om en bruger-
vendt digital understøttelse.
Danske Shipping- og
Havnevirksomheder
Danske Shipping- og Havnevirk-
somheder har noteret sig, at den
generelle forældelse for toldskyld
fortsat er tre år. Forældelsen kan
udvides til 10 år for toldskyld, der
er opstået på grund af en handling
der på det tidspunkt, hvor den
blev begået, kunne give anledning
til strafferetlig forfølgelse. Danske
Shipping- og Havnevirksomheder
bemærker i denne forbindelse en
usikkerhed om, på baggrund af
hvilke kriterier en udvidelse af for-
ældelsen op til 10 år i praksis ud-
møntes af Toldstyrelsen.
Skatteministeriet er ikke bekendt
med den nævnte usikkerhed. De
kriterier, som Skatteforvaltningen
skal udmønte i sin praksis vedrø-
rende toldlovens § 30 b følger af
EU-Domstolens praksis vedrø-
rende EU-toldkodeksens artikel
103, stk. 2, og en fortolkning af de
relevante bestemmelser i de natio-
nale toldregler, som vil kunne give
anledning til strafferetlig forfølg-
ning såsom toldlovens kapitel 7.
Af EU-Domstolens praksis følger
bl.a., at ved en handling forstås
også en undladelse, f.eks. en undla-
delse af at angive varer, der har
medført toldskyldens opståen, og
at der ikke stilles krav om, at der
rejses eller gennemføres en straffe-
sag. Såfremt Danske Shipping- og
Havnevirksomheder har yderligere
spørgsmål, er de velkomne til at
rette henvendelse til Skatteministe-
riet.
Danske Shipping- og Havnevirk-
somheder bemærker det forhold,
Skatteforvaltningen har oplyst til
Skatteministeriet, at de kan udsøge
Side 7 af 9
L 119 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2302392_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at Skatteforvaltningen siden 2013
fejlagtigt i åbningstiden har opkræ-
vet gebyr for udstedelse af god-
kendelsesbeviser til TIR-landtrans-
porter. Dette er i strid med
EUTK, og Danske Shipping- og
Havnevirksomheder bemærker
desuden, at lovgivningen nu er ju-
steret. Danske Shipping- og Hav-
nevirksomheder har i denne for-
bindelse noteret, at Skatteforvalt-
ningen snart udsender et styresig-
nal, der gør opmærksom på mulig-
heden for at få fejlagtigt fakture-
rede gebyrer tilbagebetalt, under
iagttagelse af forældelseslovens be-
stemmelser.
de virksomheder, som har betalt
gebyr for udstedelse af godkendel-
sesbeviser, og dermed tilbagebetale
beløbet direkte til de berørte virk-
somheder. Der bliver dermed ikke
behov for at udsende et styresig-
nal.
Danske Shipping- og Havnevirk-
somheder påpeger, at deres med-
lemmer nogle gange på skibsrede-
rens anmodning håndterer kon-
taktbeløb til skibet og dets kaptajn,
og at der til dette formål hidtil er
benyttet en formular, der tydeligt
deklarerer afsender og modtager af
kontaktbeløbene. Danske Ship-
ping- og Havnevirksomheder be-
mærker, at det omtales i høringen,
at der følger en ny formular med
den nye lovgivning. Danske Ship-
ping- og Havnevirksomheder af-
venter fortsat fremsendelsen af
denne.
Skatteministeriet er opmærksom
på, at formularen har betydning
for erhvervslivet, herunder søfarts-
virksomheder. Udkast til formula-
ren vil blive fremsendt snarest mu-
ligt.
Datatilsynet
Datatilsynet opfordrer Skattemini-
steriet til at forholde sig til de data-
beskyttelsesretlige spørgsmål, som
forslaget rejser. I den forbindelse
henstiller Datatilsynet til, at Skatte-
ministeriet præciserer, hvilke artik-
ler i databeskyttelsesforordningens
Bemærkningen er taget til efterret-
ning. I lovforslaget er indarbejdet
et afsnit, som forholder sig til de
databeskyttelsesretlige spørgsmål,
som forslaget rejser. Datatilsynet
vil desuden blive hørt forud for
Side 8 af 9
L 119 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2302392_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
artikel 6, stk. 1, litra a-f, der er op-
fyldt, og at Skatteministeriet for-
holder sig til, om lovforslaget inde-
bærer behandling af oplysninger
om strafbare forhold og hjemmels-
grundlaget for en sådan behand-
ling, jf. databeskyttelseslovens § 8,
stk. 1 og 2. Endelig bemærker Da-
tatilsynet i forhold til den foreslå-
ede bemyndigelsesbestemmelse,
hvorefter Skatteministeren kan
fastsætte nærmere bestemmelser
for udveksling af de efter § 10 c og
§ 10 d indhentede oplysninger med
Statsadvokaten for Særlig Økono-
misk og International Kriminalitet,
at Datatilsynet skal høres forud for
udstedelse af eventuelle bekendt-
gørelser, som indebærer behand-
ling af personoplysninger.
udstedelse af eventuelle bekendt-
gørelser, som indebærer behand-
ling af personoplysninger.
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
SFR Skattefaglig For-
ening
SFR Skattefaglig Forening har in-
gen bemærkninger til lovforslaget.
Side 9 af 9