Erhvervsudvalget 2020-21
L 116
Offentligt
2323530_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. januar 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 10 alm. del stillet af udvalget den 20. januar
2021 stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V)
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, Unctad og OECD begge anbefaler, at uaf-
hængigheden af et organ som Konkurrencerådet styrkes ved at have en
ordning, hvor medlemmer af et sådant uafhængigt organ ikke kan gen-
udpeges?
Svar:
Jeg vil indledningsvis gerne bemærke, at Konkurrencerådets uafhængig-
hed, der er lovfæstet, bevirker, at Konkurrencerådets medlemmer ikke må
modtage instruktion fra erhvervsministeren. Desuden er der ikke offentlig-
hed om, hvad enkeltmedlemmer i Konkurrencerådet måtte mene om en
konkret sag, ligesom medlemmerne i øvrigt har tavshedspligt. Disse ram-
mer for arbejdet sikrer, at rådets medlemmer ikke påvirkes af politiske eller
andre uvedkommende hensyn, og det vurderes, at det i praksis næppe vil
have nogen særlig betydning for uafhængigheden, om et medlem herud-
over kan genudpeges eller ej.
OECD og UNCTAD har på det mere generelle plan udtalt sig om genud-
pegningsspørgsmålet. Følgende fremgår af UNCTAD’s publikation fra
2016 “Good Governance Guidelines: Independence and Transparency”:
“It is generally said that the appointment of
competition officials by a mi-
nister is less conducive to independence than appointment procedures that
provide for the participation of representatives of more than one Govern-
ment branch. In addition, it is assumed that competition officials whose
terms are not renewable and cannot be removed from office except by legal
procedure have less of an incentive to please those who appointed them.”
Videre fremgår følgende af notat om
“Independence
of Competition Aut-
horities
From Design to practices” fra OECD’s konference
“Global Fo-
rum on Competition” i 2016:
“As
regards the duration of the term of office,
longer terms are seen by many to be more in line with the principle of
independence. In particular, terms of appointments which are longer than
the term of the appointing authority are more likely to promote decision
making independence. Similarly, non-renewable terms are preferable as
otherwise the appointed person may tend to please the appointer in order
to be re-selected.”
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 116 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at bekræfte, Unctad og OECD begge anbefaler, at uafhængigheden af et organ som Konkurrencerådet styrkes ved at have en ordning, hvor medlemmer af et sådant uafhængigt organ ikke kan genudpeges, til erhvervsministeren
Der er ikke imidlertid ikke kendskab til, at der fra OECD eller andre inter-
nationale organisationer skulle være afgivet konkrete anbefalinger til Dan-
mark om, at medlemmer af Konkurrencerådet ikke skulle kunne genudpe-
ges.
I 2015 gennemførte OECD på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens an-
modning et uafhængigt peer review, hvor OECD vurderede de danske kon-
kurrencemyndigheder, deres institutionelle rammer og den danske lovgiv-
ning på konkurrenceområdet. På baggrund af gennemgangen i 2015 havde
OECD i deres anbefalinger ikke forslag, der var rettet mod Konkurrence-
rådets uafhængighed og muligheden for genudpegning.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
2