Erhvervsudvalget 2020-21
L 116 Bilag 4
Offentligt
2305186_0001.png
Oversigt over områder, hvor forslag til lov om ændring af konkurrenceloven og straffeloven (L 116) afviger fra ECN+-direktivet
Områder hvor lovforslaget indeholder
nye
regler, der går videre end ECN+-direktivet
Bestemmelse Bestemmelsens indhold
§ 2, stk. 6
De nye processuelle regler vil ikke blot
skulle gælde ved håndhævelsen af
forbuddene mod konkurrencebegrænsende
aftaler og misbrug af dominerende stilling i
EUF-Traktatens artikel 101 og 102, men
også ved håndhævelsen af de enslydende
forbud i de danske konkurrenceregler.
Begrundelse
Det vil være særdeles uhensigtsmæssigt, hvis der inden for samme retsområde
skal gælde forskellige processuelle regler for håndhævelsen af samme type
overtrædelser afhængigt af, om der er tale om en national sag eller en sag efter
EU-reglerne.
Lighedsprincippet indebærer således, at samme slags ulovlige adfærd bør
behandles processuelt ens, fordi en ulovlig konkurrenceretlig adfærd kan have
lige store konsekvenser for de forbrugere og virksomheder, det går ud over,
uanset om sagen er rent national, eller om der er samhandelspåvirkning (og
sagen dermed skal behandles efter EU-konkurrencereglerne). Det vil endvidere
kunne svække håndhævelsen af konkurrencereglerne, hvis man har forskellige
processuelle regelsæt for EU-sager og rene nationale sager, fordi det i praksis
ofte først er muligt at fastlægge sent i processen, om en sag har
samhandelspåvirkning. Hverken de virksomheder eller forbrugere, der klager
over mulige konkurrencelovsovertrædelser, de virksomheder, der er indklaget
eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil dermed vide, hvilke processuelle
regler der skal gælde for sagen. Samhandelskriteriet er derfor ikke egnet som en
afgørende faktor for, hvilket regelsæt sagen skal behandles efter.
Det nye civile bødesystem skal gælde for alle For at undgå fremover at skulle operere med to forskellige bødesystemer til
typer af overtrædelser af konkurrenceloven virksomheder og da der potentielt godt kan være flere overtrædelser, der
begået af virksomheder.
behandles i samme sag, vil det nye bødesystem skulle gælde for alle typer
overtrædelser af konkurrenceloven begået af virksomheder, dvs. ikke kun
overtrædelse af forbuddene mod konkurrencebegrænsende aftaler og misbrug af
dominerende stilling, jf. EUF-Traktatens artikel 101 og 102 samt
konkurrencelovens § 6 og § 11, men også f.eks. overtrædelse af forbuddet mod
at gennemføre en fusion, inden Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har
godkendt dette. Det nye bødesystem gælder kun virksomheder. For fysiske
personer vil sagerne som hidtil blive behandlet af politiet og
anklagemyndigheden i strafferetsplejens former.
§ 23
L 116 - 2020-21 - Bilag 4: Notater vedr. teknisk gennemgang af lovforslaget
2305186_0002.png
§ 22, stk. 2, Fysiske personer skal kunne pålægges Direktivet giver adgang til at indkalde fysiske personer til interview. Direktivet
nr. 2 og § 23, tvangsbøder og bøder, hvis de undlader at regulerer ikke sanktioner til fysiske personer. Muligheden for at indkalde til
stk. 6, nr. 3
deltage i et interview.
interview er ny og udgør et supplement til de eksisterende muligheder for at
oplyse konkurrencesager via krav om oplysninger og muligheden for at udføre
kontrolundersøgelser. Efter de gældende danske regler er det allerede muligt at
pålægge fysiske personer såvel bøder som tvangsbøder for ikke at medvirke til
konkurrencesagers oplysning. Forslaget om, at fysiske personer skal kunne
pålægges tvangsbøder eller bøder for ikke at deltage i et interview, er derfor en
naturlig konsekvens til fortsat sikring af dette.
§ 22, stk. 3 og De nye regler for beregning og inddrivelse af
§ 23, stk. 3
tvangsbøder til virksomheder foreslås at
skulle gælde for alle typer af sager efter
konkurrenceloven,
f.eks.
også
når
Konkurrence-
og
Forbrugerstyrelsen
indhenter oplysninger i fusionssager.
14 a, stk. 2
Sikring af at der gælde de samme regler for tvangsbøder til virksomheder uanset
sagstype.
Det nye ved reglerne om tvangsbøder til virksomheder er, at tvangsbøder skal
beregnes på baggrund af virksomhedens omsætning, og tvangsbøder, der ikke
er betalt efter, at forpligtelsen er opfyldt, vil kunne inddrives via en civil bødesag
ved domstolene.
En bestemmelse, hvorefter tidligere ansatte i De hensyn til uvildighed og integritet, som bestemmelsen skal sikre, er lige så
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og vigtige ved behandlingen af andre typer konkurrencesager som de sager, der er
medlemmer af Konkurrencerådet ikke må omfattet af ECN+-direktivet
behandle de samme sager fra ”den anden side
af bordet” efter et jobskifte, udstrækkes til at
gælde for alle typer af sager efter
konkurrenceloven, dvs. fx også fusionssager.
Overtrædelse heraf er strafsanktioneret, jf. §
23, stk. 6, nr. 1.
Områder hvor den danske implementering afviger fra direktivets regler i form af, at eksisterende regler er bibeholdt i
konkurrenceloven
Bestemmelse Bestemmelsens indhold
§ 16 b
Begrundelse
Efter direktivet er det et krav for at kunne Der er tale om en opretholdelse af allerede gældende danske regler, der blev
udstede et foreløbigt påbud, at der er er risiko indført i 2012. 88 medlemmer (V, S, RV, SF, og EL) stemte for dette forslag,
for alvorlig og uoprettelig skade på mens 21 stemmer (DF, LA og K) var imod.
L 116 - 2020-21 - Bilag 4: Notater vedr. teknisk gennemgang af lovforslaget
2305186_0003.png
konkurrencen. Iht. den gældende lov og også Indførelse af foreløbige påbud skete dengang med inspiration fra de regler, der
lovforslaget stilles alene krav om alvorlig gælder herom for Europa-Kommissionen, jf. artikel 8 i rådsforordning 1/2003.
risiko på konkurrencen.
Kravene i de regler, der gælder for Europa-Kommissionen, svarer til kravene i
direktivet. Allerede i 2012 var Folketinget således opmærksom på, at de danske
regler afveg fra de EU-retlige.