Erhvervsudvalget 2020-21
L 116 Bilag 4
Offentligt
2305185_0001.png
Af nedenstående oversigt fremgår de oprindelige bestemmelser, som følger af den politiske aftale fra 2007
sammenlignet med de kommende justeringer i 2020 som følger af ECN+ direktivet.
Oprindelige bestemmelser fra 2007
§ 18, stk. 1, 2. pkt.,
affattes således:
»I forbindelse med en kontrolundersøgelse kan Konkurrencestyrelsen
forlange mundtlige forklaringer og forlange, at personer, der er
omfattet af kontrolundersøgelsen, viser indholdet af deres lommer,
tasker og lign., med henblik på, at Konkurrencestyrelsen kan gøre sig
bekendt med og eventuelt tage kopi af dette.«
Kommende justeringer i 2020
§ 18.
Repræsentanter for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og andre
ledsagende personer, som styrelsen har bemyndiget eller udpeget hertil,
kan til brug for sin virksomhed foretage uanmeldte
kontrolundersøgelser, der indebærer, at styrelsen får adgang til en
virksomheds eller en virksomhedssammenslutnings lokaler, grunde og
transportmidler med henblik på dér at gøre sig bekendt med og tage kopi
af enhver oplysning, som den kontrollerede enhed har adgang til,
herunder regnskaber, regnskabsmaterialer, bøger og andre
forretningspapirer, uanset hvilket medie de er lagret på. Virksomheden
og virksomhedssammenslutningen har pligt til at underkaste sig en
kontrolundersøgelse, og § 9 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter finder ikke
anvendelse. I forbindelse med en kontrolundersøgelse kan Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen afkræve forklaringer fra virksomhedens eller
virksomhedssammenslutningens repræsentanter eller ansatte om faktiske
oplysninger eller dokumenter vedrørende kontrolundersøgelsens
genstand og formål og registrere deres svar. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan endvidere forlange, at personer, der er omfattet
af kontrolundersøgelsen, viser indholdet af deres lommer, tasker og
lignende med henblik på, at styrelsen kan gøre sig bekendt med og
eventuelt tage kopi af dette.«
I § 18, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »kopien«: »i styrelsens lokaler eller
i andre udpegede lokaler«.
§ 18, stk. 4-8,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 4. Konkurrencestyrelsen kan tage identiske elektroniske kopier
(spejlinger) af dataindholdet af elektroniske medier, der er omfattet af
kontrolundersøgelsen, og kan medtage det kopierede materiale med
henblik på efterfølgende at gennemgå dette.---
L 116 - 2020-21 - Bilag 4: Notater vedr. teknisk gennemgang af lovforslaget
2305185_0002.png
2
I § 18, stk. 9.
Konkurrencestyrelsen kan foretage
kontrolundersøgelser for at yde bistand til Europa-Kommissionen og
andre konkurrencemyndigheder i Den Europæiske Union i
forbindelse med disse myndigheders anvendelse af EF-traktatens
artikel 81 og 82. Reglerne i stk. 1-8 finder tilsvarende anvendelse.«
§ 23 a.
Den, der handler i strid med § 6 eller EF-traktatens artikel 81,
stk. 1, ved at indgå en kartelaftale, opnår efter ansøgning tiltalefrafald
for den bøde, vedkommende ellers ville være blevet pålagt for sin
deltagelse i kartellet, hvis ansøgeren som den første henvender sig til
myndighederne og fremlægger oplysninger om et kartel, som
myndighederne ikke var i besiddelse af på ansøgningstidspunktet, og
som,
1) inden myndighederne har foretaget en kontrolundersøgelse eller
ransagning vedrørende det pågældende forhold, giver myndighederne
konkret anledning til at iværksætte en kontrolundersøgelse eller en
ransagning eller indgive politianmeldelse vedrørende det pågældende
forhold eller,
2) efter at myndighederne har foretaget en kontrolundersøgelse eller
ransagning vedrørende det pågældende forhold, sætter
myndighederne i stand til at konstatere en overtrædelse i form af et
kartel.
Stk. 2.
Tiltalefrafald kan kun opnås, såfremt ansøgeren
1) samarbejder med myndighederne under hele behandlingen af
sagen,
2) senest ved indgivelse af ansøgningen bringer sin deltagelse i
kartellet til ophør og
3) ikke har tvunget andre til at deltage i kartellet.
I § 18, stk. 9, 1. pkt.,
udgår »andre« og »i Den Europæiske Union eller«.
§ 23 d.
Den virksomhed, der handler i strid med § 6 eller EUF-traktatens
artikel 101, stk. 1, ved at deltage i et kartel, opnår efter ansøgning
fritagelse for den bøde, virksomheden ellers ville være blevet pålagt for
sin deltagelse i kartellet, hvis ansøgeren opfylder betingelserne i stk. 2
og 3.
Stk. 2.
Ansøgeren skal være den første til at fremlægge dokumentation,
som
1) på det tidspunkt, hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen modtager
ansøgningen, sætter styrelsen i stand til at foretage en
kontrolundersøgelse i forbindelse med kartellet, forudsat at styrelsen
ikke allerede er i besiddelse af tilstrækkelig dokumentation, som sætter
styrelsen i stand til at foretage en sådan kontrolundersøgelse, eller at
styrelsen ikke allerede har foretaget en sådan undersøgelse, eller
2) efter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens opfattelse er tilstrækkeligt
til, at der kan fastslås en overtrædelse, som er omfattet af
bødelempelsesordningen, forudsat at styrelsen ikke allerede er i
besiddelse af tilstrækkelige beviser til at fastslå en sådan overtrædelse,
og at ingen anden ansøger tidligere har været berettiget til bødefritagelse
efter nr. 1 i forbindelse med kartellet.
Stk. 3.
Bødefritagelse kan kun opnås, såfremt ansøgeren
1) afslører sin deltagelse i et kartel,
2) har bragt sin deltagelse i kartellet til ophør senest straks efter
indgivelse af ansøgningen om bødelempelse, bortset fra de
aktiviteter, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mener er
nødvendige for at sikre undersøgelsens integritet,
L 116 - 2020-21 - Bilag 4: Notater vedr. teknisk gennemgang af lovforslaget
2305185_0003.png
3
Stk. 3.
Opfylder en ansøgning om tiltalefrafald ikke de i stk. 1, nr. 1
eller nr. 2, nævnte betingelser, betragtes ansøgningen som en
ansøgning om strafnedsættelse, jf. stk. 4.
Stk. 4.
Den, der handler i strid med § 6 eller EF-traktatens artikel 81,
stk. 1, ved at indgå en kartelaftale, opnår nedsættelse af den bøde,
vedkommende ellers ville være blevet pålagt for sin deltagelse i
kartellet, hvis ansøgeren
1) fremlægger oplysninger vedrørende kartellet, som repræsenterer en
betydelig merværdi i forhold til de oplysninger, som myndighederne
er i besiddelse af, og
2) opfylder de i stk. 2 angivne betingelser.
Stk. 5.
Strafnedsættelsen for den første ansøger, der opfylder
betingelserne i stk. 4, udgør 50 pct. af den bøde, vedkommende ellers
Stk. 4.
Samarbejdet efter stk. 3, nr. 5, indebærer, at ansøgeren
ville være blevet pålagt for sin deltagelse i kartellet. For den anden
1) straks forsyner Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med alle
ansøger, der opfylder betingelserne i stk. 4, udgør strafnedsættelsen
relevante oplysninger og dokumentation vedrørende kartellet,
30 pct. For efterfølgende ansøgere, der opfylder betingelserne i stk. 4,
som den pågældende har adgang til eller kommer i besiddelse af,
udgør strafnedsættelsen op til 20 pct.
herunder:
Stk. 6.
Ansøgninger om tiltalefrafald eller strafnedsættelse indgives til
a) navn og adresse på ansøgeren
Konkurrencestyrelsen. I sager, hvor personer eller virksomheder er
b) navnene på alle andre virksomheder, der deltager eller har
sigtede, eller hvor Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet
deltaget i kartellet
har indledt en strafferetlig efterforskning af en formodet overtrædelse
c) en detaljeret beskrivelse af kartellet, herunder de berørte
i form af et kartel, kan ansøgning om straflempelse tillige indgives til
produkter, de berørte områder, varigheden og arten af
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet.
karteladfærden
d) oplysninger om tidligere eller eventuelle planlagte fremtidige
Stk. 7.
En ansøgning efter stk. 6 behandles efter følgende procedure:
ansøgninger om bødelempelse til andre
1) Den myndighed, der modtager ansøgningen, jf. stk. 6, kvitterer for
konkurrencemyndigheder i Den Europæiske Union, EØS-
modtagelsen heraf.
området eller i tredjelande vedrørende kartellet.
2) Den kompetente myndighed, jf. stk. 8, afgiver et foreløbigt tilsagn,
der indeholder oplysninger om, hvorvidt betingelserne i stk. 1 eller
stk. 4 er opfyldt, og om, hvorvidt der på dette tidspunkt er grundlag
2) står til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rådighed med
henblik på at besvare eventuelle forespørgsler, der kan bidrage til at
fastslå omstændighederne,
3) ikke under planlægningen af sin indgivelse af en ansøgning om
bødelempelse til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
a) har ødelagt, forfalsket eller skjult beviser vedrørende kartellet
eller
b) har afsløret sin planlagte indgivelse af ansøgningen eller noget
af dens indhold over for andre end konkurrencemyndigheder i
Den Europæiske Union, EØS-området eller i tredjelande,
4) ikke har taget skridt til at tvinge andre virksomheder til at
tilslutte sig kartellet eller til at blive i det, og
5) samarbejder oprigtigt, fuldt ud, permanent og hurtigt med
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fra det tidspunkt, hvor
ansøgningen indgives, og indtil håndhævelsessagen er endeligt
afsluttet over for alle de parter, som undersøgelsen omfatter, eller
sagen på anden vis er afsluttet.
L 116 - 2020-21 - Bilag 4: Notater vedr. teknisk gennemgang af lovforslaget
2305185_0004.png
4
for at meddele afslag på ansøgningen, fordi betingelserne i stk. 2 ikke
skønnes at være opfyldt.
3) Når sagens oplysning og vurdering er endeligt gennemført,
meddeler den kompetente myndighed, jf. stk. 9, om ansøgeren
opfylder betingelserne i stk. 2, og meddeler i bekræftende fald
tiltalefrafald eller strafnedsættelse i overensstemmelse med det
foreløbige tilsagn, som ansøgeren har fået efter nr. 2.
Stk. 8.
Et foreløbigt tilsagn afgives af den myndighed, som har
modtaget ansøgningen i overensstemmelse med stk. 6. Forinden
myndigheden afgiver et foreløbigt tilsagn efter stk. 7, nr. 2, skal
tilsagnet være drøftet mellem Konkurrencestyrelsen og
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet. Et foreløbigt
tilsagn om tiltalefrafald kan kun gives, hvis myndighederne er enige
herom.
Stk. 9.
Meddelelse om tiltalefrafald efter stk. 7, nr. 3, afgives af
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet efter høring af
Konkurrencestyrelsen. Meddelelse om strafnedsættelse efter stk. 7,
nr. 3, afgives af den myndighed, der i den konkrete sag udsteder et
administrativt bødeforelæg eller indbringer sagen for domstolene.
Forinden en meddelelse om strafnedsættelse kan gives, skal den
anden myndighed høres.
Stk. 10.
Forskellige virksomheder kan ikke indgive fælles ansøgning
om straflempelse, medmindre ansøgerne er koncernforbundne og
ansøgningen særskilt angiver, hvilke selskaber ansøgningen skal
omfatte.
Stk. 11.
En ansøgning fra en virksomhed eller en sammenslutning
omfatter automatisk nuværende og tidligere bestyrelsesmedlemmer,
ledende medarbejdere eller andre ansatte, forudsat at personerne
individuelt opfylder betingelserne i stk. 2. Når sagens oplysning og
vurdering er endeligt gennemført, meddeler den kompetente
myndighed, jf. stk. 9, om personerne opfylder betingelserne i stk. 2,
3) stiller direktører, ledere og andre ansatte til rådighed for
interviews med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og gør rimelige
bestræbelser på at stille tidligere direktører, ledere og andre ansatte
til rådighed for interviews med styrelsen,
4) ikke ødelægger, forfalsker eller skjuler relevante oplysninger eller
dokumentation, og
5) ikke afslører sin indgivelse af ansøgningen om bødelempelse eller
noget af dens indhold, før Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har
udsendt en klagepunktsmeddelelse i håndhævelsessagen, medmindre
andet er aftalt.
§ 23 e.
Opfylder en ansøgning om bødefritagelse fra en virksomhed ikke
betingelserne i § 23 d, stk. 2, betragtes ansøgningen som en ansøgning
om bødenedsættelse, jf. stk. 2-4.
Stk. 2.
Den virksomhed, der handler i strid med § 6 eller EUF-traktatens
artikel 101, stk. 1, ved at deltage i et kartel, opnår nedsættelse af den
bøde, virksomheden ellers ville være blevet pålagt for sin deltagelse i
kartellet, hvis ansøgeren
1) fremlægger dokumentation vedrørende kartellet, som
repræsenterer en betydelig merværdi i forhold til den
dokumentation, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
allerede er i besiddelse af på tidspunktet for ansøgningen, og
2) opfylder betingelserne i § 23 d, stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Såfremt ansøgeren fremlægger afgørende dokumentation, som
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen benytter til at påvise yderligere
forhold, der fører til, at deltagerne i kartellet pålægges større bøder, end
det ellers ville have været tilfældet, tages sådanne yderligere forhold
ikke i betragtning ved fastsættelsen af en eventuel bøde til den
pågældende ansøger.
Stk. 4.
Bødenedsættelsen for den første ansøger, der opfylder
betingelserne i stk. 2, udgør 50 pct. af den bøde, ansøgeren ellers ville
være blevet pålagt for sin deltagelse i kartellet. For den anden ansøger,
L 116 - 2020-21 - Bilag 4: Notater vedr. teknisk gennemgang af lovforslaget
2305185_0005.png
5
og meddeler i bekræftende fald tiltalefrafald eller strafnedsættelse i
overensstemmelse med det foreløbige tilsagn, som virksomheden
eller sammenslutningen har fået efter stk. 7, nr. 2.
der opfylder betingelserne i stk. 2, udgør bødenedsættelsen 30 pct. For
efterfølgende ansøgere, der opfylder betingelserne i stk. 2, udgør
bødenedsættelsen op til 20 pct.
§ 23 f.
Der kan indgives en foreløbig ansøgning om bødefritagelse eller
bødenedsættelse med henblik på, at ansøgeren kan tildeles en plads i
køen til bødelempelse.
Stk. 2.
En foreløbig ansøgning skal indeholde de oplysninger om
kartellet, som er tilgængelige for ansøgeren på tidspunktet for
indgivelsen af den foreløbige ansøgning. Oplysningerne kan f.eks.
vedrøre:
1) ansøgerens navn og adresse
2) grundlaget for de betænkeligheder, der har ført til ansøgningen
3) navnene på alle andre virksomheder, der deltager eller har deltaget i
kartellet
4) de berørte produkter og områder
5) varigheden og arten af karteladfærden
6) oplysninger om tidligere eller eventuelle fremtidige ansøgninger om
bødelempelse til konkurrencemyndigheder i Den Europæiske Union,
EØS-området eller i tredjelande vedrørende kartellet.
Stk. 3.
En foreløbig ansøgning skal færdiggøres inden for den frist, som
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fastsætter. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen fastsætter fristen således, at ansøgeren kan indsamle
de nødvendige oplysninger og dokumentation til opfyldelse af
betingelserne for enten bødefritagelse eller bødenedsættelse.
Færdiggøres den foreløbige ansøgning inden for fristen, anses
ansøgningen for indgivet på tidspunktet for indgivelsen af den
foreløbige ansøgning.
Stk. 4.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har beføjelse til at
imødekomme eller afvise en ansøgning efter stk. 1.
§ 23 g.
Der kan indgives en forkortet ansøgning om bødefritagelse eller
bødenedsættelse, hvis ansøgeren har ansøgt Europa-Kommissionen
herom ved at indgive enten en foreløbig eller en fuldstændig ansøgning
§ 23 b.
Konkurrencestyrelsen kan efter samtykke fra Statsadvokaten
for Særlig Økonomisk Kriminalitet i sager om overtrædelse af denne
lov, der ikke skønnes at ville medføre højere straf end bøde, i et
bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis
den, der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i
overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en nærmere angiven frist
at betale en bøde som angivet i bødeforelægget.
Stk. 2.
Retsplejelovens regler om krav til indholdet af et
anklageskrift og om, at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig,
finder tilsvarende anvendelse på bødeforelæg.
Stk. 3.
Vedtages bøden, bortfalder videre forfølgning.
L 116 - 2020-21 - Bilag 4: Notater vedr. teknisk gennemgang af lovforslaget
2305185_0006.png
6
vedrørende det samme kartel, forudsat at denne ansøgning dækker mere
end tre medlemsstater i Den Europæiske Union som berørte områder.
Stk. 2.
En forkortet ansøgning skal bestå af en kort beskrivelse af
følgende:
1) ansøgerens navn og adresse
2) navne på de øvrige deltagere i kartellet
3) de berørte produkter og områder
4) varigheden og arten af karteladfærden
5) de medlemsstater i Den Europæiske Union, hvor dokumentationen
om kartellet formodes at foreligge
6) oplysninger om enhver tidligere eller eventuelle planlagte fremtidige
ansøgninger om bødelempelse, der er indgivet til enhver anden
konkurrencemyndighed i Den Europæiske Union, EØS-området eller i
tredjelande vedrørende kartellet.
Stk. 3.
Når Europa-Kommissionen modtager en fuldstændig ansøgning,
og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen modtager en forkortet ansøgning
vedrørende det samme kartel, er Kommissionen, i perioden indtil der er
opnået klarhed om, hvorvidt Kommissionen vil forfølge hele eller dele
af sagen, den primære kontakt for ansøgeren, navnlig med hensyn til at
give anvisninger til ansøgeren om gennemførelse af enhver yderligere
intern undersøgelse. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan kun kræve
af ansøgeren, at denne fremlægger specifikke præciseringer vedrørende
de punkter, der er nævnt i stk. 2, før styrelsen kræver, at der indgives en
fuldstændig ansøgning efter stk. 5.
Stk. 4.
Når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen modtager en forkortet
ansøgning, kontrollerer styrelsen, om den på tidspunktet for modtagelsen
heraf allerede har modtaget en forkortet eller fuldstændig ansøgning om
bødelempelse fra en anden ansøger vedrørende det samme kartel. Hvis
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke har modtaget en sådan
ansøgning fra en anden ansøger og anser den forkortede ansøgning for at
opfylde kravene i stk. 2, underretter styrelsen ansøgeren herom.
Stk. 5.
Der kan indgives en fuldstændig ansøgning til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, så snart Kommissionen har meddelt styrelsen, at
Kommissionen ikke agter at behandle hele eller dele af sagen. Kun
L 116 - 2020-21 - Bilag 4: Notater vedr. teknisk gennemgang af lovforslaget
2305185_0007.png
7
undtagelsesvis, når det er nødvendigt af hensyn til sagsafgrænsningen
eller sagsfordelingen, kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen forlange,
at ansøgeren indgiver en fuldstændig ansøgning, inden Kommissionen
har meddelt styrelsen, at den ikke agter at forfølge hele eller dele af
sagen. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan fastsætte en rimelig
frist, inden for hvilken ansøgeren skal indgive sin fuldstændige
ansøgning sammen med de relevante oplysninger og dokumentation.
Dette berører ikke ansøgerens ret til frivilligt at indgive en fuldstændig
ansøgning på et tidligere tidspunkt.
Stk. 6.
En ansøger, som indgiver en fuldstændig ansøgning efter stk. 5
inden for den af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fastsatte frist,
anses for at have indgivet den fulde ansøgning på det tidspunkt, hvor
den forkortede ansøgning blev modtaget, forudsat at den forkortede
ansøgning dækker det eller de samme berørte produkter og områder og
den samme varighed af kartellet som i den ansøgning om bødelempelse,
der er indgivet til Kommissionen, og som kan være blevet opdateret.
§ 23 h.
En ansøgning om bødefritagelse eller bødenedsættelse, herunder
en foreløbig ansøgning efter § 23 f, eller en forkortet ansøgning efter §
23 g, kan indgives skriftligt eller mundtligt til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen. Ansøgningen kan indgives på dansk eller engelsk.
Efter aftale mellem Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og ansøgeren
kan ansøgningen endvidere indgives på et andet af de officielle sprog i
Den Europæiske Union.
Stk. 2.
En ansøgning efter stk. 1 behandles efter følgende procedure:
1) På ansøgerens anmodning bekræfter Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen skriftligt, at styrelsen har modtaget en ansøgning om
bødelempelse med angivelse af dato og tidspunkt for modtagelsen.
2) Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afgiver et foreløbigt tilsagn, der
indeholder oplysninger om, hvorvidt betingelserne i § 23 d, stk. 1, eller §
23 e, stk. 2, er opfyldt, og om, hvorvidt der er grundlag for at meddele
afslag på ansøgningen, fordi betingelserne i § 23 d, stk. 3 og 4, ikke er
opfyldt.
L 116 - 2020-21 - Bilag 4: Notater vedr. teknisk gennemgang af lovforslaget
2305185_0008.png
8
3) Når håndhævelsessagen er endeligt afsluttet over for alle de øvrige
parter, som har været involveret i kartellet, meddeler Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen skriftligt ansøgeren, hvorvidt betingelserne i § 23 d,
stk. 3 og 4, er opfyldt, og i bekræftende fald, om bødefritagelse eller
bødenedsættelse kan ske i overensstemmelse med det foreløbige tilsagn,
som ansøgeren har fået efter nr. 2.
Stk. 3.
Forskellige virksomheder kan ikke indgive fælles ansøgning om
bødelempelse, medmindre virksomhederne er koncernforbundne, og
ansøgningen angiver, hvilke virksomheder ansøgningen skal omfatte.
§ 23 i.
En ansøgning om bødefritagelse eller bødenedsættelse fra en
virksomhed omfatter automatisk nuværende og tidligere
bestyrelsesmedlemmer, ledende medarbejdere og andre ansatte.
Stk. 2.
En fysisk person, som er omfattet af en ansøgning i henhold til
stk. 1, opnår tiltalefrafald samt fritagelse for et eventuelt særskilt krav
om konfiskation, hvis
1) virksomhedens ansøgning opfylder betingelserne i § 23 d, stk. 2,
og § 23 d, stk. 3, nr. 1,
2) den pågældende individuelt opfylder betingelsen i § 23 d, stk. 3,
nr. 5, jf. stk. 4, og
3) virksomhedens ansøgning ligger forud for det tidspunkt, hvor den
fysiske person af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen eller
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet er gjort bekendte med den sag, som ansøgningen
angår.
Stk. 3.
Opfylder en ansøgning om bødefritagelse fra en virksomhed ikke
betingelserne herfor, opnår en fysisk person, som er omfattet af en
ansøgning i henhold til stk. 1, bødenedsættelse, såfremt virksomhedens
ansøgning opfylder betingelserne herfor i § 23 e, stk. 2, og den fysiske
person individuelt opfylder betingelsen i § 23 d, stk. 3, nr. 5, jf. stk. 4. §
23 e, stk. 3 og 4, finder tilsvarende anvendelse. Et eventuelt særskilt
krav om konfiskation nedsættes med de samme procentsatser som nævnt
i § 23 e, stk. 4.
L 116 - 2020-21 - Bilag 4: Notater vedr. teknisk gennemgang af lovforslaget
2305185_0009.png
9
Stk. 4.
En fysisk person kan indgive en individuel ansøgning om
sanktionslempelse. En fysisk person opnår tiltalefrafald og fritagelse for
et eventuelt særskilt krav om konfiskation, hvis den pågældende
opfylder betingelserne i § 23 d, stk. 2-4. Hvis betingelserne for
tiltalefrafald ikke er opfyldt, opnår den pågældende bødenedsættelse og
nedsættelse af et eventuelt særskilt krav om konfiskation, hvis
vedkommende individuelt opfylder betingelserne i § 23 e, stk. 2, nr. 1 og
2. § 23 e, stk. 3 og 4, finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 5.
Bestemmelserne i § 23 f og § 23 h, stk. 1 og stk. 2, nr. 1, finder
tilsvarende anvendelse for ansøgninger efter stk. 1 og 4. Endvidere
finder § 23 h, stk. 2, nr. 2, tilsvarende anvendelse, idet Statsadvokaten
for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet dog forinden
afgivelsen af et foreløbigt tilsagn til en fysisk person skal tiltræde, at
betingelserne herfor er til stede.
Stk. 6.
Når sagen er endeligt oplyst og vurderet, meddeler
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet
tiltalefrafald til fysiske personer omfattet af stk. 1 eller 4, hvis
betingelserne herfor er opfyldt.
§ 23 j.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan i sager om en
virksomheds eller en virksomhedssammenslutnings overtrædelse af
denne lov i et bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden
retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen, kan erkende
overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en nærmere angiven frist at
betale en bøde som angivet i bødeforelægget.
Stk. 2.
Et bødeforelæg efter stk. 1 skal indeholde
1) navn, adresse og CVR-nummer på den virksomhed eller
virksomhedssammenslutning, som bødeforelægget rettes til, og
2) oplysning om det forhold, som bøden angår.
Stk. 3.
Oplysning efter stk. 2, nr. 2, skal omfatte
1) hjemmelen til at pålægge bøden,
2) en kort beskrivelse af den overtrædelse af konkurrenceloven eller
EUF-Traktatens artikel 101 eller 102, som giver anledning til udstedelse
af bødeforelægget, med angivelse af tid, sted, genstand, udførelsesmåde
L 116 - 2020-21 - Bilag 4: Notater vedr. teknisk gennemgang af lovforslaget
2305185_0010.png
10
og andre nærmere omstændigheder, som er nødvendige for en
tilstrækkelig og tydelig beskrivelse, og
3) eventuelle formildende eller skærpende omstændigheder, jf. § 23 b,
stk. 2 og 3.
Stk. 4.
Vedtages bøden, bortfalder videre forfølgning.