Erhvervsudvalget 2020-21
L 116 Bilag 4
Offentligt
2305184_0001.png
NOTAT
Dato: 12. december 2020
Aftale fra 2007 og kommende ændring af konkurrenceloven
I 2007 indgik den daværende regering (Venstre og Det Konservative Fol-
keparti) en aftale med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radi-
kale Venstre om styrkelse af konkurrencen i Danmark.
Det indgik bl.a. i aftalen
at der skulle indføres et straflempelsesprogram for den, der havde
deltaget i et kartel,
at der skulle være mulighed for at besigtige lommer og tasker un-
der en kontrolundersøgelse,
at der skulle være mulighed for at foretage elektronisk kopiering af
computere mv. (”spejling”) under
en kontrolundersøgelse, og
at der skulle indføres nye bødeprocedurer i tilståelsessager
Et lovforslag, der indeholdt disse elementer, blev vedtaget af Folketinget
den 10. maj 2007, jf. lov nr. 572 af 6. juni 2007.
Et kommende lovforslag, der skal implementere direktiv 2019/1
det så-
kaldte ECN+-direktiv
har relation til 2007-aftalen på følgende måde:
Straflempelsesprogram
Straflempelsesprogrammet i 2007-aftalen indebar, at den, der samarbej-
dede med myndighederne om opklaringen af et kartel, på nærmere betin-
gelser kunne få nedsat sin straf for deltagelsen i et kartel
eller straffen
kunne helt bortfalde.
Det kommende lovforslag ændrer ikke på de materielle regler, der skal
være opfyldt for, at der kan opnås straflempelse. Men de processuelle krav
uddybes. Det understreges, at Danmark er forpligtet til at indføre disse pro-
cessuelle krav, idet der på dette punkt i direktivet er tale om såkaldt total-
harmonisering, hvilket indebærer, at der ikke må indføres regler, der fravi-
ger dem, der er fastsat i direktivet.
Som følge af, at det til gennemførelse af direktivet ikke længere vil være
muligt med strafferetlige bøder til virksomheder, men derimod civile, æn-
dres terminologien fra straflempelse til bødelempelse.
Undersøgelse af lommer m.v.
L 116 - 2020-21 - Bilag 4: Notater vedr. teknisk gennemgang af lovforslaget
Efter 2007-aftalen skulle Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen have mulig-
hed for under en kontrolundersøgelse at bede ansatte om at tømme private
tasker, lommer og lign. Nægtede den ansatte dette, skulle styrelsen kunne
anmode politiet om at gennemse den pågældendes taske, lomme og lign.
Det kommende lovforslag vil fortsat give mulighed herfor. Men som følge
af ECN+-direktivet bliver selve bestemmelsen om kontrolundersøgelser
udbygget på en række punkter, der vedrører, hvornår og hvor der kan fore-
tages en kontrolundersøgelse.
Spejling af computere
Det indgik i 2007-aftalen, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen under en
kontrolundersøgelse skulle have adgang til at foretage en såkaldt spejling,
dvs. en kopi af en computers indhold, som styrelsen herefter kunne gen-
nemgå i styrelsen.
Den kommende lovændring ændrer ikke herpå, men det vil til gennemfø-
relse af direktivet blive præciseret, at gennemgangen af kopien vil kunne
finde sted i styrelsens lokaler eller i andre udpegede lokaler.
Bødeprocedurer i tilståelsessager
På dette punkt indgik der to punkter i 2007-aftalen:
For det første skulle Rigsadvokaten kunne beskikke ansatte i Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen til at rejse og udføre tiltale i konkurrencesager ved
byretterne. Dette ændres der ikke på. Da bøder til virksomheder ikke efter
det kommende lovforslag kan pålægges i forbindelse med en straffesag, vil
bestemmelsen, der ikke endnu har været anvendt, kun kunne blive relevant
i straffesager mod fysiske personer.
For det andet skulle Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i tilståelsessager,
hvor der var fast praksis for bødeudmålingen, kunne udstede et udenretligt
bødeforelæg til en virksomhed efter forudgående at have indhentet sam-
tykke fra Statsadvokaten for Økonomisk og International Kriminalitet. Da
det kommende lovforslag som nævnt opererer med civile bøder til virk-
somheder, vil bestemmelsen herom blive ændret til en mulighed for at af-
gøre en sag udenretligt ved en virksomheds vedtagelse af et såkaldt civilt
bødeforelæg. Det vil endvidere ikke være et krav, at der foreligger sam-
tykke fra Statsadvokaten for Økonomisk og International Kriminalitet; det
vil derimod være et krav, at Konkurrencerådet har godkendt det civile bø-
deforelæg.
2