NOTAT
26. november 2020
19/06599-264
LOB/VU/AVL-KFST
Høringsnotat vedrørende forslag om ændring af konkurrenceloven
(ECN+)
1.
Indledning
Lovforslaget har til formål at implementere Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv (EU) 2019/1 af 11. december 2018 om styrkelse af de natio-
nale konkurrencemyndigheders forudsætninger for at håndhæve konkur-
rencereglerne effektivt og sikring af et velfungerende marked. Konkurren-
cemyndighederne i EU håndhæver konkurrencereglerne i EUF-Traktatens
artikel 101 og 102 sammen med Europa-Kommissionen. Med henblik på
at styrke håndhævelsen fastsætter direktiv 2019/1, hvilke redskaber de na-
tionale konkurrencemyndigheder skal have til at håndhæve konkurrence-
reglerne, så det sikres, at reglerne håndhæves ensartet og effektivt, uanset
hvilken medlemsstat der behandler sagen.
Danmark opfylder allerede mange af direktivets krav, men der er også en
række krav, som skal implementeres i dansk ret. Det sker
for det første
ved
at supplere Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens gældende beføjelser med
beføjelser til at afholde interviews, udstede strukturelle påbud samt efter
retskendelse og under visse betingelser foretage kontrolundersøgelser i pri-
vate hjem.
For det andet
medfører direktivet, at Danmark ikke kan opretholde det
gældende system, hvor bøder til virksomheder og virksomhedssammen-
slutninger pålægges i straffesager. For at leve op til direktivet indføres et
nyt civilt bødesystem, hvor virksomheder og virksomhedssammenslutnin-
ger kan pålægges såkaldte civile bøder ved domstolene inden for civilpro-
cessens rammer og under iagttagelse af de tilhørende retssikkerhedsgaran-
tier samt de yderligere retssikkerhedsgarantier, der gælder efter EU-retten.
For det tredje
indeholder lovforslaget bestemmelser, der præciserer den
uafhængighed, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen allerede har i dag.
For det fjerde indeholder lovforslaget
bestemmelser om aktindsigt, gensi-
dig bistand til andre EU-landes konkurrencemyndigheder og regler om for-
ældelse.
Man har fra dansk side
–
ligesom de øvrige EU-lande
–
valgt at lade direk-
tivets bestemmelser gælde for både sager efter EUF-Traktatens regler og
rent nationale sager.