Erhvervsudvalget 2020-21
L 116 Bilag 13
Offentligt
2323866_0001.png
NOTAT
25. januar 2021
Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
1)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 13, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »14, stk. 6« til: »§ 14, stk. 7« og »18 a,
stk. 2« ændres til: »18 c, stk. 4«.«
[Ændring af henvisninger]
2)
I den under
nr. 5
foreslåede affattelse af
§ 13, stk. 2, nr. 4,
ændres »§ 23 j« til: »§ 23 j, stk. 1«, og »retsplejelovens § 832« ændres til:
»retsplejelovens § 832, stk. 1«.
[Præcisering af henvisninger]
3)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 14 a, stk. 2,
ændres »sager ved-
rørende denne lovs kapitel 4« til: »sager vedrørende fusioner, jf. kapitel 4«.
[Sproglig præcisering]
4)
I den under
nr. 24
foreslåede
§ 17 b
ændres »§ 18, stk. 1« til:
»§ 18, stk. 1, 3. pkt.«.
[Præcisering af henvisning]
5)
I den under
nr. 28
foreslåede
§ 18 a, stk. 1,
ændres »oplys-
ningerne i § 18, stk. 1« til: »oplysningerne i § 18, stk. 1, 1. pkt.«, og »anført
i § 18, stk. 1« ændres til: »anført i § 18, stk. 1, 1. pkt.«.
[Præcisering af henvisninger]
6)
I den under
nr. 28
foreslåede
§ 18 b, stk. 1,
ændres »§ 18 a«
til: »§ 18 a, stk. 1 og 2«.
[Præcisering af henvisning]
L 116 - 2020-21 - Bilag 13: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
7)
Nr. 30
affattes således:
»30.
I
§ 19, stk.1,
ændres »§ 16 a, stk. 2 og 3« til: »og § 16 a, stk. 3 og 4«.«
[Lovteknisk ændring]
8)
Efter nr. 30 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 19, stk. 1,
indsættes som nyt punktum:
»Endvidere kan afgørelser om det EU-retlige forbud mod selvinkrimine-
ring, jf. § 17 b, 2. pkt., afgørelser om forbuddet mod selvinkriminering, jf.
§ 10 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsind-
greb og oplysningspligter, og afgørelser om beskyttelsen af fortroligheden
af korrespondance mellem en virksomhed og dennes eksterne advokat på-
klages til Konkurrenceankenævnet af den, som afgørelsen retter sig
mod«.«
[Udvidelse af klageadgangen til Konkurrenceankenævnet]
9)
Efter nr. 02 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 19, stk. 2,
ændres »stk. 1« til: »stk. 1, 1. pkt.,«.«
[Præcisering af henvisning]
10)
Efter nr. 03 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 19, stk. 2, nr. 2,
ændres »§ 16 a, stk. 2 og 3« til: »§ 16 a, stk. 3 og
4«.«
[Lovteknisk ændring]
11)
Efter nr. 31 indsættes som nyt nummer:
»05.
§ 20, stk. 1,
affattes således:
Ȥ
20.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens afgørelser efter denne lov kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed end Konkurrenceanke-
nævnet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens formelle afgørelser kan ikke
indbringes for domstolene, før ankenævnets afgørelse foreligger.«.«
[Valgfrihed med at indbringe klager over Konkurrence- og Forbrugersty-
relsens materielle afgørelser for Konkurrenceankenævnet eller at indbringe
afgørelser for domstolene]
12)
Nr. 32
udgår.
[Konsekvensændring]
2
L 116 - 2020-21 - Bilag 13: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
13)
Efter nr. 05 indsættes som nyt nummer:
»06.
I
§ 20, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »fire uger« til: »otte uger«.«
[Forlængelse af fristen for klage til Konkurrenceankenævnet]
14)
Efter nr. 06 indsættes som nyt nummer:
»07.
I
§ 20, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »Konkurrenceankenævnets afgø-
relse«: »eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens materielle afgørelse«.«
[Frist på otte uger for indbringelse af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
materielle afgørelse for domstolene]
15)
Efter nr. 07 indsættes som nyt nummer:
»08.
I
§ 20, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »ankenævnets afgørelse endelig« til: »,
afgørelsen endelig, jf. dog stk. 2, 1. pkt., og § 24 a, stk. 1«.«
[Konsekvensændring]
16)
I den under
nr. 33
foreslåede
§ 21 a, stk. 2,
ændres »EU-
Traktatens« til: »EUF-Traktatens« og »§ 16 a« ændres til: »§ 16 a, stk. 1«.
[Korrektion af trykfejl og præcisering af henvisning]
17)
ændres til:
Den under
nr. 35
foreslåede affattelse af
§ 23, stk. 6, nr. 1,
»1) i efterfølgende beskæftigelse, lønnet eller ulønnet, at have behandlet
verserende sager, hvor der er udsendt en meddelelse om betænkeligheder,
jf. § 15 a, stk. 3, sager vedrørende fusioner, jf. kapitel 4, sager om bøde-
lempelse eller om sanktionslempelse, jf. §§ 23 d-23 i, anke- og retssager
vedrørende afgørelser efter loven og indsigt i alle sådanne sager, som den
pågældende har behandlet under sit virke i Konkurrencerådet eller ansæt-
telse i Konkurrence-og Forbrugerstyrelsen, jf. § 14 a, stk. 2, 2. led,«.
[Tydeliggørelse af verserende sager]
18)
I den under
nr. 36
foreslåede
§ 23 b, stk. 2, nr. 1,
ændres
»EU-Traktatens« til: »EUF-Traktatens«.
[Korrektion af trykfejl]
19)
Den under
nr. 36
foreslåede
§ 23 d, stk. 4,
affattes således:
»Stk.
4.
Samarbejdet efter stk. 3, nr. 5, indebærer, at ansøgeren opfylder
følgende krav:
3
L 116 - 2020-21 - Bilag 13: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
1) Ansøgeren forsyner straks Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med alle
relevante oplysninger og dokumentation vedrørende kartellet, som den på-
gældende har adgang til eller kommer i besiddelse af, herunder følgende:
a) Navn og adresse på ansøgeren.
b) Navnene på alle andre virksomheder, der deltager eller har deltaget i
kartellet.
c) En detaljeret beskrivelse af kartellet, herunder de berørte produkter og
berørte områder, varigheden og arten af karteladfærden.
d) Oplysninger om tidligere eller eventuelle planlagte fremtidige ansøgnin-
ger om bødelempelse til andre konkurrencemyndigheder i Den Europæiske
Union, EØS-området eller i tredjelande vedrørende kartellet.
2) Ansøgeren står til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rådighed med
henblik på at besvare eventuelle forespørgsler, der kan bidrage til at fastslå
omstændighederne.
3) Ansøgeren stiller direktører, ledere og andre ansatte til rådighed for in-
terviews med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og gør rimelige bestræ-
belser på at stille tidligere direktører, ledere og andre ansatte til rådighed
for interviews med styrelsen.
4) Ansøgeren ødelægger, forfalsker eller skjuler ikke relevante oplysninger
eller dokumentation.
5) Ansøgeren afslører ikke sin indgivelse af ansøgningen om bødelem-
pelse eller noget af dens indhold, før Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
har udsendt en klagepunktsmeddelelse i håndhævelsessagen, medmindre
andet er aftalt.«
[Sproglig tydeliggørelse]
20)
I den under
nr. 36
foreslåede
§ 23 g, stk. 2,
ændres »beskri-
velse« til: »angivelse«.
[Sproglig præcisering]
21)
I den under
nr. 36
foreslåede
§ 23 h, stk. 2, nr. 2,
ændres »§
23 d, stk. 1« til: »§ 23 d, stk. 2 og 3«.
[Ændring af henvisning]
22)
I den under
nr. 36
foreslåede
§ 23 i, stk. 2, nr. 2,
ændres »jf.
stk. 4« til: »jf. § 23 d, stk. 4«.
[Præcisering af henvisning]
4
L 116 - 2020-21 - Bilag 13: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
23)
I den under
nr. 36
foreslåede
§ 23 i, stk. 3,
ændres »§ 23 d,
stk. 3, nr. 5, jf. stk. 4« til: »§ 23 d, stk. 3, nr. 5, jf. § 23 d, stk. 4«.
[Præcisering af henvisning]
24)
I den under
nr. 36
foreslåede
§ 23 i, stk. 4, 3. pkt.,
ændres »§
23 e, stk. 2, nr. 1 og 2« til: »§ 23 e, stk. 2«.
[Ændring af henvisning]
25)
I den under
nr. 37
foreslåede
§ 24 a, stk. 1,
ændres », som
den pågældende overtrædelse vedrører,« til: »om overtrædelse af konkur-
rencereglerne.«
[Sproglig præcisering]
26)
I den under
nr. 37
foreslåede
§ 24 a, stk. 2,
indsættes efter
»mod,«: »Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens eller«.
[Konsekvensændring]
27)
Den under
nr. 37
foreslåede
§ 24 a, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Sagen kan uanset stk. 1 indbringes for retten af Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, når fristen for at klage til Konkurrenceankenævnet el-
ler indbringelse for domstolene er udløbet, uden at klage eller indbringelse
er sket, jf. § 20, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, eller hvis sagen vedrører en civil
bøde efter § 23, stk. 3«.
[Nyaffattelse]
28)
I den under
nr. 37
foreslåede
§ 24 a
udgår
stk. 4.
[Konsekvensændring]
Til § 3
29)
I
stk. 1
ændres »4. februar 2021« til: »4. marts 2021«.
[Ændring af ikrafttrædelsesdato]
30)
I
stk. 2
ændres »i medfør af § 15 a, stk. 3,« til: »i medfør af
konkurrencelovens § 15 a, stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 155 af 1. marts
2018«.
[Korrektion af henvisning]
5
L 116 - 2020-21 - Bilag 13: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
31)
I
stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »anvendelse«: », dog finder
konkurrencelovens § 20, stk. 1, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 05, 06, 07 og 08, anvendelse i forhold til klager, som
indbringes efter lovens ikrafttræden«.
[Undtagelse til overgangsordning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås der indsat et nyt stykke 5 i § 14 i
konkurrenceloven, hvorefter stk. 5-6 i samme bestemmelse bliver stk. 6-7
som følge af en rykningsklausul. Det medfører, at henvisninger til § 14,
stk. 5-6, skal konsekvensrettes. På denne baggrund foreslås det at ændre
henvisningen i § 13, stk. 1, 1. pkt., så der i stedet henvises til § 14, stk. 7.
Der foretages ikke en materiel ændring med forslaget.
Med lovforslagets § 1, nr. 28, foreslås § 18 a i konkurrenceloven om Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsens udveksling af oplysninger med andre
konkurrencemyndigheder ophævet. En bestemmelse herom foreslås i ste-
det indsat som § 18 c, der i stk. 4 indeholder en bemyndigelse for erhvervs-
ministeren til at fastsætte nærmere regler på området. På denne baggrund
foreslås det at ændre henvisningen i § 13, stk. 1, 1. pkt., så der i stedet
henvises til § 18 c, stk. 4.
Der foretages ikke en materiel ændring med forslaget.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås der indført mulighed for, at en virk-
somhed eller en virksomhedssammenslutning kan vedtage et bødeforelæg
efter § 23 j, stk. 1, i konkurrenceloven. De oplysninger, som skal fremgå
af et bødeforelæg, er indeholdt i § 23 j, stk. 2 og 3. På denne baggrund
foreslås det at præcisere henvisningen i den foreslåede affattelse af § 13,
stk. 2, nr. 4, til § 23 j, stk. 1.
Der foretages ikke en materiel ændring med forslaget.
Retsplejelovens § 832, stk. 1, giver mulighed for, at en fysisk person kan
vedtage et bødeforelæg. På denne baggrund foreslås det at præcisere hen-
visningen i den foreslåede § 13, stk. 2, nr. 4, til retsplejelovens § 832, stk.
1.
Der foretages ikke en materiel ændring med forslaget.
6
L 116 - 2020-21 - Bilag 13: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Til nr. 3
Kapitel 4 i konkurrenceloven indeholder bestemmelser om fusionskontrol.
Med ændringsforslaget klargøres det, at det er sager om fusioner, jf. kapitel
4, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 14 a, stk. 2.
Der foretages ikke en materiel ændring med forslaget.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 25, foreslås § 18, stk. 1, i konkurrenceloven ny-
affattet. Efter § 18, stk. 1, 3. pkt., i den foreslåede bestemmelse kan Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen afkræve forklaringer fra en virksomheds
eller en virksomhedssammenslutnings repræsentanter eller ansatte. På
denne baggrund foreslås det at præcisere henvisningen i den foreslåede §
17 b til en mundtlig forklaring efter § 18, stk. 1, 3. pkt.
Der foretages ikke en materiel ændring med forslaget.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 1, nr. 25, foreslås § 18, stk. 1, i konkurrenceloven ny-
affattet. Den foreslåede bestemmelse vedrører kontrolundersøgelser i en
virksomheds lokaler, grunde eller transportmidler. Efter den foreslåede §
18, stk. 1, 1. pkt., kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen under en kon-
trolundersøgelse gøre sig bekendt med og tage kopi af enhver oplysning,
som den kontrollerede enhed har adgang til, herunder regnskaber, regn-
skabsmateriale, bøger og andre forretningspapirer, uanset hvilket medie de
er lagret på.
På denne baggrund foreslås det for det første, at der i lovforslagets § 1, nr.
28, der vedrører kontrolundersøgelser i andre lokaler m.v. end de, der er
anført i § 18, stk. 1, foretages en præcisering af henvisningen til oplysnin-
ger efter § 18, stk. 1, således at der henvises til § 18, stk. 1, 1. pkt.
For det andet foreslås det, at der i lovforslagets § 1, nr. 28, foretages en
præcisering af henvisningen til andre lokaler m.v., der er anført i § 18, stk.
1, således at der henvises til § 18, stk. 1, 1. pkt.
Der foretages ikke materielle ændringer med forslagene.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 1, nr. 28, foreslås det med § 18 b, stk. 1, i konkurren-
celoven, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på vegne af en national
7
L 116 - 2020-21 - Bilag 13: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
konkurrencemyndighed i Den Europæiske Union kan foretage kontrolun-
dersøgelser efter § 18 a. Efter § 18 a, stk. 1 og 2, kan Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen foretage kontrolundersøgelser i private hjem. Hvis der
imidlertid er rimelig grund til mistanke om, at en fysisk person har med-
virket til en virksomheds overtrædelse, vil det efter den foreslåede § 18 a,
stk. 3, være politiet, der i givet fald gennemfører en ransagning. På denne
baggrund foreslås det, at henvisningen i den foreslåede § 18 b, stk. 1, til §
18 a præciseres, således at der henvises til § 18 a, stk. 1 og 2.
Der foretages ikke materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 7
Med lovforslagets § 1, nr. 30, foreslås henvisninger til § 16 a, stk. 2 og 3,
i § 19, stk. 1 og 2, i konkurrenceloven ændret. Det er imidlertid lovteknisk
ikke muligt at samle ændringerne i én bestemmelse, hvilket er grunden til,
at der på dette punkt foreslås foretaget en opdeling af forslaget.
Der foretages ikke materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 8
Det foreslås at udvide klageadgangen til Konkurrenceankenævnet, således
at også afgørelser om det EU-retlige forbud mod selvinkriminering, jf. §
17 b, 2. pkt., afgørelser om forbuddet mod selvinkriminering i retssikker-
hedslovens § 10 og afgørelser om beskyttelsen af fortroligheden af korre-
spondance mellem en virksomhed og dennes eksterne advokat kan påkla-
ges til ankenævnet, men kun af den, som afgørelsen retter sig mod.
I tilfælde af uenighed mellem en virksomhed og Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen om konsekvensen af det EU-retlige forbud mod selvinkrimi-
nering eller forbuddet mod selvinkriminering i retssikkerhedslovens § 10 i
en konkret sag, vil styrelsen skulle træffe en afgørelse herom. Det kan
f.eks. være en afgørelse om, at en virksomhed er forpligtet til at besvare et
spørgsmål stillet som led i et krav om oplysninger efter § 17, stk. 1. Denne
afgørelse vil efter den foreslåede bestemmelse kunne indbringes for Kon-
kurrenceankenævnet af den virksomhed, som har fået spørgsmålet stillet,
og som i henhold til afgørelsen er forpligtet til at besvare det.
I forbindelse med kontrolundersøgelser følger Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen EU-princippet om fortroligheden af korrespondance mellem en
virksomhed og dennes eksterne advokat
princippet om legal professionel
privilege. Hvis en virksomhed under en kontrolundersøgelse eller under
Konkurrence- of Forbrugerstyrelsens efterfølgende søgninger i det datasik-
rede materiale fra kontrolundersøgelsen påberåber sig dette princip og an-
giver den nærmere begrundelse for, at princippet finder anvendelse på et
8
L 116 - 2020-21 - Bilag 13: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
dokument, som styrelsen ønsker adgang til, må styrelsen
ud fra virksom-
hedens forklaring og det kendskab, som styrelsen måtte have til dokumen-
tet
træffe afgørelse om, hvorvidt dokumentet kan indgå i styrelsens sag.
Går afgørelsen ud på, at dokumentet skal indgå i styrelsens sag, da doku-
mentet, ud fra de oplysninger styrelsen har kendskab til, ikke kan anses for
omfattet af princippet om fortroligheden af korrespondance mellem en
virksomhed og dennes eksterne advokat, vil den pågældende virksomhed
efter den foreslåede bestemmelse kunne indbringe denne afgørelse for
Konkurrenceankenævnet. Da prøvelsen af afgørelsen ved Konkurrencean-
kenævnet vil dreje sig om, hvorvidt dokumentet er omfattet af det pågæl-
dende princip, vil ankenævnet skulle have adgang til at kunne læse doku-
mentet under behandlingen ved nævnet. Når ankenævnet frem til, at doku-
mentet er omfattet af princippet om fortroligheden af korrespondance mel-
lem en virksomhed og dennes eksterne advokat, vil konsekvensen være, at
dokumentet ikke kan indgå et Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens sag.
Til nr. 9
Med ændringsforslag nr. 8 foreslås der indsat et nyt punktum i § 19, stk. 1.
I konsekvens heraf foreslås det, at henvisningen i § 19, stk. 2, ændres til §
19, stk. 1, 1. pkt.
Der foretages ikke materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 10
Med lovforslagets § 1, nr. 30, foreslås henvisninger til § 16 a, stk. 2 og 3,
i § 19, stk. 1 og 2, i konkurrenceloven ændret. Det er imidlertid lovteknisk
ikke muligt at samle ændringerne i én bestemmelse, hvilket er grunden til,
at der på dette punkt foreslås foretaget en opdeling af forslaget.
Der foretages ikke materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 11
Med nyaffattelsen af § 20, stk. 1, foreslås det i
1. pkt.,
at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens afgørelser efter konkurrenceloven ikke kan indbringes
for anden administrativ myndighed end Konkurrenceankenævnet. Afgørel-
serne vil således ikke kunne indbringes for erhvervsministeren. Der er tale
om en videreførelse af gældende ret.
Har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen truffet en formel afgørelse, dvs.
en afgørelse om formalitetsspørgsmål, skal en klage herover efter
2. pkt.
først indbringes for Konkurrenceankenævnet. Når Konkurrenceankenæv-
net har truffet afgørelse herom, kan afgørelsen herefter indbringes for dom-
stolene.
9
L 116 - 2020-21 - Bilag 13: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
En klage over en afgørelse om formalitetsspørgsmål kan være en klage
over en afgørelse om f.eks. partsaktindsigt, adgang til egenacces efter kon-
kurrencelovens § 13, stk. 1, 2. pkt., offentliggørelse af oplysninger, det EU-
retlige forbud mod selvinkriminering, forbuddet mod selvinkriminering i
retssikkerhedslovens § 10 eller om beskyttelsen af fortroligheden af korre-
spondance mellem en virksomhed og dennes eksterne advokat, jf. æn-
dringsforslag nr. 8 (§ 19, stk. 1, 2. pkt.). Hertil kommer de afgørelser om
formalitetsspørgsmål, som Konkurrenceankenævnet er kompetent til at be-
handle i medfør af § 19, stk. 1, 1. pkt.
Har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen truffet en materiel afgørelse, dvs.
en afgørelse om materielle spørgsmål, kan en virksomhed m.v. vælge at
indbringe en klage herover for enten Konkurrenceankenævnet eller at ind-
bringe afgørelsen for domstolene uden først at klage til Konkurrenceanke-
nævnet.
En klage over en afgørelse om materielle spørgsmål kan være en klage over
en afgørelse om, at f.eks. forbuddet i § 6 eller artikel 101 er overtrådt, at
forbuddet i § 11 eller artikel 102 er overtrådt, eller at en fusion forbydes i
medfør af § 12 c, stk. 3.
Til nr. 12
Da § 20, stk. 1, med ændringsforslag nr. 11 foreslås nyaffattet, er den fo-
reslåede ændring af bestemmelsen med lovforslagets § 1, nr. 32, blevet
overflødig og foreslås derfor at skulle udgå.
Til nr. 13
Da der med ændringsforslag nr. 11 (§ 20, stk. 1) foreslås indført valgfrihed
med hensyn til at indbringe klager over Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sens materielle afgørelser for Konkurrenceankenævnet eller at indbringe
sådanne afgørelser for domstolene, foreslås det, at fristen for indbringelse
af klager til Konkurrenceankenævnet skal være af samme længde som den,
der gælder for indbringelse af afgørelser for domstolene, hvilket vil sige
otte uger.
Til nr. 14
Det foreslås, at fristen for at indbringe en materiel afgørelse fra Konkur-
rence og Forbrugerstyrelsen for domstolene skal være otte uger på samme
måde som den gældende frist for indbringelse af Konkurrenceankenævnets
afgørelser for domstolene.
10
L 116 - 2020-21 - Bilag 13: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Til nr. 15
Hvis en virksomhed ikke inden otte uger, jf. ændringsforslag nr. 13, ind-
bringer Konkurrenceankenævnets afgørelse for domstolene, er ankenæv-
nets afgørelse efter § 20, stk. 3, 2. pkt., endelig. Med den foreslåede tilfø-
jelse tydeliggøres det, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen uanset den
endelige afgørelse dog i medfør af § 24 a, stk. 1, kan indbringe sagen for
retten med henblik på, at der indledes en sag om pålæggelse af en civil
bøde.
Endvidere foreslås det at ændre ”ankenævnets afgørelse” til ”afgørelse” og
at tilføje en henvisning til § 20, stk. 2, 1. pkt., om klage til Konkurrence-
ankenævnet. Disse ændringer er følge af ændringsforslag nr. 14, hvor det
foreslås, at fristen på otte uger for indbringelse for domstolene også skal
gælde for indbringelse for domstolene af Konkurrence- og Forbrugersty-
relsens materielle afgørelser.
Til nr. 16
Med henblik på at korrigere en trykfejl foreslås »EU-Traktatens« ændret
til »EUF-Traktatens«.
Endvidere foreslås det, at henvisningen til § 16 a i konkurrenceloven præ-
ciseres til en henvisning til § 16 a, stk. 1, som er den bestemmelse, der efter
lovforslagets § 1, nr. 16, vedrører muligheden for, at virksomheders tilsagn
kan gøres bindende.
Der foretages ikke materielle ændringer med forslagene.
Til nr. 17
Med lovforslagets § 1, nr. 35, foreslås det med § 23, stk. 6, nr. 1, i konkur-
renceloven, at en fysisk person kan straffes med bøde for med forsæt eller
ved grov uagtsomhed at have behandlet i efterfølgende beskæftigelse, løn-
net eller ulønnet, verserende sager omfattet af § 14 a, stk. 2, 2. led, som
den pågældende har behandlet under sit virke i Konkurrencerådet eller an-
sættelse i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Da en strafbestemmelse skal være klar og tydelig foreslås det at uddybe,
hvad der menes med sager omfattet af § 14 a, stk. 2, 2. led. Med forslaget
gengives derfor hele ordlyden af § 14 a, stk. 2, 2. led, hvorefter verserende
sager omfatter sager, hvor der er udsendt en meddelelse om betænkelighe-
der, jf. § 15 a, stk. 3, sager vedrørende fusioner, jf. kapitel 4, sager om
11
L 116 - 2020-21 - Bilag 13: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
bødelempelse eller om sanktionslempelse, jf. §§ 23 d-23 i, anke- og rets-
sager vedrørende afgørelser efter loven og indsigt i alle sådanne sager.
Der foretages ikke materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 18
Med henblik på at korrigere en trykfejl foreslås »EU-Traktatens« ændret
til »EUF-Traktatens«.
Til nr. 19
Med lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås indsat en bestemmelse i § 23 d i
konkurrenceloven om betingelserne for at opnå bødefritagelse efter at have
deltaget i et kartel. Det foreslås at foretage en række mindre sproglige præ-
ciseringer af den foreslåede § 23 d, stk. 4, med henblik på at tydeliggøre
den samarbejdsforpligtelse, som en ansøger om bødelempelse har.
Der foretages ikke materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 20
Med lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås indsat en bestemmelse i § 23 g i
konkurrenceloven om adgangen til at indgive en forkortet ansøgning om
bødelempelse i tilfælde, hvor ansøgeren har indgivet enten en foreløbig
eller en fuld ansøgning til Europa-Kommissionen. I bestemmelsens stk. 2
er oplistet de forhold, som den foreløbige ansøgning skal indeholde. Da det
bl.a. drejer sig om navne og adresser, foreslås det, at udtrykket ”beskri-
velse” erstattes med udtrykket ”angivelse”.
Den foreslåede sproglige ændring indebærer ikke materielle ændringer.
Til nr. 21
Med lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås indsat en bestemmelse i § 23 h, stk.
2, i konkurrenceloven om proceduren for behandling af en ansøgning om
bødelempelse.
I bestemmelsens nr. 2 er det angivet, under hvilke betingelser Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen kan udstede et foreløbigt tilsagn om bøde-
lempelse. Der er i den forbindelse henvist til, at betingelserne i forslaget til
§ 23 d, stk. 1, eller § 23 e, stk. 2, skal være opfyldte. Henvisningen til § 23
d, stk. 1, er imidlertid misvisende, idet betingelserne for bødelempelse ret-
telig følger af den foreslåede § 23 d, stk. 2 og 3. Det foreslås derfor at ændre
henvisningen, således at der i stedet henvises til § 23 d, stk. 2 og 3.
12
L 116 - 2020-21 - Bilag 13: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Forslaget indebærer ikke materielle ændringer.
Til nr. 22
Med lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås § 23 i indsat i konkurrenceloven om
fysiske personers mulighed for at opnå sanktionslempelse. I bestemmel-
sens stk. 2, nr. 2, er det anført, at den fysiske person individuelt skal op-
fylde samarbejdsforpligtelsen i § 23 d, stk. 3, nr. 5. Der er i den forbindelse
henvist til stk. 4. Det foreslås at tydeliggøre, at henvisningen til stk. 4 rela-
terer sig til § 23 d, stk. 4, hvori samarbejdsforpligtelsen er yderligere be-
skrevet.
Det foreslåede indebærer ikke materielle ændringer.
Til nr. 23
Med lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås § 23 i om fysiske personers mulig-
hed for at opnå sanktionslempelse indsat i konkurrenceloven. I bestemmel-
sens stk. 3 er det anført, at den fysiske person individuelt skal opfylde sa-
marbejdsforpligtelsen i § 23 d, stk. 3, nr. 5. Der er i den forbindelse henvist
til stk. 4. Det foreslås at tydeliggøre, at henvisningen til stk. 4 relaterer sig
til § 23 d, stk. 4, hvori samarbejdsforpligtelsen er yderligere beskrevet.
Det foreslåede indebærer ikke materielle ændringer.
Til nr. 24
Med lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås § 23 i om fysiske personers mulig-
hed for at opnå sanktionslempelse indsat i konkurrenceloven. Af bestem-
melsens stk. 4 fremgår, at det er en betingelse for, at en fysisk person kan
opnå bødenedsættelse og nedsættelse af et eventuelt særskilt krav om kon-
fiskation, at den pågældende individuelt opfylder betingelserne i § 23 e,
stk. 2, nr. 1 og 2. Henvisningen er imidlertid misvisende, da § 23 e, stk. 2,
ikke indeholder numre. Det foreslås derfor at ændre henvisningen, således
at der alene henvises til § 23 e, stk. 2.
Der foretages ikke materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 25
For at skabe klarhed om rækkevidden af den med lovforslagets § 1, nr. 37,
foreslåede bestemmelse i § 24 a, stk. 1, i konkurrenceloven foreslås det, at
ændre
”,
som den pågældende overtrædelse vedrører,” til
”om
overtrædelse
af konkurrencereglerne”.
Det foreslåede indebærer ikke materielle ændringer.
13
L 116 - 2020-21 - Bilag 13: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Til nr. 26
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der med ændringsforslag
nr. 11 (§ 20, stk. 1) foreslås indført valgfrihed med hensyn til at indbringe
klager over Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens materielle afgørelser for
Konkurrenceankenævnet eller at indbringe sådanne afgørelser for domsto-
lene.
Til nr. 27
Den foreslåede nyaffattelse er en konsekvens af, at der med ændringsfor-
slag nr. 11 (§ 20, stk. 1) foreslås indført valgfrihed med hensyn til at ind-
bringe klager over Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens materielle afgø-
relser for Konkurrenceankenævnet eller at indbringe sådanne afgørelser for
domstolene.
Til nr. 28
Med ændringsforslag nr. 11 (§ 20, stk. 1) foreslås der indført valgfrihed
med hensyn til at indbringe en klage over en materiel afgørelse fra Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen for Konkurrenceankenævnet eller at ind-
bringe en sådan afgørelse for domstolene. På denne baggrund er stk. 4
overflødig og foreslås at skulle udgå.
Til nr. 29
Det foreslås, at lovens ikrafttrædelsestidspunkt ændres til den 4. marts
2021.
Til nr. 30
I den foreslåede overgangsordning i lovforslagets § 3, stk. 2, henvises der
ved en fejl til § 15 a, stk. 3, hvilket rettelig skal være en henvisning til
konkurrencelovens § 15 a, stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 155 af 1. marts
2018.
Til nr. 31
Den foreslåede overgangsordning i stk. 2 vil bl.a. indebære, at de hidtil
gældende regler vil finde anvendelse på sager, hvor Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen inden lovens ikrafttræden har udsendt en klagepunktsmed-
delelse.
14
L 116 - 2020-21 - Bilag 13: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Med den foreslåede undtagelse til overgangsordningen i stk. 2, 1. pkt., vil
den foreslåede valgfrihed med hensyn til indbringelse af klager over Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsens materielle afgørelser for Konkurrencean-
kenævnet eller indbringelse af sådanne afgørelser for domstolene kunne
finde anvendelse fra lovens ikrafttræden. Det samme gælder for den fore-
slåede frist på otte uger i forhold til indbringelse af klager til Konkurren-
ceankenævnet. Undtagelsen gælder alene sager, som endnu ikke er ind-
bragt for Konkurrenceankenævnet. Verserende ankesager er ikke omfattet
af undtagelsen og vil skulle færdigbehandles ved Konkurrenceankenævnet,
inden de eventuelt bliver indbragt for domstolene.
15