Erhvervsudvalget 2020-21
L 116 Bilag 11
Offentligt
2317572_0001.png
Vedr ECN + m.v.
v/Konkurrencerådets formand, Christian Schultz
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317572_0002.png
Agenda
1.
Konkurrencerådets rolle og opgaver, uafhængighed
2.
Ens regler for EU og nationale sager?
3.
Retssikkerheden på konkurrenceområdet
1.
Partsaktindsigt
2.
Partshøring
3.
Processer til sikring af retssikkerhed
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317572_0003.png
Konkurrencerådet
har det overordnede ansvar for Konkurrence-og
Forbrugerstyrelsens administration af konkurrenceloven
og regler
udstedt i medfør heraf.
er
uafhængigt af erhvervs- og vækstministeren
rolle som en bestyrelse i forhold til styrelsens arbejde med
administrationen af konkurrenceloven
Sikrer
uafhængigheden
i relation til konkurrencesager
Sikrer at styrelsen, som den skal, agerer uafhængigt
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317572_0004.png
Konkurrencerådet
Ekspertise i konkurrenceret, konkurrenceøkonomi,
erhvervsliv, statsstøtte, erhvervsøkonomi, forbrugere
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317572_0005.png
Konkurrencerådets opgaver
Træffer afgørelser i principielle og sager af særlig stor betydning,
og kan delegere andre sager til styrelsen
Afgørelser kan ankes til ankenævnet og domstolene, hvor det
afgørende (også) er, om der juridisk set er sket en overtrædelse af
konkurrencereglerne. Medhold i langt de fleste sager!
Godkender styrelsens vejledninger og analyser.
Godkender styrelsens processer og prioriteringsprincipper.
Evaluerer årligt styrelsens arbejde, herunder ift.
sagsbehandlingstid, prioriteringer, kvalitet og omfang.
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317572_0006.png
Samme regler for EU og nationale
sager?
ECN+ indebærer, at DK skal implementere ECN+ reglerne for
sager, der skal behandles efter EUF
§101
og
§102.
Men ikke nødvendigvis for sager, der skal behandles efter DK
konk-lov
§
6 og
§
11
Afgørende snit, der bestemmer om sag skal behandles efter
101/102 eller 6/11 er om der er
samhandelspåvirkning
Vurderingen af om der er samhandelspåvirkning er ikke
triviel, og kræver grundig analyse af det relevante marked
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317572_0007.png
Samme regler for EU og nationale
sager?
Hvis der gælder forskellige regelsæt:
Vil det ikke være klart, hvilket regelsæt der skal følges, da det ofte
først sent kan afgøres endeligt, om der er samhandelspåvirkning.
Vil det også være svært for virksomhederne at forudse, hvilket
regelsæt der vil gælde.
Vil det svække håndhævelsen og gøre systemet ineffektivt.
Hvis en afgørelse om samhandelspåvirkning omgøres af højere
instans kan selve processen have været forkert
Sagsbehandlingstiden!
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317572_0008.png
Retssikkerhed/partsaktindsigt
Virksomheder har ret til partsaktindsigt under hele sagens
Parten kan anke et afslag på aktindsigt til Konkurrenceanke-
behandling ”løbende aktindsigt”
nævnet (og videre til domstolene, Folketingets Ombudsmand)
Adgangen til at klage Konkurrenceankenævnet benyttes ofte
Opsættende virkning på konkurrencerådets afgørelse i
konkurrencesagen
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317572_0009.png
Retssikkerhed/partshøring
Når en sag indledes, så får parten meddelelse om, hvad den drejer
sig om, og får tilbudt et møde
Parten kan på ethvert tidspunkt under sagens behandling afgive
en udtalelse eller anmode om et møde
Parten bliver partshørt over et helt afgørelsesudkast (dvs. både
faktum og jus)
Partens høringssvar tilgår rådet (ubeskåret)
Parten har ret til foretræde for Konkurrencerådet
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317572_0010.png
4. Retssikkerhed/processer
Rådet involveres løbende og ikke blot, når der træffes afgørelse.
Rådet bestemmer
hvis vi ikke er enige med styrelsen, bliver
afgørelserne ændret
Interne peer-review processer i styrelsen
Parterne kan anke styrelsens og rådets afgørelser
Status er at langt de fleste af afgørelserne, formelle såvel
som materielle, bliver stadfæstet
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317572_0011.png