Erhvervsudvalget 2020-21
L 116 Bilag 11
Offentligt
2317571_0001.png
JUSTITIA VIL FOKUSERE PÅ 3 EMNER:
Konkurrencemyndighedernes uafhængighed
Retten til at blive hørt
Nedlæggelse af Konkurrenceankenævnet
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317571_0002.png
Konkurrencemyndighedernes uafhængighed
Er konkurrencemyndighederne uafhængige som krævet i direktivet?
Konkurrencerådets
afhængighed af minister og departement kunne mindskes ved at fjerne
muligheden for genudpegning og forlænge udpegningsperioden.
Konkurrencestyrelsen,
som forbereder alle konkurrencesager og redegørelser og selv træffer
afgørelse i 90% af sagerne, er ikke uafhængig, men tværtimod helt overvejende afhængig af
minister og departement, bl.a. fordi:
o
Direktøren har ikke ansættelsesværn, men er ansat på samme vilkår som alle andre
styrelseschefer.
o
Direktøren forhandler sine løntillæg og engangsvederlag med departementschefen.
o
Direktøren indgår i Erhvervsministeriets koncernledelse og skal medvirke til at opfylde
koncernens strategiske mål.
o
Der er ingen budgetmæssig uafhængighed for så vidt angår de aktiviteter der vedrører
håndhævelse af konkurrenceloven.
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317571_0003.png
Justitias anbefalinger om styrket uafhængighed for
konkurrencemyndighederne:
Justitias anbefalinger bygger på intentionerne i direktivets art. 4 og 5 samt
præambelbetragtningerne 16, 17 og 25 og anbefalinger fra UNCTAD og OECD.
1) Konkurrencerådets medlemmer udpeges for 8 år uden mulighed for genudpegning.
2) Konkurrencerådets formand skal være landsdommer
3) Konkurrencestyrelsens direktør tillægges samme ansættelsesværn som
Forbrugerombudsmanden
4) Konkurrencestyrelsens direktør ansættes for 6 år med mulighed for forlængelse i 3 år,
hvorefter der sker genopslag.
5) Konkurrencestyrelsens direktør skal opfylde de almindelige betingelser for at blive dommer.
6) Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens budget vedrørende håndhævelse af konkurrenceloven
værnes mod indgreb fra departementet.
7) Konkurrencerådet tillægges indstillingsret vedrørende ansættelse og aflønning af direktør og
vedrørende den del af styrelsens budget, som vedrører håndhævelse af konkurrenceloven.
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317571_0004.png
Retten til at blive hørt I:
Direktivets art. 3 og præampel 14 fremhæver betydningen af retten til at blive hørt.
Udsagn fra Justitias brugerundersøgelse blandt 37 erhvervsvirksomheder og rådgivere:
”Styrelsen synes meget tidligt at lægge sig fast på en
opfattelse af sagen. Organisationen forekommer
usædvanligt stædig og drevet at et ønske om at "vinde"
sager.”
”Meget tidligt i sagsforløbet lægger styrelsen sig fast på
hypotese, som det er vanskeligt at få dem fra at forfølge.”
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317571_0005.png
Retten til at blive hørt II:
”Det er min oplevelse, at KFST ofte låser sig fast på en
bestemt holdning til sagen, som er meget vanskelig at
ændre eller påvirke”
”KFST er meget åben for at tage dialog, men lytter ikke på
forhold, som reelt kan skubbe til deres forudindtagede
holdning til en sag.”
”Der mangler objektivitet i sagsbehandlingen og mod til at
indrømme, at en hypotese ikke er beskrevet korrekt eller er
korrekt.”
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317571_0006.png
Justitias anbefalinger vedrørende retten til at blive hørt:
Der ansættes en eller flere uafhængige høringskonsulenter, hvis opgaver er:
At
sikre, at virksomheder effektivt får lejlighed til at præsentere deres synspunkter
At
sikre, at virksomhedernes synspunkter tages i betragtning og realitetsvurderes ved sagens
afgørelse
At
træffe afgørelse i tilfælde af uenighed mellem virksomhed og styrelse om udøvelse af retten
til effektivt forsvar
At
behandle spørgsmål under sagsforberedelsen om f.eks. tavshedspligt, selvinkriminering,
svarfrister og andre procedurespørgsmål som vedrører virksomhedernes retssikkerhed.
Høringskonsulenter bør ansættes og afskediges af Konkurrencerådets formandskab og skal ikke
være underlagt direktionens instruktionsbeføjelse, men referere direkte til Konkurrencerådets
formandskab.
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317571_0007.png
Bør Konkurrenceankenævnet nedlægges?:
Uddrag af Justitias spørgeskemaundersøgelse:
”Ikke fornøden prøvelse. Blåstempling af Rådets afgørelse.”
”Konkurrenceankenævnet går ikke for alvor ind i sagerne, og
medlemmerne forekommer ikke specielt interesserede i konkurrenceret.”
”Der opleves ikke, som om der fra nævnets side sker en tilbundsgående
prøvelse af rådets afgørelser og særligt det kvantitative grundlag for den.”
”Der er ingen indikation af at der sker en fuld prøvelse.”
”Sagsforlængende
og formand uden særskilt viden om
eller interesse for konkurrenceret.”
”Sø-
og Handelsretten er en rigtig domstol, hvad der giver vigtige
processuelle garantier og en større uafhængighed af forvaltningen.”
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317571_0008.png
EU charterets art. 47: Enhver har ret til en retfærdig og offentlig
rettergang inden en rimelig frist for en uafhængig og upartisk domstol,
der forudgående er oprettet ved lov.
Den obligatoriske indbringelse for Konkurrenceankenævnet før
domstolsprøvelse er usædvanlig i europæisk sammenhæng.
Justitias egen analyse, sammenholdt med spørgeskemaundersøgelsen,
synes at vise, at Konkurrenceankenævnet forlænger sagsbehandlingen
af klager ganske betydeligt og fordyrer sagsbehandlingen for både
parter og staten uden reelt at tilføre værdi.
Derfor foreslår Justitia Konkurrenceankenævnet nedlagt, således at
klager over Konkurrencemyndighedernes afgørelser indbringes direkte
for Sø- og Handelsretten.
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317571_0009.png
SPØRGSMÅL?