Erhvervsudvalget 2020-21
L 116 Bilag 11
Offentligt
2317569_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalgs høring om
lovforslag nr. L 116
Onsdag den 13. januar 2021
Advokat Morten Kofmann,
Kromann Reumert
1
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317569_0002.png
Hidtidige ændringer har været inden for eksisterende rammer
L116 er anderledes
Lovændring
2017: Bagatelregel, frister i fusionssager, databeskyttelse
Lovændring
2015: Fusionskontrol på telemarkedet
Lovændring
2014: Omlægning af Konkurrencerådet, frister i fusionssager
Lovændring
2013: Gebyr for anmeldelse af fusioner
Lovændring
2012: Fængselsstraf og bødeforhøjelse samt straflempelse
Lovændring
2010: Nedsættelse af tærskelværdier for fusionskontrol
Lovændring
2007: Straflempelsesprogram (leniency)
Lovændring
2004: Udvidelse af Konkurrenceankenævnet, dominerende virksomheder
Lovændring
2002: Offentligretlige konkurrencebegrænsninger, bødeniveau
Lovændring
2000: Fusionskontrol
2
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317569_0003.png
Ikke ”behov” for ECN+-direktivet
i Danmark
De danske konkurrencemyndigheder har fuldt tilstrækkelige beføjelser og ressourcer
Danske regler følger EU-reglerne tæt
EU-praksis gælder også ved håndhævelsen af de danske regler
Uafhængig konkurrencemyndighed: Konkurrencerådet
Støtte af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
– senere er rådet betegnet som ”bestyrelse”
Konkurrenceankenævn
Sanktionssystem efter dansk tradition: Kriminelle sanktioner
SØIK’s
offentlige påtale og
tilhørende beskyttelse efter retssikkerhedsloven
Hvis man skulle opbygge konkurrenceloven baseret på civile bøder, ville man være
endt et andet sted end L116 trukket ned over det eksisterende danske system!
3
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317569_0004.png
Sagsforløbet i en konkurrencesag
Den administrative sag og den judicielle prøvelse deraf
Administrativ sag
Civil sag
Straffesag
Østre el. Vestre
Landsret
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Konkurrence-
rådet
Konkurrenceanke-
nævnet
Sø- og
Handelsretten
Principiel?
Case team
5-10.000 timer
6-24 måneder
Materiale 10-14 dage
inden møde
Drøftelse 20-60 min.
To rådsmøder/måneder
Domstolslign.
proces
Ingen vidner el.
bevisførelse
Ca. 12 måneder
Ca. 2-3 år
Højesteret
SØIK
Straffeproces for
By- og Landsret
Ca. 2-3 år
4
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317569_0005.png
Sagsforløbet i en konkurrencesag
Den oprindelige ordning: Styrelsens direktør oversender straffesager til SØIK
Administrativ sag
Civil sag
Straffesag
Østre el. Vestre
Landsret
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Konkurrence-
rådet
Konkurrenceanke-
nævnet
Sø- og
Handelsretten
SØIK
Straffeproces for
By- og Landsret
Lille case team
Få timer
Få måneder
Direktøren oversender
Højesteret
Ca. 1-3 år
Ca. 1 år
5
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317569_0006.png
Sagsforløbet i en konkurrencesag
Senere praksis: Styrelsens direktør oversender straffesager til SØIK efter ankenævnsbehandlingen
Administrativ sag
Civil sag
Straffesag
Østre el. Vestre
Landsret
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Konkurrence-
rådet
Konkurrenceanke-
nævnet
Sø- og
Handelsretten
Principiel?
Case team
5-10.000 timer
6-24 måneder
Materiale 10-14 dage
inden møde
Drøftelse 20-60 min.
To rådsmøder/måneder
Domstolslign. proces
Ingen vidner el.
bevisførelse
Ca. 12 måneder
Ca. 2-3 år
Højesteret
Ca. 1-3 år
Ca. 1 år
SØIK
Straffeproces for
By- og Landsret
Ca. 2-3 år
6
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317569_0007.png
Sagsforløbet i en konkurrencesag
L116: Styrelsen anlægger civil straffesag imod virksomheden
Administrativ sag
Civil sag
Straffesag
Østre el. Vestre
Landsret
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Konkurrence-
rådet
Konkurrenceanke-
nævnet
Sø- og
Handelsretten
Principiel?
Case team
5-10.000 timer
6-24 måneder
Materiale 10-14 dage
inden møde
Drøftelse 20-60 min.
To rådsmøder/måneder
Domstolslign. proces
Ingen vidner el.
bevisførelse
Ca. 12 måneder
Ca. 2-3 år
Højesteret
Ca. 1-3 år
Ca. 1 år
SØIK
Straffeproces for
By- og Landsret
Ca. 2-3 år
Civil bødesag mod
virksomheden
7
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317569_0008.png
Sagsforløbet i en konkurrencesag
L116: Styrelsen anlægger civil straffesag mod virksomheden, men kræver ankenævnsbehandling først
Administrativ sag
Civil sag
Straffesag
Østre el. Vestre
Landsret
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Konkurrence-
rådet
Konkurrenceanke-
nævnet
Sø- og
Handelsretten
Principiel?
Case team
5-10.000 timer
6-24 måneder
Materiale 10-14 dage
inden møde
Drøftelse 20-60 min.
To rådsmøder/måneder
Domstolslign. proces
Ingen vidner el.
bevisførelse
Ca. 12 måneder
Ca. 2-3 år
Højesteret
Ca. 1-3 år
Ca. 1 år
SØIK
Straffeproces for
By- og Landsret
2
1
Civil bødesag mod
virksomheden
Ca. 2-3 år
Pil 1–2–3 | Civil bødesag mod virksomheden
Hvis virksomheden ikke har anket til
Konkurrenceankenævnet, kan styrelsen kræve, at
den civile straffesag skal afvente at sagen behandles
for Konkurrenceankenævnet, jf.
§
24 a, stk. 4.
Dette
er overflødigt
Bestemmelsen kan udgå. Det er
vigtigt at sikre fuldstændig domstolsprøvelse
8
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317569_0009.png
Sagsforløbet i en konkurrencesag
L116: Styrelsen anlægger civil straffesag imod virksomheden og oversender kriminelstraffesag mod
ledelse/ledende medarbejdere til SØIK
Administrativ sag
Civil sag
Straffesag
Østre el. Vestre
Landsret
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Konkurrence-
rådet
Konkurrenceanke-
nævnet
Sø- og
Handelsretten
Principiel?
Case team
5-10.000 timer
6-24 måneder
Materiale 10-14 dage
inden møde
Drøftelse 20-60 min.
To rådsmøder/måneder
Domstolslign. proces
Ingen vidner el.
bevisførelse
Ca. 12 måneder
Ca. 2-3 år
Højesteret
Ca. 1-3 år
Ca. 1 år
SØIK
Straffeproces for
By- og Landsret
4
1
2
Ca. 2-3 år
4
Kriminel straffesag
mod privatpersoner
1
Pil 4 | Kriminel bøde- eller fængselssag mod privatpersoner
Stærkt betænkeligt, at sager mod privatpersoner (pil 4) for det første
skal vente så længe og for det andet afgøres på baggrund af flere års
processer, som de ikke har været part i (men har kunnet følge -
herunder gennem en beskikket forsvarer).
Det er vigtigt at sikre
fuldstændig domstolsprøvelse også af tiltalte privatpersoners sag.
9
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317569_0010.png
Sagsforløbet i en konkurrencesag
L116 uden et Konkurrenceankenævn: Styrelsen anlægger civil straffesag imod virksomheden og
oversender kriminelstraffesag mod ledelse/ledende medarbejdere til SØIK
Administrativ sag
Civil sag
Straffesag
Østre el. Vestre
Landsret
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Konkurrence-
rådet
Sø- og
Handelsretten
Principiel?
Case team
5-10.000 timer
6-24 måneder
Materiale 10-14 dage
inden møde
Drøftelse 20-60 min.
To rådsmøder/måneder
Ca. 2-3 år
Højesteret
Ca. 1-3 år
Ca. 1 år
SØIK
Straffeproces for
By- og Landsret
Ca. 2-3 år
Civil bødesag mod
virksomheden
Kriminel straffesag
mod privatpersoner
Bemærk:
Konkurrenceankenævnet kan skrives
ud af loven.
10
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317569_0011.png
Sagsforløbet i en konkurrencesag
L116 efter
“svensk” model:
Styrelsen anlægger civil straffesag imod virksomheden og
kræver fx.
“konkurrencekarantæne” for
ledelse/ledende medarbejdere
Administrativ sag
Civil sag
Østre el. Vestre
Landsret
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Konkurrence-
rådet
Sø- og
Handelsretten
Principiel?
Case team
5-10.000 timer
6-24 måneder
Materiale 10-14 dage
inden møde
Drøftelse 20-60 min.
To rådsmøder/måneder
Ca. 2-3 år
Højesteret
Ca. 2-3 år
Civil bødesag mod
virksomheden
”Konkurrencekarantæne”
for ledelse/medarbejdere
Bemærk:
Konkurrenceankenævnet kan skrives
ud af loven.
Personlig straf for medvirken erstattes
fx. af ”konkurrencekarantæne”.
11