Erhvervsudvalget 2020-21
L 116 Bilag 11
Offentligt
2317568_0001.png
ERHVERVSUDVALGETS HØRING DEN
13. JAN. 2021 OM LOVFORSLAG L 116
IMPLEMENTERING AF ECN+ DIREKTIV
Kim Haggren
Underdirektør
13. januar 2021
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317568_0002.png
Indhold
Konkurrencerettens udvikling og stramninger i Danmark
Implementeringsproces og kort høringsfrist
Baggrund for ECN+ direktivet
Hvad indeholder lovforslaget?
Overimplementering
Forslag om høringsofficer
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317568_0003.png
Implementeringsproces og kort høringsfrist
Erhvervsministeriet havde nedsat en tværministeriel
arbejdsgruppe samt en snæver sammensat følgegruppe
(med blandt andet DI), der kun i meget beskedent omfang
blev inddraget i implementeringsarbejdet.
Et meget omfattende og vidtgående udkast til lovforslag
blev sendt i høring med meget kort høringsfrist.
Implementeringsprocessen sammenholdt med den meget
korte høringsfrist finder erhvervsorganisationerne
uacceptabel, da det netop er af afgørende betydning i et
retssamfund som det danske, at lovgivningen er af høj
kvalitet
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317568_0004.png
Konkurrencerettens udvikling og
stramninger i Danmark
1997
fra kontrol- til forbudsprincip
2000
indførelse af national fusionskontrol, bødestraf ved førstegangsmisbrug af
dominerende stilling, forbud mod tilbudskarteller, direkte anvendelse af EU’s
konkurrenceregler
2002
forhøjelse af bødeniveauet for karteller
2004
adgang til påbyde ændring af dominerende virksomheders samhandelsbetingelser
2007
adgang til at besigtige indholdet af lommer, tasker og lign under kontrolbesøg, adgang
til administrative bødeforelæg
2010
nedsættelse af tærskelværdier for fusionskontrol, forbud mod markedsdelingsaftaler
2012 - indførelse af fængselsstraf i kartelsager, forhøjelse af bødeniveau
2017
skærpelse af bagatelreglen i forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317568_0005.png
Baggrund for ECN+ direktivet
Nogle nationale konkurrencemyndigheder havde ikke
effektive beføjelser til at indsamle beviser eller til at
pålægge mærkbare bøder
Forskelle i de nationale ordninger for straflempelse
Nogle nationale konkurrencemyndigheder manglede de
nødvendige ressourcer eller ikke var beskyttet imod politisk
indblanding i deres afgørelser
EU-Kommissionen mente derfor, at der var behov for ECN+
direktivet, så EU’s konkurrenceregler kunne håndhæves
ensartet og effektivt af nationale konkurrencemyndigheder
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317568_0006.png
Hvad indeholder lovforslaget?
• Indførelse af et system med såkaldt ”civile bøder”, regler
om mulighed for udstedelse af strukturelle påbud,
umiddelbar virkning af foreløbige påbud, udvidet
oplysningspligt, udvidelse af konkurrencemyndighedens
adgang til at foretage kontrolundersøgelser i virksomheder
og private hjem, udvidet adgang til at pålægge tvangsbøder,
moderselskabsansvar samt hæftelsesansvar for bøder
pålagt virksomhedssammenslutninger.
Der er sket justeringer i lovforslaget i forhold til det
oprindelige høringsudkast (eksempelvis i forhold til
problemstillingen om selvinkriminering)
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317568_0007.png
Overimplementering (1/2)
Direktivet gælder kun for sager med samhandelspåvirkning
Men lovforslaget lægger op til at, direktivet skal gælde for
alle sager, dvs. med og uden samhandelspåvirkning
Erhvervsministeren mener, at lovforslaget vil have en positiv
konsekvens for erhvervslivet, idet de samme regler vil gælde
for danske virksomheder, uanset om samhandelen kan
anses for påvirket eller ej
Erhvervslivet ønsker, at direktivet ikke overimplementeres
En overimplementering vil være bebyrdende for danske
virksomheder, da det vil betyde yderligere stramninger i
forhold til virksomhederne og forringe deres retssikkerhed.
..
Det er dermed ikke tale om en nogen lettelse.
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317568_0008.png
Overimplementering (2/2)
I dag kan konkurrencemyndigheden uden problemer
anvende forskellige regelsæt afhængig af, om der er tale om
en samhandelssag eller ej. Konkurrencemyndigheden skal i
alle rejste sager foretage en vurdering af det relevante
marked.
Selvom konkurrencemyndigheden mener, at det er
besværligt for dem at håndtere to regelsæt, skal dette nøje
afvejes overfor alle de unødige stramninger, som
virksomhederne vil blive påført, hvis man vælger at
overimplementere direktivet
Erhvervslivet ønsker derfor en tekstnær implementering
Som
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317568_0009.png
Forslag om høringsofficer
I lyset af de yderligere stramninger, som ECN+ direktivet
lægger op til, er der stort behov for sikre fairness og balance
i forhold til virksomhedernes behov for retssikkerhed
Erhvervsorganisationerne foreslår, at der i Danmark bør
indføres en høringsofficer i stil med EU-Kommissionens
høringsofficer, der blev indført helt tilbage i 1982
En høringsofficer skal hurtigt kunne bistå og hjælpe
virksomhederne i selve processen. Hverken Folketingets
Ombudsmand eller Konkurrenceankenævnet løfter denne
rolle. I øvrigt findes der i EU’s regi både en høringsofficer og
en Ombudsmand, da rollerne for disse netop er forskellige
L 116 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentationer fra udvalgets høring den 13. januar 2021
2317568_0010.png
TAK