Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
L 115 Bilag 9
Offentligt
2335721_0001.png
Til lovforslag nr.
L 115
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 11. februar 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
og lov om erhvervsuddannelser
(Fritagelse for betalingskravet på erhvervsuddannelser for visse flygtninge og familiesammenførte)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 6 ændrings‐
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL og Uffe Elbæk
(UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændrinsgforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Lovforslaget handler om at give flygtninge med midler‐
tidig opholdstilladelse og familiesammenførte til sådanne
flygtninge betalt erhvervsuddannelse og su. I dag er reglerne
sådan, at denne gruppe flygtninge helt rimeligt opfattes som
udlændinge og derfor selv skal betale for deres eventuelle
erhvervsuddannelse.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener ikke, at
det giver mening, at regeringen giver denne gruppe af flygt‐
ninge og familiesammenførte adgang til gratis erhvervsud‐
dannelser, fordi de netop ikke skal integreres, men kun have
midlertidig beskyttelse, indtil de skal rejse tilbage til deres
hjemland. Regeringens lovforslag er endnu et opgør med
den hjemsendelsespolitik, som Dansk Folkeparti sammen
med den tidligere borgerlige regering indførte. Aftalen, som
også blev kaldt paradigmeskiftet, var en aftale, som Social‐
demokratiet også bakkede op om. Stik mod aftalen indføres
med dette lovforslag en lempelse af udlændingelovgivnin‐
gen. Som det også fremgår af svar på spørgsmål nr. 1: »En
udlændings igangværende eller færdiggjorte uddannelsesfor‐
løb i Danmark er et element, der kan indgå i vurderingen
af, om en udlænding har skabt tilknytning til opholdslandet i
form af personlig, social og økonomisk tilknytning«. Det be‐
kræfter Dansk Folkepartis bekymring om, at det med dette
lovforslag vil blive lettere for denne gruppe af flygtninge at
få lov til at blive i Danmark, helt i modstrid med aftalen om
paradigmeskiftet.
Dansk Folkeparti mener, at sådanne lempelser af flygt‐
ningepolitikken, som vi ser med dette lovforslag, vil have
den effekt, at det vil trække flere migranter til Danmark og
Europa. I Dansk Folkeparti vil vi gerne hjælpe folk i nød,
men vi mener, at det gøres bedst ved at støtte i nærområder‐
ne og ikke ved at skabe attraktive tilbud her i landet.
Endelig må det konkluderes, at den socialdemokratiske
regering med dette lovforslag atter en gang bryder de afta‐
ler om at vende udviklingen og fremadrettet sende flere
flygtninge hjem, end der kommer hertil, som Dansk Folke‐
parti sammen med den tidligere borgerlige regering, og med
støtte fra det daværende Socialdemokrati, fik gennemført
i Danmark. Derfor kan Dansk Folkeparti ikke kan støtte
lovforslaget.
AX025802
L 115 - 2020-21 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 11. februar 2021
2335721_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af NB):
Til undertitlen
1)
I undertitlen indsættes efter »familiesammenførte«:
»m.fl.«
[Præcisering af lovforslagets undertitel]
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
flertal
(ud‐
valget med undtagelse af NB):
Til § 1
2)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 15, stk. 5, nr.
1,
ændres »eller § 9 c, stk. 3, nr. 1 og 2« til: »eller § 9 c, stk.
3, nr. 1 eller 2«.
[Lovteknisk korrektion]
3)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 15, stk. 5, nr. 2,
ændres
»eller § 8, stk. 1 og 2,« til: »eller § 8, stk. 1 eller 2,«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 2
4)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 19, stk. 2, nr.
1,
ændres »eller § 9 c, stk. 3, nr. 1 og 2« til: »eller § 9 c, stk.
3, nr. 1 eller 2«.
[Lovteknisk korrektion]
5)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 19, stk. 2 nr. 2,
ændres
»eller § 8, stk. 1 og 2,« til: »eller § 8, stk. 1 eller 2,«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
6)
Datoen »1. februar« ændres til: »1. april«.
[Ændret ikrafttræden af lovforslaget som følge af udskydel‐
se af lovforslagets behandling i Folketinget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en præcisering af lovforslagets undertitel,
idet persongruppen med opholdstilladelse efter § 9 c, stk. 3,
ikke efter udlændingeloven er anerkendt som flygtninge.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk korrektion for at tydeliggø‐
re, at personer omfattet af udlændingelovens § 9 c, stk. 3,
for at være omfattet af § 15, stk. 5, nr. 1, i lov om institutio‐
ner for erhvervsrettet uddannelse enten skal være omfattet af
udlændingelovens § 9 c, stk. 3, nr. 1 eller 2. Med forslaget
ændres »og« mellem nr. 1 og 2, således til »eller« for at
undgå tvivl eller misforståelser. Forslaget indebærer ikke
andre ændringer.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk korrektion for at tydeliggø‐
re, at personer omfattet af udlændingelovens § 8, stk. 1 og
2, for at være omfattet af den foreslåede § 15, stk. 5, nr. 2, i
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse enten skal
være omfattet af udlændingelovens § 8, stk. 1 eller 2. Med
forslaget ændres »og« mellem nr. 1 og 2, således til »eller«
for at undgå tvivl eller misforståelser. Forslaget indebærer
ikke andre ændringer.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk korrektion for at tydeliggø‐
re, at personer omfattet af udlændingelovens § 9 c, stk. 3,
for at være omfattet af § 19, stk. 2, nr. 1, i lov om erhvervs‐
uddannelser enten skal være omfattet af udlændingelovens §
9 c, stk. 3, nr. 1 eller 2. Med forslaget ændres »og« mellem
nr. 1 og 2, således til »eller« for at undgå tvivl eller misfor‐
ståelser. Forslaget indebærer ikke andre ændringer.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk korrektion for at tydeliggø‐
re, at personer omfattet af udlændingelovens § 8, stk. 1 og 2,
for at være omfattet af den foreslåede § 19, stk. 2, nr. 2, i lov
om erhvervsuddannelser enten skal være omfattet af udlæn‐
dingelovens § 8, stk. 1 eller 2. Med forslaget ændres »og«
mellem nr. 1 og 2, således til »eller« for at undgå tvivl eller
misforståelser. Forslaget indebærer ikke andre ændringer.
Til nr. 6
Det følger af lovforslagets § 3, at loven træder i kraft den
1. februar 2021.
Da lovforslaget som følge af covid-19 ikke er blevet fær‐
digbehandlet inden den foreslåede ikrafttrædelsesdato den 1.
februar 2021, foreslås det at ændre ikrafttrædelsesdatoen til
den 1. april 2021.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. november 2020 og
var til 1. behandling den 3. december 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 26. november 2020 sendte børne- og
undervisningsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla‐
get.
L 115 - 2020-21 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 11. februar 2021
2335721_0003.png
3
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S)
fmd.
Tanja Larsson (S) Jens Joel (S) Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Lotte Rod (RV) Katrine Robsøe (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF)
Astrid Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Mai Villadsen (EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V)
Ellen Trane Nørby (V) Kristian Jensen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V)
nfmd.
Marie Krarup (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
40
16
15
14
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
8