Til lovforslag nr.
L 115
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 11. februar 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
og lov om erhvervsuddannelser
(Fritagelse for betalingskravet på erhvervsuddannelser for visse flygtninge og familiesammenførte)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 6 ændrings‐
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL og Uffe Elbæk
(UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændrinsgforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Lovforslaget handler om at give flygtninge med midler‐
tidig opholdstilladelse og familiesammenførte til sådanne
flygtninge betalt erhvervsuddannelse og su. I dag er reglerne
sådan, at denne gruppe flygtninge helt rimeligt opfattes som
udlændinge og derfor selv skal betale for deres eventuelle
erhvervsuddannelse.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener ikke, at
det giver mening, at regeringen giver denne gruppe af flygt‐
ninge og familiesammenførte adgang til gratis erhvervsud‐
dannelser, fordi de netop ikke skal integreres, men kun have
midlertidig beskyttelse, indtil de skal rejse tilbage til deres
hjemland. Regeringens lovforslag er endnu et opgør med
den hjemsendelsespolitik, som Dansk Folkeparti sammen
med den tidligere borgerlige regering indførte. Aftalen, som
også blev kaldt paradigmeskiftet, var en aftale, som Social‐
demokratiet også bakkede op om. Stik mod aftalen indføres
med dette lovforslag en lempelse af udlændingelovgivnin‐
gen. Som det også fremgår af svar på spørgsmål nr. 1: »En
udlændings igangværende eller færdiggjorte uddannelsesfor‐
løb i Danmark er et element, der kan indgå i vurderingen
af, om en udlænding har skabt tilknytning til opholdslandet i
form af personlig, social og økonomisk tilknytning«. Det be‐
kræfter Dansk Folkepartis bekymring om, at det med dette
lovforslag vil blive lettere for denne gruppe af flygtninge at
få lov til at blive i Danmark, helt i modstrid med aftalen om
paradigmeskiftet.
Dansk Folkeparti mener, at sådanne lempelser af flygt‐
ningepolitikken, som vi ser med dette lovforslag, vil have
den effekt, at det vil trække flere migranter til Danmark og
Europa. I Dansk Folkeparti vil vi gerne hjælpe folk i nød,
men vi mener, at det gøres bedst ved at støtte i nærområder‐
ne og ikke ved at skabe attraktive tilbud her i landet.
Endelig må det konkluderes, at den socialdemokratiske
regering med dette lovforslag atter en gang bryder de afta‐
ler om at vende udviklingen og fremadrettet sende flere
flygtninge hjem, end der kommer hertil, som Dansk Folke‐
parti sammen med den tidligere borgerlige regering, og med
støtte fra det daværende Socialdemokrati, fik gennemført
i Danmark. Derfor kan Dansk Folkeparti ikke kan støtte
lovforslaget.
AX025802