Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
L 115 Bilag 1
Offentligt
2290494_0001.png
Departementet
Juridisk Kontor
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
26.
november
2020
Sags nr.:20/21278
Høringsnotat
om
Forslag til Lov om ændring af lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse og lov om erhvervsuddannelser
(Fritagelse for betalingskravet på erhvervsuddannelser for visse flygtnin-
ge og familiesammenførte)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden den 28. august 2020 til den 18.
september 2020 været sendt i høring hos 94 myndigheder og organisati-
oner. Udkastet blev også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget 21 høringssvar fra de hørte myndigheder og organisati-
oner. 11 høringssvar indeholder bemærkninger til udkastet. En oversigt
med angivelse af, hvem der har afgivet høringsvar, er vedlagt.
Det er alene de væsentligste punkter fra høringssvarene, der er medtaget
i notatet.
2. Sammenfatning om ændringer i lovforslaget i forhold til hø-
ringsnotatet
Høringssvarene har givet anledning til ændringer i lovforslaget i forhold
til de omfattede persongrupper.
Der er herudover foretaget ændringer af sproglig og lovteknisk karakter.
3. Generelle bemærkninger til udkastet til lovforslag
Høringsparterne udtrykker en generel opbakning til lovforslaget.
Danmarks Vejlederforening bemærker, at man ser positivt på lovændrin-
gen.
L 115 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2290494_0002.png
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) bemærker, at virksomhederne i Dan-
mark har brug for faglærte medarbejdere både nu og i fremtiden. DA
anfører videre, at adgang til kvalificeret arbejdskraft er essentielt for virk-
somhedernes mulighed for at skabe produktion, vækst og velstand samt
muligheden til at skabe flere arbejdspladser. DA bakker på denne bag-
grund op om, at også gruppen af flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge får nemmere adgang til at påbegynde en erhvervsuddannelse.
DA finder, at det er positivt, at forslaget kan give et
om end beskedent
bidrag til at sikre flere faglærte medarbejdere. Det er ligeledes positivt,
hvis forslaget kan bidrage til en bedre arbejdsmarkedsintegration af
flygtninge og familiesammenførte til flygtninge. DA bemærker hertil, at
det i den forbindelse forudsættes, at flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge skal leve op til de fastsatte kompetencekrav på erhvervsud-
dannelserne, og at man i øvrigt balancerer de foreslåede lovændringer i
forhold til almindelige beskæftigelseshensyn.
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) bakker op om forsla-
get. DGS finder, at det er vigtigt, at flygtninge og familiesammenførte
bliver behandlet på lige fod mod den øvrige befolkning, da uddannelse
altid vil være en styrke, hvad end den efterfølgende bruges i Danmark
eller et andet hjemland.
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler
Bestyrelserne anerken-
der og bifalder forståelsespapirets intention om, at alle flygtninge, tildelt
ret til midlertidigt ophold her i landet, skal have mulighed for at bidrage
til samfundet enten gennem uddannelse eller ved beskæftigelse. Herud-
over hilser foreningen generelt alle initiativer, der bidrager positivt til
øget rekruttering i sundhedssektoren, velkomment.
Det bemærkes videre, at den foreslåede ændring forventes at få en posi-
tiv effekt på social- og sundhedsområdet, der med uddannelsen til social-
og sundhedshjælper tilbyder sent ankomne flygtninge og familiesammen-
førte med gode danskkundskaber en mulighed for hurtigt at opnå evnen
til selvforsørgelse og samtidigt bidrage til opretholdelsen af kritiske funk-
tioner i sundhedssektoren.
KL bemærker, at man ser positivt på lovændringerne, der bl.a. har den
betydning, at flygtninge med den særlige midlertidige beskyttelsesstatus i
medfør af udlændingeloven § 7, stk. 3, får ret til statsstøttet erhvervsud-
dannelse. KL finder herudover, at flygtninge med midlertidig beskyttel-
sesstatus bør have adgang til uddannelse på samme vilkår som øvrige
flygtninge, da det vil bidrage positivt til kommunernes muligheder for at
bringe denne gruppe flygtninge hurtigst muligt i selvforsørgelse via enten
job eller ordinær uddannelse.
Landsforeningen af 10. klasser bemærker, at man tager lovudkastet til
efterretning.
2
L 115 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2290494_0003.png
Ledernes Hovedorganisation (LH) anfører, at man generelt kan tilslutte
sig den politiske målsætning om, at flygtninge og familiesammenførte
bidrager aktivt til samfundet under deres ophold med arbejdsmarkeds-
deltagelse eller gennem uddannelsesaktivitet. LH bemærker hertil, at der
på arbejdsmarkedet aktuelt opleves særlig stor mangel på faglært arbejds-
kraft, hvorfor LH ser positivt på, at der tages skridt, som kan tilvejebrin-
ge, at flere flygtninge tager en erhvervsuddannelse og kan bidrage til at
løse underudbuddet af faglært arbejdskraft.
LH opfordrer herudover til, at man gennem opsøgende indsatser sikrer,
at de berørte målgrupper er opmærksomme på de nye muligheder. LH
bemærker videre, at det i de almindelige bemærkninger til lovforslaget er
fremhævet, hvordan adgang til erhvervskompetencegivende uddannelse
især for de kvindelige flygtninge har stor betydning for beskæftigelsesmu-
lighederne.
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU) bak-
ker op om lovforslaget, idet det forudsættes, at de af forslaget omfattede
flygtninge og familiesammenførte skal leve op til de fastsatte kompeten-
cekrav til erhvervsuddannelserne, samt at man balancerer de foreslåede
lovændringer i forhold til almindelige beskæftigelseshensyn.
Rådet for etniske Minoriteter anfører, at man er positivt stemt over for
lovforslaget, der giver mulighed for gratis uddannelse til visse flygtninge
og familiesammenførte med midlertidigt ophold i Danmark. Rådet be-
mærker videre, at man er enig med Dansk Flygtningehjælp, der har fore-
slået gratis uddannelse til uddannelsesparate flygtninge og familiesam-
menførte med henblik på at opnå bedre integrationsresultater. Rådet
henviser i den forbindelse til Dansk Flygtningehjælps høringssvar af 8.
august 2017 vedr. praktiske erfaringer med reglerne om midlertidig be-
skyttelsesstatus for visse udlændinge.
Rådet bemærker videre, at det er rådets opfattelse, at forslaget om frita-
gelse for betalingskravet på erhvervsuddannelser for visse flygtninge og
familiesammenførte vil gavne integrationen, da forskning viser, at ud-
dannelse er nøglen til arbejdsmarkedet og fører til øget beskæftigelse
som endvidere fører til bedre og mere vellykket integration, jf. bl.a.
Rockwoolfondens arbejdspapir nr. 54
”Sammenhængen mellem beskæftigelse og
uddannelse for ikke-vestlige
flygtninge og familiesammenførte”.
Det bemærkes herudover, at det er rådets opfattelse, at en fritagelse for
betalingskravet på erhvervsuddannelser vil fremme ligestilling mellem
kønnene. Som det fremgår af lovforslaget, er størstedelen af de flygtnin-
ge, der har fået en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 stk. 3,
kvinder, hvorfor afskaffelse af betalingskravet vil fremme deres mulighed
for at tage en uddannelse og senere komme i beskæftigelse.
3
L 115 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2290494_0004.png
Rådet anfører, at en ekstra indkomst i familien i væsentlig grad vil løfte
en familie økonomisk, hvilket vil have en positiv effekt også for børnene,
der f.eks. vil kunne deltage i fritidsaktiviteter. Fremgang i husstandsind-
komsten kan også medvirke til at løfte et boligområde, der er omfattet af
ghettokriterierne.
Rådet bemærker videre, at den gruppe af kvinder, der udsættes for nega-
tiv social kontrol fra deres ægtefælle og/eller familie, får med gratis ud-
dannelse bedre mulighed for at komme ud på arbejdsmarkedet og kan
dermed blive mere selvstændige, økonomisk uafhængige, bidragende til
samfundet og bedre rollemodeller for deres børn.
Rådet finder, at lovændringen vil afhjælpe relativ fattigdom hos særligt
børnefamilier, hvor en udgift til uddannelse er så stor, at den vil forringe
livskvaliteten i væsentlig grad og presse økonomien i en sådan grad, at
uddannelse ikke prioriteres.
Rådet anser det for gavnligt at have mulighed for gratis at kunne uddan-
ne sig, både med henblik på at opnå beskæftigelse og blive selvforsør-
gende, mens man er i Danmark, men også for på sigt at have mulighed
for kunne anvende sin opnåede viden og kompetencer til at opnå en
vellykket repatriering til sit hjemland eller tidligere opholdsland.
Uddannelsesforbundet bemærker, at de kan tilslutte sig intentionerne i
lovforslaget, og at de anser det for hensigtsmæssigt, at lov om institutio-
ner for erhvervsrettet uddannelse og lov om erhvervsuddannelser ændres
således, at flygtninge med midlertidig opholdstilladelse og familiesam-
menførte til sådanne flygtninge fremover indgår i tilskudsberegningen til
institutionerne, så de ikke skal betale for deltagelse i erhvervsuddannel-
ser. Uddannelsesforbundet billiger ligeledes lovforslaget for så vidt angår
familiesammenførte til flygtninge med opholdstilladelse efter udlændin-
gelovens § 7, stk. 1 og 2, eller § 8, stk. 1 og 2.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger:
Børne- og Undervisningsministeriet noterer sig, at der er opbakning til
og forståelse for baggrunden for lovforslaget.
Det skal understreges, at lovforslaget ikke ændrer ved adgangskravene på
erhvervsuddannelserne. Flygtninge og familiesammenførte skal fortsat
opfylde samme betingelser for optagelse, som alle øvrige ansøgere på
erhvervsuddannelser.
4. Bemærkninger til enkeltelementer i udkastet til lovforslag
4.1. Målgruppen for initiativet
Dansk Flygtningehjælp bemærker, at man ved flere lejligheder, og senest
ved høring vedrørende bekendtgørelser om indførelse af gratis uddannel-
se for flygtninge med midlertidig beskyttelsesstatus på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område, har udtrykt kritik af, at flygtninge med
4
L 115 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, og familiesammen-
førte til dem har været stillet dårligere og ikke har haft adgang til gratis
videregående uddannelser og erhvervsuddannelser ligesom andre.
Dansk Flygtningehjælp udtrykker derfor tilfredshed med, at flygtninge
med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, og familiesam-
menførte til dem nu opnår lige rettigheder til at tage erhvervsuddannelser
på samme vilkår som andre flygtninge, familiesammenførte og borgere i
Danmark.
Dansk Flygtningehjælp anfører videre, at uddannelse har en stor betyd-
ning for integrationen i Danmark og er en væsentlig nøgle til at opnå og
fastholde beskæftigelse på kort og lang sigt. Det er Dansk Flygtninge-
hjælps erfaring, at mange flygtninge og familiesammenførte har et stort
ønske om at uddanne sig på lige fod med andre borgere, hvorfor lov-
forslaget findes positivt af flere årsager. Dansk Flygtningehjælp bemær-
ker hertil, at lovændringen kan have en særlig betydning for kvinders
beskæftigelsesmuligheder, da langt hovedparten af flygtninge med op-
holdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, er kvinder.
Dansk Flygtningehjælp anfører videre, at man har en positiv forventning
om, at uledsagede mindreårige med opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 9c, stk. 3 nr. 1 og nr. 2 også får adgang til ungdomsuddannelser på
erhvervsskoleområdet uden egenbetaling på lige fod med andre unge, og
at flygtninge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 8, stk. 3 og
familiesammenførte til dem også får adgang til alle erhvervsuddannelser
uden egenbetaling på lige fod med andre.
Dansk Flygtningehjælp bemærker videre, at man finder det beklageligt, at
der ikke er foretaget en koordineret ændring af alle relevante bekendtgø-
relser og love i de tre ministerier på samme tid, da det er med til at skabe
forvirring og usikkerhed omkring de gældende regler. Dansk Flygtninge-
hjælp bemærker hertil, at man ser frem til, at der snarest muligt også fo-
retages de nødvendige ændringer på Kulturministeriets område, så alle
videregående uddannelser og erhvervsuddannelser bliver en reel mulig-
hed for flygtninge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk.
3 og familiesammenførte til dem m.fl.
Dansk Flygtningehjælp foreslår endeligt, at Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet gør en ekstraordinær indsats for at sikre sig, at relevant informa-
tion om de ændrede regler på området, når bredt ud til de relevante ud-
dannelsesinstitutioner og målgruppen.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger:
For så vidt angår persongruppen med opholdstilladelse efter udlændinge-
lovens § 8, stk. 3, bemærkes det, at opholdstilladelse efter bestemmelsen
meddeles med mulighed for varigt ophold, jf. § 15, stk. 1, i bekendtgørel-
se nr.
1020 af 23. juni 2020
om udlændinges adgang her til landet. Derfor
er persongruppen allerede efter gældende ret omfattet af taxameterord-
ningen, jf. § 15, stk. 5, nr. 1, i lov om institutioner for erhvervsrettet ud-
dannelse.
5
L 115 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
For så vidt angår persongruppen med opholdstilladelse efter udlændinge-
lovens § 9 c, stk. 3, nr. 1, bemærkes det, at der alene meddeles opholdstil-
ladelse efter denne bestemmelse til uledsagede mindreårige, der har ind-
givet en ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7
(asyl), men er vurderet for umoden til at forstå og gennemgå en asylsags-
behandling. Udlændingemyndighederne har således ikke foretaget en
vurdering af, hvorvidt udlændingen opfylder betingelserne for at blive
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl). Opholdstil-
ladelsen kan ikke forlænges ud over udlændingens fyldte 18. år. Når ud-
lændingen vurderes at være tilstrækkeligt moden, og senest ved det fyldte
18. år, foretager udlændingemyndighederne herefter en vurdering af,
hvorvidt udlændingen opfylder betingelserne for at blive meddelt op-
holdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl).
For så vidt angår persongruppen med opholdstilladelse efter udlændinge-
lovens § 9 c, stk. 3, nr. 2, bemærkes det, at der alene meddeles opholdstil-
ladelse efter denne bestemmelse til uledsagede mindreårige, der er blevet
meddelt afslag på opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl).
Opholdstilladelsen kan ikke forlænges ud over udlændingens fyldte 18.
år.
Efter dialog med Statsministeriet samt Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet tilføjes disse persongrupper til lovforslaget. Uledsagede mindreåri-
ge flygtninge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 3,
nr. 1 og 2, får således tillige adgang til gratis erhvervsuddannelse.
Med hensyn til orienteringen vedrørende ændringerne af ordningen vil
dette ske på sædvanlig vis.
For så vidt angår ændringerne i forhold til Kulturministeriets område
henviser Børne- og Undervisningsministeriet til Kulturministeriet for en
nærmere afklaring heraf.
5. Øvrige bemærkninger uden for lovforslagets ramme
Der er i enkelte høringssvar bemærkninger, der vedrører emner, som
ikke indgår i lovforslaget. Bemærkningerne er på denne baggrund ikke
medtaget i høringsnotatet.
6