Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
L 114 Bilag 1
Offentligt
2318181_0001.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Januar 2021
Sags nr.: 21/00214
Høringsnotat
om
Lov om ændring af lov om midlertidige foranstaltninger på børne- og undervisningsom-
rådet og folkehøjskoleområdet og for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse
og afhjælpning i forbindelse med covid-19
(Forlængelse af lovens gyldighed)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden 26. november 2020 til 4. januar 2021 været sendt i høring
hos 133 myndigheder og organisationer. Udkastet blev også offentliggjort på Høringsportalen.
Ved en meget beklagelig fejl blev lovforslaget ikke sendt til otte organisationer på dagtilbudsom-
rådet før den 5. januar 2020.
Der er modtaget 24 høringssvar fra de hørte myndigheder og organisationer. Syv høringssvar in-
deholder bemærkninger til udkastet. En oversigt med angivelse af, hvem der har afgivet høring-
svar, er vedlagt.
Det er alene de væsentligste punkter fra høringssvarene, der er medtaget i notatet.
Høringssvar, der er indkommet efter den 8. januar 2020, indgår ikke i høringsnotatet, men over-
sendes også til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg.
2. Sammenfatning om ændringer i det fremsatte forslag
De modtagne høringssvar giver ikke anledning til ændringer i det fremsatte lovforslag.
3. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Høringen viser, at der generelt er opbakning til lovforslaget om en forlængelse af gyldigheden af
lov om midlertidige foranstaltninger på børne- og undervisningsområdet og folkehøj-skoleområ-
det og for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med
covid-19.
4. Bemærkninger til enkeltelementer i lovforslaget
4.1. Varigheden af forlængelsen af lovens gyldighed
Dansk Industri bemærker, at en forlængelse frem til den 16. november 2021 kan forekomme lang
i betragtning af, at vaccinationsprogrammet i forhold til covid-19 nu er igangsat. Det findes der-
for vigtigt, at der åbnes op for en normalisering på undervisningsområdet inden den 16. novem-
ber, hvis situationen i forhold til covid-19 tillader det.
Efterskoleforeningen undrer sig over den 16. november 2021 som skæringsdato. Det vil være en
væsentlig fordel for skolerne at have vished for, hvilke regler, der gælder ved starten af skoleåret i
august 2021, hvorfor foreningen hellere vil se et udløb enten 31. juli eller 31. december.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger:
1
L 114 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2318181_0002.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Januar 2021
Sags nr.: 21/00214
Med forslaget om forlængelse af lovens gyldighed til den 16. november 2021 vil en eventuelt fort-
sat eksisterende covid-19-situation ved starten af skoleåret 2021/22 i august 2021 kunne håndte-
res i lighed med den nuværende situation.
Forslaget om forlængelse af gyldigheden af loven til den 16. november 2021 ændrer ikke ved, at
det er en forudsætning for brugen af loven, at situationen i forhold til covid-19 kræver det. Hvis
forholdene før den 16. november 2021 ikke længere kræver det, vil der kunne ske normalisering,
herunder ved administrativt at ophæve de bekendtgørelser, der er udstedt i medfør af loven.
Hvis det derimod vurderes, at der fortsat er behov for en særlig regulering efter den 16. novem-
ber 2021, vil der i forlængelse af Folketingets åbning i oktober 2021 kunne fremsættes et lov-
forslag derom, som vil kunne behandles inden den 16. november 2021. En sådan behandling op
mod tidspunktet for lovens ophævelse vil ikke være mulig, hvis loven i stedet ophæves den 31.
juli 2021, medmindre Folketinget blev indkaldt ekstraordinært.
4.2. Inddragelse af parterne
Dansk Arbejdsgiverforening finder, at eventuelle foranstaltninger på især erhvervsuddannelses-
området og på voksen- og efteruddannelsesområdet altid skal ske på baggrund af forudgående
dialog med arbejdsmarkedets parter.
Efterskoleforeningen ser gerne, at de involverede institutioner blev inddraget i udformningen af
retningslinjer i endnu højere grad.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger:
Børne- og Undervisningsministeriet er enigt i det anførte. Ministeriet har i gennem hele covid-19-
perioden haft en tæt dialog og kontakt med relevante interessenter, bl.a. ved ugentlige virtuelle
fællesmøder og høringer om udkast til de regler, der efter ministeriets vurdering
ofte på bag-
grund af input fra bl.a. interessenterne
har været brug for at udstede i medfør af loven. Ministe-
riet vil fortsat være opmærksomt på at have en tæt dialog og kontakt med interessenterne om de
tiltag, der måtte blive nødvendige som følge af covid-19-situationen.
4.3. Merudgifter som følge af foranstaltninger
Dansk Arbejdsgiverforening lægger vægt på, at iværksættelse af evt. foranstaltninger ikke fører til
afledte merudgifter for virksomhederne, eksempelvis i form af opretholdt deltagerbetaling for
kurser, der ikke gennemføres.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger:
Det vil som hidtil for ikke igangværende aktiviteter - fx kurser, der aflyses på institutionens foran-
ledning som følge af covid-19-foranstaltninger - bero på de almindelig gældende regler for disse
aktiviteter, hvorvidt der vil skulle ske tilbagebetaling af deltagerbetaling m.v.
4.4. Rammerne for undervisningen
Danmarks Vejlederforening anfører, at elevernes eksamensresultater har betydning for elevernes
videre færd i uddannelsessystemet, hvorfor der bør være et fortsat fokus på læring og didaktik i
den virtuelle undervisning for at sikre den faglige udvikling.
2
L 114 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2318181_0003.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Januar 2021
Sags nr.: 21/00214
Dansk Arbejdsgiverforening finder det afgørende, at der inden for rammerne af de til en hver tid
gældende restriktioner altid er et mål om at gennemføre undervisning af højst mulig kvalitet.
Hvor det ikke er muligt at gennemføre undervisning med fysisk tilstedeværelse bør det altid til-
stræbes, at der gennemføres virtuel undervisning. Der opfordres til, at uddannelsesinstitutionerne
udveksler erfaringer og best practice.
Ordblindeforeningen mener, at erfaringer fra den gennemførte nødundervisning bør medføre en
præcisering af §§ 5 og 7 i bekendtgørelse nr. 629 af 15. maj 2020 om dagtilbud og nødundervis-
ning m.v. på børne- og undervisningsområdet som led i forebyggelse og afhjælpning i forbindelse
med covid-19. Foreningen oplyser, at den har haft en del henvendelser, der viser, at et længere
forløb af virtuel undervisning og manglende personlig rådgiver har efterladt ordblinde elever med
et stort fagligt efterslæb.
Skolelederforeningen anfører, at skolelederne skal have mulighed for at lave hurtige og fleksible
beslutninger på baggrund de lokale forhold. Der henvises bl.a. til lokale beslutninger om, hvor-
vidt undervisningen generelt kan gennemføres forsvarligt efter sundhedsmyndighedernes anbefa-
linger, om gennemføres af nødundervisning, om elevernes udbytte og gennemførelse af eksamen,
herunder inden for valgfagsområdet, og om praktik- og brobygningsforløb. Endvidere påpeges,
at skolelederne har lavet en enorm arbejdsindsats og er slidt af arbejdspresset.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger:
Med forlængelse af lovens gyldighed til den 16. november 2021 vil en eventuelt fortsat eksiste-
rende covid-19-situation og dens konsekvenser for undervisningen, fortsat kunne håndteres in-
den for de rammer, der har været gældende siden den 19. marts 2020, herunder mulighederne for
at gennemføre nødundervisning, der i videst muligt omfang er i overensstemmelse med uddan-
nelsens, fagets eller tilbuddets formål og målene for den pågældende aktivitet. Børne- og Under-
visningsministeriet vil fortsat være i tæt og løbende dialog og kontakt med relevante interessenter
om den nærmere udmøntning af rammerne. Hvis der på baggrund af bl.a. interessenternes tilba-
gemeldinger viser sig behov for justeringer af de nærmere regler vil ministeriet indgå i dialog
herom med interessenterne.
4.5. Deltagelse i idræt
Firmaidrætten anfører, at idræt på en lang række ungdomsuddannelser opfattes og defineres som
en social aktivitet, medmindre det er et skemasat fag. Det udfordrer og hinder en lang række sko-
ler i at kunne deltage i en aktivitet i samspil med lokale firmaidrætsforeninger og andre aktører,
selvom der ikke er sociale aktiviteter før, under eller efter en aktivitet. Idræt i forbindelse med
skoletiden bør derfor defineres som bevægelse eller fysisk aktivitet, hvori der kan deltages under
de givne restriktioner og retningslinjer, for også at opfylde reformelle krav og anbefalinger til be-
vægelse.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger:
Undervisningen - herunder i idræt
prioriteres højt ift. gennemførelse så vidt muligt inden for de
sundhedsmæssige retningslinjer. Dette naturligvis ikke på tidspunkter, hvor uddannelserne er
nedlukkede. Arrangementer med primært socialt formål har, da skolerne var åbne, derimod været
anbefalet aflyst af hensyn til begrænsning af smittespredningen.
3