Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 113 Bilag 6
Offentligt
2329607_0001.png
Til lovforslag nr.
L 113
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Boligudvalget den 14. januar 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
(Frafald af tillægskøbesum)
[af boligministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 1 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (S, DF og SF) indstiller lovforsla‐
get til
vedtagelse uændret.
Et
andet mindretal
i udvalget (V, KF, NB og LA) indstil‐
ler lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretal‐
let vil stemme imod det stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV, EL og Sikandar Sid‐
dique (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det
stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget kan ikke støtte regerin‐
gens forslag om, at kommunerne kan undlade at opkræve
en tillægssum ved fortætning af en almen boligafdelings
ejendom. V er imod, at der sker en forskelsbehandling mel‐
lem almene og private beboelsesområder og mellem almene
boligselskaber og private bygherrer.
V er desuden imod, at almene boligområder, der i forve‐
jen er støttet byggeri, yderligere tilgodeses ved en fritagelse
for betaling af tillægssum i forbindelse med fortætning. Der
vil være tale om en skjult støtte, der gør det endnu sværere
at vurdere, hvad alment byggeri reelt koster. V ønsker, at der
skal bygges bedst og billigst til gavn for borgerne.
Ved ikke at opkræve en tillægssum vil der desuden ske et
provenutab i kommunerne. Dette er hverken hensigtsmæs‐
sigt for kommuneøkonomien eller for gennemsigtigheden i
forhold til borgerne.
V bemærker med hensyn til den fortætning, som forslaget
adresserer, at borgernes trivsel i forhold til grønne arealer
i nærområderne ikke må nedprioriteres i jagten på at skabe
flere boliger. For Venstres medlemmer af udvalget er det
centralt også at holde fast i en fornuftig kvalitet i den al‐
mene boligmasse.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,
at ministeren i svar til Dansk Folkeparti har tilkendegivet,
»at Transport- og Boligministeriet i folketingsåret 2025-26
undersøger de største kommuners anvendelse af ordningen
og fremsender en status herom til Boligudvalget.« DF har
under førstebehandlingen luftet frygten for, at lovforslaget
kan forstærke flugten fra land til by og dermed trække tæp‐
pet væk under provinsen og de mindre byer. Omvendt kan
lovforslaget betyde, at boligområderne bliver mere mangfol‐
dige end i dag, fordi lovforslaget også giver ret til at tillade
private bygherrer og erhvervsbyggeri at blive etableret. Hvis
statusredegørelsen i 2025-26 viser, at loven har forstærket
urbaniseringen, kan det blive nødvendigt at ændre loven.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget konstaterer, at lov‐
forslaget vil give kommunalbestyrelser hjemmel til at frafal‐
de krav om tillægskøbesum eller dele heraf i forbindelse
med fortætning af eksisterende almene ejendomme med al‐
mene boliger, private boliger og erhverv. Dette finder EL
helt grundlæggende positivt, da det potentielt kan give mu‐
lighed for et etablere flere almene boliger i de allerede ek‐
sisterende bebyggelser. EL konstaterer med henvisning til
ministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1, at det af Kuben
AX025741
L 113 - 2020-21 - Bilag 6: Betænkning afgivet d. 14/1-21
2329607_0002.png
2
Management anslås, at der alene for almene boligområder
i København, som ikke er kategoriseret som udsatte, kan
etableres ca. 2.000 nye boliger på baggrund af opførelse af
boliger i eksisterende boligafdelinger.
EL konstaterer, at lovforslaget ikke gælder for almene
boligområder, som er kategoriseret som udsatte. EL konsta‐
terer, at baggrunden for dette er den politiske aftale af 9.
maj 2018 indgået mellem den daværende regering (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Social‐
demokratiet, Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti om
Initiativer på boligområdet, der modvirker parallelsamfund,
jf. ministerens besvarelse af spørgsmål nr. 2. I besvarelsen
redegøres for, at baggrunden herfor er, at der i aftalen gives
mulighed for, at kommunerne kan frafalde krav om tillægs‐
købssum i udsatte boligområder frem til 2025. Dette begrun‐
des med, at bestemmelsens tidsmæssige begrænsning dels er
at tilskynde implementering af udviklingsplaner i de hårde
ghettoområder, dels at fremme indsatser i de øvrige udsatte
boligområder med henblik på at forebygge, at disse områder
bliver til ghettoområder.
EL stiller sig undrende over for, at muligheden for at fra‐
falde krav om tillægskøbssummen skulle have indvirkning
på de forebyggende indsatser i de udsatte boligområder. Ef‐
ter EL’s opfattelse vil det være et positivt redskab at give
alle almene boligområder større mulighed for at fortætte i
de eksisterende bebyggelser. EL mener heller ikke, at en til‐
skyndelse for implementering af udviklingsplanerne gennem
en tidsmæssig begrænsning giver mening, da boligområder‐
ne, der er kategoriseret som hård ghetto, under alle omstæn‐
digheder er forpligtet til inden for kort tid at fremlægge en
udviklingsplan for områderne, som skal følges.
På den baggrund har EL stillet et ændringsforslag, som
betyder, at der for alle boligområder, også udsatte boligom‐
råder efter 2025, kan frafaldes kravet om tillægskøbssum.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(RV og Sikan‐
dar Siddique (UFG)):
Til § 1
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 27 b, stk. 1,
der bliver stk. 2, udgår ordene: »indtil
den 1. januar 2025«.«
[Ophævelse af tidsbegrænsning for frafald af tillægskøbe‐
sum i et udsat boligområde]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ifølge den gældende § 27 b i lov om almene boliger
m.v. kan kommunalbestyrelsen indtil den 1. januar 2025
træffe beslutning om at undlade at opkræve tillægskøbesum
i forbindelse med afhændelse af en almen boligorganisations
ejendom i et udsat boligområde, jf. § 61 a, stk. 1, med
henblik på opførelse af private boliger eller erhverv.
Det foreslås, at den tidsmæssige begrænsning ophæves,
således at kommunalbestyrelsen vil kunne træffe beslutning
om at undlade at opkræve en tillægskøbesum i forbindelse
med afhændelse af en almen boligorganisations ejendom i
et udsat boligområde, jf. § 61 a, stk. 1, med henblik på
opførelse af private boliger eller erhverv også efter den 1.
januar 2025.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. november 2020 og var
til 1. behandling den 4. december 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og boligministeren sendte den 15. oktober
2020 dette udkast til udvalget, jf. BOU alm. del – bilag
7. Den 25. november 2020 sendte boligministeren hørings‐
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål til
boligministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Camilla Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Jan Johansen (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens Rohde (RV) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Halime Oguz (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
fmd.
Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (UFG)
Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Heidi Bank (V)
nfmd.
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V)
Jane Heitmann (V) Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær (DF) René Christensen (DF) Egil Hulgaard (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
L 113 - 2020-21 - Bilag 6: Betænkning afgivet d. 14/1-21
2329607_0003.png
3
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
41
16
16
15
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
6