Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 111 Bilag 2, L 111 A Bilag 2, L 111 B Bilag 2
Offentligt
2298272_0001.png
1. december 2020
/CATRUD-erst
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om
våben og eksplosivstoffer m.v. (Tilbagerulning af pebersprayordnin-
gen, udenlandske civile statsmyndigheders adgang til at bære, ind- og
udføre visse våben og supplerende bestemmelser til forordning nr.
2019/1148 af 20. juni 2019 om markedsføring og anvendelse af ud-
gangsstoffer til eksplosivstoffer m.v.)
Erhvervsstyrelsen har modtaget høring vedr. udkast til forslag til lov om
ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v. (Tilbagerulning af pe-
bersprayordningen, udenlandske civile statsmyndigheders adgang til at
bære, ind- og udføre visse våben og supplerende bestemmelser til forord-
ning nr. 2019/1148 af 20. juni 2019 om markedsføring og anvendelse af
udgangsstoffer til eksplosivstoffer m.v.).
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lov-
forslaget i supplerende høring fsva. de foreslåede bestemmelser i våben-
lovsudkastets § 1, stk. 9 og 10, samt den foreslåede § 1 b og § 10, stk. 3,
nr. 2-5, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, 2 og 12.
OBR har følgende vurdering af de foreslåede bestemmelsers administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet. Vurderingen skal ses i forlængelse af
vurderingen af de administrative konsekvenser, der fremgik af OBR’s hø-
ringssvar af 9. november 2020.
Administrative konsekvenser
OBR har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
OBR vurderer, at våbenlovsudkastets § 1, stk. 9 og 10, jf. lovforslagets §
1, nr. 1 samt våbenlovsudkastets § 10, stk. 3, nr. 2-5, jf. lovforslagets § 1,
nr. 12, ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.
OBR vurderer, at våbenlovsudkastets § 1 b, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, med-
fører administrative konsekvenser for erhvervslivet. De administrative
konsekvenser følger af Sikkerhedsstyrelsen inspektions- og undersøgelses-
beføjelser på hvilke de omfattede virksomheder, jf. våbenlovsudkastets §
1 b, stk. 2, kan underlægges krav om udlevering af alle oplysninger, som
skønnes nødvendige, herunder handelsdokumenter, kunderegistre, varefor-
tegnelser m.v., og registrere oplysninger, som er indsamlet, til brug for sty-
relsens varetagelse af sin opgave som national inspektionsmyndighed.
ERHVERVSSTYRELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf
Fax
35 29 10 00
35 46 60 01
CVR-nr. 10 15 08 17
[email protected]
www.erst.dk
L 111a - 2020-21 - Bilag 2: Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2298272_0002.png
2/2
OBR bemærker, at det af bemærkningerne til lovforslagets enkeltbestem-
melser fremgår, at der
”forventes etableret et relativt højt kontroltryk”,
at
”[i]nspektionsindsatsen vil sigte mod at dække et bredt udsnit af markedet,
så indsatsen på længere sigt kan målrettes områder eller brancher, hvor
risikoen vurderes at være højst”,
og at der
”med fordel kunne anvendes
nye teknologier, herunder kunstig intelligens, i takt med at eksisterende og
nye redskaber udvikles”.
Det er på baggrund af ovenstående OBR’s vurdering, at den indledende
inspektionsindsats kan vise sig af være byrdefuld for erhvervslivet, hvor-
efter byrdeniveauet forventes at falde i takt med anvendelsen af en mere
risiko- og teknologibaseret inspektionsindsats. På baggrund af oplysninger
fra Justitsministeriet om det forventede årlige antal kontroller, er det
OBR’s vurdering, at de administrative
konsekvenser for erhvervslivet ikke
overstiger 4 mio. kr. De bliver derfor ikke kvantificeret nærmere.
Kontaktperson vedr. ovenstående bemærkninger:
Morten Vestergaard Hansen
Fuldmægtig
Tlf. direkte 3529 1213
E-post
[email protected]
Med venlig hilsen
Catharina Rude
Stud.jur., Team Jura
ERHVERVSSTYRELSEN
Team Jura
Telefon: 35 29 19 92
Mail:
[email protected]