Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 111 Bilag 1, L 111 A Bilag 1, L 111 B Bilag 1
Offentligt
2289690_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. november 2020
Politikontoret
Suzan Özden
2020-10-0533
1720748
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplo-
sivstoffer m.v.
(Tilbagerulning af pebersprayordningen, udenlandske civile statsmyndig-
heders adgang til at bære, ind- og udføre visse våben og fastsættelse af
supplerende bestemmelser til forordning nr. 2019/1148 af 20. juni 2019
om markedsføring og anvendelse af udgangsstoffer til eksplosivstoffer
m.v.)
I. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. oktober 2020 til den 18.
november 2020 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Akade-
miet for de Tekniske Videnskaber (ATV), Akzo Nobel, Aldi Holding ApS,
Altox, Amnesty International, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Batteri-
foreningen, Beredskabsstyrelsen, Brancheforeningen for Lim og Fugemas-
ser (Building Supply DK), Brancheforeningen for sæbe, parfume og tekni-
ske/kemiske artikler (SPT), Bureau Veritas HSE Danmark, Consumer Elec-
tronics Danmark, Coop Danmark, Copenhagen Business School, Juridisk
Institut, Danish Agro, Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks Apoteker-
forening, Danmarks Farve- og Limindustri, Danmarks Jægerforbund, Dan-
marks Motor Union, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Våben-
handlerforening, Danner, Dansk Affaldsforening, Dansk Akvakultur, Dansk
Side 1/13
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Arbejdsgiverforening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk Byggeri,
Dansk Erhverv, Dansk Firma-idrætsforbund, Dansk Gartneri, Dansk Indu-
stri, Dansk Kompetencecenter for Affald og Ressourcer, Dansk Land- og
Strandjagt, Dansk Militaria Forening, Dansk Kvindesamfund, Dansk Skytte
Union, Dansk Socialråd-giverforening, Dansk Stalking Center, Dansk
Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Malermestre, Danske
Rederier, Danske Regioner, Danske Shipping- og Havnevirksomheder,
Danske Speditører, Danske Våbenhandlere, Datatilsynet, De Samvirkende
Købmænd, Den Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd,
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, DGI Skydning, DHI, Di-
rektoratet for Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Dom-
stolsstyrelsen, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Erhvervsstyrelsen,
Fagligt Fælles Forbund (3F), Forbrugerrådet Tænk, Team Effektiv Regule-
ring, Foreningen af Fængselsinspektører og Vicefængselsinspektører, For-
eningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Dan-
mark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Kommunale Be-
redskabschefer, Foreningen af Statsadvokater, Foreningen for Dansk Inter-
nethandel (FDIH), Fortum, Friluftsrådet, Fyrværkeribrancheforeningen,
Fængselsforbundet, Gadejuristen, Hjælp Voldsofre, HK Landsklubben
Danmarks Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen, HK Lands-
klubben Politiet, Industriens Fond, Ingeniørforeningen i Danmark, Institut
for Menneskerettigheder, Jagttegnslærerforeningen i Danmark, Joan-Sø-
strene, Justitia, Kommunernes Landsforening (KL), Kongelig Dansk Aero-
klub, Kriminalforsorgsforeningen, Kvinderådet, Københavns Universitet,
Det Juridiske Fakultet, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af For-
svarsadvokater, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Lands-
foreningen for Voldsramte Kvinder, Landsforeningen KRIM, Legetøjsfa-
brikanterne i Danmark, Lægemiddelindustrien (Lif), Matas A/S, Miljøsty-
relsen, Modelflyvning Danmark, Nordisk Våbenforum, Offerrådgivnin-
gerne i Danmark, Politidirektørforeningen, Politiets Efterretningstjeneste
(PET), Politiforbundet, Procesindustrien Brancheforening, Retspolitisk For-
ening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grøn-
land, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet, Salling Group, SAVN,
Scandinavian Toy Institute, Skatteministeriet, Sundhedsstyrelsen, Syddansk
Universitet, Juridisk Institut, Sø- og Handelsretten, Tandlægeforeningen,
Varefakta, Våbenhistorisk Selskab, Aalborg Universitet, Juridisk Institut og
Aarhus Universitet, Juridisk Institut.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Side 2/13
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Danner, Danmarks Våbenhandlerforening, Dansk Erhverv, Dansk Told og
Skatteforbund, Dansk Kvindesamfund, Dansk Stalking Center, De Samvir-
kende Købmænd, Det Kriminalpræventive Råd, Hjælp Voldsofre, Joan-Sø-
strene, Offerrådgivningen i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Vå-
benhistorisk Selskab.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Samtlige høringssvar er vedlagt.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
II. Høringssvarene
2.1. Generelt
Samtlige byretter, Vestre Landsret og Østre Landsret har ikke ønsket at ud-
tale sig om lovforslaget.
Advokatsamfundet, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Regioner,
Domstolsstyrelsen, Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES), Er-
hvervsstyrelsen, Forsvarsministeriet, Institut for Menneskerettigheder,
Kommunernes Landsforening (KL)
og
Våbenhistorisk Selskab
har in-
gen bemærkninger til lovforslaget.
Datatilsynet
har ikke umiddelbart bemærkninger til udkastet til lovforslag,
men forudsætter generelt, at enhver behandling af personoplysninger foran-
lediget af udkastet vil ske i overensstemmelse med de databeskyttelsesret-
lige regler.
2.2. Tilbagerulning af pebersprayordningen
Danmarks Våbenhandlerforening
konstaterer med henvisning til Justits-
ministeriets rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, at det kan
konstateres, at der i befolkningen tilsyneladende ikke har været en bred for-
ståelse af indholdet i den delvise lovliggørelse af peberspray, idet langt ho-
vedparten af lovovertrædelserne med peberspray udgør ulovlig import eller
besiddelse uden for hjemmet. Danmarks Våbenhandlerforening anfører end-
videre, at flere af foreningens medlemmer i forbindelse med den delvise
lovliggørelse af peberspray oplevede en relativt stor efterspørgsel på peber-
spray, hvilket ifølge foreningen i højere grad kan tilskrives nyhedsværdien
Side 3/13
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
frem for et reelt behov for beskyttelse hos befolkningen. Danmarks Våben-
handlerforening ser på den baggrund hellere, at man havde valgt at justere
den eksisterende lovgivning frem for at rulle den tilbage efter forholdsvis
kort tid. Danmarks Våbenhandlerforening efterlyser i lyset af lovforslaget
en klarere kommunikation over for borgere og erhverv angående indholdet
af lovforslaget, ikrafttrædelsesdatoerne samt information om, hvor og hvor-
dan man skal bortskaffe sin erhvervede peberspray. Endelig påpeger Dan-
marks Våbenhandlerforening, at det er lovligt at købe peberspray i store dele
af EU, herunder Tyskland, og at et forbud mod salg for godkendte danske
forhandlere ikke vil forhindre den ulovlige brug af peberspray i Danmark.
Dansk Erhverv
anfører, at en peberspray er et våben, og at flere våben i
omløb øger usikkerheden og utrygheden i detailhandlen. Dansk Erhverv op-
lyser, at der i Dansk Erhvervs kriminalitetsstatistiksystem Crimestat er re-
gistreret to røverier i detailhandlen i 2020, hvor der har været anvendt pe-
berspray som våben. Dansk Erhverv finder, at lovforslaget er med til at
mindske muligheden for, at en kriminel, såsom en tyv eller røver, let kan
erhverve en peberspray og anvende den som et våben ved f.eks. et butiksty-
veri- eller røveri. Dansk Erhverv anfører på den baggrund, at forslaget om
tilbagerulning af pebersprayordningen øger trygheden og sikkerheden for de
ansatte i detailhandlen, hvilket Dansk Erhverv er meget tilfreds med.
Dansk Kvindesamfund
anfører, at sammenfaldet mellem den øgede til-
gængelighed af peberspray og stigningen i antallet af sager med peberspray
er bekymrende. Dansk Kvindesamfund ser derfor positivt på at tilbagerulle
pebersprayordningen, da ordningen ikke har virket efter hensigten.
De Samvirkende Købmænd
støtter forslaget om tilbagerulning af peber-
sprayordningen, idet en peberspray bl.a. kan anvendes som et angrebsvåben.
De Samvirkende Købmænd anfører, at flere våben i omløb kan øge usikker-
heden og utrygheden i detailhandlen. Desuden finder De Samvirkende Køb-
mænd, at der er en risiko for, at simple og ufarlige butikstyverier eskaleres
til røverier, hvor en tyv f.eks. forsøger at slippe væk ved brug af peberspray.
Det Kriminalpræventive Råd
anfører, at de ser positivt på en tilbagerul-
ning af pebersprayordningen, og de deler regeringens opfattelse af, at det
ikke skaber tryghed i samfundet, at den enkelte borger har mulighed for at
bevæbne sig.
Side 4/13
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Hjælp Voldsofre
anfører, at de tidligere har tilkendegivet at være imod pe-
bersprayordningen på grund af frygten for eskalering af vold og på grund af
frygten for, at de lovlige peberspray ville blive medbragt i det offentlige
rum, og at det ville eskalere voldelige overfald. Hjælp Voldsofre anfører
desuden, at stigningen i antallet af fældende afgørelser, hvor peberspray ind-
går, er bekymrende. I forlængelse heraf bemærker Hjælp Voldsofre, at stig-
ningen stemmer godt overens med, at de
i modsætning til før 2019
har
været i kontakt med ofre for forbrydelser, der har været udsat for vold, hvor
peberspray indgår. Hjælp Voldsofre kan i det lys fuldt ud tilslutte sig tilba-
gerulningen af pebersprayordningen, således at antallet af peberspray i såvel
private hjem som det offentlige rum kan minimeres til undtagelsestilfælde,
hvor der er tale om særligt udsatte personer, der har et helt særligt behov for
beskyttelse.
Joan-Søstrene
anfører, at de er enige i den delvise tilbagerulning af peber-
sprayordningen.
Offerrådgivningen i Danmark
anfører, at de kan støtte tilbagerulningen af
pebersprayordningen ved at ophæve muligheden for lovligt at bruge peber-
spray til forsvar i hjemmet. Offerrådgivningen i Danmark henviser desuden
til deres høringssvar af den 4. oktober 2018 vedrørende den delvise lovlig-
gørelse af peberspray, hvoraf det fremgår, at det grundlæggende ikke er øn-
skeligt at bevæbne befolkningen.
Justitsministeriet har noteret sig, at høringsparterne generelt har udtrykt
opbakning til forslaget om at rulle pebersprayordningen, som den kendes i
dag, tilbage. Som det bl.a. fremgår af pkt. 2 og pkt. 3.1.2 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget, har evalueringen af de hidtidige erfaringer
med pebersprayordningen vist, der har været en stor stigning i antallet af
fældende afgørelser, hvor peberspray indgår. Det er Justitsministeriets op-
fattelse, at det ikke skaber tryghed, at borgerne har mulighed for at bevæbne
sig med peberspray, og at den store stigning i antallet af sager med peber-
spray ikke er holdbar. Det foreslås derfor, at pebersprayordningen, som den
kendes i dag, rulles tilbage.
For så vidt angår Danmarks Våbenhandlerforenings ønske om en klar op-
lysningsindsats om de nye regler, kan Justitsministeriet oplyse, at Rigspoli-
tiet, hvis lovforslaget vedtages, frem mod lovens ikrafttræden vil kommuni-
kere og vejlede om de nye regler. Justitsministeriet vil herudover orientere
de relevante våbeninteressenter på området forud for ikrafttrædelsen af de
Side 5/13
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
nye regler i våbenloven og i våbenbekendtgørelsen om salg af peberspray.
Om reglerne for bortskaffelse af allerede erhvervede pebersprays kan
Justitsministeriet henvise til den foreslåede overgangsbestemmelse i lov-
forslagets § 2 og bemærkningerne hertil.
For så vidt angår Danmarks Våbenhandlerforenings bemærkning om, at det
er lovligt at købe peberspray i f.eks. Tyskland, og at et forbud mod salg for
godkendte danske forhandlere ikke vil forhindre den ulovlige brug af peber-
spray i Danmark, kan Justitsministeriet oplyse, at det med lovforslaget ikke
er hensigten at indføre et forbud mod salg af peberspray i Danmark. Hen-
sigten med lovforslaget er derimod at genetablere retstilstanden, som den
var før den 1. januar 2019, og betinge adgangen til peberspray af en tilla-
delse fra politiet som for andre våben omfattet af våbenloven, dog således
at betingelserne for at få meddelt adgang til peberspray gøres mindre re-
striktive for udsatte personer med et særligt behov for beskyttelse. Som det
fremgår af pkt. pkt. 3.1.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, vil
erhvervsdrivende, som er meddelt generel tilladelse til med henblik på er-
hvervsmæssig handel eller anden erhvervsmæssig virksomhed at erhverve
og besidde peberspray, fra den 1. februar 2021 ved salg af peberspray, ud-
over at kræve forevisning af ID, også skulle kræve fremvisning af den
pågældendes tilladelse fra politiet til at erhverve, besidde og bære peber-
spray for at sikre, at tilladelsen er meddelt til den kunde, som ønsker at er-
hverve sig en peberspray.
2.3. Styrkelse af tilladelsesordningen
Danner
anfører, at de ikke kan anbefale, at stalkingofre og ofre for æresre-
laterede forbrydelser tildeles lov til at bære peberspray. Det er Danners vur-
dering, at en peberspray kan være konfliktoptrappende og i sidste ende vil
få størst konsekvenser for offeret og ikke den voldsudøvende, som det ellers
ses at være tiltænkt med forslaget.
Dansk Erhverv
anfører, at de finder det rimeligt, at udsatte personer med
et særligt behov for beskyttelse kan meddeles tilladelse til at erhverve og
besidde peberspray på offentligt tilgængelige steder. Dansk Erhverv anfører,
at risikoen for, at pebersprayen havner i de forkerte hænder, er begrænset,
da man skal have en tilladelse til at erhverve, besidde og bære den.
Dansk Kvindesamfund
anfører, at man skal være særligt påpasselig med
at have tiltro til, at en peberspray kan gøre meget for at løse de problemer,
Side 6/13
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
som udsatte kvinder møder. Dansk Kvindesamfund anfører, at der i højere
grad bør ses på, hvordan man kan skabe fokus på udsatte kvinders sikkerhed
og arbejde hen imod, at udsatte kvinder får en bedre følelse af at blive taget
alvorligt af myndighederne, herunder i forbindelse med deres møde med
politiet.
Dansk Stalking Center
anfører, at det ikke skal være op til den enkelte
stalkingudsatte at skabe tryghed i hverdagen, men at der skal vedtages rele-
vant lovgivning, herunder en særskilt straffelovsbestemmelse om stalking,
således at politiet har de rette værktøjer til at skabe den nødvendige tryghed
for de stalkingudsatte.
Det Kriminalpræventive Råd
foreslår, at eventuelle fordele og ulemper
ved tilladelsesordningen evalueres efter to til tre år.
Hjælp Voldsofre
anfører, at de støtter, at den gældende ordning med særlig
tilladelse til erhvervelse og besiddelse af peberspray i det offentlige rum for
særligt udsatte personer bevares, idet der for så vidt angår disse særligt ud-
satte personer ikke er risiko for misbrug.
Joan-Søstrene
anfører,
at
de er enige i, at der bør sikres en adgang for ud-
satte personer til at få tilladelse til at besidde peberspray, også på offentligt
tilgængelige steder. Det må i denne forbindelse dog være en forudsætning,
at adgangen hertil ikke gøres så besværlig, at adgangen reelt udvandes. Joan-
Søstrene bemærker, at der er et stort hensyn at tage til gruppen af voldsud-
satte mennesker
særligt kvinder
som er udsat for forfølgelse fra en tidli-
gere kæreste/samlever eller blot en stalker.
Offerrådgivningen i Danmark
vil ikke udtale sig imod, at politiet kan give
særligt udsatte personer tilladelse til at have en peberspray efter samme kri-
terier, som gælder for udstedelse af våbentilladelse. Offerrådgivningen i
Danmark opfordrer dog til, at man er opmærksom på, at anvendelse er be-
grænset til lovligt nødværge.
Rigspolitiet
anfører, at det af henholdsvis våbenbekendtgørelsen og våben-
cirkulæret fremadrettet klart bør fremgå efter hvilke kriterier, der skal kunne
meddeles tilladelse til at besidde og bære peberspray på offentlige tilgæn-
gelige steder. Rigspolitiet bemærker derudover, at lovforslagets § 2, stk. 2,
om bortskaffelse alene omhandler peberspray, der er lovligt erhvervet inden
den 1. februar 2021, men at det ikke er beskrevet, hvorledes politiet skal
Side 7/13
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
forholde sig i tilfælde af, at en person ønsker at erhverve en peberspray, der
ikke er lovligt erhvervet inden 1. februar 2021. Rigspolitiet anfører i forlæn-
gelse heraf, at det kan overvejes at give et generelt frit lejde for indlevering
af peberspray, idet det kan være forbundet med vanskeligheder umiddelbart
at afgøre, om en peberspray er lovligt anskaffet.
Som det fremgår under pkt. 3.1.3 i de almindelige bemærkninger til lov-
forslaget, vil udsatte personer med et særligt behov fortsat kunne meddeles
tilladelse til at erhverve og besidde peberspray på offentligt tilgængelige
steder. Det er med tilbagerulningen af pebersprayordningen således hen-
sigten administrativt at styrke tilladelsesordningen for personer, som vur-
deres at være i risiko for overfald i forbindelse med f.eks. æresrelaterede
konflikter, samlivsrelaterede konflikter eller stalking. Justitsministeriet vil
derfor i forlængelse af lovforslaget ændre våbenbekendtgørelsen og våben-
cirkulæret, således at udsatte personer med et særligt behov i højere grad
end i dag kan få politiets tilladelse til at besidde og bære peberspray i det
offentlige rum. Desuden vil Justitsministeriet afgiftsfritage denne gruppe, så
der ikke skal betales 840 kr., for en tilladelse til at erhverve, besidde og
bære peberspray. Det kan ikke afvises, at den eksisterende afgift virker be-
grænsende og afholder potentielle ansøgere fra at søge om en tilladelse.
Justitsministeriet kan tilslutte sig Rigspolitiets bemærkning om at give et
generelt frit lejde for indlevering af peberspray. Justitsministeriet har på
den baggrund justeret overgangsbestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 2,
således at det ikke længere kun er personer, der lovligt har erhvervet en
peberspray inden den 1. februar 2021, der til og med den 31. marts 2021
kan besidde og bære pebersprayen i eget hjem eller på offentligt tilgænge-
ligt sted med henblik på bortskaffelse.
For så vidt angår Det Kriminalpræventive Råds forslag om at evaluere
eventuelle fordele og ulemper ved tilladelsesordningen efter to til tre år kan
Justitsministeriet oplyse, at ministeriet løbende vil have fokus på, om der er
behov for at tilpasse de ændringer, der lægges op til med lovforslaget.
Justitsministeriet kan for så vidt angår Danners og Dansk Stalking Centers
høringssvar om bedre foranstaltninger til beskyttelse af stalkingofre be-
mærke, at det primære formål med dette lovforslag ikke er at tage hånd om
de udfordringer, der er med stalking. Justitsministeriet er dog enig i, at stal-
king kan have særdeles store konsekvenser for ofrene, og at der er behov for
yderligere politiske initiativer på området.
Side 8/13
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2.3. Udenlandske civile statsmyndigheders adgang til at bære, ind- og
udføre visse våben
Dansk Told & Skatteforbund
bifalder lovændringen og anfører, at danske
toldere har et godt samarbejde med de svenske toldere, og at Dansk Told &
Skatteforbunds Toldudvalg er bekendt med de udfordringer, som de nuvæ-
rende regler giver de svenske toldmyndigheder. Dansk Told og Skattefor-
bund anfører desuden, at Dansk Told & Skatteforbunds Toldudvalg vil fo-
reslå, at Toldstyrelsen også bliver undtaget af våbenlovens § 1 og § 6, stk.
1. Årsagen hertil er, at Toldstyrelsens arbejdsopgaver som absolut front-
myndighed ved landets grænser omfatter at forhindre indførsel, udførsel og
transit af f.eks. narkotika, våben og midler til terrorhandlinger.
Rigspolitiet
anfører, at det der med fordel kan tages stilling til, hvorledes
eventuelle situationer, hvor en udenlandsk civil statsmyndighed har anvendt
de pågældende tjenestevåben på dansk territorium, nærmere skal håndteres
af de relevante myndigheder.
Som det fremgår af pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget,
har det siden 2013 har været obligatorisk for svenske toldere at bære pe-
berspray og gummiknipler. Det fremgår desuden af pkt. 3.2.3 i de alminde-
lige bemærkninger til lovforslaget, at svenske toldere er sikkerhedsgodkendt
efter svensk lovgivning. Dette indebærer, at alle svenske grænsekontrollører
sikkerhedstestes. Sikkerhedstesten er bl.a. baseret på information om den
person, som testen vedrører, interviews og sikkerhedsscreening samt even-
tuelle karakterer, certifikater og referencer. Formålet med sikkerhedstesten
er at få afklaret, om personen er pålidelig og egnet til at varetage opgaven
ud fra et sikkerhedsmæssigt hensyn. Da det ikke er obligatorisk for danske
toldere at bære tjenestevåben, finder Justitsministeriet ikke anledning til at
undtage Toldstyrelsen fra våbenlovens regler.
Det vil af Justitsministeriets tillægsaftale til aftale af 22. juni 2000 mellem
Danmark og Sverige om grænsetoldsamarbejde vedrørende Øresundsfor-
bindelsen (Udvidelse af adgangen til at indføre, udføre og bære tjenestevå-
ben) fremgå, at svenske toldere omgående skal rapportere til Justitsministe-
riet i Danmark og Rigspolitiet, hvis svenske toldere har anvendt tjenestevå-
ben på dansk territorium.
Side 9/13
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2.4. Udgangsstoffer til eksplosivstoffer
Rigsadvokaten
bemærker, at der med lovudkastet lægges op til, at det sank-
tioneres med bøde i de tilfælde, hvor erhvervsdrivende og onlinemarkeds-
pladser ikke overholder forpligtelser i medfør af artikel 9, stk. 2, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2019/1148 af 20. juni 2019 om
markedsføring og anvendelse af udgangsstoffer til eksplosivstoffer, om æn-
dring af forordning (EF) nr. 1907/2006 og om ophævelse af forordning (EU)
nr. 98/2013 (2019-forordningen). I bestemmelsen fastlægges det som noget
nyt, at erhvervsdrivende og onlinemarkedspladser skal indføre passende, ri-
melige og proportionale procedurer til afsløring af mistænkelige transaktio-
ner tilpasset det specifikke miljø, hvori de regulerede udgangsstoffer til ek-
splosivstoffer gøres tilgængelige. Derudover lægges der med lovudkastet op
til, at overtrædelser af 2019-forordningens artikel 8, stk. 4 og 5, der inde-
holder krav til erhvervsdrivendes opbevaring af oplysninger i 18 måneder
og onlinemarkedsplatformes foranstaltninger til at sikre, at dens brugere
overholder kontrolforpligtelserne i artikel 8, også sanktioneres med bøde.
Det følger af de almindelige bemærkninger til lovudkastet (Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.), at det er under afkla-
ring, hvad foranstaltningerne for onlinemarkedspladser efter 2019-forord-
ningens artikel 8, stk. 5, vil skulle bestå i, ligesom det følger, at det ligeledes
er under afklaring, hvad de ”passende, rimelige og forholdsmæssige proce-
durer”, som erhvervsdrivende og onlinemarkedspladser fremover skal ind-
føre efter 2019-forordningens artikel 9, stk. 2, vil bestå i. Rigsadvokaten
skal i den forbindelse bemærke, at strafforfølgning i forhold til ovenstående
må antages at skulle afvente denne afklaring.
Rigspolitiet
anfører for så vidt angår artikel 9, stk. 2, i 2019-forordningen,
at det under hensyn til de erhvervsdrivendes efterlevelse af forpligtelsen til
at fastsætte passende, rimelige og forholdsmæssige procedurer i praksis, og
under hensyn til myndighedernes håndhævelse af forpligtelsen, bør præci-
seres nærmere, hvori de pågældende procedurer skal bestå. Rigspolitiet be-
mærker endvidere, at Politiets Administrative Center har oplyst, at man for-
venter et øget ressourceforbrug i forbindelse med behandling af et større
antal ansøgninger om dispensation til at indføre, erhverve, besidde, bære og
anvende udgangsstoffer til eksplosivstoffer, idet der fremadrettet skal ansø-
ges om dispensation til stoffer, der i dag kan indføres, erhverves, besiddes
og anvendes af privatpersoner uden dispensation (herunder svolvsyre med
en grænseværdi på 40 %).
Side 10/13
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Som det fremgår af pkt. 6 i de almindelige bemærkninger til høringsudgaven
af lovforslaget (Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet mv.) er det under afklaring, hvad foranstaltningerne for onlinemarkeds-
pladser efter 2019-forordningens artikel 8, stk. 5, vil skulle bestå i, ligesom
det følger, at det ligeledes er under afklaring, hvad de ”passende, rimelige
og forholdsmæssige procedurer”, som erhvervsdrivende og onlinemarkeds-
pladser fremover skal indføre efter 2019-forordningens artikel 9, stk. 2, vil
bestå i.
Justitsministeriet har efter den offentlige høring af lovforslaget har været i
dialog med Kommissionen vedrørende den nærmere forståelse af bestem-
melserne i artikel 8, stk. 5, og artikel 9, stk. 2. Kommissionen oplyser bl.a.,
at forpligtelserne i bestemmelserne finder anvendelse fra den 1. februar
2021.
Kommissionen bemærker, at den Stående Komité for Udgangsstoffer (Stan-
ding Committee on Precursors) ikke vil fastlægge nogen regler eller foran-
staltninger for ovenstående artikler, men vil bistå med at identificere god
praksis og assistere med formidle information til erhvervsdrivende og onli-
nemarkedspladser og hjælpe dem til at vedtage effektive foranstaltninger.
Onlinemarkedspladser og erhvervsdrivende bør derfor allerede nu begynde
at indføre foranstaltninger til at overholde deres forpligtelser i henhold til
2019-forordningen, og de skal være klar inden den 1. februar 2021 for at
være i overensstemmelse med forordningen. Hvis foranstaltningerne ikke er
på plads, skal der være sanktioner i henhold til den nationale regulering for
sådanne overtrædelser.
Justitsministeriet bemærker således i relation til Rigsadvokatens og Rigspo-
litiets bemærkninger, at bestemmelserne vil skulle håndhæves pr. 1. februar
2021.
Justitsministeriet har tilpasset bemærkningerne i lovforslagets pkt. 6 i lyset
heraf. Ministeriet vil frem mod ikrafttrædelse af lovforslaget i dialog med
andre EU-medlemslande, Kommissionen, Rigspolitiet og Rigsadvokaten se
på, hvad der vil være god praksis i relation til 2019-forordningens artikel
8, stk. 5, og artikel 9, stk. 2.
Side 11/13
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Det anføres fortsat i bemærkningerne til lovforslaget, at de administrative
konsekvenser ved artikel 8, stk. 5, og artikel 9, stk. 2, ikke på det forelig-
gende grundlag kan vurderes nærmere.
III. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Der er i det fremsatte lovforslag primært foretaget visse ændringer af sprog-
lig, lovteknisk og redaktionel karakter i forhold til det udkast, som har været
sendt i høring. Der er endvidere foretaget enkelte mindre uddybninger og
præciseringer i bemærkningerne i lovudkastet.
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, er der herudover
i det fremsatte lovforslag foretaget følgende ændringer:
Der er indsat et forslag til en ny bestemmelse i våbenlovens § 1, stk.
9, om, at Rigspolitiet bliver national inspektionsmyndighed for så
vidt angår 2019-forordningens artikel 6 og artikel 9, stk. 3, om hen-
holdsvis politiets licensudstedelse og politiets opgave som nationalt
kontaktpunkt for indberetning af mistænkelige transaktioner mv.
Der er endvidere indsat forslag til en ny bestemmelse i våbenlovens
§ 1 b om, at Sikkerhedsstyrelsen som national inspektionsmyndig-
hed efter forslaget til våbenlovens § 1, stk. 8, får en række undersø-
gelsesbeføjelser, herunder adgang til forretningslokaler mv. mod be-
hørig legitimation og uden retskendelse. Den foreslåede bestem-
melse i § 1 b, stk. 4, indeholder endvidere en bemyndigelsesbestem-
melse til at fastsætte yderligere regler om Sikkerhedsstyrelsens un-
dersøgelsesbeføjelser.
Dertil er der indsat forslag til ændring af sanktionsbestemmelsen i
våbenlovens § 10, stk. 3, således at det sanktioneres, hvis erhvervs-
drivende og onlinemarkedspladser m.fl., undlader at bistå Sikker-
hedsstyrelsen i forbindelse med dennes inspektionsopgaver.
Overgangsbestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 2, er opdateret, så
det ikke længere kun personer, der lovligt har erhvervet en peber-
spray inden den 1. februar 2021, der til og med den 31. marts 2021
kan besidde og bære pebersprayen i eget hjem eller på offentligt til-
gængeligt sted med henblik på bortskaffelse.
Der er i overgangsbestemmelsen i lovforslagets § 2 tilføjet et nyt stk.
3, som indebærer, at peberspray vil kunne besiddes og bæres i for-
bindelse med afhændelse efter den 31. marts 2021, hvis helt særlige
Side 12/13
L 111a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
omstændigheder umuliggør, at en person indleverer en peberspray
inden den 31. marts 2021.
Side 13/13