Retsudvalget 2020-21
L 110 Bilag 1
Offentligt
2302248_0001.png
Østre Landsret
Præsidenten
Den 07/12-2020
J.nr. 40A-ØL-96-20
Init: cr
Justitsministeriet
Sendt pr. mail til [email protected]
Justitsministeriet har ved brev af 18. november 2020 (Sagsnr. 2020-0090-2378) anmodet om
eventuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og udlændingeloven (Ophævelse af revisionsbestemmelse).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Bredgade 59, 1260 København K.
Tlf. 99 68 62 00
Mail: [email protected]
Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0002.png
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0003.png
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0004.png
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0005.png
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0006.png
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0007.png
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0008.png
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0009.png
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0010.png
Justitsministeriet
Att.: Strafferetskontoret
[email protected] og [email protected]
Høringssvar om udkast til forslag til lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven og
udlændingeloven (ophævelse af revisions-
bestemmelse)
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har den 18. november 2020 modtaget
høring om udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retspleje-
loven og udlændingeloven (ophævelse af revisionsbestemmelse).
DA har ikke bemærkninger til lovforslaget, der for DA er relevant for så
vidt angår lønkompensationsordningerne.
DA har lagt vægt på, at loven indeholder en solnedgangsklausul. Denne
indebærer, at lovens bestemmelser vil være gældende frem til den 1. marts
2021, hvor de automatisk ophæves, medmindre Folketinget forinden be-
slutter at forlænge gyldighedsperioden på baggrund af en vurdering af,
om COVID-19-epidemien og kriminalitetsbilledet forsat nødvendiggør
opretholdelse af lovens bestemmelser.
26. november 2020
FLD
Dok ID: 174060
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Sign. Flemming Dreesen
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0011.png
From:
Mikael Sjöberg <[email protected]>
Sent:
26-11-2020 08:56:06 (UTC +01)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Cc:
Dommerforeningens bestyrelse <[email protected]>; Rikke Søndergaard
Larsen <[email protected]>
Subject:
høring om ophævelse af revisionsbestemmelse
Justitsministeriet
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Ved mail af 18. november 2020 har Justitsministeriet hørt Dommerforeningen over et forslag til lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Ophævelse af revisionsbestemmelse).
Lovudkastet har været drøftet på et bestyrelsesmøde i Dommerforeningen.
I den anledning skal jeg meddele, at lovudkastet ikke giver anledning til bemærkninger.
Der henvises til jr. 1689651.
Med venlig hilsen
Mikael Sjöberg
Mikael Sjöberg
Landsdommer/Formand for Den Danske Dommerforening
Direkte: + 45 99 68 65 01/ + 45 21 66 18 49
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0012.png
From:
Sidsel Lejbølle Kier <[email protected]>
Sent:
03-12-2020 09:26:56 (UTC +01)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven
og udlændingeloven (Ophævelse af revisionsbestemmelse) - j. nr. 2020-0090-2378
Til Justitsministeriet
Til fremsendte høringsmateriale giver ikke anledning til bemærkninger fra Domstolsstyrelsen.
Med venlig hilsen
Sidsel L. Kier
Fuldmægtig
Direkte: + 45 29 12 14 67
[email protected]
Domstolsstyrelsen
Jura og Forretning
St. Kongensgade 1-3
1264 København K
Tlf. (hovednr.): + 45 70 10 33 22
www.domstol.dk
Fra:
Justitsministeriet
Sendt:
18. november 2020 13:17
Til:
´Domstolsstyrelsen´
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven
(Ophævelse af revisionsbestemmelse) - j. nr. 2020-0090-2378
Se venligst vedhæftede filer
Med venlig hilsen
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0013.png
From:
Trine Foldager <[email protected]>
Sent:
19-11-2020 12:03:59 (UTC +01)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Subject:
Sv: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven
og udlændingeloven (Ophævelse af revisionsbestemmelse) - j. nr. 2020-0090-2378 (Nanoq - ID nr.:
15413312)
Naalakkersuisut har ingen bemærkninger til det fremsendte udkast til forslag til lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Ophævelse af revisionsbestemmelse)
Inussiarnersumik Inuulluaqqusillunga
Med venlig hilsen
Best regards
Trine Foldager
Immikkoortortaqarfimmi pisortaq
Afdelingschef for Justitsområdet
Head of division
Isumaginninnermut, Ilaqutariinnut Inatsisinillu Atuutsitsinermut Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Sociale Anliggender, Familie og Justitsområdet
Ministry of Social Affairs, Family and Justice
P.O. Box xx . 3900 Nuuk
Oq./Tel.: +299 54 66 47
Oq./Tel.: +45 31 50 71 30
[email protected]
www.naalakkersuisut.gl
Til:
Fra:
Justitsministeriet ([email protected])
Titel:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven
(Ophævelse af revisionsbestemmelse) - j. nr. 2020-0090-2378
Sendt
18-11-2020 09:16
:
Se venligst vedhæftede filer
Med venlig hilsen
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0014.png
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0015.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
E-mail:
[email protected]
WILD ERS P LADS 8 K
1403 K ØBE NHA VN K
TELEFO N 3269 8888
MOBIL 91325719
MI KL@HU MA NR IGH T S .D K
ME NN ES KERET . DK
DOK. NR. 20/03082 -2
2. DEC EMBER 2020
HØRINGSSVAR OVER FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF STRAFFELOV EN, RETSP LEJ ELOV EN OG
UDLÆNDINGELOVEN
Justitsministeriet har ved e-mail af 18. november 2020 anmodet om
Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til udkast
til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og
udlændingeloven (Ophævelse af revisionsbestemmelse).
Lovudkastet blev fremsat for Folketinget den 25. november 2020, og
instituttet forholder sig derfor i sit høringssvar til det lovforslag, der er
fremsat for Folketinget.
1
Instituttet har følgende bemærkninger:
SAMMENFATN ING
Det foreslås med lovforslaget at ophæve en revisionsbestemmelse i en
lov fra april 2020, der fastsætter skærpet straf for lovovertrædelser
med baggrund i eller sammenhæng med COVID-19, mulighed for
blokering af hjemmesider og adgang til at udvise.
Ophævelsen af bestemmelser har den konsekvens, at reglerne i
straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven fortsat vil være
gældende frem til den 1. marts 2021, hvor de automatisk ophævelse
som følge af en solnedgangsklausul.
Strafskærpelser
Det følger af en bestemmelse i straffeloven, som blev indsat med loven
fra april 2020, at der for en lang række nærmere opregnede
Lovforslag nr. L 110 om ændring af lov om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og udlændingeloven (Ophævelse af
revisionsbestemmelse), tilgængelig her,
https://www.ft.dk/samling/20201/lovforslag/l110/index.htm.
1
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0016.png
bestemmelser i straffeloven kan ske en fordobling af straffen, hvis
lovovertrædelsen har baggrund i eller sammenhæng med COVID-19-
epidemien i Danmark.
Det er imidlertid efter instituttets opfattelse uklart, hvad der skal til, for
at en forbrydelse kan betragtes som havende baggrund i eller
sammenhæng med COVID-19-epidemien.
Det er efter instituttets opfattelse retssikkerhedsmæssigt betænkeligt,
når en bestemmelse, der kan føre til minimum en fordobling af straffen,
og i mange tilfælde fængselsstraf, har et så bredt og uklart
anvendelsesområde.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der fremsættes et
ændringsforslag for klart at afgrænse bestemmelsens
anvendelsesområde.
Udvisning
Det blev med loven fra april 2020 samtidig muligt at udvise en
udlænding, som idømmes ubetinget frihedsstraf med baggrund i eller
sammenhæng med COVID-19 efter straffelovens § 81 d, uanset
opholdsgrundlaget og længden af udlændingens ophold i Danmark.
Der er imidlertid ikke som en del af ændringsforslaget til loven fra april
2020 eller dette lovforslag foretaget en grundig menneskeretlig
vurdering, selvom udvisning kan udgøre et indgreb efter Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8.
Det er efter instituttets opfattelse væsentligt for forudsigeligheden, at
Justitsministeriet generelt forholder sig til, hvilken betydning det har for
domstolenes vurdering af spørgsmålet om udvisning, at udlændingen er
dømt efter straffelovens § 81 d.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der fremsættes et
ændringsforslag, hvori der redegøres for, hvilken betydning det har
for udvisningsvurderingen, at udlændingen er dømt efter
straffelovens § 81 d.
Blokering af hjemmesider
Det blev endvidere med loven fra april 2020 muligt at blokere en
hjemmeside, hvis der er grund til at antage, at der fra hjemmesiden
begås en overtrædelse af en lang række bestemmelser i straffeloven,
som har baggrund i eller sammenhæng med COVID-19-epidemien i
Danmark.
2/8
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0017.png
Blokering af en hjemmeside kan efter omstændighederne udgøre et
indgreb i ytringsfriheden, som er beskyttet i grundlovens § 77 og Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10, men der er ikke
foretaget en vurdering af, om forslaget er i overensstemmelse med
disse bestemmelser.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der fremsættes et
ændringsforslag, hvori der foretages en vurdering af retsplejelovens
§ 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, i forhold til grundlovens § 77 og Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10.
KORT OM LOVFORSLAG ET
Folketinget vedtog den 2. april 2020 en ændring af straffeloven,
retsplejeloven og udlændingeloven om skærpet straf for
lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng med COVID-19,
blokering af hjemmesider og adgang til at udvise. Loven indeholder
samtidig en revisionsbestemmelse om, at justitsministeren senest den
30. november 2020 skal fremsætte et forslag om revision af loven
(lovens § 4, stk. 3).
Det foreslås i lovforslaget at ophæve revisionsbestemmelsen således, at
reglerne i straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven fortsat vil
være gældende frem til den 1. marts 2021, hvor de automatisk
ophæves som følge af en solnedgangsklausul i loven fra april 2020
(lovens § 4, stk. 4).
Bestemmelsen om at blokere hjemmesider (retsplejelovens § 791 d,
stk. 1, 2. pkt., og stk. 6), og bestemmelsen om adgang til at udvise
(udlændingelovens § 22, stk. 9), blev stillet i ændringsforslag under
hastebehandlingen af et lovforslag vedrørende straffelovens § 81 d.
2
lovforslaget blev førstebehandlet den 26. marts 2020, den 1. april 2020
afgav Folketingets Retsudvalg betænkning, og den 2. april 2020 blev
forslaget vedtaget efter en samlet 2. og 3. behandling.
STRAFSKÆRPELSER
Det følger af straffelovens § 81 d, at der for en lang række nærmere
opregnede bestemmelser i straffeloven kan ske en fordobling af
straffen, hvis lovovertrædelsen har baggrund i eller sammenhæng med
COVID-19-epidemien i Danmark.
Lovforslag nr. 157 til lov om ændring af straffeloven (Skærpet straf for
lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng med covid-19),
tilgængelig her,
https://www.retsinformation.dk/eli/ft/201912L00157.
2
3/8
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0018.png
Straffen kan efter bestemmelsen firdobles, hvis lovovertrædelsen har
fundet sted under sådanne omstændigheder, at der uberettiget er
opnået eller søgt opnået lån, kredit, støtte, tilskud eller lignende
kompensation fra hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger ved
covid-19-epidemien.
Det fremgår af lovforslaget, der gengiver gældende ret, at en fordobling
eller firdobling af straffen forudsætter, at lovovertrædelsen helt eller
delvist har været motiveret af eller har haft til formål at udnytte den
situation, som COVID-19-epidemien har medført i Danmark. Denne
vurdering beror på en konkret vurdering af den begåede
lovovertrædelse, herunder særligt overtrædelsens karakter, formål og
kontekst (lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.1.1).
Det er efter instituttets opfattelse uklart, hvad der skal til, for at en
forbrydelse kan betragtes som havende baggrund i eller sammenhæng
med COVID-19-epidemien. Det er efter instituttets opfattelse
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, når en bestemmelse, der kan føre
til en fordobling eller firdobling af straffen, og i mange tilfælde
fængselsstraf, har et så bredt og uklart anvendelsesområde.
3
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der fremsættes et
ændringsforslag for klart at afgrænse bestemmelsens
anvendelsesområde.
Instituttet bemærker, at en lang række sager, som tidligere kunne være
blevet afgjort med en bøde, som følge af de betydelige strafskærpelser
nu vil nødvendiggøre en domstolsbehandling, og at mulige
fortolkningsvanskeligheder under sagerne risikerer at gøre
sagsbehandlingen mere tidskrævende.
Reglerne medfører således et yderligere pres på nogle i forvejen
pressede domstole, og den lange sagsbehandlingstid kan udfordre
retssikkerheden, herunder ved, at berørte borgere vil skulle vente
længere på retfærdighed.
4
Institut for Menneskerettigheder og Advokatsamfundet, COVID-19-
tiltag i Danmark retssikkerhedsmæssige og menneskeretlige
konsekvenser, 5. juni 2020, s. 26, tilgængelig her,
https://menneskeret.dk/udgivelser/covid-19-tiltag-danmark-
retssikkerhedsmaessige-menneskeretlige-konsekvenser.
4
Institut for Menneskerettigheder og Advokatsamfundet, COVID-19-
tiltag i Danmark retssikkerhedsmæssige og menneskeretlige
konsekvenser, 5. juni 2020, s. 26-27, tilgængelig her,
3
4/8
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0019.png
UDVISNING
Det følger af udlændingelovens § 22, stk. 9, at udlændinge, som begår
kriminalitet med baggrund i eller sammenhæng med COVID-19 efter
straffelovens § 81 d, kan udvises, hvis de idømmes ubetinget
frihedsstraf. De skærpede udvisningsregler var ikke en del af det
oprindelige lovforslag, men blev tilføjet som et ændringsforslag under
behandlingen af lovforslaget om straffelovens § 81 d.
I betænkningen til lovforslaget er det beskrevet, at en udlænding kan
ens ophold her i landet og
baggrund i COVID-19, med henvisning til, at udvisning fortsat er en
konkret vurdering og skal være i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser, der følger af gældende lovgivning efter
udlændingelovens § 26, stk. 2.
5
Der er således tale om en udvidelse i
adgangen til at udvise udlændinge, der har etableret et liv i Danmark,
og som kan have boet i Danmark det meste af deres liv.
6
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har præciseret de
generelle kriterier, der indgår i proportionalitetsafvejningen ved
udvisning, som blandt andet vedrører den begåede kriminalitets art og
grovhed og den generelle tilknytning til opholdslandet og hjemlandet
vurderet efter beskyttelsen i den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8.
7
Der er imidlertid ikke i ændringsforslaget til loven fra april 2020 eller
dette lovforslag foretaget en grundig vurdering af reglerne i forhold til
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8.
https://menneskeret.dk/udgivelser/covid-19-tiltag-danmark-
retssikkerhedsmaessige-menneskeretlige-konsekvenser.
5
Betænkning af 1. april 2020 over lovforslag nr. L 157 om ændring af
straffeloven (Skærpet straf for lovovertrædelser med baggrund i eller
sammenhæng med covid-19) tilgængelig her,
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20191/lovforslag/l157/20191_l157_b
etaenkning.pdf.
6
Institut for Menneskerettigheder og Advokatsamfundet, COVID-19-
tiltag i Danmark retssikkerhedsmæssige og menneskeretlige
konsekvenser, 5. juni 2020, s. 32, tilgængelig her,
https://menneskeret.dk/udgivelser/covid-19-tiltag-danmark-
retssikkerhedsmaessige-menneskeretlige-konsekvenser.
7
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, Maslov mod Østrig,
sagsnummer 1638/03, dom af 23. juni 2008, præmis 68.
5/8
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0020.png
I en lov fra 2018 har Udlændinge- og Integrationsministeriet fastsat
retningslinjer for vurderingen efter Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8 i sager om udvisning af
kriminelle udlændinge.
8
Det er efter instituttets opfattelse væsentligt for forudsigeligheden, at
Justitsministeriet på en tilsvarende måde generelt forholder sig til,
hvilken betydning det har for domstolenes vurdering af spørgsmålet om
udvisning, at udlændingen er dømt efter straffelovens § 81 d om
lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng med COVID-19.
9
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der fremsættes et
ændringsforslag, hvori der redegøres for, hvilken betydning det har
for udvisningsvurderingen, at udlændingen er dømt efter
straffelovens § 81 d.
BLOKERING AF HJEMMES ID ER
Det følger at retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., at der kan ske
blokering af en hjemmeside, hvis der er grund til at antage, at der fra
hjemmesiden begås en overtrædelse af en lang række bestemmelser i
straffeloven, som har baggrund i eller sammenhæng med COVID-19-
epidemien i Danmark. Hjemmesiden skal stadigvæk have et sådant
indhold på tidspunktet for blokeringen, og der kan ske blokering ud fra
en øjemedsbetragtning efter samme bestemmelses stk. 6. Det er denne
bestemmelse, som ønskes videreført i nærværende lovforslag.
Det fremgår af lovforslaget, at der i perioden 2. april 2020 og frem til
den 13. november 2020 er identificeret 214 anmeldelser vedrørende 39
hjemmesider, hvor der er sket blokering efter retsplejelovens § 791 d,
stk. 1, 2. pkt. 213 af disse vedrørte phishing, og 1 vedrørte overtrædelse
af straffelovens § 189 (udbredelse af uegnede lægemidler) og
straffelovens § 279 (bedrageri). Rigspolitiet vurderer, at retsplejelovens
§ 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, resulterer i færre fuldbyrdede forhold
både i forhold til borgeren, der bliver udsat for phishing, og i forhold til
afledt kriminalitet i form af indbrud i netbank, misbrug af
kortoplysninger m.v. (de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.2.2).
Lov nr. 469 af 14. maj 2018 om ændring af udlændingeloven
(Skærpede regler for udvisning af kriminelle udlændinge), tilgængelig
her,
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/469.
9
Institut for Menneskerettigheder og Advokatsamfundet, COVID-19-
tiltag i Danmark retssikkerhedsmæssige og menneskeretlige
konsekvenser, 5. juni 2020, s. 32-33, tilgængelig her,
https://menneskeret.dk/udgivelser/covid-19-tiltag-danmark-
retssikkerhedsmaessige-menneskeretlige-konsekvenser.
8
6/8
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0021.png
Instituttet bemærker, at forslag til indførelse af retsplejelovens § 791 d,
stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, blev stillet i et ændringsforslag under
hastebehandlingen af et lovforslag vedrørende straffelovens § 81 d. Det
fremgår af ændringsforslaget, at muligheden for at kunne blokere en
hjemmeside på øjemedet er indført ud fra hensynet til, at der skal
under den aktuelle covid-19-
il
nr. 3).
10
Instituttet ønsker at gøre opmærksom på, at
Ytringsfrihedskommissionen i sin betænkning fra foråret 2020 har
anbefalet, at der ikke lovgives mod misinformation. I stedet bør
ambitionen være, at befolkningen har de fornødne forudsætninger for
at kunne navigere kritisk og kompetent i forhold til information.
11
Derudover kan blokeringen af en hjemmeside efter omstændighederne
udgøre et indgreb i ytrings- og informationsfriheden, som er beskyttet i
grundlovens § 77 og Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
artikel 10.
12
Instituttet bemærker, at der hverken i bemærkningerne til
ændringsforslaget af 30. marts 2020 eller af nærværende lovforslag er
foretaget en vurdering af, om forslaget er i overensstemmelse med
disse bestemmelser. Instituttet har tidligere bemærket den manglende
-19-tiltag i Danmark-
13
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der i et
ændringsforslag foretages en vurdering af retsplejelovens § 791 d,
Justitsministeriet, Ændringsforslag til Forslag til lov om ændring af
straffeloven (Skærpet straf for lovovertrædelser med baggrund i eller
sammenhæng med covid-19) (L 157), 30. marts 2020, L 157 - bilag 7,
tilgængelig her,
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L157/bilag.htm.
11
Justitsministeriet, Ytringsfrihedens rammer og vilkår i Danmark
Betænkning afgivet af Ytringsfrihedskommissionen. Betænkning nr.
1573, 2020, kapitel 14, afsnit 7.
12
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, Cengiz med flere mod
Tyrkiet, sagsnummer 48226/10 og 14027/11, dom af 1. december 2015,
og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, Ahmet Yildrim mod
Tyrkiet, sagsnummer 3111/10, dom af 18. december 2012.
13
Institut for Menneskerettigheder og Advokatsamfundet, COVID-19-
tiltag i Danmark retssikkerhedsmæssige og menneskeretlige
konsekvenser, 5. juni 2020, s. 22, tilgængelig her,
https://menneskeret.dk/udgivelser/covid-19-tiltag-danmark-
retssikkerhedsmaessige-menneskeretlige-konsekvenser.
10
7/8
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, i forhold til grundlovens § 77 og Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10.
Der henvises til ministeriets sagsnummer 2020-0090-2378.
Med venlig hilsen
Mikkel Lindberg Laursen
FUL D MÆG TIG
8/8
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0023.png
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0024.png
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0025.png
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0026.png
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0027.png
From:
Sent:
To:
Subject:
Sekretærer Jura og EU <[email protected]>
23-11-2020 12:56:52 (UTC +01)
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
KL's høringssvar til sagsnr. 2020-0090-2378
Kære Justitsministeriet
KL har ingen bemærkninger til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven
(Ophævelse af revisionsbestemmelse).
Med venlig hilsen
Marianne Hansen
Sekretær
Jura og EU
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3281
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
Klik på banner for at læse mere og tilmelde dig.
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0028.png
Formand: Kristian Mølgaard
Justitsministeriet
[email protected]
Solbjergvej 3, 2.
2000 Frederiksberg
20 64 44 23
[email protected]
Sekretariat: Peter Trudsø
Farvergade 27 D, 1. sal
1463 København K
28 13 64 95
[email protected]
www.lffa.dk
24. november 2020
2020-0090-2378, Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlæn-
dingeloven (Ophævelse af revisionsbestemmelse)
Justitsministeriet har den 18. november 2020 sendte ovennævnte i høring til bl.a. Landsforeningen af For-
svarsadvokater (LFFA).
Justitsministeriet bemærker i fremsendelsesbrevet, at lovforslaget forventes fremsat for Folketinget den 25.
november 2020. Justitsministeriet henviser til, at det skyldes, at det fremg r af § 4, stk. 3, i lov nr. 349 af 2.
april 2020 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Skærpet straf for lovovertrædel-
ser med baggrund i eller sammenhæng med covid-19 og blokering af hjemmesider, hvorfra der beg s visse
lovovertrædelser, som har baggrund i eller sammenhæng med covid-19), at justitsministeren senest den 30.
november 2020 skal fremsætte forslag om revision af de ved loven affattede bestemmelser. Modtagne hø-
ringssvar og kommenteret høringssvar vil dog hurtigst muligt blive eftersendt til Folketinget. Justitsministeri-
et anmoder om at modtage udtalelsen senest den 2. december 2020.
Høringen har været drøftet på et møde i LFFA s bestyrelse.
LFFA bemærker indledningsvist, at fristen for indsendelse af høringssvar er for kort. Normalt anses en frist på
4 uger som en passende høringsfrist jf. justitsministeriets vejledning om lovkvalitet pkt. 6.1.2.
I høringen anføres på side 10, øverste afsnit, at der er indhentet udtalelser fra Rigsadvokaten og Rigspolitiet
om den praktiske anvendelse af bestemmelserne. Disse udtalelser burde have været fremlagt (i anonymise-
ret form) for høringsparterne.
Ved en søgning i Ugeskrift for Retsvæsen og Tidsskrift for Kriminalret ses kun én trykt afgørelse om straffelo-
vens § 81 d. I den pågældende dom (U2020.4286Ø), der vedhæftes, nåede landsretten (modsat byretten)
frem til, at straffelovens § 81 d, stk. 1, ikke skulle finde anvendelse i en situation, hvor en butikstyv forsøgte
at bringe stjålne varer i sikkerhed jf. straffelovens § 288, stk. 1, nr. 2, i hvilken forbindelse han spyttede og
udtalte jeg har corona . Justitsministeriet forholder sig i høringen ikke til det forhold, at straffelovens § 81 d,
stk. 1, er en bestemmelse, hvis anvendelsesområde er ganske uklart.
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0029.png
Landsforeningen af
Forsvarsadvokater
Af Dommerforeningens høringssvar til hastelov om coronasmitte indsendt 28. marts 2020 fremgår:
Som ligeledes anført i brevene er der ikke tvivl om, at domstolene inden for den nuværende lovgivning kunne
have tillagt kriminalitet af denne karakter endog særdeles skærpende omstændigheder og i de enkelte tilfæl-
de ville kunne dømme betydeligt hårdere end anført i de talrige eksempler, der er anført i lovforslaget. Det er
imidlertid et politisk valg, at man ikke vil afvente og se, om domstolene i praksis lever op til de politiske for-
ventninger, men i stedet vælger at lovgive.
Lovforslaget er efter Dommerforeningens opfattelse udtryk for en uhensigtsmæssig form for strafferetlig de-
tailregulering, som i praksis risikerer at give anledning til besværlige fortolkningsproblemer. Domstolene skal
jo bl.a. sikre, at der er et rimeligt forhold mellem straffene i forskellige slags sager, og det lettes ikke af, at
Folketinget går i enkeltheder ved at diktere straffen i udvalgte tilfælde.
(http://www.dommerforeningen.dk/dommerforeningen/hoeringssvar/2020/dommerforeningens-
bemaerkninger-til-hastelov-om-corona-smitte/)
LFFA kan tilslutte sig disse tidligere fra Dommerforeningen udtrykte betænkeligheder.
LFFA finder det så meget desto mere betænkeligt at forlænge bestemmelsen og foreslår, at straffelovens §
81 d ophæves straks.
Med venlig hilsen
Kristian Mølgaard
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0030.png
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0031.png
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0032.png
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0033.png
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0034.png
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0035.png
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0036.png
From:
Jan Hempel <[email protected]>
Sent:
23-11-2020 09:57:45 (UTC +01)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Subject:
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven
og udlændingeloven (Ophævelse af revisionsbestemmelse) - j. nr. 2020-0090-2378
Til Justitsministeriet.
Politiforbundet har ingen bemærkninger til høringen.
Politiforbundets jr.nr. 2020-01266.
Med venlig hilsen
Jan Hempel
Forbundssekretær
H.C. Andersens Boulevard 38
DK-1553 København V
Tlf.
E-mail
+45 3345 5965
[email protected]
Politiforbundet passer på dine data. Læs mere om vores behandling af dine oplysninger her
https://www.politiforbundet.dk/om-
politiforbundet/politiforbundets-databeskyttelsespolitik
Denne e-mail fra Politiforbundet kan indeholde fortroligt materiale. E-mailen er kun beregnet for ovennævnte modtager(e). Hvis du har modtaget e-
mailen ved en fejl, beder vi dig venligst kontakte afsenderen og i øvrigt slette e-mailen, inkl. eventuelle kopier og vedhæftede dokumenter.
På forhånd tak
Henvendelser kan rettes skriftligt til Politiforbundet. Der kan sendes sikkert til
[email protected].
Det forudsætter dog, at du selv har adgang
til at sende fra sikkermail.
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
18. november 2020 13:17
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven
(Ophævelse af revisionsbestemmelse) - j. nr. 2020-0090-2378
Se venligst vedhæftede filer
Med venlig hilsen
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0037.png
From:
<[email protected]>
Sent:
27-11-2020 13:47:45 (UTC +01)
To:
£Strafferetskontoret (951s18) <[email protected]>
Cc:
[email protected] <[email protected]>;
[email protected] <[email protected]>; [email protected] <pol-nec-
[email protected]>; Mikael Henrik Wern <[email protected]>; Bine Christine Kramper
Edeltoft <[email protected]>; Lars Mortensen <[email protected]>; Trine Hagbard Johansen
<[email protected]>; Henrik Lange Blichmann <[email protected]>; Louise Spangsberg Lundsager
<[email protected]>
Subject:
Rigspolitiets høringssvar: over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og udlændingeloven (Ophævelse af revisionsbestemmelse) - j. nr. 2020-0090-2378
Til Justitsministeriet,
Rigspolitiet har ikke bemærkninger til det fremsendte udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven
mv.
Med venlig hilsen
Hülya Celik
Specialkonsulent
Rigspolitiet
Koncernledelsessekretariatet
Polititorvet 14
1780 København V
Mobil 51 33 06 64
E-mail
[email protected]
Web
www.politi.dk
Facebook
facebook.com/politi
Twitter
twitter.com/rigspolitiet
Fra:
Justitsministeriet [mailto:[email protected]]
Sendt:
18. november 2020 13:17
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven
(Ophævelse af revisionsbestemmelse) - j. nr. 2020-0090-2378
Se venligst vedhæftede filer
Med venlig hilsen
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0038.png
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 110 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2302248_0039.png
SOS Racisme
Nørre Allé 7, 2200 Kbh. N
Tlf. 4233 1969
[email protected]
sosracisme.dk
19. november 2020
Uopfordret høringssvar fra SOS Racisme
Vedr.: Forslag til Lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Ophævelse
af revisionsbestemmelse) Sagsnr.: 2020-0090-2378
Til Justitsministeriet, att. [email protected].
SOS Racisme sender hermed et uopfordret høringssvar på det foreslåede lovforslag om afskaffelse af
solnedgangsklausulen for de Corona-relaterede straffelovsændringer der blev vedtaget tidligere i år.
I Lovforslaget er formålet med at bibeholde bestemmelsen om, at tyveri af Corona-relaterede
værnemidler skal straffes ekstra hårdt, at man jo ikke ved, om der igen kan komme knaphed på disse
værnemidler i Danmark, eller på vacciner mod Corona, og at det så vil kunne medføre tyveri med
henblik på hæleri. Lovforslagets side 11:
Justitsministeriet er i den forbindelse opmærksom på, at værnemidler såsom håndsprit og mundbind ikke på
nuværende tidspunkt udgør knappe ressourcer. Det vil derfor have formodningen imod sig, at lovovertrædelser
vedrørende sådanne værnemidler vil være omfattet af strafskærpelsen i straffelovens § 81 d, stk. 1. Efter
Justitsministeriets vurdering er der dog en risikofor, at disse eller andre værnemidler eller f.eks. en fremtidig
vaccine mod covid-19 vil kunne blive knappe ressourcer, ligesom covid-19-epidemien fortsat vil kunne afføde nye
kriminalitetsformer, så længe Danmark befinder sig i en alvorlig og sårbar situation. Dette indebærer efter
Justitsministeriets opfattelse, at det danske samfund grundlæggende ser ind i et kriminalitetsbillede, som svarer til
det, der i foråret nødvendiggjorde loven.
SOS Racisme finder at denne del af strafskærpelserne er meget diskutabel og blev indført på et spinkelt
grundlag ud fra nogle få sager, der blev slået kraftigt op i pressen. Bl.a. har vi hørt, at et meget omtalt
tyveri fra Herlev Hospital af værnemidler reelt aldrig har fundet sted vi ved ikke, hvad der er op og
ned i denne sag.
De mest udlændingeskeptiske partier i Folketinget har systematisk brugt Corona-krisen til at forsøge at
få udvist flest muligt udlændinge også for mindre lovovertrædelser. Det er også sket ved L157, med
gennemførelse af
Vi vil foreslå, man bevarer muligheden for hurtig nedlukning af hjemmesider og andre internet-
relaterede svindelnumre, dvs. ophæver revisionsbestemmelsen herfor, men at man samtidig ophæver
udlændingelovens 22 nr. 9, og at tyveri af værnemidler ikke skal være omfattet af strafskærpelserne i
STR § 81 d.
Venlig hilsen,
For SOS Racisme, Danmark,
Anne Nielsen, medlem af Landsrådet.