Erhvervsudvalget 2020-21
L 11 Bilag 1
Offentligt
2256881_0001.png
NOTAT
Dato
Dokumentnummer
Initialer-ERST
Lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske
Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.
(Adgang til kontrolbesøg m.v.)
1. Indledning
Med lovforslaget styrkes Erhvervsstyrelsens tilsyn med de virksomheder,
der er omfattet af reglerne om dual-use eksportkontrol og visse sanktioner
over for tredjelande på styrelsens myndighedsområde. Forslaget giver Er-
hvervsstyrelsen hjemmel til at indhente oplysninger hos virksomheder og
tage på varslede og uanmeldte kontrolbesøg. Fysiske og juridiske personer
pålægges at yde den nødvendige bistand i den forbindelse.
Forslaget er sendt i høring den 3. juli 2020 med høringsfrist den 14. august
2020 til i alt 38 myndigheder, organisationer m.v. Visse høringsparter blev
meddelt en fristforlængelse til den 21. august 2020.
Der er modtaget høringssvar fra 16 af de 38 hørte myndigheder, organisa-
tioner m.v. Heraf har 8 haft bemærkninger til udkastet til lovforslag.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.
Visse høringssvar har givet anledning til nogle redaktionelle ændringer
og præciseringer i lovteksten og bemærkningerne.
2. Generelle bemærkninger
Høringen tegner overordnet et billede af, at erhvervsorganisationerne er
kritiske overfor, at lovforslaget giver Erhvervsstyrelsen mulighed for at fo-
retage uvarslede kontrolbesøg uden retskendelse, samt at adgangen til at
indhente oplysninger bør præciseres og indsnævres.
Dansk Industri, Danske Rederier og Dansk Erhverv har afgivet et fælles
høringssvar. Disse organisationer er af den opfattelse, at adgangen til
uvarslede kontrolbesøg uden retskendelse er meget vidtgående og kræver
et begrundet behov for at indføre så indgribende foranstaltninger. De me-
ner, at det er et afgørende brud med den ordning, som ligger til grund for
reglerne i retssikkerhedsloven, og som forudsætter, at reglerne i retspleje-
loven følges, når der er tale om undersøgelse af sager, hvor der foreligger
mistanke om lovovertrædelser, som ønskes undersøgt af myndighederne.
L 11 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2256881_0002.png
Nye tvangsindgreb af denne karakter skal underbygges af grundige under-
søgelser og med inddragelse af erfaringer fra andre lande. De pågældende
organisationer finder ikke, at det er begrundet i dette tilfælde.
Advokatrådet har oplyst, at den tiltagende brug af myndigheders adgang til
at foretage kontrolbesøg uden retskendelse er bekymrende, idet sådanne
tiltag kun bør indføres på et klart grundlag, og når det er undersøgt, om der
er et behov for et sådant tiltag, herunder om de eksisterende muligheder er
tilstrækkelige. Det er vigtigt, at det er undersøgt, om der er behov for en så
vidtgående mulighed, inden et så indgribende tiltag over for potentielt
mange virksomheder indføres.
3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommenteringen af høringssvarene vil ske med udgangspunkt i følgende
overordnede opdeling:
3.1 Kontrolbesøg uden forudgående varsel
3.2 Erhvervsstyrelsens adgang til oplysninger
3.3 Tilsvarende bestemmelse for Grønland
3.1. Kontrolbesøg uden forudgående varsel
Dansk Industri, Danske Rederier og Dansk Erhverv oplyser, at det i lov-
forslagets bemærkninger fremgår specifikt, at målgruppen også omfatter
virksomheder, som ikke tidligere har haft kontakt med Erhvervsstyrelsen.
Adgangen er dermed ikke begrænset til virksomheder, til hvem styrelsen
har udstedt udførselstilladelser, endsige til virksomheder, som producerer
og eksporterer produkter omfattet af EU’s dual-use-forordningen,
men
rammer alle danske virksomheder, der har samhandel med udlandet. De
pågældende organisationer anfører desuden, at de regelsæt, der skal hånd-
hæves med lovforslaget, bærer præg af at være forbundet med en høj grad
af skønsmæssige vurderinger, hvilket giver anledning til bekymring.
De pågældende organisationer har afgivet fælles høringssvar for at under-
strege sagens alvor.
De bemærker, at det under henvisning til eksisterende lovgivning og lov-
forslaget er vanskeligt at se, hvornår Erhvervsstyrelsen skal gøre brug af
denne adgang til uvarslede kontrolbesøg uden retskendelse.
De anfører, at Erhvervsstyrelsen og andre myndigheder allerede i dag har
omfattende muligheder for at sikre kontrol med virksomhedernes eksport
af dual-use produkter eller eksport til sanktionerede lande. Erhvervsstyrel-
sen kan fastsætte konkrete betingelser i virksomhedernes eksporttilladel-
ser, hvorefter virksomhederne skal indsende dokumentation mv. for, at ek-
2
L 11 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2256881_0003.png
sporten er sket i overensstemmelse med vilkårene. Tilsvarende har Told-
styrelsen mulighed for at udtage konkrete eksporter til kontrol, eksempel-
vis ved eksport af varer indenfor specifikke HS-toldkoder, hvor der kan
forefindes dual-use produkter, men hvor der i den konkrete situation ikke
er søgt om eksporttilladelse hos Erhvervsstyrelsen.
De mener ikke, at henvisning til
”at der i de senere år har været sager af
politisk og mediemæssig bevågenhed om danske virksomheders overhol-
delse af reglerne på dual-use og sanktions-området”,
jf. lovforslagets be-
mærkninger, er en tilstrækkelig begrundelse. Der er blandt andet ikke sket
domfældelse i disse sager eller på anden vis ført bevis for, at virksomhe-
derne forsætligt har overtrådt reglerne.
Dansk Industri, Danske Rederier og Dansk Erhverv foreslår på den bag-
grund, at lovforslaget ændres, så det kun gælder varslede kontrolbesøg. De
er således positivt stemt overfor varslede kontrolbesøg, der positivt bidra-
ger til danske virksomheders overholdelse af reglerne.
Danske Advokater bemærker, at myndighedernes anvendelse af kontrol-
bestemmelser af retssikkerhedsmæssige årsager generelt bør begrænses
mest muligt. I den forbindelse bør proportionaliteten i hver eneste adgang
i lovgivningen nøje overvejes for at vurdere, om der er et reelt og nødven-
digt behov for kontrolbestemmelsen, eller om samme formål kan opnås
med mindre indgribende midler.
Danske Advokater finder, at anvendelsesområdet for Erhvervsstyrelsens
adgang til at foretage kontrolbesøg uden retskendelse ses at være meget
bredt. Danske Advokater skal derfor opfordre til, at det nærmere afgrænses
i lovforslaget, hvilke virksomheder, der er omfattet, og med hvilke formål.
Det bemærkes af Danske Advokater, at det foreliggende lovudkast umid-
delbart ses at omfatte alle danske virksomheder, der har samhandel med
udlandet, og at den nærmere begrundelse herfor bør tydeliggøres.
For så vidt angår forslaget om uvarslede kontrolbesøg bemærkes, at det bør
tydeliggøres, at denne undtagelsesbestemmelse kun kan anvendes i de til-
fælde, hvor det ud fra de konkrete omstændigheder må antages, at øjemedet
med kontrollen vil blive forspildt, hvis kontrolbesøget varsles. En tydelig-
gørelse kan medvirke til at øge borgernes retssikkerhed.
Advokatrådet har oplyst, at det bør vurderes, om det er hensigtsmæssigt at
foretage kontrolbesøg uden varsel, da det kan være svært at gennemføre et
kontrolbesøg, hvis fx den person, der har kendskab til procedurerne, ikke
er til stede.
3
L 11 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2256881_0004.png
Institut for menneskerettigheder bemærker, at kontrol- og tilsynsbesøg fo-
retaget af administrative myndigheder kan udgøre et indgreb i retten til re-
spekt for privatliv og hjem efter Den Europæiske Menneskerettighedskon-
ventions artikel 8 og grundlovens § 72, samt at Erhvervsstyrelsen ikke ses
at have redegjort for, hvilken betydning lovforslaget har i forhold til men-
neskeretten, herunder i forhold til retten til privatliv og boligens ukrænke-
lighed. Institut for menneskerettigheder anbefaler, at Erhvervsstyrelsen fo-
retager en menneskeretlig vurdering af de foreslåede begrænsninger af ret-
tighederne efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel
8 og Grundlovens § 72.
Kommentar
Kontrolbesøg uden forudgående varsel vil ske, såfremt helt særlige om-
stændigheder tilsiger det, og det vil i så fald ske under iagttagelse af rets-
sikkerhedsmæssige regler og menneskerettigheder. Det er i lovforslaget
præciseret i hvilke tilfælde Erhvervsstyrelsen vil foretage uvarslede kon-
trolbesøg.
3.2 Erhvervsstyrelsens adgang til oplysninger
Dansk Industri, Danske Rederier og Dansk Erhverv mener, at det er uklart,
hvilke oplysninger, der skal udleveres i medfør af de nye bestemmelser,
samt at bestemmelserne går langt videre end de afgrænsede oplysninger,
der fremgår af dual-use forordningens kontrolbestemmelser.
De tre organisationer finder det uklart, hvad der skal ske med det udleve-
rede materiale. Desto flere oplysninger Erhvervsstyrelsen vil kunne kræve
at få udleveret, desto større mængder data vil således også kunne udleveres
i forbindelse med en aktindsigt med den iboende risiko, at forretningsføl-
somme oplysninger ved en fejl bliver offentliggjort. Organisationerne næv-
ner, at der er set eksempler på, at aktindsigter i eksportkontrolsager har ført
til offentliggørelse af forretningskritiske oplysninger, fordi forretningsføl-
somme oplysninger ikke i tilstrækkeligt omfang var udeladt.
Danske Advokater bemærker, at der bør foretages en nærmere afgrænsning
af, hvilke oplysninger der er nødvendige for Erhvervsstyrelsens tilsynsak-
tiviteter, og til hvilke formål. Det foreliggende lovudkast ses at indeholde
en ganske bred adgang til alle oplysninger, ligesom det ikke klart fremgår,
om målet kan opnås med mindre indgribende midler.
Advokatrådet har oplyst, at lovforslaget giver Erhvervsstyrelsen mulighed
for at få adgang til mange oplysninger, da lovens anvendelsesområde er
bredt. Advokatrådet finder, at det er vigtigt, at der foretages en vurdering
af, hvilke oplysninger, der er nødvendige for at føre kontrol med området,
4
L 11 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2256881_0005.png
og at der alene indhentes oplysninger/gives adgang til at indhente oplys-
ninger, som er nødvendige for Erhvervsstyrelsens tilsyns- og kontrolopga-
ver.
Kommentar
Erhvervsstyrelsen har behov for at indhente alle oplysninger, der er nød-
vendige for at føre et effektivt tilsyn med de omfattede virksomheder. Hen-
sigten med bestemmelsen er alene at indhente relevante oplysninger og
ikke at indsamle store mængder materiale, som ikke har relevans for Er-
hvervsstyrelsens tilsynsvirksomhed på dette område.
De oplysninger, der umiddelbart kan identificeres som relevante, fx han-
delsdokumenter, registre over kunder og varer, er angivet nærmere i lov-
forslaget. Det kan dog ikke udelukkes, at Erhvervsstyrelsen har behov for
at indhente andre oplysninger. Det er således ikke muligt at lave en udtøm-
mende liste. Dette skyldes også, at der er behov for en fleksibel bestem-
melse, der kan imødekomme ny EU-regulering, fx indførelse af nye EU-
sanktioner overfor tredjelande, hvor Erhvervsstyrelsen efterfølgende har
behov for at føre et effektivt tilsyn efter det nye regelsæt.
3.3 Tilsvarende bestemmelse for Grønland
Departementet for Erhverv i Grønland har spurgt til, om den foreslåede
lovændring nødvendiggør en ændring af eksportkontrolloven i Grøn-
land eller i tilhørende bekendtgørelse, så der er samme mulighed for gen-
nemførsel af kontrolforanstaltninger i hele Kongeriget.
Kommentar
Efter lov nr. 616 af 8. juni 2018 for Grønland om kontrol med eksport af
produkter med dobbelt anvendelse er der mulighed for at foretage kontrol-
besøg af virksomheder, der har fået udstedt tilladelse til eksport af dual-
use produkter fra Grønland. Kontrollen kan ske i form af varslede besøg.
Der vurderes derfor ikke at være behov for at udvide denne hjemmel i ek-
sportkontrolloven for Grønland til at omfatte uvarslede kontrolbesøg, set i
lyset af at der alene er udstedt under 10 eksporttilladelser efter den grøn-
landske eksportkontrollovning siden lovens ikrafttrædelse.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Advokatrådet
Advokatsamfundet
5
L 11 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Danish Export Association
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Institut for Internationale studier
Dansk Institut for Menneskerettigheder
Dansk Transport og Logistik
Danske Advokater
Danske Maritime
Danske Rederier
Danske Speditører
Datatilsynet
Den Danske Dommerforening
Domstolsstyrelsen
Eksportkreditfonden
Finans Danmark
Finansforbundet
Færøernes Landsstyre
Grønlands Selvstyre
OXFAM IBIS
Landbrug og Fødevarer
Rigsombuddet på Færøerne
Rigsombudsmanden i Grønland
Rigsadvokaten
Rigspolitichefen
Rigsrevisionen
SMVdanmark
Statsadvokaturen for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet
6