NOTAT
23. november 2020
2020 - 6040
dbe
L 109
–
overimplementering i forbindelse med gennemførelsen af ka-
pitalkravsdirektivet (CRD V) og krisehåndteringsdirektivet (BRRD
II)
Lovforslag L 109 er som udgangspunkt udtryk for en direktivnær imple-
mentering af kapitalkravsdirektivet, CRD V, og krisehåndteringsdirektivet,
BRRD II. Kun på enkelte områder går lovforslaget videre end hvad direk-
tiverne foreskriver.
BRRD II
–
Krisehåndteringsreglerne
1. Finanstilsynet får mulighed for at kunne fastsætte højere subordi-
nationskrav for alle
SIFI’er
og ikke kun 30 pct.
BRRD II indfører krav om, at virksomhederne skal opfylde en del af kravet
om nedskrivningsegnede passiver (NEP-krav) med såkaldte subordinerede
passiver.
Formålet med kravet om subordination er at skabe en højere grad af gen-
nemsigtighed for kreditorerne og understøtte en troværdig og gennemførlig
afvikling af et nødlidende pengeinstitut. Det reducerer risikoen for, at sta-
ten vil skulle træde til i en afviklingssituation, ligesom det reducerer risi-
koen for evt. efterfølgende erstatningskrav fra kreditorer m.v. Desuden be-
tyder den lavere risiko for tab for indskydere og andre simple kreditorer, at
der er lavere risiko for, at indskydere trækker deres indskud ud af et pen-
geinstitut, der er i risiko for at få problemer
(”run” på instituttet).
Det følger af direktivet, at subordinationskravet skal fastsættes inden for en
minimums- og maksimumsgrænse, og at Finanstilsynet skal kunne fast-
sætte krav om maksimal subordination for 30 pct. af de danske systemisk
vigtige institutter (SIFI’er).
Direktivet åbner endvidere mulighed for, at Finanstilsynet gives beføjelse
til at kunne fastsætte det højest mulige subordinationskrav for alle de dan-
ske SIFI’er. Med lovforslaget foreslås det at gøre brug af denne mulighed.