Til lovforslag nr.
L 109
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 11. december 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder og lov om
kapitalmarkeder og om ophævelse af lov om finansiel stabilitet
(Ændringer som følge af revision af kapitalkravsdirektivet (CRD V) og krisehåndteringsdirektivet (BRRD II) m.v.)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 38 ændringsforslag til lov‐
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, KF, RV, SF, LA og Uffe Elbæk
(UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 1-4 og 6-38 stillede ændrings‐
forslag. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 5.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance
Venstres, Det Konservative Folkepartis og Liberal Alli‐
ances medlemmer af udvalget udtaler, at det i forbindelse
med dette lovforslag har været helt afgørende for de tre
partier, hvordan vi i Danmark vælger at implementere di‐
rektiver. Det er Venstres, Det Konservative Folkepartis og
Liberal Alliances helt grundlæggende holdning, at vi bør
minimumsimplementere EU-regler, så vi ikke stiller bebyr‐
dende ekstra krav til danske virksomheder. Det vil svække
virksomhedernes konkurrenceevne og i sidste ende koste
danske arbejdspladser.
Når Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Al‐
liance så alligevel støtter lovforslaget, selv om der er tale
om eksempler på overimplementering, er det, fordi det byg‐
ger på tidligere politiske aftaler, som er indgået i den finan‐
sielle forligskreds. Det drejer sig bl.a. om lønpolitik i den
finansielle sektor, og det betyder, at vi ligger lidt anderledes
i Danmark, end vi i Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance ønsker, man gjorde. Men det har vi politisk
aftalt. Det står vi naturligvis på mål for. Det gælder også
i forhold til de regler om det såkaldte subordinationskrav,
som skal gælde for SIFI’er. Her har vi tidligere aftalt, at det
gælder alle danske SIFI’er og ikke kun 30 pct., som direkti‐
vet giver mulighed for. Det står Venstre, Det Konservative
Folkeparti og Liberal Alliance naturligvis også på mål for.
I relation til dette lovforslag har Venstres, Det Konserva‐
tive Folkepartis og Liberal Alliances fokus primært været på
implementeringen af krisehåndteringsdirektivet, BRRD II. I
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance
har det været helt afgørende, at det skal bero på en konkret,
individuel vurdering af den enkelte SIFI’s situation, om man
skal øge eller sænke niveauet for subordinationskravet. I det
lovudkast, der blev sendt i høring, var der en klar tilkendegi‐
velse af, hvor Finanstilsynet forventes at lægge niveauet for
subordinationskravet. Det skulle være på det højeste niveau,
da det er her, Finanstilsynet indtil nu har lagt niveauet. Det
er Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance
meget tilfredse med, at vi i den finansielle forligskreds har
fået ændret, så der nu netop bliver tale om en individuel
konkret vurdering og ikke, som vi hidtil har kørt med, at
subordinationskravet pr. automatik skal ligge på det højeste
AX025414