Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 107 Bilag 8, L 107 A Bilag 8, L 107 B Bilag 8
Offentligt
2305878_0001.png
Foretræde i
Skatteudvalget vedr. L
107 og §§ 34 og 34(d)
Onsdag d. 16. december 2020
2
7
/
0
9
/
L 107b - 2020-21 - Bilag 8: Henvendelse af 15/12-20 fra Dansk Energi m.fl. om præsentation til foretræde den 16/12-20
2305878_0002.png
Foretræde vedr. forslag til ny
Ejendomsvurderingslov (L107) og §§ 34 og 34(d)
Der er i fremsættelsen af lovforslaget indarbejdet et væsentligt forslag til ændring vedrørende ansættelse af grundværdier
for grunde med solceller og vindmøller (jf.
§§34 og 34d).
Ændringen var ikke med i det lovforslag, der blev sendt i høring i efteråret. Derfor fælles ønske fra branchen om dette
foretræde. Hertil kommer, at Wind Denmark ikke var på høringslisten.
Positivt, at tilgangen til at vurdere grunde under sol og vindprojekter standardiseres og harmoniseres. Det vil skabe
transparens og er efterspurgt af branchen.
Positivt, at grunde under sol og vind skal kunne vurderes lavere end, hvad den gældende norm i
ejendomsvurderingsloven giver anledning til i dag. Dette vil være med til at sikre, at vi får en så omkostningseffektiv grøn
omstilling som muligt.
Men - vi undrer os over:
hvordan regeringens forslag til standardsats for en grundværdi er beregnet, og
hvorfor regeringen foreslår en sats på 250 kr. pr. megawatttime for en grundværdi.
hvorfor der foreslås en praksis, hvor en grund vurderes på baggrund af, hvad der produceres på den. Det er ikke
almindelig praksis
Da en sats på 250 kr. pr. megawatttime vil have den modsatte effekt af lovforslagets intention.
2
16/12/2020
L 107b - 2020-21 - Bilag 8: Henvendelse af 15/12-20 fra Dansk Energi m.fl. om præsentation til foretræde den 16/12-20
2305878_0003.png
God ide med ny model, men problematiske faktorer for
grundskyld under vindmøller
Konsekvenser for typisk vindmølleprojekt:
ca. 13.010.000 kr.
14.000.000 kr.
- 7 vindmøller på 25,5 MW i alt.
- Gl. regler: 7 X (150.000 kr. + 80.000 kr.) X 3,4% = 54.740 kr.
- Nyt forslag: 25,5 MW X 2.000 FLH X 250 kr. X 3,4% = 433.500 kr.
- Samlet 30 årig skat går fra 1,66 mio. kr. til 13,01 mio. kr.
Her 800% stigning! Stigninger rammer 30.000 vindmølleejere!
12.000.000 kr.
10.000.000 kr.
8.000.000 kr.
Sammenligning af forslagene:
6.000.000 kr.
Eksisterende regler (2010): 4 MW vindmølle:
4.000.000 kr.
ca. 1.642.200 kr.
2.000.000 kr.
ca. 433.500 kr.
30 år nyt
forslag
30 år
oprindelig
2022
ca. 54.740 kr.
0 kr.
2019
(Jordværdi + 80.000 kr.) X 3,4% = (150.000 kr. + 80.000 kr.) X 3,4%
= 7.140 kr.
Nyt forslag (2020) 4 MW vindmølle med 2000 fuldlasttimer (FLH):
(Effekt X Fuldlasttimer X 250 kr.) X 3,4% = 4,00 MW X 2.000 FLH X 250 kr.
= 68.000 kr.
Forbedret forslag vind (2020): 4 MW vindmølle med 3500 FLH:
(4 MW X 3.500 FLH X 15 kr.) X 3,4%
= 7.140 kr.
L 107b - 2020-21 - Bilag 8: Henvendelse af 15/12-20 fra Dansk Energi m.fl. om præsentation til foretræde den 16/12-20
2305878_0004.png
Konsekvens ved foreslået
beskatningsgrundlag for solcelleanlæg
Det aktuelle gennemsnitlige beskatningsgrundlag er ca. 150.000 kr./ha., hvilket stiger til ca.
225.000 kr./ha. med lovforslaget, svarende til en stigning på 50 %.
Nyt beskatningsprincip: Kapacitet (MW) * (fuldlasttimer) * 250 (kr.)
1 * 900 * 250 = 225.000 kr.
Det skønnes, at 1 MW-solcelleanlæg producerer omtrent 900 MWh per år.
Hensigten ved lovforslaget
”Forslaget skal sikre, at de grundværdier, der vil skulle ansættes for ejendomme, der anvendes
til solceller, ikke bliver lavere end grundværdier ansat ud fra handelsprisen for landbrugsjord”
og ”at ensrette vurderingsmetoderne for vindmølle- og solcelleanlæg”.
Mulige løsningsmodeller, der opfylder hensigten bag lovændringen
Ændringsforslag i den foreslåede
§
34 d (ændringer er markeret med rødt):
I
§
34 d ændres »250 kr. pr. MWh (2021-niveau)« til: »[31/160] kr. pr. MWh (2021-niveau)«.
4
16/12/2020
4
L 107b - 2020-21 - Bilag 8: Henvendelse af 15/12-20 fra Dansk Energi m.fl. om præsentation til foretræde den 16/12-20
2305878_0005.png
Udskyd behandling af §§ 34 og 34(d)
Den foreslåede ændring af §34 og §34d vil resultere i markante
skattestigninger for kommende, samt eksisterende sol- og
vindprojekter
skattestigninger, som hverken er fuldt belyste,
analyseret eller foreslået på baggrund af dialog med branchen.
Skattestigningerne kan bremse den grønne omstilling.
Vi anmoder derfor om: at behandlingen af §§ 34 og 34d udskydes
indtil, at konsekvenserne af lovforslaget er analyseret, således at
Folketinget kan træffe beslutning på et fuldstændigt oplyst
grundlag.
Vi deltager meget gerne i en konstruktiv dialog om, hvordan
systemet kan skrues sammen
5
16/12/2020
L 107b - 2020-21 - Bilag 8: Henvendelse af 15/12-20 fra Dansk Energi m.fl. om præsentation til foretræde den 16/12-20
2305878_0006.png
Ministeren bedes svare på:
Vil den del af lovforslaget (§§ 34 §34d) som omhandler grundværdien for vindmøller og solceller
udskydes til senere behandling, da denne del ikke har været i ekstern høring?
Hvordan vil ministeren inddrage branchen, så den får mulighed for at blive hørt?
Hvilke data og metoder baserer fastansættelsen af grundværdien for vindmøller og solcelleanlæg (250
kr. pr. MWh) sig på?
Hvorfor mener ministeren, at grundværdierne for jord med vindmøller og solceller vil blive ansat lavere
med lovforslaget end den gældende norm, når de nuværende regler medfører et beskatningsgrundlag
på gennemsnitligt ca. 150.000 kr. om året per hektar (jf. Finanstilsynets oversigt over Ha-priser på
landbrugsjord (maj 2019)), når ministerens forslag forventes at medføre et beskatningsgrundlag på
225.000 kr. om året per ha (ved 900 MWh solproduktion per ha)?
Tager grundværdien (250 kr. pr. MWh) højde for at vindmøller og solcellers produktion er aftagende
over anlæggets levetid?
Er der andre erhverv, hvor beskatning bestemmes af produktionen, som er tilfældet for ministerens
forslag om beskatning af jord med vindmøller og solceller, og hvorfor vælges denne metode/model for
vindmøller og solceller?
6
16/12/2020