Skatteudvalget 2020-21
L 107 A
Offentligt
2327815_0001.png
1. februar 2021
J.nr. 2020 - 5183
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 107 A - Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskel-
lige andre love. (Ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 69 af 27. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Claus F. Houmann
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om at bekræfte, at Skatteministeriet hverken vil kunne be- eller afkræfte, om den statistiske model, ministeriet anvender til at estimere den økonomiske værdi, som en potentiel slutbruger tillægger grunden, er hensigtsmæssig for etageejendomme, til skatteministeren
2327815_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren bekræfte, at Skatteministeriet hverken vil kunne be- eller afkræfte, om den
statistiske model, ministeriet anvender til at estimere ”den økonomiske værdi, som en po-
tentiel slutbruger tillægger grunden” er hensigtsmæssig for etageejendomme, idet begrebet
ikke henviser til økonomisk teori og dermed på ingen måde refererer til observerbare
størrelser, så som eksempelvis grundens handelsværdi?
Svar
Efter gældende ret skal grundværdien for ejerlejligheder fastsættes på baggrund af den så-
kaldte grundværdikurve, som er en relation mellem standardiserede ejendomsværdier og
standardiserede grundværdier for enfamiliehuse, som baserer sig på observerede grund-
handelspriser for enfamiliehuse. Der opnås derigennem en sammenhæng mellem grund-
værdierne for enfamiliehusene og ejerlejlighederne pr. boligareal.
Gældende ret medfører således, at et enfamiliehus og en ejerlejlighed, der har samme
ejendomsværdi, samme boligstørrelse og i øvrigt ensartede bygningskarakteristika får
samme grundværdi. Baggrunden er, at hvis en boligejer er villig til at betale det samme be-
løb for et enfamiliehus og en ejerlejlighed af samme størrelse, så tillægger boligejeren også
grunden/beliggenheden for enfamiliehuset og ejerlejligheden samme værdi. På denne vis
opnås en sammenhængende metode til at fastsætte grundværdier for enfamiliehuse og
ejerlejligheder, hvor enfamiliehuse ofte ligger i periferien af en by, men ofte har en have,
mens ejerlejligheder ofte ligger i centrum af en by, men ofte ikke har en have (eller har en
mindre have, der er fælles).
Dermed ansættes grunde for både enfamiliehuse og ejerlejligheder til den økonomiske
værdi, en potentiel slutbruger tillægger grunden, og denne værdi kvantificeres ved at an-
vende handelsdata.
Med lovforslaget fastsættes grundværdier for erhvervsejendomme ud fra tilsvarende ejer-
boliger med tilsvarende størrelse og beliggenhed.
Grundværdien for erhvervsejendomme til beboelse (lejeboliger) fastsættes
svarende til
grundværdien for tilsvarende ejerboliger med samme beliggenhed og tilladte størrelse.
Det gælder både lejeboliger i et plan og i etageejendomme. Der foretages ikke en nedska-
lering, da grunde til ejerboliger og lejeboliger er perfekte substitutter i forhold til forbru-
get af/råderetten over grunden til beboelse. I 2011-/2012-vurderingerne ansættes grunde
under beboelsesejendomme ligeledes efter samme metode uafhængig af ejerformen.
Grundværdier for erhvervsejendomme, der ikke er til beboelse, fastsættes
ud fra
grund-
værdien for tilsvarende ejerboliger med samme beliggenhed og tilladte størrelse. Det gæl-
der både erhvervsejendomme i et plan eller i etageejendomme. Der foretages en nedskale-
ring, da beboelse ikke er tilladt på grunden. Havde beboelse været tilladt vil grundværdien
allerede efter gældende regler skulle ansættes som beboelse (såfremt det er bedste økono-
miske anvendelse, hvilket det oftest er). Nedskaleringen er afstemt med de relative husle-
jeniveuer.
Side 2 af 3
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om at bekræfte, at Skatteministeriet hverken vil kunne be- eller afkræfte, om den statistiske model, ministeriet anvender til at estimere den økonomiske værdi, som en potentiel slutbruger tillægger grunden, er hensigtsmæssig for etageejendomme, til skatteministeren
2327815_0003.png
Dermed opnås et slutbrugerperspektiv for erhvervsejendomme, som det allerede gælder
for ejerboliger med gældende lovgivning, og det sikres, at samfundsskabte værdier afspej-
les i grundværdien.
Med modellen i lovforslaget opnås dermed en sammenhæng i værdiansættelsesmetoderne
mellem ejerboliger og erhvervsejendomme og mellem ejendomme i et plan og etageejen-
domme. Det er vigtigt, da der betales grundskyld med samme promille for alle ejen-
domme i en given kommune (ekskl. land- og skovbrug).
Det er Skatteministeriets vurdering, at grundværdimodellen i lovforslag L 107 A dermed
medfører en hensigtsmæssig grundværdifastsættelse for erhvervsejendomme, herunder i
etagebyggeri. For ejerboliger sker der ingen ændringer af gældende ret i forhold til model-
len for ansættelse af grundværdien.
Side 3 af 3