Skatteudvalget 2020-21
L 107 A
Offentligt
2327665_0001.png
1. februar 2021
J.nr. 2020 - 5183
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 107 A - Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskel-
lige andre love. (Ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 47 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Claus F. Houmann
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvilken betydning det vil have i forhold til en stor kontorbygning vs. en tømmerhandel eller p-plads, hvis man går over til, at al beskatning af virksomheder skal foregå på grundværdien, til skatteministeren
2327665_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilken betydning det vil have i forhold til en stor kontorbyg-
ning vs. en tømmerhandel eller p-plads, hvis man går over til, at al beskatning af virksom-
heder skal foregå på grundværdien?
Svar
Det formodes, at der spørges ind til, hvad det vil have af betydning, at beskatningsgrund-
laget for dækningsgrundlaget omlægges fra at være forskelsværdien (ejendomsværdien fra-
trukket grundværdien) til at være grundværdien.
Omlægningen af beskatningsgrundlaget for dækningsafgiften har ikke betydning for det
provenu, der skal opkræves med dækningsafgiften. Hvis omlægningen til grundværdier
som beskatningsgrundlag øger grundlagene, vil det medføre en tilsvarende reduktion af
dækningsafgiftssatsen, og omvendt.
Der er stor variation og manglende systematik i 2012-grundværdierne for forretningsejen-
domme og dermed forskelsværdierne. Derfor vil nye grundværdier i sig selv have medført
betydelige ændringer i forskelsværdierne, hvis det nuværende beskatningsgrundlag kunne
videreføres. Dvs. en fastholdelse af forskelsværdien som beskatningsgrundlag vil også
medføre ændringer af dækningsafgiftsbetalingen for mange forretningsejendomme.
Det er derfor ikke entydigt, hvordan omlægningen vil påvirke forskellige typer af ejen-
domme, og en stor del af påvirkningen vil stamme fra, at grundværdierne bliver væsentligt
mere systematiske end i dag, hvilket under alle omstændigheder vil påvirke grundlaget for
dækningsafgiften i forhold til i dag.
Et selvstændigt parkeringsanlæg vil falde under kategorien lager og logistik, og grundvær-
dien vil derfor efter forslaget blive nedskaleret relativt meget i forhold til ejerboliger (i alt
nedskaleret med 60 pct.) og dermed nedskaleret mere end kontorejendomme. Et parke-
ringsanlæg kan være forbundet med en høj bygningsværdi og dermed forskelsværdi, navn-
lig hvis der er tale om et underjordisk parkeringsanlæg. Det er derfor ikke entydigt, hvor-
dan omlægningen af grundlaget for dækningsafgiften vil påvirke et selvstændigt parke-
ringsanlæg, og det vil navnlig afhænge af beliggenheden.
Ofte vil parkeringsanlæg være integrerede med fx butikker, hoteller eller andre ejen-
domme, hvor grundværdien vil være sammensat af deljordstykker. Derfor er det heller
ikke entydigt, hvordan omlægningen vil påvirke sådanne kombinerede ejendomme, og det
vil navnlig afhænge af beliggenheden.
Grundværdien for kontorejendomme bliver med den foreslåede model nedskaleret med i
alt knap 50 pct. og dermed nedskaleret mindre end lager- og logistikejendomme. Samtidig
må en stor kontorejendom forventes at have fået en relativt stor bygnings- og forskels-
værdi. Det er derfor heller ikke entydigt, hvordan omlægningen af grundlaget for dæk-
ningsafgiften vil påvirke en typisk, stor kontorejendom, og det vil navnlig afhænge af be-
liggenheden.
Side 2 af 3
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvilken betydning det vil have i forhold til en stor kontorbygning vs. en tømmerhandel eller p-plads, hvis man går over til, at al beskatning af virksomheder skal foregå på grundværdien, til skatteministeren
2327665_0003.png
En tømmerhandel vil typisk bestå af både en butik samt et større lager. Den del af ejen-
dommen, der anvendes til butik, og den del, der anvendes til lager, vil være omfattet af
forskellige kategorier og dermed forskellige nedskaleringer. Det er derfor heller ikke enty-
digt, hvordan omlægningen af dækningsafgiften vil påvirke en typisk tømmerhandel.
Det er således vanskeligt at sige entydigt, hvilken effekt omlægningen af dækningsafgiften
vil have for konkrete ejendomstyper.
Omlægningen vil dog alt andet lige være til gunst for ejendomme uden for bycentrene.
Herudover har omlægningen den konsekvens, at dækningsafgiften ikke længere vil udgøre
en ekstra skat på ejerens investeringer i bygningen, og dermed øges incitamentet til så-
danne investeringer. Derfor er det ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv mere hen-
sigtsmæssigt at opkræve dækningsafgift ud fra grundværdien frem for forskelsværdien.
Hertil kommer, at det vil være væsentligt mere gennemskueligt for ejeren af erhvervsejen-
dommen, at beskatningsgrundlaget for grundskyld og dækningsafgift er det samme, samt
at det vil være en markant forenkling og reducere betydelige udviklingsrisici, hvis Skatte-
forvaltningen ikke længere skal fastsætte ejendomsværdier for erhvervsejendomme.
Der henvises i øvrigt til svaret på SAU spm. 43 til L 107 A.
Side 3 af 3