Skatteudvalget 2020-21
L 107 A
Offentligt
2327634_0001.png
1. februar 2021
J.nr. 2020 - 5183
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 107 A - Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskel-
lige andre love. (Ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 38 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Claus F. Houmann
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om, hvad regeringens principielle indstilling er til i stedet at grundværdibeskatte en ejendoms faktiske anvendelse i forhold til den potentielle eller mest intensive anvendelse, som det er sket hidtil, til skatteministeren
2327634_0002.png
Spørgsmål
Det er både sværere og dyrere, som bevillingsbehovet til Udviklings- og Forenklingssty-
relsens projekt tydeligt har vist, at udvikle den systemmæssige håndtering af potentiel ud-
nyttelse af en ejendom. Modsat har det hidtil været helt centralt, at man beskattede den
mulige udnyttelse af en ejendom ud fra georgistiske betragtninger. Det giver imidlertid
megen usikkerhed at vurdere (og beskatte) ud fra den hidtidige norm i Vurderingslovens
§ 13. Vil ministeren oplyse, hvad regeringens principielle indstilling er til i stedet at
grundværdibeskatte en ejendoms faktiske anvendelse i forhold til den potentielle eller
mest intensive anvendelse, som det er sket hidtil?
Svar
Med
Forlig om et nyt ejendomsvurderingssystem
fra 2016 blev det aftalt, at
”ved grundværdien forstås
værdien af grunden i ubebygget stand under en forudsætning om, at grunden anvendes til det bedste formål
i økonomisk henseende”.
Tilsvarende fremgår det af ejendomsvurderingsloven, at grundvær-
dien fastsættes efter bedste økonomiske anvendelse uanset den nuværende anvendelse af
grunden.
Et centralt formål med dette princip er at give ejeren et incitament til den bedst mulige
anvendelse af grunden i samfundsmæssig henseende. Ved at beskatte på baggrund af
grundens potentielle værdi giver grundskylden ejeren et incitament til at anvende og ud-
nytte grunden bedst muligt, og dermed er grundskylden med til at skabe vækst og byud-
vikling med afsæt i kommunens planlægning.
Hvis grundværdien alene skulle ansættes på baggrund af den faktiske anvendelse og ud-
nyttelse af grunden, ville det fx gøre jordspekulation mere attraktivt og fx øge incitamen-
tet til at henligge grunde ubebygget for at opnå en lav beskatning.
Endvidere ville to ens nabogrunde med samme anvendelsesmuligheder kunne få helt for-
skellige grundværdier og ejerne vil skulle betale helt forskellige beløb i grundskyld.
Vurdering og beskatning ud fra den faktiske frem for den mulige anvendelse og udnyt-
telse vil således giver betydelig mindre rimelig beskatning på tværs af ejendomme.
Endvidere vil en sådan omlægning af beskatningen svække tilskyndelsen til at foretage
bygningsinvesteringer, mens den nuværende beskatning hverken svækker arbejdsudbud-
det eller investeringerne. Derfor vil en sådan omlægning af beskatningen medføre, at der
vil skulle opkræves et større skattebeløb i umiddelbar virkning for at opnå den samme fi-
nansiering (efter tilbageløb og adfærd).
Side 2 af 2