Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 402
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Forlængelse af retten
til uddannelse for personer, der har arbejdet i minker-
hvervet
eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 m.v.)
§1
I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats, som ændret
bl.a. ved § 1 i lov nr. 466 af 20. marts 2021 og senest ved § 1 i lov nr. 1437
af 29. juni 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 10, stk. 2,
indsættes efter »kapitel 12,«: »ved opkvalificering i for-
bindelse med ansættelse efter kapitel 14,«, og »og ved opkvalificering i
forbindelse med ansættelse efter kapitel 24« udgår.
2.
I
§ 14, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »kapitel 12,«: »ved opkvalificering i
forbindelse med ansættelse efter kapitel 14,«, og »voksenlærlingetil-
skud efter kapitel 23 og opkvalificering i forbindelse med ansættelse
efter kapitel 24« ændres til: »og voksenlærlingetilskud efter kapitel
23«.
3.
I
§ 97 b, stk. 1,
ændres »den 31. december 2021« til: » den 31. decem-
ber 2022«.
4.
§ 97 b, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Tilbuddet skal være bevilget senest den 31. december 2022 og
skal påbegyndes inden den 1. april 2023.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
2441596_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
Indledning
Lovforslagets baggrund
Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbej-
det i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til
2022
Konsekvensrettelser i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Lovforslagets hovedpunkter
Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbej-
det i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til
2022
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Konsekvensrettelser i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
2.2.
3.
3.1.
3.1.1.
3.1.2.
3.1.3.
3.2.
3.2.1.
3.2.2.
3.2.3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet) har efter aftale med Venstre, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance, som er aftalekredsen bag
Aftale om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-
19
af 25. januar 2021, besluttet at forlænge retten til uddannelse for perso-
ner, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje
til 2022.
Dette indebærer konkret en forlængelse af ordningen med ret til tilbud om
uddannelse til personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv,
inden for en pulje, som fremgår af § 97 b i lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats.
Dette lovforslag udmønter den aftalte forlængelse af retten til tilbud om ud-
dannelse for ledige, der har arbejdet i mink- eller følgeerhvervet, inden for
en pulje, så retten også gælder i 2022.
Lovforslaget indeholder desuden to konsekvensrettelser i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som følge af lov nr. 2201 af 29. december 2020. Med
lov nr. 2201 af 29. december 2020 blev indgangen til korte erhvervsrettede
kurser styrket og forenklet, og i den forbindelse blev ordningen om opkva-
lificering i forbindelse med ansættelse ophævet i lovens kapitel 24 og flyttet
med tilretninger til lovens kapitel 14. Lovens §§ 10 og 14, som henviser til
opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter lovens kapitel 24, blev
dog ikke konsekvensrettet. Bestemmelserne konsekvensrettes derfor i nær-
værende lovforslag.
2. Lovforslagets baggrund
2.1. Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet
i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Liberal Alliance indgik den 25. januar 2021
Aftale om erstat-
ning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19.
Det fremgik bl.a. af aftalens pkt. 7 om omstilling for minkavlere og følge-
erhverv mv., at aftalepartierne var enige om, at der skulle etableres en særlig
indsats, der kan understøtte fornyet udvikling, vækst og beskæftigelse i de
kommuner, der i særlig grad er berørt af aflivningen af mink, og hjælpe de
beskæftigede i erhvervene videre i nye job.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Det fremgik også af aftalen, at der var enighed om, at der blev afsat 100 mio.
kr. til en omstillingsindsats, der skulle udmøntes sammen med aftaleparti-
erne. Indsatsen skulle køre i to spor, der omfattede hhv. medarbejdere og
virksomheder. Aftalepartierne afsatte 50 mio. kr. til hvert af de to spor.
Aftens punkt 7 blev for så vidt angik omstillingsindsatsen for medarbej-
dere/ledige fra mink- og følgeerhvervet udmøntet i lovgivningen med lov
nr. 466 af 20. marts 2021.
Indsatsen fremgår af § 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Efter
bestemmelsen har personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeer-
hverv, inden for en pulje ret til tilbud om uddannelse i perioden fra og med
den 23. marts 2021 til og med den 31. december 2021.
2.2. Konsekvensrettelser i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats som
følge af lov nr. 2201 af 29. december 2020
Ved lov nr. 2201 af 29. december 2020 om ændring af lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, lov om organisering og understøttelse af beskæftigel-
sesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v. (Styrket og forenklet indgang til korte er-
hvervsrettede kurser, udvidelse af mindre intensiv indsats, varslingspuljens
anvendelsesområde og fritagelse for indsats og rådighed for unge, der del-
tager i særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) m.v.) blev indgangen
til korte erhvervsrettede kurser styrket og forenklet.
Med lovforslaget blev ordning om opkvalificering i forbindelse med ansæt-
telse for beskæftigede i lovens kapitel 24 ophævet og indarbejdet under den
regionale uddannelsespulje i lovens kapitel 14 med visse tilretninger.
Lovens § 10, stk. 2, og § 14, stk. 1, som henviser til opkvalificering i for-
bindelse med ansættelse efter lovens kapitel 24, blev dog ikke konsekvens-
rettet. Bestemmelserne konsekvensrettes derfor i nærværende lovforslag.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet
i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022
3.1.1. Gældende ret
Reglerne om tilbud om vejledning og opkvalificering, herunder tilbud om
uddannelse fremgår af gældende kapitel 14 i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats.
Efter gældende lovs § 97 b har personer, der har arbejdet i minkerhvervet
eller følgeerhverv, inden for en pulje og i perioden fra og med den 23. marts
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
2021 til og med den 31. december 2021, ret til tilbud om uddannelse, som
er omfattet af lovens §§ 90 og 91, hvis personen er omfattet af en af følgende
målgrupperne i loven:
1) § 6, nr. 1-5.
2) § 6, nr. 6 og 7, og ikke er i et ansættelsesforhold eller driver selvstændig
virksomhed.
3) § 6, nr. 8.
4) § 6, nr. 9, og modtager ledighedsydelse.
5) § 6, nr. 10-13.
Målgruppen, der kan få tilbud om uddannelse efter § 97 b er dermed dag-
pengemodtagere, kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere, over-
gangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet efter integrati-
onsloven (uden for introduktionsprogrammet), sygedagpengemodtagere og
personer i jobafklaringsforløb, som ikke er i et ansættelsesforhold eller dri-
ver selvstændig virksomhed, personer i ressourceforløb, ledighedsydelses-
modtagere, revalidender, førtidspensionister, selvforsørgende ledige samt
unge under 18 år med behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfrem-
mende indsats.
Efter lovens § 97 b, stk. 3, skal personen have arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv i hele eller dele af perioden fra og med den 1. januar 2020 til
og med den 22. marts 2021, og personen skal på tro og love erklære, at per-
sonen har arbejdet i et af disse erhverv i hele eller dele af perioden.
Der stilles ikke krav om, at personen er blevet ledig i denne periode. Perso-
nen kan dermed blive ledig senere. Der stilles heller ikke krav til længden
af eller timetal for arbejdet inden for perioden, eller til om personen har ar-
bejdet som lønmodtager, selvstændig eller som medhjælpende/medarbej-
dende ægtefælle.
Ved følgeerhverv forstås, at over halvdelen af virksomhedens omsætning i
2017-19 skal hidrøre fra handel med danske minkproducenter, og at virk-
somhedens produktion ikke umiddelbart kan omlægges til anden aktivitet,
dog med 2 undtagelser hertil, om henholdsvis udlejet staldkapacitet til dansk
minkavl og pelserier, der betjener danske minkavlere, hvor pelseriet indgår
i en virksomhed, hvor der også drives minkavl i Danmark, jf. aftalen. Føl-
geerhverv kan f.eks. være fodercentraler, pelserier, produktionsenheder til
diverse materiel, autoværksteder til vedligehold af maskineri, minkforar-
bejdningsvirksomheder og minkauktionshuse.
Hvis personen er tvivl om, hvorvidt personen har arbejdet som lønmodtager
inden for et følgeerhverv, må personen henvende sig til den virksomhed,
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
hvor personen var ansat, for at afklare dette. Personen har også mulighed for
at bede jobcenteret om hjælp.
Efter lovens § 97 b, stk. 2, skal tilbuddet være bevilget senest den 31. de-
cember 2021 og skal påbegyndes inden den 1. april 2022. Det betyder, at
jobcenteret senest den 31. december 2021 skal have givet tilbuddet om ud-
dannelse til personen, og at personen senest den 31. marts 2022 skal være
begyndt på tilbuddet.
Lovens § 90 omfatter tilbud om ordinær uddannelse i form af uddannelser,
der har hjemmel i lov og udbydes generelt. Uddannelsen skal umiddelbart
være rettet mod job på arbejdsmarkedet. Med hjemmel i lovens § 99, stk. 1,
er der dog fastsat regler om, at visse uddannelser ikke umiddelbart skal være
rettet mod arbejdsmarkedet. Det gælder bl.a. en række forberedende og al-
mene uddannelser.
Lovens § 91 omfatter tilbud om øvrig vejledning og opkvalificering i form
af uddannelser og kurser, der ikke er omfattet af § 90, korte vejlednings- og
afklaringsforløb, særligt tilrettelagte projekter og særligt tilrettelagte uddan-
nelsesforløb, herunder praktik under uddannelsesforløbet. De uddannelser
og kurser, som er omfattet af § 91, fordi de ikke er omfattet af § 90, er bl.a.
kurser hos private udbydere og jobsøgningskurser.
Der er inden for puljen ikke begrænsninger for, hvilke typer og antal af ud-
dannelser omfattet af §§ 90 og 91, som personen har ret til. Retten til tilbud
om uddannelse omfatter dermed alle typer af uddannelse, herunder uddan-
nelser rettet mod den grønne omstilling samt partsafklarede og skræddersy-
ede opkvalificeringsforløb og uanset, om det er offentlige eller private ud-
bydere i Danmark
og uden noget prisloft.
Derimod omfatter retten ikke andre vejlednings- og opkvalificeringstilbud,
f.eks. særligt tilrettelagte forløb, dvs. forløb som ikke kan anses for uddan-
nelse.
Efter lovens § 97 b, stk. 8, er der dog hjemmel til at fastsætte bekendtgørel-
sesregler om bl.a. at der inden for puljen også kan gives visse andre tilbud
om vejledning og opkvalificering, herunder tilbud om jobsøgningskurser.
Reglerne er fastsat i bekendtgørelse nr. 469 af 20. marts 2021 om ret til ud-
dannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv
inden for en pulje i 2021, og om administration m.v. af puljen. I bekendtgø-
relsen er det fastsat, at retten også omfatter tilbud om jobsøgningskurser og
realkompetencevurderinger.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Da personen efter loven har ret til tilbud under puljen, skal jobcenteret ikke
fortage en vurdering af, om f.eks. tilbuddet er den rigtige indsats for at
bringe den enkelte tilbage til arbejdsmarkedet, eller om pågældende har de
nødvendige kompetencer til at gennemføre uddannelsen.
Personen skal selv henvende sig om de uddannelser, som personen ønsker
at få bevilget under sin ret til tilbud om uddannelser, men jobcenteret skal i
overensstemmelse med de almindelige regler hjælpe og vejlede personer i
målgruppen om retten til tilbud. Personen har ikke en ret over for uddannel-
sesstederne. Personen skal dermed opfylde de almindelig betingelser for op-
tagelse m.v. på uddannelsesinstitutioner og private uddannelsessteder m.v.
Retten til uddannelse er betinget af, at der er midler inden for puljen til be-
taling af udgiften til uddannelsen. Dermed er personens ret til tilbud om ud-
dannelse begrænset af puljen, dvs. at der på bevillingstidspunktet for tilbud-
det om uddannelse er midler inden for kommunens tilsagn/andel af puljen.
Reglerne om fordeling af tilsagn/andel af puljen til kommunerne er med
hjemmel i lovens § 97 b, stk. 8, fastsat i bekendtgørelse om ret til uddannelse
for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv inden for
en pulje i 2021, og om administration m.v. af puljen.
Efter lovens § 97 b, stk. 4, er tilbuddet frivilligt for personen, og personen
er under tilbuddet fritaget fra pligten til at deltage i andre tilbud, herunder
tilbud som allerede er påbegyndt. Personen kan dermed sige nej til et tilbud
om uddannelse, og kan undlade at påbegynde eller deltage i tilbuddet og kan
ligeledes ophøre med tilbuddet uden sanktioner efter ydelsesreglerne i hen-
holdsvis lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. for dagpengemodtagere, lov
om sygedagpenge for sygedagpengemodtagere og lov om aktiv socialpolitik
for de øvrige målgrupper.
Personen er under tilbuddet ligeledes fritaget fra pligten efter lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv socialpolitik til at være aktivt
jobsøgende og stå til rådighed for henvist arbejde, jf. § 97 b, stk. 5, i loven.
Dermed er personen fritaget for både at søge og tage job, herunder doku-
mentere sine jobsøgningsaktiviteter i joblog, mens personen deltager i ud-
dannelsen.
Efter lovens § 97 b, stk. 6, kan tilbuddet rækker ud over den dato, hvortil
personen er berettiget til den enkelte forsørgelsesydelse, og personen har ret
til at fortsætte tilbuddet, hvis personen ved ydelsesskift fortsat er omfattet
af en målgruppe i § 6. Tilbuddet fortsættes på den ydelse, som personen er
berettiget til efter ydelses- og målgruppeskift.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Dermed har personen mulighed for at kunne færdiggøre den uddannelse,
som personen er påbegyndt under puljen.
Retten til at fortsætte tilbuddet giver ikke ret til en forsørgelsesydelse. Det
er således betingelserne for at modtage ydelsen, der afgør, om en person har
ret til ydelsen. Hvis personen ikke har ret til en ydelse efter ydelseslovgiv-
ningen, vil personen kunne færdiggøre uddannelsen på su, hvis personen har
ret til det, eller som selvforsørgende, det vil sige uden ydelse. Hvis personen
får en uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, vil pågældende kunne fort-
sætte uddannelsen som voksenlærling, hvis betingelserne herfor i øvrigt er
opfyldt.
Efter lovens § 97 b, stk. 7, finder reglerne i lovens §§ 53 og 95 om de over-
ordnede betingelser for tilbud og om studie- og erhvervskompetencegivende
uddannelser ikke anvendelse for tilbud om uddannelse inden for puljen.
Jobcenteret kan dermed ikke afvise tilbuddet ud fra en vurdering af, at til-
buddet ikke er den hurtigste vej til varig beskæftigelse, eller at betingelserne
i lovens § 95 ikke er opfyldt.
Lovens almindelige regler om bl.a. cv, cv-samtaler, tilmelding som arbejds-
søgende, jobsamtaler under kontaktforløbet og opfølgningssamtaler, finder
anvendelse. Ligeledes finder reglerne i lovens kapitel 26 og 27 om befor-
dringsgodtgørelse, hjælpemidler og mentor anvendelse for tilbuddet.
Efter lovens § 97 a, stk. 8, fastsætter beskæftigelsesministeren nærmere reg-
ler om målgruppen, tilbuddet om uddannelse og om, at der inden for puljen
også kan gives visse andre tilbud om vejledning og opkvalificering, herun-
der tilbud om jobsøgningskurser. Beskæftigelsesministeren fastsætter end-
videre regler om udbetaling, administration, regnskab og revision m.v. af
tilskud under puljen.
Med hjemmel i bestemmelsen er der i bekendtgørelse om ret til uddannelse
for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv inden for
en pulje i 2021, og om administration m.v. af puljen, fastsat regler om bl.a.
afgrænsning af følgeerhverv og uddannelse, om at der inden for puljen kan
gives tilbud om jobsøgningskurser og realkompetencevurderinger og om, at
kommunerne med midler fra puljen kan få dækket driftsudgifterne til køb af
tilbud efter § 97 b. Der er også fastsat regler om bl.a. administration af puljen
herunder om afgivelse af tilsagn om midler til kommunerne og regnskabs-
aflæggelse.
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Det følger af lovens § 196 b, at inden for puljen refunderer staten 100 pct.
af kommunes udgifter til tilbud efter § 97 b, herunder udgifter til et fortsat
tilbud, hvis personen skifter målgruppe.
Der er med hjemmel i § 62, stk. 10, og § 63, stk. 5, i lov om arbejdsløsheds-
forsikring m.v. fastsat bekendtgørelsesregler om, at dagpengemodtagere
(medlemmer), som deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, er fritaget fra pligten efter lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v. til at være aktivt jobsøgende og stå til rådighed for hen-
vist arbejde, og desuden er fritaget for at deltage i rådighedssamtaler og ak-
tiviteter i arbejdsløshedskassen, herunder selvbooking af rådighedssamtaler
med arbejdsløshedskassen. Der er også fastsat bekendtgørelsesregler om, at
medlemmer, som deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, ikke vil have pligt til at møde til og deltage i
tilbuddet, og at de ikke vil have pligt til at deltage i andre tilbud efter loven
i den periode, hvor de deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b. Der er
endelig fastsat regler om, at medlemmer, som deltager i et uddannelsestilbud
efter § 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ikke ville kunne blive
sanktioneret for afslag på eller ophør i tilbuddet. Det samme vil gælde for
andre tilbud efter loven i den periode, hvor de deltager i et uddannelsestilbud
efter § 97 b. Det er fortsat en betingelse for udbetaling af dagpenge, at med-
lemmet i øvrigt opfylder de almindelige betingelser for ret til dagpenge.
Der er med hjemmel i § 10, stk. 2, i lov om sygedagpenge fastsat bekendt-
gørelsesregler om, at når en sygemeldt, der har arbejdet i minkerhvervet el-
ler et følgeerhverv, benytter sig af retten til at få et tilbud efter § 97 b i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats eller overgår fra dagpenge til sygedag-
penge og deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b, vil tilbuddet komme
til at indgå i opfølgningen. Da deltagelse i evt. erhvervsmæssig uddannelse
dermed vil ske efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats som led i kom-
munens opfølgningsindsats, vil der kunne udbetales sygedagpenge, selvom
personen deltager i erhvervsmæssig uddannelse, idet kommunen fastsætter
det ugentlige timetal, som personen kan deltage i undervisning med og alli-
gevel modtage sygedagpenge, ud fra en konkret vurdering i den enkelte sag.
Der er endvidere fastsat regler om, at den sygemeldte ikke vil have pligt til
at deltage i andre tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats som led
i opfølgningen i den periode, hvor personen deltager i uddannelsestilbuddet.
Det vil fortsat være en betingelse for udbetaling af sygedagpenge, at perso-
nen opfylder sygedagpengelovens betingelser. Det vil sige, at sygedagpen-
gene skal ophøre, hvis personen ikke længere er uarbejdsdygtig efter § 7, og
at personen skal medvirke til sagens oplysning.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Der er med hjemmel i § 13 c i lov om aktiv socialpolitik fastsat bekendtgø-
relsesregler om, at personer, der deltager i uddannelsestilbud efter § 97 b i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som modtager eller overgår til at
modtage uddannelseshjælp, kontanthjælp eller overgangsydelse (uden for
introduktionsprogrammet) ikke har pligt til at opfylde deres rådighedsfor-
pligtelse ved at tage imod sådanne uddannelsestilbud, og at personerne vil
kunne udeblive fra eller ophøre i tilbuddet uden ydelsesmæssige konsekven-
ser. Der er videre fastsat regler om, at personer, der deltager i uddannelses-
tilbud efter § 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som modtager
eller overgår til at modtage uddannelseshjælp, kontanthjælp eller overgang-
ydelse (uden for introduktionsprogrammet), ikke skal være aktivt jobs-
øgende og stå til rådighed for henvist arbejde efter lov om aktiv socialpoli-
tik. Det vil således ikke have ydelsesmæssige konsekvenser for personerne,
hvis de, mens de deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, afviser henvist arbejde eller ikke er aktivt jobs-
øgende. Det er fortsat en betingelse for udbetaling af uddannelseshjælp,
kontanthjælp eller overgangsydelse (uden for introduktionsprogrammet), at
personen i øvrigt opfylder de almindelige betingelser for ret til ydelsen i lov
om aktiv socialpolitik.
Der er med hjemmel i §§ 69, 69 k og 75 i lov om aktiv socialpolitik fastsat
bekendtgørelsesregler om, at personer, der modtager ressourceforløbsydelse
under ressourceforløb eller jobafklaringsforløb og personer, der modtager
ledighedsydelse, og som er omfattet § 97 b i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats, ikke har pligt til at opfylde deres rådighedsforpligtelse ved at
tage imod eller deltage i tilbud omfattet af § 97 b, og at personerne vil kunne
udeblive fra eller ophøre i tilbud efter § 97 b uden ydelsesmæssige konse-
kvenser. Der er videre fastsat regler om, at personer, der modtager ressour-
ceforløbsydelse, ikke skal stå til rådighed for henvist arbejde, og at personer,
der modtager ledighedsydelse, ikke skal stå til rådighed for tilbud om et ri-
meligt fleksjob og ikke skal være aktivt jobsøgende under tilbuddet. Det vil
således ikke have ydelsesmæssige konsekvenser for personerne, hvis de,
mens de deltager i et tilbud efter § 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats, afviser henvist arbejde, ikke tager imod et rimeligt tilbud om fleksjob
eller ikke er aktivt jobsøgende.
3.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Beskæftigelsesministeriet er på baggrund af henvendelser til ministeriet ble-
vet opmærksom på, at en del personer, der har arbejdet i mink- og følgeer-
hvervet, først bliver ledige i 2022 og dermed ikke vil kunne få ret til uddan-
nelse under puljen.
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
[Beskæftigelsesministeriet har desuden fra kommunerne fået oplyst, at der
siden 23. marts 2021 kun været et begrænset forbrug af puljen.]
Beskæftigelsesministeriet vurderer på denne baggrund, at det er hensigts-
mæssigt, at ordningen med ret til tilbud om uddannelse inden for en pulje
forlænges med et år, så ordningen fortsat gælder i 2022.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at den midlertidige ordning i § 97 b i lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats, forlænges med ét år, så personer omfattet af en af målgrup-
perne i § 97 b, stk. 1 nr. 1-5, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeer-
hverv i den periode, der fremgår af § 97 b, stk. 3, inden for en pulje har ret
til tilbud om uddannelse omfattet af §§ 90 og 91, i perioden fra og med den
23. marts 2021 til og med den 31. december 2022.
Dermed vil dagpengemodtagere, kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmod-
tagere, overgangsydelsesmodtagere (uden for introduktionsprogrammet),
sygedagpengemodtagere og personer i jobafklaringsforløb, som ikke er i et
ansættelsesforhold eller driver selvstændig virksomhed, personer i ressour-
ceforløb, ledighedsydelsesmodtagere, revalidender, førtidspensionister,
selvforsørgende ledige samt unge under 18 år med behov for en uddannel-
ses- og beskæftigelsesfremmende indsats, som har arbejdet i minkerhvervet
eller følgeerhverv, også i 2022 have ret til tilbud om uddannelse inden for
en pulje, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Personen skal
ligesom efter de gældende regler - have arbejdet i minker-
hvervet eller følgeerhverv i hele eller dele af perioden fra og med den 1.
januar 2020 til og med den 22. marts 2021, og personen skal på tro og love
skal erklære, at personen har arbejdet i et af disse erhverv i hele eller dele af
perioden.
Med forslaget vil både personer, der er blevet ledige i 2021 og i 2022, og
som har arbejdet i mink- eller følgeerhvervet i perioden, kunne få tilbud om
og påbegynde uddannelser under puljen.
Retten til uddannelse er fortsat betinget af, at der er midler inden for puljen
til betaling af udgiften til uddannelsen. Dermed er personens ret til tilbud
om uddannelse begrænset af puljen, dvs. at der på bevillingstidspunktet for
tilbuddet om uddannelse er midler inden for kommunens tilsagn/andel af
puljen.
De øvrige regler og betingelser for tilbuddet finder fortsat anvendelse, her-
under reglerne og betingelserne om følgende:
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Personen har ret til alle typer af uddannelse samt jobsøgningskurser og
RKV-er, og der er ret til flere uddannelser.
Definition af følgeerhverv.
Tilbuddet er frivilligt for personen, og går forud for andre tilbud. Per-
sonen kan sige nej til et tilbud om uddannelse, og kan undlade at påbe-
gynde eller deltage i tilbuddet og kan ligeledes ophøre med tilbuddet
uden sanktioner efter ydelsesreglerne i henholdsvis lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v. for dagpengemodtagere, lov om sygedagpenge for
sygedagpengemodtagere og lov om aktiv socialpolitik for de øvrige
målgrupper.
Personen er fritaget for pligten til at være aktivt jobsøgende og stå til
rådighed for henvist arbejde under uddannelsen.
Der er ret til at fortsætte tilbuddet ved ydelses- og målgruppeskift, hvis
personen fortsat er omfattet af en målgruppe i lovens § 6. Tilbuddet
fortsættes på den evt. ydelse, som personen er berettiget til efter ydel-
ses- og målgruppeskift.
Personer, der ikke har ret til forsørgelsesydelse efter ydelsesreglerne,
har med retten til uddannelse ikke en ret til en forsørgelsesydelse. Det
gælder f.eks. ledige selvforsørgende.
Kommunerne modtager 100 pct. i refusion under puljen for udgifter til
tilbuddet, herunder udgifter til et fortsat tilbud, hvis personen skifter
målgruppe.
3.2. Konsekvensrettelser i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
3.2.1. Gældende ret
Efter § 10, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fastsætter beskæf-
tigelsesministeren regler om, hvad der medregnes til kravene om forudgå-
ende perioder med visse offentlige forsørgelsesydelser m.v. for personer i
forbindelse med ansættelse med løntilskud efter kapitel 12, som jobrotati-
onsvikar efter kapitel 22 og som voksenlærling efter kapitel 23 og ved op-
kvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 24.
Med hjemmel i bestemmelsen er der fastsat nærmere regler i bekendtgørelse
nr. 2006 af 11. december 2020 om en aktiv beskæftigelsesindsats med se-
nere ændringer om, hvad der kan medregnes til kravene om forudgående
perioder med visse offentlige forsørgelsesydelser m.v.
Efter lovens § 14, stk. 1, kan jobcenteret kan tilbyde arbejdsgivere informa-
tion og vejledning om:
1) Arbejdskraft- og uddannelsesforhold.
2) Indlæggelse af job på Jobnet for Arbejdsgivere.
3) Mulighederne for etablering af f.eks. virksomhedspraktik efter kapitel
11, ansættelse med løntilskud efter kapitel 12, jobrotation efter kapitel
12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
22, voksenlærlingetilskud efter kapitel 23 og opkvalificering i forbin-
delse med ansættelse efter kapitel 24.
Ved lov nr. 2201 af 29. december 2020 om ændring af lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, lov om organisering og understøttelse af beskæftigel-
sesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v. (Styrket og forenklet indgang til korte er-
hvervsrettede kurser, udvidelse af mindre intensiv indsats, varslingspuljens
anvendelsesområde og fritagelse for indsats og rådighed for unge, der del-
tager i særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) m.v.) blev indgangen
til korte erhvervsrettede kurser styrket og forenklet.
Med loven blev ordning om opkvalificering i forbindelse med ansættelse for
beskæftigede i lovens kapitel 24 ophævet og indarbejdet under den regionale
uddannelsespulje i § 97 i lovens kapitel 14, dog med visse tilretninger så
betingelserne for tilskud til arbejdsgivere blev harmoneret med jobcenterets
mulighed for at give tilbud om korte erhvervsrettede kurser til ledige inden
for puljen.
Lovens § 10, stk. 2, og § 14, stk. 1, som henviser til opkvalificering i for-
bindelse med ansættelse efter lovens kapitel 24, blev dog ikke konsekvens-
rettet.
3.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Beskæftigelsesministeriet vurderer, at lovens § 10, stk. 2, og § 14, stk. 1, bør
konsekvensændres som følge af lov nr. 2201 af 29. december 2020, så der i
de to bestemmelser fremover henvises til rette kapitel, dvs. kapitel 14 ved-
rørende ordningen om opkvalificering i forbindelse med ansættelse.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at lovens § 10, stk. 2, og § 14, stk. 1, som henviser til opkvali-
ficering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 24, konsekvensrettes, så
bestemmelserne fremover henviser til opkvalificering i forbindelse med an-
sættelse efter kapitel 14.
Dermed vil bestemmelserne henvise til det rette kapitel i loven, som inde-
holde bestemmelsen om opkvalificering i forbindelse med ansættelse.
13
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Forslaget skønnes samlet at medføre statslige merudgifter på 15,0 mio. kr. i
2022.
Med lov nr. 466 af 20. marts 2021 blev puljen til uddannelse til personer,
der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv oprettet med en bevilling
på 50,0 mio. kr. Af bevillingen fra 2021 på 50,0 mio. kr. foreslås 15,0 mio.
kr. overført til en fortsættelse af initiativet i 2022. Dette medfører, at puljen
på lov om tillægsbevilling nedskrives med 15,0 mio. kr. i 2021. Ved teknisk
ændringsforslag til finansloven for 2022 optages bevilling på 15,0 mio. kr.
på underkonto § 17.46.45.50. Pulje til uddannelse af ledige, der har arbejdet
i minkerhverv eller følgeerhverv. Bevillingen i 2022 finansieres igennem en
reduktion af bevillingen opført på § 35.11.07. Reserve til håndtering af ud-
fordringer i lyset af COVID-19 mv. med 15,0 mio. kr. i 2022.
Af puljen vil kunne afholdes udgifter til, at ledige inden for målgruppen får
ret til alle typer af uddannelser, så længe der er midler i puljen. Tilskuddet
skal være bevilget inden den 31. december 2022 og uddannelsen påbegyndt
inden 1. april 2023.
Til puljen er tilknyttet tekstanmærkning 115, der bemyndiger beskæftigel-
sesministeren til at fastsætte regler for bevillingens anvendelse, herunder for
ydelse af tilskud, regnskab og revision samt om tilbagebetaling, endelighed
og afvisning af ansøgninger.
Endvidere er puljen tilknyttet særlig bevillingsbestemmelse BV 2.2.11,
hvorefter tilskud kan gives som tilsagn samt BV 2.10.5, hvorefter der gives
adgang til, at overføre op til 0,3 mio. kr. til § 17.41.01. Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering til administration af ordningen. Heraf kan op
til 2/3 anvendes til lønsum. Overførslen foreslås at ske ved en intern statslig
overførsel.
Der vil ikke være kommunale udgifter forbundet med forslaget.
Følgende principper for digitaliseringsklar lovgivning er relevante for lov-
forslaget: 1. Enkle og klare regler, 2. Digital kommunikation, 4. Sammen-
hæng på tværs
ensartede begreber og genbrug af data, 5. Tryg og sikker
datahåndtering, 6. Anvendelse af offentlig infrastruktur. Lovforslagets ind-
hold understøtter muligheden for digital administration under hensyntagen
til borgernes data- og retssikkerhed og sikrer, at udbetaling af ydelser fortsat
14
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
kan ske digitalt og under hensyntagen til borgernes retssikkerhed og ved
brug af de it-systemer, som Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne
allerede har i anvendelse. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
puljeadministration og udbetaling af tilskud sker også digitalt mellem staten
og kommunerne. Ved udarbejdelse af lovforslaget, er der taget højde for at
anvende den eksisterende offentlige it-infrastruktur, og at behandlingen af
borgernes oplysninger kan finde sted inden for rammerne af databeskyttel-
sesreglerne.
De økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovforslaget skal forhand-
les med de kommunale parter. Forslaget medfører ikke økonomiske konse-
kvenser for regionerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet. Principperne for agil erhvervsrettet regulering
vurderes på denne baggrund ikke at være relevante for de konkrete ændrin-
ger i lovforslaget.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. september 2021 til den 30.
september 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Til-
lægspension, ASE, BDO Danmark, Beskæftigelsesrådet, Centralorganisa-
tionens Fællesudvalg CFU, Danmarks Frie Fagforening, Dansk Retspoli-
tisk Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske
A-kasser, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og Gymna-
sier, Danske Professionshøjskoler, Danske Seniorer, Datatilsynet, Den Ko-
operative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark, Den Uvildige
15
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
2441596_0016.png
UDKAST
Konsulentforening på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Det
Faglige Hus, Erhvervsstyrelsen, FSR - danske revisorer, Faglige Seniorer,
Finans Danmark, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Fi-
nanstilsynet, Foreningen af kommunale sociale-, sundheds, og arbejdsmar-
kedschefer i Danmark, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af Stats-
forvaltningsdirektører, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Forhand-
lingsfællesskabet, Forsikring og Pension, Frie Funktionærer, FSR
For-
eningen af Statsautoriserede Revisorer, Frivilligrådet, Institut for Menne-
skerettigheder, Jobrådgivernes brancheforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Landsforeningen af nuvæ-
rende og tidligere psykiatribrugere, Landsforeningen SIND, Lederforenin-
gen (VUC), Producentforeningen, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen,
Rådet for psykisk sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte,
SEGES, SMV Danmark, Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre- Negative konsekvenser/mer-
udgifter (hvis ja, angiv om- udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske konsekvenser for Staten:
stat, kommuner og regioner
2021: 15,0 mio. kr.
2022: 0,0 mio. kr.
2023: 0,0 mio. kr.
2024: 0,0 mio. kr.
Kommunerne:
Ingen
Regioner:
Ingen
Staten:
2021: 0,0 mio. kr.
2022: 15,0 mio. kr.
2023: 0,0 mio. kr.
2024: 0,0 mio. kr.
Kommunerne:
Ingen
Regioner:
Ingen
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Ingen af betydning
Ingen af betydning
Ingen
Ingen
16
Økonomiske konsekvenser for er- Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
2441596_0017.png
UDKAST
Administrative konsekvenser for Ingen
borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Miljø- og naturmæssige konse- Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet
EU-regulering/ Går videre end
minimumskrav i EU-regulering
(sæt X)
Ja
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Nej
X
17
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende § 10, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
fastsætter beskæftigelsesministeren regler om, hvad der medregnes til kra-
vene om forudgående perioder med visse offentlige forsørgelsesydelser m.v.
for personer i forbindelse med ansættelse med løntilskud efter kapitel 12,
som jobrotationsvikar efter kapitel 22 og som voksenlærling efter kapitel 23
og ved opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 24.
Med hjemmel i bestemmelsen er der fastsat nærmere regler i bekendtgørelse
om en aktiv beskæftigelsesindsats med senere ændringer om, hvad der kan
medregnes til kravene om forudgående perioder med visse offentlige forsør-
gelsesydelser m.v.
Ved lov nr. 2201 af 29. december 2020 om ændring af lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, lov om organisering og understøttelse af beskæftigel-
sesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v. (Styrket og forenklet indgang til korte er-
hvervsrettede kurser, udvidelse af mindre intensiv indsats, varslingspuljens
anvendelsesområde og fritagelse for indsats og rådighed for unge, der del-
tager i særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) m.v.) blev indgangen
til korte erhvervsrettede kurser styrket og forenklet.
Med loven blev ordning om opkvalificering i forbindelse med ansættelse for
beskæftigede i lovens kapitel 24 indarbejdet under den regionale uddannel-
sespulje i § 97 i lovens kapitel 14, dog med visse tilretninger så betingel-
serne for tilskud til arbejdsgivere blev harmoneret med jobcenterets mulig-
hed for at give tilbud om korte erhvervsrettede kurser til ledige inden for
puljen.
Lovens § 10, stk. 2, som henviser til opkvalificering i forbindelse med an-
sættelse efter lovens kapitel 24, blev dog ikke samtidig konsekvensrettet.
Det foreslås, at der i
§ 10, stk. 2,
efter ordene »kapitel 12,« indsættes: »ved
opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 14,«, og at ordene
»og ved opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 24« ud-
går.
Bestemmelsen vil dermed fremover henvise til kapitel 14 i stedet for kapitel
24, når der henvises til ordningen om opkvalificering i forbindelse med an-
sættelse.
18
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Med forslaget vil bestemmelsen dermed henvise til det rette kapitel i loven,
hvor ordningen om opkvalificering i forbindelse med ansættelse fremgår.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 2
Efter den gældende § 14, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan
jobcenteret kan tilbyde arbejdsgivere information og vejledning om:
1) Arbejdskraft- og uddannelsesforhold.
2) Indlæggelse af job på Jobnet for Arbejdsgivere.
3) Mulighederne for etablering af f.eks. virksomhedspraktik efter kapitel
11, ansættelse med løntilskud efter kapitel 12, jobrotation efter kapitel
22, voksenlærlingetilskud efter kapitel 23 og opkvalificering i forbin-
delse med ansættelse efter kapitel 24.
Ved lov nr. 2201 af 29. december 2020 om ændring af lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, lov om organisering og understøttelse af beskæftigel-
sesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v. (Styrket og forenklet indgang til korte er-
hvervsrettede kurser, udvidelse af mindre intensiv indsats, varslingspuljens
anvendelsesområde og fritagelse for indsats og rådighed for unge, der del-
tager i særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) m.v.) blev indgangen
til korte erhvervsrettede kurser styrket og forenklet.
Med loven blev ordning om opkvalificering i forbindelse med ansættelse for
beskæftigede i lovens kapitel 24 indarbejdet under den regionale uddannel-
sespulje i § 97 i lovens kapitel 14, dog med visse tilretninger så betingel-
serne for tilskud til arbejdsgivere blev harmoneret med jobcenterets mulig-
hed for at give tilbud om korte erhvervsrettede kurser til ledige inden for
puljen.
Lovens § 14, stk. 1, nr. 3, som henviser til opkvalificering i forbindelse med
ansættelse efter lovens kapitel 24, blev dog ikke samtidig konsekvensrettet.
Det foreslås, at der i
§ 14, stk. 1, nr. 3,
efter ordene »kapitel 12,« indsættes:
»ved opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 14,«, og at
ordene »voksenlærlingetilskud efter kapitel 23 og opkvalificering i forbin-
delse med ansættelse efter kapitel 24« ændres til: »og voksenlærlingetilskud
efter kapitel 23«.
Bestemmelsen vil dermed fremover henvise til kapitel 14 i stedet for kapitel
24, når der henvises til ordningen om opkvalificering i forbindelse med an-
sættelse.
19
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Med forslaget vil bestemmelsen dermed henvise til det rette kapitel i loven,
hvor ordningen om opkvalificering i forbindelse med ansættelse fremgår.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Nr. 3
Efter den gældende § 97 b, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
har personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, jf. stk. 3,
inden for en pulje og i perioden fra og med den 23. marts 2021 til og med
den 31. december 2021, ret til tilbud om uddannelse, som er omfattet af lo-
vens §§ 90 og 91, hvis personen er omfattet af en af følgende målgrupperne
i loven:
1) § 6, nr. 1-5.
2) § 6, nr. 6 og 7, og ikke er i et ansættelsesforhold eller driver selvstændig
virksomhed.
3) § 6, nr. 8.
4) § 6, nr. 9, og modtager ledighedsydelse.
5) § 6, nr. 10-13.
Målgruppen, der kan få tilbud om uddannelse efter § 97 b er dermed dag-
pengemodtagere, kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere, over-
gangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, sygedagpenge-
modtagere og personer i jobafklaringsforløb, som ikke er i et ansættelses-
forhold eller driver selvstændig virksomhed, personer i ressourceforløb, le-
dighedsydelsesmodtagere, revalidender, førtidspensionister, selvforsør-
gende ledige samt unge under 18 år med behov for en uddannelses- og be-
skæftigelsesfremmende indsats.
Efter lovens § 97 b, stk. 3, skal personen have arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv i hele eller dele af perioden fra og med den 1. januar 2020 til
og med den 22. marts 2021, og personen skal på tro og love erklære, at per-
sonen har arbejdet i et af disse erhverv i hele eller dele af perioden.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.1.1. i lov-
forslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at i
§ 97 b, stk. 1,
ændres datoen »den 31. december 2021« til:
»den 31. december 2022«.
Forslaget betyder, at den midlertidige ordning med ret til tilbud om uddan-
nelsen inden for en pulje efter lovens § 97 b, forlænges med ét år, så personer
omfattet af målgruppen i perioden fra og med den 23. marts 2021 til og med
20
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
den 31. december 2022 har ret til tilbud om uddannelse efter bestemmelsen,
hvis de øvrige betingelser for tilbuddet er opfyldt. Dermed vil målgruppen
også i 2022 have ret til tilbud om uddannelse under puljen efter lovens § 97
a.
Retten til tilbud om uddannelse vil fortsat være betinget af, at der er midler
inden for puljen til betaling af udgiften til uddannelsen. Dermed vil perso-
nens ret til tilbud om uddannelse være begrænset af puljen, dvs. at der på
bevillingstidspunktet for tilbuddet om uddannelse er midler inden for kom-
munens tilsagn/andel af puljen.
Med forslaget vil flere personer, som har arbejdet i minkerhvervet eller føl-
geerhverv i hele eller dele af perioden fra og med den 1. januar 2020 til og
med den 22. marts 2021, kunne få tilbud om uddannelse inden for puljen.
De øvrige regler og betingelser for tilbuddet finder fortsat anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Nr. 4
Efter den gældende § 97 b, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
skal et tilbud om uddannelse under puljen i § 97 b være bevilget senest den
31. december 2021 og skal påbegyndes inden den 1. april 2022.
Dermed skal jobcenteret senest den 31. december 2021 have givet tilbuddet
om uddannelse til personen, og personen skal senest den 31. marts 2022
være begyndt på tilbuddet.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.1.1. i lov-
forslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at
§ 97 b, stk. 2,
nyaffattes med følgende ordlyd: »Tilbuddet
skal være bevilget senest den 31. december 2022 og skal påbegyndes inden
den 1. april 2023.«
Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr. 1, om at forlænge den midlerti-
dige ordning med ret til tilbud om uddannelse inden for en pulje efter lovens
§ 97 b, så retten også gælder i 2022.
Forslaget betyder, at datoerne for, hvornår et tilbud om uddannelse under
ordningen med ret til tilbud om uddannelsen inden for en pulje, senest skal
være bevilget og påbegyndt forlænges med ét år, så personer omfattet af
21
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
målgruppen kan få bevilget tilbud om uddannelse til og med den 31. decem-
ber 2022 og kan påbegynde tilbuddet til og med den 31. marts 2023, hvis de
øvrige betingelser for tilbuddet er opfyldt.
Retten til tilbud om uddannelse vil fortsat være betinget af, at der er midler
inden for puljen til betaling af udgiften til uddannelsen. Dermed vil perso-
nens ret til tilbud om uddannelse være begrænset af puljen, dvs. at der på
bevillingstidspunktet for tilbuddet om uddannelse er midler inden for kom-
munens tilsagn/andel af puljen.
Med forslaget vil flere personer, som har arbejdet i minkerhvervet eller føl-
geerhverv i hele eller dele af perioden fra og med den 1. januar 2020 til og
med den 22. marts 2021, kunne få og påbegynde tilbud om uddannelse inden
for puljen.
De øvrige regler og betingelser for tilbuddet finder fortsat anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2022.
Da lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som i lovforslaget foreslås æn-
dret, ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for
disse dele af riget, vil dette lovforslag ikke gælde for Færøerne og Grønland.
22
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
2441596_0023.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr.
466 af 20. marts 2021 og senest ved § 1 i lov nr.
1437 af 29. juni 2021, foretages følgende æn-
dringer:
§ 10.
Stk. 1….
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler
om, hvad der medregnes til kravene om forudgå-
ende perioder med visse offentlige forsørgelses-
ydelser m.v. for personer i forbindelse med an-
sættelse med løntilskud efter kapitel 12, som
jobrotationsvikar efter kapitel 22 og som vok-
senlærling efter kapitel 23 og ved opkvalifice-
ring i forbindelse med ansættelse efter kapitel
24.
§ 14.
Jobcenteret kan tilbyde arbejdsgivere infor-
mation og vejledning om:
1) Arbejdskraft- og uddannelsesforhold.
2) Indlæggelse af job på Jobnet for Arbejdsgi-
vere.
3) Mulighederne for etablering af f.eks. virk-
somhedspraktik efter kapitel 11, ansættelse
med løntilskud efter kapitel 12, jobrotation
efter kapitel 22, voksenlærlingetilskud efter
kapitel 23 og opkvalificering i forbindelse
med ansættelse efter kapitel 24.
Stk. 2. …
1.
I
§ 10, stk. 2,
indsættes efter »kapitel 12,«:
»ved opkvalificering i forbindelse med an-
sættelse efter kapitel 14,«, og »og ved op-
kvalificering i forbindelse med ansættelse ef-
ter kapitel 24« udgår.
2.
I
§ 14, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »kapitel
12,«: »ved opkvalificering i forbindelse med
ansættelse efter kapitel 14,«, og »voksenlær-
lingetilskud efter kapitel 23 og opkvalifice-
ring i forbindelse med ansættelse efter kapi-
tel 24« ændres til: »og voksenlærlingetilskud
efter kapitel 23«.
23
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Lovudkast: (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til 2022 mv.), fra beskæftigelsesministeren
2441596_0024.png
UDKAST
§ 97 b.
Inden for en pulje og i perioden fra og
med den 23. marts 2021 til og med den 31. de-
cember 2021 har personer, der har arbejdet i
minkerhvervet eller følgeerhverv, jf. stk. 3, ret til
tilbud om uddannelse omfattet af §§ 90 og 91,
hvis personen er omfattet af en af følgende mål-
grupper:
1) § 6, nr. 1-5.
2) § 6, nr. 6 og 7, og ikke er i et ansættelsesfor-
hold eller driver selvstændig virksomhed.
3) § 6, nr. 8.
4) § 6, nr. 9, og modtager ledighedsydelse.
5) § 6, nr. 10-13.
Stk. 2-8….
§ 97 b.
Stk. 1….
Stk. 2.
Tilbuddet skal være bevilget senest den
31. december 2021 og skal påbegyndes inden
den 1. april 2022.
3.
I
§ 97 b, stk. 1,
ændres »den 31. december
2021« til: » den 31. december 2022«.
4.
§ 97 b, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Tilbuddet skal være bevilget senest den
31. december 2022 og skal påbegyndes inden den
1. april 2023.«
24