Skatteudvalget 2020-21
L 107 A
Offentligt
2327622_0001.png
1. februar 2021
J.nr. 2020 - 5183
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 107 A - Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskel-
lige andre love. (Ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 33 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Claus F. Houmann
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om, hvordan man fagligt set kan vurdere erhvervsgrunde efter skalerede ejerboliggrundværdier, når det ikke er lovligt at opføre ejerboliger i de fleste erhvervsområder, til skatteministeren
2327622_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan man fagligt set kan vurdere erhvervsgrunde efter
”skalerede” ejerboliggrundværdier, når det ikke er lovligt at opføre ejerboliger i de fleste
erhvervsområder?
Svar
I arbejdet med at implementere vurderingsforliget fra 2016 og ejendomsvurderingsloven
fra 2017 har det vist sig, at den vurderingsmodel, der var lagt op til, ikke kan implemente-
res. Der er derfor behov for en forenkling af grundvurderingsmodellen for erhvervsejen-
domme. Dette fremgår også af
Aftale om Kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om boligbe-
skatningen
fra maj 2020.
Der foreslås derfor en forenklet vurderingsmodel, som tager afsæt i den model, der alle-
rede er udviklet til grundvurdering af ejerboliger. Handelspriser for ejerboliger udgør et
langt mere solidt datagrundlag, og det gør det muligt at udvikle en model, der i højere
grad afspejler den lokale prisvariation og prisvariationen på tværs af landet. Samtidig ska-
bes der en bedre sammenhæng mellem vurderingerne af erhvervsejendomme og ejerboli-
ger. Det betyder, at variationen i grundvurderinger fra ejerboliger
højere vurderinger i
de større byer og højere vurderinger i bycentre
også indgår i erhvervsvurderingerne.
Samtidig gennemføres nedskaleringer, så erhvervsvurderingerne er afstemt med de rela-
tive huslejeniveauer og afkastgrader. Dermed vil erhvervsejendomme fortsat blive værdi-
ansat på et væsentligt lavere niveau end ejerboliger
både i dyre og billigere områder.
Samlet medfører den forenklede model mere rimelige vurderinger på tværs af ejendoms-
typer og beliggenhed end i dag.
Med den foreslåede alternativomkostningsmodel er der altså ikke tale om, at erhvervs-
grunde vurderes
som om,
at der kan opføres ejerboliger.
Der er tale om, at erhvervsgrunde vurderes
med afsæt i
værdien som ejerboliggrund, men at
grundværdierne nedskaleres væsentligt i forhold til ejerboliger. Det sker netop fordi man
ikke umiddelbart har adgang til at anvende erhvervsgrunden til beboelse. Hvis plangrund-
laget allerede tillader beboelse, vil grunden blive vurderet med denne anvendelse uden
nedskaleringer, jf. princippet om bedste økonomiske anvendelse.
Et centralt formål med at fastsætte grundværdierne for erhvervsejendomme med afsæt i
grundværdierne for ejerboliger er at skabe bedre sammenhæng mellem grundværdierne
for erhvervsejendomme og ejerboliger. Da der betales kommunal grundskyld med samme
grundskyldspromille for ejerboliger og erhvervsejendomme (ekskl. land- og skovbrug), er
det nødvendigt, at der er en tilstrækkelig sammenhæng, for at beskatningen bliver rimelig
på tværs af ejendomstyper.
Der henvises i øvrigt til svaret på SAU spm. 31 til L 107 A.
Side 2 af 2