Skatteudvalget 2020-21
L 107 A
Offentligt
2327577_0001.png
1. februar 2021
J.nr. 2020 - 5183
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 107 A - Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskel-
lige andre love. (Ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 29 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Claus F. Houmann
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm., om loven, som den vil være udformet, hvis det forslag, der har været i høring, bliver vedtaget, er så enkel og sammenhængende, at det ville kunne administreres i de mange forskellige vurderings-, klage- og beskatningsmæssige situationer, som Vurderingsstyrelsens og Skatteankestyrelsens medarbejdere skal håndtere, til skatteministeren
2327577_0002.png
Spørgsmål
Finder ministeren, at loven, som den vil være udformet, hvis det forslag, der har være i
høring, bliver vedtaget, er så enkelt og sammenhængende, at det ville kunne administreres
i de mange forskellige vurderings-, klage- og beskatningsmæssige situationer, Vurderings-
styrelsens og Skatteankestyrelsens medarbejdere skal håndtere? I forlængelse heraf bedes
oplyst, om ministeren mener, at det
især efter de påtænkte lovændringer
vil være mu-
ligt for især nye ejere af erhvervsejendomme (og deres rådgivere) nogenlunde nøjagtigt at
forudse størrelsen af den faste ejendomsbeskatning blot 2-4 år frem.
Svar
I arbejdet med at implementere vurderingsforliget fra 2016 og ejendomsvurderingsloven
fra 2017 har det vist sig, at den vurderingsmodel, der var lagt op til, ikke kan implemente-
res. Der er derfor behov for en forenkling af grundvurderingsmodellen for erhvervsejen-
domme. Dette fremgår også af
Aftale om Kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om boligbe-
skatningen
fra maj 2020.
Der foreslås derfor en forenklet vurderingsmodel, som tager afsæt i den model, der alle-
rede er udviklet til grundvurdering af ejerboliger. Dette vil indebære en markant reduktion
af udviklingsomkostninger og -risici, og modellen vil også lette den efterfølgende sagsbe-
handling betydeligt.
De foreslåede lovændringer har således ikke mindst det sigte, at vurderingsmodellen skal
kunne administreres af Skatteforvaltningen, udover at vurderingerne selvsagt skal være ri-
melige, gennemskuelige og systematiske.
Den foreslåede erhvervsmodel anvender handelsdata for ejerboliger, hvilket giver et mere
ensartet og bredt dækkende datagrundlag end ved at anvende handelsdata for erhvervs-
ejendomme. Ejerboliger handles langt oftere og mere bredt i landet end erhvervsejen-
domme. Udviklingen i vurderingerne forventes derfor at være lettere at forudsige, end
hvis modellen var baseret på erhvervshandelsdata.
Hertil kommer, at beskatningsgrundlaget for grundskyld er omfattet af en stigningsbe-
grænsningsregel. Da der ikke er kommet nye vurderinger for erhvervsejendomme siden
2012, forventes de fleste ejere af erhvervsejendomme fra 2022 at betale grundskyld af et
stigningsbegrænset grundlag. Dermed bliver udviklingen i beskatningen over de kom-
mende år meget forudsigelig. I 2022 vil grundskylden for erhvervsejendomme kunne stige
op til 7 pct. og i 2023-2024 vil grundskylden kunne stige op til 2,8 pct. årligt.
Skatteministeriet har ikke kunnet identificere en anden model for erhvervsejendomme
end den foreslåede, der kan implementeres, hvis modellen samtidig skal sikre systematiske
grundvurderinger og dermed rimelighed i grundbeskatningen på tværs af ejendomstyper
og beliggenhed.
Side 2 af 2