Skatteudvalget 2020-21
L 107 A
Offentligt
2350296_0001.png
10. marts 2021
J.nr. 2020 - 5183
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 107 A - Forslag til Lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og for-
skellige andre love. (Ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 107 af 23. februar 2021.
Morten Bødskov
/ Christoffer Marquardt Pahle
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/2-21 fra Horten Advokatpartnerselskab om spørgsmål til bl.a. ejendomsvurderingsloven og ejendomsbeskatningsloven, til skatteministeren
2350296_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. februar 2021 fra Horten Advokatpart-
nerselskab, jf. L 107 A - bilag 27.
Svar
Horten Advokatpartnerselskab stiller en række spørgsmål og forslag vedrørende ejen-
domsvurderingsloven og ejendomsbeskatningsloven, der kommenteres nedenfor.
Indtræden af dækningsafgift mv.
Horten Advokatpartnerselskab foreslår, at reglerne for indtræden af dækningsafgift æn-
dres tilbage til de regler, der var gældende forud for den nye ejendomsvurderingslov fra
2017, så kvartalsreglen vil gælde både ved indtræden og ved ophør af pligten til at svare
dækningsafgift. Kvartalsreglen indebærer, at pligten til at svare dækningsafgift ophører
med udgangen af det kvartal, hvori ændringen af anvendelsen af ejendommen er sket.
Desuden bemærkes, at dækningsafgift alene vil kunne opkræves af ejendomme, der lovligt
kan anvendes til dækningsafgiftspligtige formål. Horten spørger herudover, om det er
skatteministerens opfattelse, at dækningsafgift kan opkræves uafhængigt af, om den en-
kelte ejendom faktisk påfører kommunen udgifter.
Kommentar
Sker der en ændring af den faktiske anvendelse af en ejendom, så der indtræder dæknings-
afgiftspligt, skal der herefter svares dækningsafgift fra og med det skatteår, der tager sin
begyndelse i det kalenderår, der følger efter det kalenderår, hvor ændringen første gang er
indgået i vurderingen. I den omvendte situation ophører pligten til at svare dækningsafgift
med udgangen af det kvartal, hvori ændringen er sket.
Der vil blive set på, om det er muligt at have de samme regler for indtræden og ophør af
pligten til at svare dækningsafgift, henset til, at der, som Horten gør opmærksom på, med
ændringen af beregningsgrundlaget ikke længere ses at være det samme behov for at fra-
vige kvartalsreglen ved indtræden af dækningsafgiftspligt.
Det vil forsat med de ændringer, der nu er vedtaget vedrørende dækningsafgift, være af-
gørende for opkrævningen heraf, om ejendommen faktisk anvendes til dækningsafgifts-
pligtige formål, jf. § 23 A, stk. 1, i lov om kommunal ejendomsskat, og hidtidig praksis i
forhold hertil vil således fortsat være relevant.
Det er ikke i dag og vil heller ikke fremover være et krav for opkrævningen af dæknings-
afgift, at der er en sammenhæng mellem de faktiske udgifter, ejendommen konkret påfø-
rer kommunen og det, der opkræves i dækningsafgift.
Forældelse af tilbagebetalingskrav/efterbetalingskrav afledt af ændret vurdering
Horten spørger, om det kan bekræftes, at krav vedrørende grundskyld, dækningsafgift og
ejendomsværdiskat, som er afledt af ændring af vurderinger efter skatteforvaltningslovens
§§ 33, 33 a og 34, er underlagt en 10-årig forældelse efter skatteforvaltningslovens kapitel
12 a.
Side 2 af 4
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/2-21 fra Horten Advokatpartnerselskab om spørgsmål til bl.a. ejendomsvurderingsloven og ejendomsbeskatningsloven, til skatteministeren
2350296_0003.png
Kommentar
I skatteforvaltningsloven er der særlige forældelsesregler, hvorefter der i visse situationer
kan efteropkræves skatter i op til 10 år tilbage i tid. Dette gælder blandt andet ejendoms-
værdiskat.
Det er vurderingen, at grundskyld og dækningsafgift ikke er omfattet af disse særlige for-
ældelsesregler i skatteforvaltningsloven. Det er således vurderingen, at grundskyld og
dækningsafgift er omfattet af de almindelige regler i forældelsesloven, hvilket som ud-
gangspunkt vil sige, at der gælder en treårig forældelsesfrist.
Klage over erhvervsvurderingerne
Horten spørger, om ændringerne vedrørende vurdering af erhvervsejendomme alene skal
ses som en ændring af metoden, men ikke normen, og hvorvidt der dermed også vil
kunne klages med henvisning til handelspriser for sammenlignelige erhvervsgrunde.
Kommentar
Grundværdien for erhvervsejendomme skal med de nye regler ansættes ud fra ejerbolig-
handelspriser. Ved at tage afsæt i markedspriser for ejerboliger baseres grundvurderin-
gerne på et velregistreret marked og på priser, der tager afsæt i et slutbrugerperspektiv.
Dermed sikres sammenhæng til ejerboliger, og den lokale prisvariation på tværs af landet
kan gennemskues. Hertil kommer, at erhvervsgrundvurderinger for butiks-, kontor-, in-
dustri- og lagerejendomme nedskaleres, så de bliver afstemt med relative huslejeniveauer.
Den direkte handelsprisnorm i ejendomsvurderingslovens § 15, stk. 1, er således ikke gæl-
dende for erhvervsejendomme, da en sådan model ikke kan implementeres. Klagemyn-
dighedens prøvelse af grundværdierne vil derfor heller ikke skulle baseres på konstaterede
handler med erhvervsgrunde, men det vil, som det ligeledes fremgår af bemærkningerne
til det stillede ændringsforslag til 3. behandlingen, være muligt for ejere af erhvervsejen-
domme at påberåbe sig handelspriser for relevante ejerboliger. På baggrund heraf vil det
kunne vurderes, om grundværdien for et standardiseret enfamilieshus med samme belig-
genhed og derigennem erhvervsejendommens grundværdi er for høj.
Det vil desuden være muligt i forbindelse med en eventuel domstolsprøvelse at anmode
om syn og skøn og dermed få skønsmandens vurdering af, hvad en ejerbolig med den på-
gældende beliggenhed ville være værd.
Adgangen til at ændre skattestopsværdier, der er foretaget i det
’gamle’
vurderingssystem
Horten spørger, hvad baggrunden er for, at der ikke er mulighed for at ændre væsentligt
for høje skattelofts- og skattestopsværdier.
Kommentar
Ejendomsværdiskat beregnes på grundlag af den laveste af følgende værdier: ejendoms-
værdien i 2001-niveau tillagt 5 pct., ejendomsværdien i 2002 eller den aktuelle ejendoms-
værdi. Tilsvarende beregnes grundskylden på grundlag af den laveste værdi af henholdsvis
beregningsgrundlaget fra året før, tillagt en reguleringsprocent eller den aktuelle grund-
værdi.
Side 3 af 4
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/2-21 fra Horten Advokatpartnerselskab om spørgsmål til bl.a. ejendomsvurderingsloven og ejendomsbeskatningsloven, til skatteministeren
2350296_0004.png
Hvis de historiske grundlag er forkerte, vil det derfor have betydning for størrelsen af
ejendomsværdiskatten og grundskylden.
Er en skattestops- eller skatteloftsværdi væsentligt for lav, vil ejendomsejer således blive
opkrævet ejendomsværdiskat og grundskyld, der er væsentligt lavere end for omkringlig-
gende ejendomme.
Med lov nr. 1061 af 30. juni 2020 blev der derfor indført en adgang for Skatteforvaltningen
til at indsætte nye skattestops- og skatteloftsværdier, hvis de oprindelige værdier er væsent-
ligt for lave. Der blev desuden givet adgang til at foretage tilbageregning af ejendomsvær-
dien til 2001- og 2002-niveau, hvis der ikke allerede foreligger en sådan ved den foregående
vurdering.
Er der omvendt tale om væsentligt for høje skattelofts- eller skattestopværdier, vil de aktu-
elle ejendoms- og grundværdier derimod sikre, at der ikke beregnes ejendomsværdiskat og
grundskyld på baggrund af en højere værdi end den aktuelle værdi, som kan påklages i
forbindelse med den almindelige vurdering.
Færdigvurderinger, der er glemt henholdsvis foretaget med urette
Horten ønsker bekræftet, at ændringerne i § 1, nr. 52, 53 og 71, ikke har den følge, at
færdigvurderinger, der er sket, men som er foretaget med urette, bliver bindende, selvom
der verserer en genoptagelses- eller klagesag.
Kommentar
Ejendomsvurderingerne er som udgangspunkt gældende også i tilfælde, hvor de efterføl-
gende er påklaget eller anmodet genoptaget. Medfører klage- eller genoptagelsesbehandlin-
gen efterfølgende, at vurderingen underkendes eller ændres, vil de ændrede regler, som
Horten nævner, ikke ændre ved hvordan udfaldet af den pågældende klage- eller genopta-
gelsessag skal håndteres.
Kredsen af klageberettigede ift. erhvervsvurderingen for 2014-2020
Horten spørger, hvem der er klageberettiget over de videreførte vurderinger efter hen-
holdsvis ejendomsvurderingslovens §§ 89 og 89 a.
Kommentar
Der blev ikke med L 107 A foreslået ændringer af reglerne om, hvem der er klageberetti-
get efter ejendomsvurderingslovens §§ 89 og 89 a.
Det vil således fortsat være de registrerede ejere i Det Fælleskommunale Ejendomsstam-
register (ESR), der vil modtage et klagefristbrev i forbindelse den fremrykkede klagead-
gang efter ejendomsvurderingslovens § 89 a, mens det vil være alle klageberettigede, der
vil skulle modtage et klagefristbrev ved den endelige klageåbning efter ejendomsvurde-
ringslovens § 89.
Det er en forudsætning for at kunne klage, at klagefristbrevet medsendes.
Side 4 af 4