Skatteudvalget 2020-21
L 107 A
Offentligt
2339367_0001.png
23. februar 2021
J.nr. 2020 - 5183
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 107 A - Forslag til Lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og for-
skellige andre love. (Ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 106 af 15. februar 2021.
Morten Bødskov
/ Camilla Christensen
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/2-21 fra Accura Advokatpartnerselskab om opkrævning af kommunal dækningsafgift, til skatteministeren
2339367_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. februar 2021 fra Accura Advokatpart-
nerselskab, jf. L 107 A - bilag 25.
Svar
Accura Advokatpartnerselskab bemærker, at den foreslåede omlægning af beskatnings-
grundlaget for dækningsafgiften fra forskelsværdien til grundværdien vil kunne indebære,
at ejere af ejendomme, der er helt eller delvist dækningsafgiftspligtige, fremover vil kunne
risikere at skulle betale dækningsafgift af et beskatningsgrundlag (grundværdien), som helt
eller delvist kan være fastsat på baggrund af værdien af dækningsafgiftsfritagne anvendel-
ser (bolig mv.). Accura henviser til to eksempler til illustration heraf.
Kommentar
Formålet med dækningsafgiften er at give kommunalbestyrelsen mulighed for at opkræve
et særligt bidrag til de udgifter, ejendomme, der anvendes til kontor, forretning, hotel, fa-
brik, værksted og lignende, medfører for kommunen.
Dækningsafgiften har hidtil været beregnet på baggrund af forskelsværdien (ejendoms-
værdien fratrukket grundværdien), hvilket principielt svarer til bygningsværdien.
Med lovforslaget foreslås det, at grundværdien fremover udgør beskatningsgrundlaget for
dækningsafgiften, hvilket udgør et enklere og mindre forvridende beskatningsgrundlag
end forskelsværdien.
Forenklingen ligger i, at grundskylden har samme beskatningsgrundlag. Det mindre for-
vridende ligger i, at bygningsinvesteringer øger forskelsværdien, mens det ikke er tilfældet
for grundværdien ved bedste økonomiske anvendelse. Med det nuværende beskatnings-
grundlag (forskelsværdien) mindskes incitamentet til at foretage bygningsinvesteringer
dermed, hvilket ikke er tilfældet, hvis beskatningsgrundlaget er grundværdien ved bedste
økonomiske anvendelse.
I det omfang dækningsafgiften skal kompensere for den udgift, en erhvervsejendom påfø-
rer kommunen eller nærmiljøet, vurderes grundværdien desuden at være et mindst lige så
godt eller bedre mål herfor, herunder for de afledte trængselsomkostninger.
En underudnyttet grund vil
som en fuldt udnyttet grund
med den foreslåede forenk-
ling få beregnet dækningsafgiften ud fra grundværdien ved bedste økonomiske anven-
delse. Hermed vil beskatningsgrundlaget for ejendommene i Accuras eksempel 1 og 2 af-
spejle, hvis det er muligt at anvende grunden helt eller delvist til beboelse. Det vil også
gælde for ejendomme, der alene anvendes til dækningsafgiftspligtige formål.
Beskatningsvirkningen af at ændre beskatningsgrundlaget for dækningsafgiften til grund-
værdien ved bedste økonomiske anvendelse vil blive neutraliseret på kommuneniveau via
fastsættelse af tilsvarende lavere dækningsafgiftssatser.
Side 2 af 3
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/2-21 fra Accura Advokatpartnerselskab om opkrævning af kommunal dækningsafgift, til skatteministeren
2339367_0003.png
Hvis beskatningsgrundlaget ikke skulle afspejle bedste økonomiske anvendelse, herunder
en evt. beboelsesmulighed, ville dækningsafgiftssatserne således blive fastsat tilsvarende
højere. Endvidere ville det modvirke den foreslåede forenkling, da beskatningsgrundlaget
for grundskylden og dækningsafgiften for en ejendom så ikke længere ville blive det
samme, og beskatningsgrundlaget for dækningsafgiften ville som udgangspunkt fortsat
forvride investeringsbeslutningen for en ejendom.
Side 3 af 3