Skatteudvalget 2020-21
L 107 A
Offentligt
2334323_0001.png
11. februar 2021
J.nr. 2020 - 5183
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 107 A - Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskel-
lige andre love. (Ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 104 af 9. februar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Claus F. Houmann
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm., om omlægningen af dækningsafgiften ifølge de gængse regneprincipper vil føre til positive adfærdseffekter i form af f.eks. et øget arbejdsudbud og øget produktivitet, til skatteministeren
2334323_0002.png
Spørgsmål
Der er spurgt om kan ministeren bekræfte, at omlægningen af dækningsafgiften ifølge de
gængse regneprincipper vil føre til positive adfærdseffekter i form af f.eks. et øget arbejds-
udbud og øget produktivitet
og deraf et statsligt merprovenu og en BNP-effekt
så-
fremt omlægningen gennemføres, så den er provenuneutral for den enkelte kommune, da
opkrævningen af samme beløb hos virksomhederne fremover vil give et mindre forvrid-
ningstab, jf. f.eks. Finansministeriets notat om
”BNP-virkningen
af et ACE-fradrag
” Mi-
nisteren bedes i så fald kvantificere effekten på arbejdsudbud, produktivitet og statsligt
provenu som følge af omlægningen af dækningsafgiften i forslaget.
Svar
Det hidtidige beskatningsgrundlag for dækningsafgiften, forskelsværdien, svarer princi-
pielt til bygningsværdien. Dermed er dækningsafgiften principielt en ekstra skat på byg-
ningsinvesteringer, dvs. dækningsafgiften svækker virksomhedernes tilskyndelse til at fo-
retage fornuftige bygningsinvesteringer. Afkast på bygningsinvesteringer bliver således al-
lerede beskattet med den løbende selskabsskat samt avancebeskatningen på erhvervsejen-
domme.
Det foreslåede grundlag for dækningsafgiften, grundværdien, kan virksomhederne ikke
påvirke, og dermed svækker dækningsafgiften med den foreslåede omlægning ikke læn-
gere tilskyndelsen til at foretage fornuftige bygningsinvesteringer.
Da den foreslåede omlægning af beskatningsgrundlaget således medfører, at dækningsaf-
giften ikke længere svækker virksomhedernes tilskyndelse til at foretage bygningsinveste-
ringer, vil omlægningen have en positiv effekt på investeringer, produktivitet og BNP. Ef-
fekten på arbejdsudbuddet skønnes begrænset.
Som det fremgår af FIU alm. del
svar på spørgsmål nr. 230 af 18. maj 2020 er der ikke
fastlagt en konsolideret metode til kvantitativt at opgøre strukturelle adfærdsvirkninger
ved en ændring af dækningsafgiften. Dvs. det er ikke pt. muligt at kvantificere effekterne
nærmere.
Side 2 af 2