Fra:
Dato:
23. februar 2021 kl. 00.55.59 CET
Til:
Emne: Spørgsmål til L107A - ændringer til blandt andet ejendomsvurderingsloven og
ejendomsbeskatningsloven
Med henvisning til de foreslåede ændringer til blandt andet ejendomsvurderingsloven og
ejendomsbeskatningsloven anmodes Skatteministeren om at besvare nedenstående spørgsmål:
Samtidighed ved ind- og udtræden af dækningsafgift
I ejendomsbeskatningsloven var det således, at hvis en anvendelse af en ejendom blev ændret fra en
dækningsafgiftspligtig anvendelse til en ikke-dækningsafgiftspligtig anvendelse eller omvendt indtræder
eller ophører dækningsafgiften efter ejendomsbeskatningslovens § 23 A ved udgangen af det kvartal, hvor
ændringen blev foretaget.
I forbindelse med den nye ejendomsvurderingslov blev denne samtidighed mellem indtræden og udtræden
af pligten til at betale dækningsafgift ved ændret anvendelse ophævet og ændret til at indtræden som
hovedregel først sker med virkning fra og med det skatteår, der tager sin begyndelse i det kalenderår, der
følger efter det, i hvilket vurderingen er foretaget, jf. ejendomsvurderingslovens § 5, stk.
1, jf. ejendomsbeskatningslovens § 23 A, stk. 4. Lidt lavpraktisk betyder reglen, at hvis en ændring er sket
umiddelbart efter vurderingsterminen (eksempelvis 3. marts i år 0), vil der først året efter (dvs. i år 1 blive
foretaget en vurdering (og dermed fastsat en forskelsværdi), og dækningsafgiften vil så indtræde i året
efter (dvs. i år 2). Der kan således gå næsten 2 år fra ændringen af anvendelsen er sket, indtil der opkræves
dækningsafgift.
Årsagen til ændringen var, at der i det nye ejendomsvurderingssystem alene skal foretages de vurderinger,
som har betydning for opkrævning af ejendomsskat. Hvis en anvendelse altså ikke er dækningsafgiftspligtig
på grund af anvendelsen, ville der altså ikke være ansat en ejendomsværdi. Hvis der så skete en ændring i
anvendelsen, ville der altså ikke foreligge den fornødne vurdering til at kunne opkræve dækningsafgiften.
Løsningen blev
–
som beskrevet ovenfor
–
at dækningsafgiften først skal indtræde året efter, at de
fornødne vurderinger er fastsat. Der blev i den forbindelse også indsat en ny bestemmelse om, at hvis en
ejendom blev omfattet af pligten til at skulle betale dækningsafgift, vil der blive foretaget en omvurdering.
Som bekendt er man ved at vedtage regler om, at grundværdien skal være beskatningsgrundlag for
dækningsafgift efter ejendomsbeskatningslovens § 23 A. Det betyder, at den vurdering, som skal bruges
(altså grundværdien) som udgangspunkt vil være foretaget, hvorfor det er vanskeligt at se begrundelsen
for, hvorfor ind- og udtræden af dækningsafgiften skal ske på forskellige tidspunkter. Vil Skatteministeren
bekræfte, at reglen om indtræden og udtræden af dækningsafgiftspligten ved ændret anvendelse bliver
ændret, således at der igen vil være samtidighed. I modsat fald bedes Skatteministeren begrunde, hvorfor
der skal være forskel på de to situationer?
Det bemærkes at der er lagt op til, at det ikke længere skal være en omvurderingsgrund, hvis anvendelsen
af en ejendom ændres, således at ejendommen overgår til at skulle opkræves dækningsafgift. Hvis ikke
Skatteministeren er enig i ovenstående, vil det kunne betyde, at det først næsten 3 efter
anvendelsesændringen vil være muligt for en kommune at kunne opkræve dækningsafgift.
Dækningsafgiften opkræves ud fra den aktuelle anvendelse