Til lovforslag nr.
L 107 A
Folketinget 2020-21
Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 11. februar 2021
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige andre
love
(Ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 21 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, KF og LA) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-
Bille (UFG)) vil ved 3. behandling redegøre for sin stilling
til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved afgivel‐
sen af tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke‐
partis medlemmer af udvalget har noteret sig, at en stor
del af høringsparterne er kritiske over for den foreslåede
model til ansættelse af grundværdier for erhvervsejendom‐
me. Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke‐
parti deler denne skepsis og så derfor gerne, at der blev
udviklet en bedre model.
Overordnet set er det bekymrende, at der gås bort fra
en handelsprisnorm for grundværdier, at det helt opgives at
udarbejde ejendomsværdier, og at det ikke vil være muligt
at klage over selve vurderingen. Dertil kommer en række
øvrige bekymringer som f.eks., at det skattemæssigt ikke
vil være gunstigt at omlægge jord fra skovproduktion til
natur- eller klimaformål, at det er uigennemsigtigt, hvordan
grundskylden fordeler sig efter omlægningen, m.v.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkepar‐
ti har desværre måttet konstatere gennem udvalgsarbejdet,
at det ikke på det nuværende grundlag har været muligt at
finde en alternativ model, som er bedre end den foreslåede.
Regeringen har imødekommet en del af Venstres, Dansk
Folkepartis og Det Konservative Folkepartis bekymrin‐
ger. Der er bl.a. kommet forbedringer i forhold til vedvaren‐
de energi, forbedringer i forhold til vurderingen af grusgra‐
ve, en blødere indfasning af den nye grundskyld osv.
Det har været særlig vigtigt for Venstre, Dansk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti at få nedsat en arbejdsgrup‐
pe bestående af eksperter på området, som skal undersøge
muligheden for en model baseret på en direkte handelsnorm
og muligheden for genindførelse af ejendomsvurderinger for
erhvervsejendomme, jf. bemærkningerne til ændringsforslag
nr. 8.
Det er vigtigt for Venstre, Dansk Folkeparti og Det Kon‐
servative Folkeparti, at kommissoriet, der skal fastlægges
for arbejdsgruppen, ikke bliver for smalt, så det reelt ikke
er muligt for arbejdsgruppen at komme med alternative
modeller. Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti ser gerne, at arbejdsgruppen får et meget bredt
mandat til at udarbejde forslag og justeringer til, hvordan
erhvervsejendomme kan vurderes.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkepar‐
ti har store forhåbninger til, at arbejdsgruppen kan levere
AX025807