Skatteudvalget 2020-21
L 107 A Bilag 25
Offentligt
2335705_0001.png
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Att.: Skatteudvalget
Uploadet via
https://www.ft.dk/da/udvalg/udvalgene/sau/kontakt
12. februar 2021
Sagsnr.: 1030136/50
L 107 A – Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love. (An-
sættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v.)
Med ovennævnte lovforslag og ændringsforslag, foreslås det, at der fremover skal opkræves kommunal
dækningsafgift efter § 23 A i lov om kommunal ejendomsskat af ejendommes grundværdi fremfor af
forskelsværdien.
Skatteudvalget bør forholde sig til – på baggrund af de to eksempler anført nedenfor – om den foreslå-
ede ordning vil indebære, at ejere af ejendomme, der er helt eller delvist dækningsafgiftspligtige, frem-
over vil kunne risikere at skulle betale dækningsafgift af et beskatningsgrundlag (grundværdien), som
helt eller delvist kan være fastsat på baggrund af værdien af dækningsafgiftsfritagne anvendelser (bolig
m.v.), idet sådanne dækningsafgiftsfritagne anvendelser ifølge lovforslaget fremover vil kunne indgå i
fastsættelsen af beskatningsgrundlaget for dækningsafgiften (grundværdien), herunder efter princippet
om "bedste økonomiske anvendelse".
Eksempel 1
Der er på en ejendom med et grundareal på 30.000 m2 opført et lager på 15.000 m2, som i henhold til
BBR udgør 100% af den faktiske bebyggelse på ejendommen. Ejendommen er omfattet af en lokalplan,
som giver mulighed for at bygge samlet 40.000 m2 fordelt på forskellige anvendelser som vist i tabellen.
Byggeretterne er endnu ikke udnyttet.
Grundareal
- Lager
Byggeretter iht. lokalplan
- Boliger
- Almene boliger
- Serviceerhverv
- Kulturelle formål
- Detailhandel
Sum byggeretter
30.000 m2
15.000 m2
10.000 m2
5.000 m2
10.000 m2
10.000 m2
5.000 m2
40.000 m2
L 107a - 2020-21 - Bilag 25: Henvendelse af 12/2-21 fra Accura Advokatpartnerselskab om opkrævning af kommunal dækningsafgift
2335705_0002.png
Skatteudvalget bør derudover på baggrund af eksempel 1 forholde sig til, om den med lovforslaget
foreslåede ordning sammenholdt med ejendomsvurderingsloven indebærer, at (i) ejendommen vil være
100% dækningsafgiftspligtig som følge af at bebyggelsen udelukkende udgøres af en lagerbygning, og
at (ii) det dækningsafgiftspligtige beskatningsgrundlag er ejendommens grundværdi som den skal an-
sættes i henhold til ejendomsvurderingsloven (og som også danner grundlag for betaling af grundskyld),
herunder værdien af byggeretterne efter princippet om "bedste økonomiske anvendelse". Det kan læg-
ges til grund at anvendelsen til lager er en dækningsafgiftspligtig anvendelse iht. § 23 A i lov om kom-
munal ejendomsskat.
Eksempel 2
I år 1 ligger der på en grund på 2.000 m2 et værksted, der ifølge BBR udgør 100% af bebyggelsen på
ejendommen. Ejendommen er omfattet af en lokalplan, som giver mulighed for opførelse af samlet
14.900 m2 boliger, almene boliger samt detailhandel, jf. tabellen nedenfor. I år 3 er lokalplanen fuldt
udnyttet, dvs. at værkstedet er revet ned og der er opført boliger og detailhandel, jf. tabellen.
Grundareal
- Værksted
Byggeretter iht. lokalplan
- Boliger
- Almene boliger
- Detailhandel
Sum byggeretter
2.000 m2
1.000 m2
3.000 m2
3.000 m2
5.900 m2
11.900 m2
Det kan lægges til grund at anvendelsen til værksted og detail er en dækningsafgiftspligtig anvendelse
iht. § 23 A i lov om kommunal ejendomsskat. Skatteudvalget bør på baggrund af eksempel 2 forholde
sig til, om lovforslaget og ejendomsvurderingsloven vil indebære følgende:
På baggrund af forholdene i år 1, vil (i) ejendommen være 100% dækningsafgiftspligtig som følge af at
bebyggelsen udelukkende udgøres af et værksted, og (ii) det dækningsafgiftspligtige beskatningsgrund-
lag er ejendommens grundværdi efter ejendomsvurderingsloven, herunder værdien af byggeretterne
efter princippet om "bedste økonomiske anvendelse".
På baggrund af forholdene i år 3, så vil ejendommen være fritaget for dækningsafgift, idet mindre end
halvdelen (5.900 m2 ud af 11.900 m2) af bygningernes faktiske areal udgøres af en dækningsafgifts-
pligtig anvendelse (detail).
Med venlig hilsen
Andreas Roos
Advokat
Heidi Flindt
Afdelingsleder
2
Sagsnr.: 1030136/50