Skatteudvalget 2020-21
L 107 A Bilag 20
Offentligt
2324086_0001.png
Foretræde for
Skatteudvalget
vedr. L107 A
d. 25. januar 2021
L 107a - 2020-21 - Bilag 20: Meddelelse om plancher anvendt under Landbrug og Fødevarers foretræde for udvalget den 25. januar 2021
2324086_0002.png
L107 A (og ejendomsvurderingsloven) går imod
den politiske målsætning om at understøtte
etablering af VE-anlæg
Straffer jordejeren for at søge at udnytte sin parcel til sit mest værdifulde formål (etablering af et vedvarende energianlæg),
idet dette netop udløser en højere skat
Da både udtagning af landbrugsjord (især lavbundsjorde) fra almindelig produktion og etableringen af flere vedvarende
energianlæg begge er tiltag, der ønskes fremmet politisk, synes dette paradoksalt.
Vi opfordrer på denne
baggrund
Folketingets partier til
grundlæggende at
gentænke denne del
af
ejendomsbeskatnings
systemet
Løsning:
Sikre, at der på landbrugsjord kan opføres vedvarende energianlæg uden, at dette ændrer på vurderingen af
2
25/01/2021
(og beskatningsreglerne for) den jord, der anvendes til anlægget.
L 107a - 2020-21 - Bilag 20: Meddelelse om plancher anvendt under Landbrug og Fødevarers foretræde for udvalget den 25. januar 2021
2324086_0003.png
L107 A
3 centrale udfordringer og løsninger
Vurdering af grundskyldspromillen er
uigennemsigtig:
- SKM antager promille på 11
- Det er lavere end landsgennemsnittet og
væsentligt lavere end i de kommuner, hvor der
opføres VE (promille på 20 i gennemsnit)
SKM’s
antagelser er ikke i overensstemmelse med
virkeligheden
Løsninger:
1. Grøn energiproduktion
beskattes efter samme vilkår
som landbrugsjord med
afgrøder
(Opret grundskyldskategori for
vedvarende energi med fast
grundskyldspromille 7,2‰)
2. Fast fuldlasttimeantal for
relevante kapaciteter hhv. for
sol og vind, som kun kan
ændres for nye anlæg og ikke
for eksisterende anlæg.
3. Grundskyld for vindmølle- og
solcelleanlæg vurderes og
opkræves først fra og med, at
anlægget er nettilsluttet.
-
Usikkerhed om, hvilke fuldlasttimer, der lægges til
grund for årlig produktionskapacitet
Højere
beskatning
op til faktor 10
Værdiansættelses- og ikrafttrædelsestidspunktet
divergerer fra almindelige skatteprincipper
3
25/01/2021
L 107a - 2020-21 - Bilag 20: Meddelelse om plancher anvendt under Landbrug og Fødevarers foretræde for udvalget den 25. januar 2021
2324086_0004.png
Eksempel: konsekvenser for
vindmølleprojekter i Ringkøbing-Skjern
3 MW mølle i Ringkøbing-Skjern
Kommune
Gældende regler
Ringkøbing-Skjern
L107 A (præsentation
Skatteministeriet for branchen)
Ringkøbing-Skjern
L107 A (oplyst på
Skatteministeriets hjemmeside)
Ringkøbing-Skjern
Grundværdi
2020
2024
Grundskyld
2020
Grundskyld
fuldindfasning
L107 A
Faktor
8/35
stigning
150.000
7,2/31*
25,6
1.080/4.650
1.500.000
31
11
16.500
SKM-oplyst
grundskyld
1.500.000
31
25,6
38.400
Reel
grundskyld
*Landvindmøller kan stå på både landbrugsjord og industrijord, som har forskellige promiller, hvilket vises med de to forskellige satser
4
25/01/2021
L 107a - 2020-21 - Bilag 20: Meddelelse om plancher anvendt under Landbrug og Fødevarers foretræde for udvalget den 25. januar 2021
2324086_0005.png
Skatteministeren bedes udforme følgende
forslag til ændringer af L107 A
1. Ministeren bedes udforme et ændringsforslag, så jord med energiproduktion beskattes som
landbrugsjord (alternativt opretter en ny beskatningskategori for grøn energiproduktion og
fastsætter grundskyldspromillen for denne kategori til 7,2‰).
2. Ministeren bedes udforme et ændringsforslag, der fastsætter et fast fuldlasttimeantal og
fastsætter at en opdatering af dette tal kun gælder nye anlæg.
3. Ministeren bedes udforme et ændringsforslag, der fastsætter, at grundskyld for vindmølle- og
solcelleanlæg først vurderes og opkræves fra og med, at anlægget er nettilsluttet.
Ministeren bedes desuden redegøre for, hvordan ministeren er kommet frem til en gennemsnitlig
grundskyldspromille på 11, som er formidlet til branchen. Mener ministeren, at denne sats svarer til
grundskyldspromillen i områder, der er særligt egnet til opstilling af vedvarende energi?
5
25/01/2021