Skatteminister Morten Bødskov og Folketingets skatteudvalg
cc. klima- energi og forsyningsminister Dan Jørgensen og Folketingets klima-, energi- og forsyningsudvalg
og ordførere
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Wind Denmark
Vodroffsvej 59
1900 Frederiksberg
T: 3373 0330
Marselisborg Havnevej 22
8000 Aarhus
T: 8611 2600
winddenmark.dk
Vedr. L 107 A om værdiansættelse og grundskyld for vindmølle- og solcelleparceller
Kære skatteminister Morten Bødskov og Folketingets skatteudvalg
(cc. klima- energi og forsyningsminister Dan Jørgensen og Folketingets klima-, energi- og forsyningsudvalg/
ordførere
Folketinget behandler i skrivende stund L 107 A, som blandt andet regulerer fremtidig grundskyld for
vindmølle- og solcelleparceller. Lovforslaget blev fremsat d. 20. november 2020 som en del af L 107, med
efterfølgende 1. behandling d. 26. november 2020 i Folketinget.
Ifølge Skatteministeriet er det hensigten med lovforslaget at justere på de regler for beskatningen af vind-
mølle- og solcelleparceller, der allerede følger af ejendomsvurderingsloven fra 2017, så disse grunde beskat-
tes mere ensartet (og lavere) ved overgangen til det nye vurderingssystem, end de ville uden vedtagelsen af
nærværende lovforslag. Vi må imidlertid konstatere, at den samlede justering (ejendomsvurderingsloven og
nærværende lovforslag) vil medføre markante stigninger i ejendomsskatten for de jorde, hvor der er eller vil
blive opført grønne anlæg, der producerer vedvarende energi. Det vil påvirke mange tusinde eksisterende
vindmølle-, solcelle- og lodsejeres økonomi. Det vil også fremadrettet forsinke og fordyre den grønne omstil-
ling unødigt. Dette er stærkt beklageligt, idet hensigten med lovforslaget netop har været det modsatte.
Mellem to stole
Vi har noteret os, at formålet med lovforslaget er at skabe et mere transparent investeringsmiljø for lodsejere
og VE-udviklere samt gennemføre justeringen og ikke at øge den samlede skattebetaling. Vi bakker fuldt op
om intentionen bag lovforslaget. Desværre må vi som nævnt konstatere, at den foreslåede model for beskat-
ning af sol- og vindparceller de facto vil stå i vejen for ønsket om øget udbygning af vedvarende energianlæg.
Problemet skyldes i sin kerne, at Skatteministeriet ender med at placere sig mellem to stole. Som Skattemi-
nisteriet flere gange har anført, så er det grundlæggende formål med grundskylden at tilskynde ejeren af
grunden til at anvende denne til det mest værdifulde formål tilladt. Derfor bør vurderingen af grunden ske
med udgangspunkt heri.
Da det imidlertid er tilladt at placere vedvarende energianlæg på en meget stor del af Danmarks landbrugs-
jord
–
eller i det mindste at der kan etableres tilladelse til det
–
så fordrer dette udgangspunkt, at al denne
landbrugsjord principielt burde beskattes ud fra værdien, hvis der rent faktisk var placeret vedvarende ener-
gianlæg på jorden. Det er unødigt at understrege, hvor katastrofalt dette ville være for dansk landbrug, og
lovforslaget lægger da heller ikke op til dette.
I stedet vælges en løsning, hvor det er opnåelsen af den konkrete lokalplan til at opstille det vedvarende
energianlæg, der udløser den øgede beskatning. Men dermed ender grundskylden i dette tilfælde med at
have den stik modsatte effekt af, hvad den skulle: Den straffer jordejeren for at søge at udnytte sin parcel til
sit mest værdifulde formål (etablering af et vedvarende energianlæg), idet dette netop udløser en højere
skat.
Da
både
udtagelsen af landbrugsjord (især marginale jorde) fra almindelig produktion
og
etableringen af flere
vedvarende energianlæg begge er tiltag, der ønskes fremmet politisk, synes dette paradoksalt. Og vi opfor-
drer på denne baggrund Folketingets partier til grundlæggende at gentænke denne del af ejendomsbeskat-
ningssystemet.
1/3