Skatteudvalget 2020-21
L 107 A Bilag 18
Offentligt
2321614_0001.png
Vurdering af
erhvervsgrunde
Kommentarer til
L 107 A
Præsentation for Folketingets
Skatteudvalg den 20. januar
2021
Professor Peter Birch Sørensen
Økonomisk Institut
Københavns Universitet
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321614_0002.png
20/01/2021
2
Kriterier for bedømmelse af L 107 A om
ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme
Samfundsøkonomisk effektivitet
Rimelighed
Logik og konsistens
Rimelig overgang fra det nuværende system
Retssikkerhed
Objektivitet og forudsigelighed
Klagemuligheder
Administrativ forenkling
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321614_0003.png
20/01/2021
3
Baggrund: Behovet for grundvurdering
Bredt politisk flertal for at bevare en særskilt
grundværdibeskatning
Samfundsøkonomisk velbegrundet:
En skat på bygningsværdier øger omkostningen ved at
anvende bygningerne
En skat på grundværdien øger ikke omkostningerne ved at
producere og bo, fordi skatten kapitaliseres i grundprisen
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321614_0004.png
20/01/2021
4
Den fordyrende virkning af skat på bygninger:
Et taleksempel
Ejendomsværdi: 50 mio.
Bygningsværdi: 25 mio.
Grundværdi: 25 mio.
Scenarie 1: Ejendomsværdiskat på 1%
Provenu: 500.000 kr.
Fordyrelse af bygning = 1% af 25 mio. = 250.000 kr.
Scenarie 2: Grundskyld på 2,04%
Provenu: 500.000 kr.
Ingen
forøgelse af omkostningen ved at benytte ejendommen,
da grundskylden kapitaliseres i grundprisen, som falder til 24,5
mio.
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321614_0005.png
20/01/2021
5
Samfundsøkonomiske fordele
ved grundskylden: Opsummering
Grundskylden
Hæmmer ikke arbejdsudbud, opsparing og investering
Tilskynder til effektiv udnyttelse af arealerne, da
grundvurderingen skal afspejle værdien af grunden i bedste
økonomiske anvendelse
Sikrer samfundet andel i samfundsskabte
grundværdistigninger som følge af byudvikling,
infrastrukturinvesteringer mm.
Indbringer et betydeligt provenu (18 mia. for ejerboliger og ca.
12 mia. for erhvervsejendomme i 2020) som alternativt skulle
skaffes ved langt mere forvridende skatter
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321614_0006.png
20/01/2021
6
Praktisk problem ved værdiansættelse af
erhvervsejendomme og erhvervsgrunde
Svagt statistisk grundlag:
Kun få handler med grunde og bebyggede erhvervsejendomme
Handelspriser er usystematisk og ufuldstændigt registreret, bl.a.
fordi ejendomme undertiden handles i porteføljer
Observerede handelspriser afspejler ikke nødvendigvis
grundværdien i bedste økonomiske anvendelse
Derfor
er der ikke et pålideligt datagrundlag for
værdiansættelse baseret på direkte handelspriser
NB:
Dette gælder
både
for bebyggede erhvervs-
ejendomme og for ubebyggede erhvervsgrunde, jf. bl.a.
Engberg-udvalget (2014).
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321614_0007.png
20/01/2021
7
Det nuværende vurderingsprincip
kan ikke bruges i praksis
Grundresidualmetoden:
Grundværdi =
kontantværdi af ejendom med nyopført bebyggelse
minus byggeprisen for den nyopførte bebyggelse
Pga det svage datagrundlag, herunder vanskeligheder
ved at fastsætte byggepriserne, kan grundresidual-
metoden give utroværdigt høje eller utroværdigt lave
(og endog negative) grundværdier
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321614_0008.png
20/01/2021
8
Den foreslåede vurderingsmetode i L 107 A
Alternativomkostningsmodellen:
Værdien af erhvervsgrunde fastsættes med
udgangspunkt i handler
med ejerboliger og boliggrunde
i samme område som
erhvervsejendommen (grundværdikurven for ejerboliger i området)
Der foretages derefter en
nedskalering
af værdien af erhvervsgrunde
for at tage hensyn til moms og forskelle i bebyggelsesprocent og
huslejeniveauer
Grundværdier for udlejningsejendomme og andelsboligejendomme
ansættes efter samme principper som for ejerlejligheder og
énfamiliehuse
Konsekvens:
Værdiansættelsen af erhvervsgrunde og boliggrunde i et
givet lokalområde vil udvikle sig parallelt, men værdiansættelsen af
erhvervsgrunde vil ligge på et lavere niveau
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321614_0009.png
20/01/2021
9
Bedømmelse:
Samfundsøkonomisk effektivitet
Alternativomkostningsmodellen fastholder grundskyldens
generelle effektivitetsfordele. Dertil kommer, at:
Indenfor hver enkelt anvendelseskategori (bestemt af
planlovgivning og lokalplaner) fastholdes princippet om
grundvurdering efter bedste økonomiske anvendelse
Modellen kan hjælpe lokalplanlæggerne til at foretage en
effektiv prioritering af arealanvendelsen:
Hvis handelspriser på erhvervsejendomme halter efter vurderingerne,
er arealet måske bedre anvendt til boligformål, og vice versa.
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321614_0010.png
20/01/2021
10
Bedømmelse:
Rimelighed (logik og konsistens)
Alternativomkostningsmodellen udmønter konsekvent princippet om, at
grundværdien skal ansættes efter bedste alternative anvendelse
Den bedste alternative anvendelse af arealer til erhvervsformål vil typisk være
anvendelse til boligformål
Over tid er der en sammenhæng mellem markederne for de to typer af
grunde:
Ved tilflytning af beboere stiger priserne på boligjord, og lokalplanlæggerne
tilskyndes til at udlægge flere arealer til boligformål. Det skaber mere knaphed på
erhvervsgrunde, hvorved deres priser stiger.
Tilflytning af beboere skaber også mere efterspørgsel efter arealer til erhvervs-
formål og dermed højere priser på erhvervsgrunde selv ved uændrede lokalplaner
Modellen fastholder princippet om, at al boligjord skal vurderes efter samme
metode, uanset om der er tale om enfamiliehuse, ejerlejligheder,
lejelejligheder eller andelsboliger
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321614_0011.png
20/01/2021
11
Bedømmelse:
Rimelighed (i overgang til det nye system)
Erhvervsejendomme vil tendere at blive opvurderet
kraftigere end boligejendomme,
men
Nedskaleringen af værdiansættelsen af butiks- og
kontorejendomme og industri- og lagerejendomme er
større, end forskelle i huslejer umiddelbart tilsiger
Skatterabat beskytter mod mærkbar skattestigning
over en lang horisont
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321614_0012.png
20/01/2021
12
Bedømmelse:
Retssikkerhed (objektivitet og forudsigelighed)
Alternativomkostningsmodellen er funderet i objektive data for
ejerboligmarkedet
Der benyttes endvidere objektive data for huslejer ved
nedskaleringen
De parametre, der indgår i værdiansættelsen, er veldefinerede og
kendte, og beregningen af værdiansættelsen vil kunne
efterprøves
En alternativ vurderingsmodel, der tilsigter at ramme
observerede direkte handelspriser, vil give mindre
forudsigelighed pga de få og tilfældige data
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321614_0013.png
20/01/2021
13
Bedømmelse:
Retssikkerhed (klagemuligheder)
Ejere af erhvervsejendomme vil kunne påklage
grundværdiansættelsen, hvis de mener, at
Ejendommen eller dele heraf er placeret i den forkerte
ejendomskategori
Vurderingsmyndighedens forudsætning om den
tilladte grundudnyttelse er forkert
Værdiansættelsen af den benyttede grundværdi for
ejerboliger i området er forkert pga forkert
datagrundlag
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321614_0014.png
20/01/2021
14
Bedømmelse:
Administrativ forenkling
L 107 A foreslår, at dækningsafgiften for
erhvervsejendomme fremover skal beregnes af
grundværdien frem for bygningsværdien
Det er samfundsøkonomisk velbegrundet, og
Det vil muliggøre en afskaffelse af fastsættelsen af
ejendomsværdier for erhvervsejendomme, hvilket vil
sikre en markant forenkling af vurderingssystemet
L 107a - 2020-21 - Bilag 18: Præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021
2321614_0015.png
20/01/2021
15
Konklusioner
Et bredt flertal i Folketinget ønsker at bevare grundskylden, hvilket
der er stærke samfundsøkonomiske argumenter for
Det nuværende vurderingsprincip for værdiansættelse af
erhvervsgrunde (grundresidualmetoden) kan ikke fungere i praksis
pga et alt for skrøbeligt datagrundlag
En vurderingsmodel, der direkte forsøger at ramme observerede
handelspriser på erhvervsgrunde kan af samme grund heller ikke
fungere
Den foreslåede alternativomkostningsmodel bygger på
konsistente principper og trækker på et større og mere robust
datagrundlag
Modellen giver større objektivitet og forudsigelighed i
værdiansættelsen end de hidtil analyserede alternativer
Modellens forslag til omlægning af dækningsafgiftens
beregningsgrundlag muliggør endvidere en væsentlig forenkling